سیگنال مهار چین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سفر بایدن در بحبوحه انتقادات چین و نگرانی‌ها مبنی بر تلاش کره‌شمالی برای تاثیر گذاشتن بر این دیدار از طریق آزمایش هسته‌ای صورت می‌گیرد. در حالی که تحلیلگران محافظه‌کار می‌گویند جو بایدن فاقد برنامه اقتصادی مستحکم برای دور کردن متحدان آمریکا از مدار تجاری مسلط چین است. مقامات دولتی تصریح می‌کنند سفر رییس‌جمهور برای ارسال پیامی کلیدی به پکن طراحی شده است.

کاخ‌سفید از این سفر اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. به باور تحلیلگران مهم‌ترین پیام این سفر می‌تواند خطاب به چین باشد مبنی‌بر اینکه مشابه آنچه روسیه در اوکراین انجام داد را در هیچ کجای آسیا، به‌ ویژه در تایوان، دنبال نکند. این سفر نشان می‌دهد ایالات متحده در حالی که بر مدیریت جنگ علیه روسیه در اروپا متمرکز است، همچنان تمرکز بر مقابله با سیاست‌های چین را نیز در دستور کار خود دارد.

بایدن در حالی به شرق آسیا رفته که این منطقه امروز نگاه مبهمی به قدرت ایالات متحده دارد. او احتمالا تلاش می‌کند روابط در این منطقه را که در دوران ترامپ به تبع اقدام‌هایی همچون خروج آمریکا از شراکت ترانس پاسیفیک، دستخوش تحولاتی شده بود، تغییر دهد. در عین حال تلاش برای تقابل با سیاست‌های چین و همچنین خطر کره‌شمالی، این برآورد را مطرح می‌کند که احتمالا کشورهای میزبان از تقویت تعامل خود با آمریکا استقبال کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم‌زمانی برخی سیاست‌های کاخ‌سفید را امتحانی دشوار برای رییس‌جمهوری آمریکا عنوان کرده است. بایدن از یک‌سو پیش از سفر به آسیا، در خصوص مساله روسیه، در کاخ‌سفید از تصمیم رهبران سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو حمایت کرده و از سوی دیگر، با میزبانی از کشورهای جنوب شرق آسیا برای سرمایه‌گذاری‌ در زمینه انرژی‌های پاک و حوزه دریایی و حالا سفر به کره‌جنوبی و ژاپن، تلاش برای جلوگیری از تسلط چین بر آب‌های منطقه را دنبال می‌کند.

این سفر از دیدگاه نیویورک‌تایمز پیام دیگری نیز به همراه دارد و آن اینکه جو بایدن به متحدان خود در این منطقه اطمینان دهد رویکردهای دولت قبلی آمریکا در قبال آسیا دنبال نمی‌شود. بایدن تاکنون سیاست تعرفه‌ای ترامپ بر کالاهای چینی را حفظ کرده زیرا او نیز این ابرقدرت آسیایی را بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده می‌داند. با این حال او تا پیش از این به دنبال همراهی سایر کشورهای آسیایی با خود نبوده است. البته سال گذشته کاخ‌سفید توافقنامه‌ای امنیتی با مشارکت استرالیا و بریتانیا در زمینه زیردریایی‌های هسته‌ای و تقویت ناوگان دریایی استرالیا در اقیانوس آرام منعقد کرد. گرچه در جریان رونمایی از این توافق سه‌جانبه اشاره‌ای به چین نشد، اما تحلیلگران آن را جبهه‌ای دربرابر پکن عنوان کردند.

افزایش مانورهای نظامی با سئول

جو بایدن در دیدار با رییس‌جمهور کره‌جنوبی بر افزایش مانورهای نظامی توافق و اعلام کردند در صورت لزوم برای بازدارندگی کره‌شمالی ضمن مقابله با چالش‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی، تسلیحات بیشتر آمریکایی را مستقر کنند. روسای جمهور آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کردند که تمرینات نظامی گسترده را برای جلوگیری از تهدید هسته‌ای کره‌شمالی در زمانی که امید چندانی به دیپلماسی واقعی در این زمینه وجود ندارد، در نظر خواهند گرفت. یون در سخنانی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که هدف مشترک آنها خلع سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی است.

ایالات متحده آمریکا و کره‌جنوبی بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین متعهد به «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» شدند. این بیانیه ممکن است واکنش خشمگینانه‌ای را از سوی کره‌شمالی به دنبال داشته باشد.

بایدن در نشستی به همتای خود گفت که اتحاد ۷۰ ساله آنها بین کشورهایشان مبتنی بر فداکاری مشترک است و با توجه به تاکید بر امنیت ملی با تمرکز بیشتر بر تجارت و فناوری، به سطوح جدیدی کشیده خواهد شد. وی گفت: دو کشور در تلاش هستند تا هم فرصت‌ها و هم چالش‌های کنونی را بپذیرند.

جو بایدن و یون سوک یول اعلام کردند که ائتلاف چندین دهه‌ای آنها باید برای مواجهه با تهدیدهای کره‌شمالی و همچنین حفظ منطقه آزاد و باز هند-پاسیفیک و حفاظت از زنجیره تامین جهانی توسعه یابد. در این بیانیه آمده است که دو طرف توافق کردند که مانورهای نظامی ترکیبی خود را که در سال‌های اخیر در تلاش برای کاهش تنش‌ها با شمال کاهش یافته بود، مدنظر قرار داده و بیشتر کنند.

پیشنهاد بایدن به دیدار با کیم جونگ اون

ایالات متحده همچنین وعده داده که در صورت لزوم برای بازدارندگی کره‌شمالی، دارایی‌های استراتژیک که معمولا شامل جنگنده‌های بمب‌افکن دوربرد، زیردریایی‌های حامل موشک یا ناوهای هواپیمابر است، مستقر کند. بایدن همچنین در یک نشست خبری مشترک پس از دیدار با رییس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت که برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی در صورتی که او به مذاکرات جدی مایل باشد، علاقه دارد.

وی همچنین گفت، واشنگتن به چین و کره‌شمالی پیشنهاد ارسال واکسن‌های کرونا را داده است. رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه صحبت‌هایش گفت: ائتلاف بین کره‌جنوبی و آمریکا بر اساس مخالفت با تغییر مرزها با زور ایجاد شده است که اشاره‌ای آشکار به جنگ روسیه در اوکراین و ادعاهای چین در مورد تایوان دارد. یون نیز گفت که مفهوم امنیت اقتصادی شامل همکاری با توجه به شوک ایجاد شده در بازار تبادلات خارجی است.

تجارت دیجیتال

جو بایدن که سفر خود را بیشتر بر محور توسعه همکاری‌ها در بخش فناوری ایالات متحده برنامه‌ریزی کرده، در این سفر از کارخانه سامسونگ کره‌جنوبی بازدید کرد.

موضوع تولید و تامین تراشه‌ها از مسائل مهم مد نظر رئیس جمهوری آمریکا در این سفر است؛ بیش از ۷۵ درصد از تولید تراشه‌های جهانی در آسیا صورت می‌گیرد و دولت ایالات متحده امیدوار است از طریق تولید داخلی بیشتر و سرمایه‌گذاری دولت در این بخش که از طریق ارائه لایحه‌ای به کنگره عملی خواهد شد، از میزان آسیب‌پذیری آمریکا در این حوزه بکاهد.

نگرانی از تاثیر بحران‌های قاره آسیا بر تامین تراشه جای تامل دارد که تجاوز احتمالی چین به تایوان می‌تواند روند تامین تراشه‌های رایانه‌ای پیشرفته در آمریکا را به خطر بیندازد.

تراشه‌های کامپیوتری در آمریکا برای تجهیزات نظامی و همچنین کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کره‌جنوبی نیز که از کشورهای تامین‌کننده این تراشه‌ها برای آمریکاست، با تهدیدات بالقوه‌ای همچون آزمایش‌های موشک‌های بالستیک کره‌شمالی روبه‌رو است که می‌توانند به زنجیره تامین این قطعات در بازار آمریکا لطمه وارد کنند. چین با تولید ۲۴ درصد از کل سهم تراشه دنیا در این صنعت پیشتاز است و پس از آن تایوان با ۲۱ درصد، کره‌جنوبی با ۱۹ و ژاپن با ۱۳ درصد در رده‌های بعدی جهانی این صنعت قرار دارند.

احتمال تلاش کره‌شمالی برای انجام آزمایش موشکی

هم‌زمان با سفر بایدن به آسیا، برخی مقام‌های کاخ‌سفید نگران آن هستند که کره‌شمالی برای آنکه بار دیگر خود را در معرض توجه جهانی قرار دهد و مسائلی غیراز اوکراین را به دنیا یادآوری کند، مصادف با این سفر به انجام آزمایش سلاح هسته‌ای یا موشک بالستیک دست بزند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا، هفته قبل گفته بود: «ما برای همه موارد احتمالی، از جمله وقوع چنین اقدام‌های تحریک‌آمیزی در زمان سفر به کره یا ژاپن، آماده می‌شویم.»

بایدن در حالی که چین را به عنوان تهدید اصلی خود در نظر دارد، هم‌زمان پیونگ‌یانگ را نیز خطری برای خود ارزیابی می‌کند. به گفته یک تحلیلگر کره‌جنوبی به واشنگتن‌پست، اگر کره‌شمالی در جریان سفر بایدن به سئول یک موشک دوربرد را آزمایش کند، به وضوح نشان داده با این اقدام و تحریک عمدی به‌دنبال امتیاز گرفتن از واشنگتن است.

تقویت دامنه نفوذ تجاری و اقتصادی آمریکا در آسیا

تجارت یکی از رویکردهای آمریکا برای تثبیت مجدد قدرت خود در شرق آسیاست. اوایل ماه جاری کاخ‌سفید میزبان نشستی با رهبران آسیای جنوب شرقی بود که در آن بر سرمایه‌گذاری‌های جدید مشترک توافق شد. به نظر می‌رسد این توافق‌ها به اندازه کافی خواسته آمریکا برای گسترش قدرت اقتصادی خود در این منطقه را فراهم نکرده است و در سفر به کره‌جنوبی و ژاپن، همکاری‌های اقتصادی نیز بار دیگر مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

برخی مطالعات نشان می‌دهد نفوذ سیاسی آمریکا در آسیا پس از خروج ترامپ از کاخ‌سفید افزایش یافته، اما نفوذ اقتصادی ایالات متحده در این منطقه به‌دلیل خروج از شراکت ترانس پاسیفیک، از دست رفته است. شراکت ترانس پاسیفیک یک پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری میان ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام به‌جز چین است. یکی از اهداف مهم این گروه مقابله با نفوذ اقتصادی روبه‌رشد چین بود، اما ترامپ در نوامبر سال ۲۰۱۶ از این شراکت خارج شد.

حال گفته می‌شود بایدن قصد دارد از چارچوب اقتصادی جدید در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام رونمایی کند که می‌تواند یک پیمان تجاری تمام‌عیار باشد. این چارچوب اولویت‌های متقابل مختلفی مانند تجارت دیجیتال و امنیت زنجیره تامین را نیز مدنظر قرار می‌دهد. مقام‌های آمریکایی امیدوارند بسیاری از کشورهایی که در شراکت ترانس پاسیفیک حضور دارند، به این چارچوب اقتصادی ملحق شوند.

در تدوین این چارچوب اقتصادی، مقام‌های دولت بایدن تا حدی بر استانداردهای کار و محیط‌زیست تمرکز دارند، اما بدون مزایای کاهش موانع تجاری، سایر کشورها ممکن است تمایلی به انجام تعهدهای پرهزینه نداشته باشند.

به گفته تحلیلگران و مقام‌های آمریکایی، بایدن در دو سفر خود به سئول و توکیو با دو شریک جدید مواجه می‌شود که احتمالا هر دو بیشتر با اولویت‌های آمریکا همسو باشند و با رییس‌جمهوری آمریکا نیز رابطه خوبی دارند. یون سوک یول، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، از دهم ماه مه آغاز به کار کرده و به دنبال تقویت جایگاه کشورش مقابل چین و کره‌شمالی بوده است. طرف دیگر نیز فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، است که اکتبر گذشته انتخاب شد. او از سطحی از محبوبیت برخوردار است که احتمالا روابط خود با آمریکا را در طول حضور بایدن در کاخ‌سفید، در سطحی مناسب حفظ خواهد کرد.

دستیاران رییس‌جمهوری آمریکا بر این باورند که بایدن می‌تواند در این سفر کارزار بین‌المللی برای خنثی کردن تجاوز روسیه به اوکراین را تقویت کند، با این حال، پیچیدگی‌های دیپلماتیک منطقه آسیا و اقیانوسیه هم باید مورد توجه قرار گیرد و بر نقش آمریکا در این بخش از جهان تاکید شود.

پیش‌بینی شده است که جو بایدن در توکیو با دیگر رهبران کشورهای عضو گروه چهار «کواد»، یعنی استرالیا و هند نیز دیدار کند، اما باتوجه به انتخابات استرالیا، مشخص نیست رهبران این کشور امکان حضور در جلسه مشترک را داشته باشند. با این حال، دیدار بایدن با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، هم حائز اهمیت است. این از آن روست که هند از زمان حمله روسیه به اوکراین، به‌دلیل نگرانی از تضعیف روابط امنیتی خود با مسکو، در اعلام موضع خود درباره این جنگ مردد بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 263180
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا