سوغات رییسی از عمان

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه عمان برای ایران کشور مهمی است، دلیلش هم روشن است؛ پادشاهی عمان همواره با رویکرد متوازن به‌دنبال ایفای نقش مثبت در معادلات منطقه‌ای بوده و ایران نیز در زمینه حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای به سیاست متعادل و متوازن سلطان‌نشین عمان به عنوان بخشی از راه‌حل مشکلات توجه داشته است.

دولت عمان همچنین به عنوان یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در چند دهه اخیر سعی کرد تا مواضع متعادل‌تری را در مقایسه با سایر کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس، در مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران اتخاذ کند.

از طرف دیگر همان‌طور که گفته شد، دولت عمان به عنوان دولت میانجی در روابط ما با کشورهای غربی و منطقه نقش‌آفرین بوده، همچنان‌که پایه توافق ۲۰۱۵ در مسقط و در گفت‌وگوهای پنهانی ایران و آمریکا شکل گرفت. احتمال مربوط بودن این سفر به مذاکرات جاری در وین هم پیش‌تر گفته شد و قابل نادیده گرفته شدن نیست.

سوغات مسقط

به هر روی این سفر انجام شد و رییسی در پاسخ به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان صبح دوشنبه دوم خرداد و در راس هیاتی بلندپایه راهی عمان شد. او هنوز تهران را ترک نکرده، تاکید کرد «در این سفر با مقدمات فراهم شده تفاهمنامه‌هایی بین دو کشور به امضا خواهد رسید.» بعد هم گفت که «سفر بنده در راستای توسعه سیاست همسایگی دولت مردمی با کشورهای همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد.»
ظهر نشده، رییسی در مسقط بود و مورد استقبال سلطان قرار گرفت. پس از آن هم در قصر العلم مراسم استقبال رسمی انجام شد. مقامات دو کشور در جایگاه مخصوص قرار گرفتند سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس روسای دو کشور از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند و همچنین مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. در این مراسم به افتخار رییس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات عالی‌رتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.

۱۲ سند همکاری

استقبال و تشریفات که تمام شد، روسای دو کشور در یک دیدار رسمی حاضر شده و رایزنی‌ها را شروع کردند. اینجا بود که ۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل‌و‌نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط‌زیست و ورزشی و توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه‌وشهرسازی و رییس سازمان توسعه تجارت ایران و همتایان عمانی آنها به امضا رسید.رییسی در ادامه برنامه‌های این سفر با «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. رییسی در این دیدار با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، خاطرنشان کرد: میزان تجارت، حمل‌و‌نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا حتما می‌تواند افزایش یابد.
معاون نخست‌وزیر عمان هم در این دیدار تصریح کرد: روابط ایران و عمان محدود به روابط اقتصادی و تجاری نخواهد بود و شامل بخش‌های عمده‌ای چون تعاملات و همکاری‌های سیاسی خواهد بود.

بیانیه مشترک

در پایان این دیدارها جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در بیانیه مشترکی تاکید کردند: «این سفر بر اساس پیوندهای مستحکم تاریخی میان دو ملت دوست و با هدف تقویت روابط پایدار دوجانبه و احترام متقابل بین سران و ملت‌های دو کشور انجام شد که اصول دینی، برادری و حسن همجواری، آن روابط را مستحکم ساخته است.»

در بخشی از این بیانیه آمده است: «سران دو کشور بر اهمیت تلاش و کوشش مضاعف جهت تضمین امنیت و ثبات در منطقه و جهان و هماهنگی و رایزنی میان دو کشور در محافل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت تامین امنیت و ثبات منطقه و جهان، تاکید کردند.»همچنین در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: «ریاست جمهوری اسلامی ایران و عالیجناب سلطان بر نقش مثبت و سازنده بخش خصوصی دو کشور تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند فعالیت‌های بخش خصوصی به افزایش حجم سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری بین دو کشور بینجامد. آنان همچنین از امضای موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم جهت نهادینه‌سازی همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، ورزشی، کشاورزی، شیلات، دامپروری، حمل‌و‌نقل دریایی، لجستیک، بنادر و نفت و گاز استقبال کردند.»

نشست با فعالان اقتصادی

رییس دولت سیزدهم عصر دوشنبه در نشست با تجار و فعالان اقتصادی عمانی شرکت کرد. رییسی در این نشست با تاکید بر اینکه اراده جدی بین تهران- مسقط برای گسترش تعاملات به‌ویژه با محوریت روابط اقتصادی و تجاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید هر چه سریع‌تر مشکلات گمرکی برای تبادلات تجاری بین ایران و عمان برطرف شود.

وی همچنین با اشاره به دیدار خود با سلطان عمان گفت: رفع مشکل حمل‌و‌نقل و پرداخت‌های پولی و بانکی در این دیدار مطرح و قرار شد این مسائل حل شود.

رییس قوه مجریه در ادامه برنامه‌های سفر به عمان در جمع شماری از ایرانیان مقیم این کشور حاضر شد. رییسی در این دیدار با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور از جمله هموطنان مقیم عمان همواره مسائل داخلی ایران را با حساسیت دنبال کرده‌اند، اظهار کرد: زمینه برای سرمایه‌گذاری امن با تضمین سرمایه و سود در ایران فراهم است و بهترین کسانی که می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، ایرانیان خارج از کشور هستند.

شامگاه دوشنبه بود که این سفر تمام شد و رییسی هم به تهران برگشت. سفری که سوغات آن امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل‌و‌نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط‌زیست و ورزشی و قول افزایش مبادلات تجاری و حجم سرمایه‌گذاری در دو کشور بود.

نقطه عطف در مناسبات

علی نجفی سفیر ایران در عمان این سفر را نقطه عطفی در مناسبات دو کشور ایران و عمان دانسته و به «ایسنا» گفته است:‌ این سفر می‌تواند به توسعه همکاری‌های دو کشور کمک شایانی کند.

او با بیان اینکه این سفر در راستای اجرای سیاست تعامل با همسایگان و مناسبات همسایگی انجام شده است، خاطرنشان کرد: عمان همیشه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در مسائل مرتبط با ایران نقش سازنده و خوبی ایفا کرده است.

سفیر ایران با تاکید بر اینکه وزیران همراه رییس‌جمهور در این سفر، هر کدام مذاکرات جداگانه‌ای نیز با همتایان خود داشتند، افزود: در این سفر دو نکته مورد توجه بود اول اینکه بر اهمیت توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی تاکید ویژه‌ای شد و رویکرد عمل‌گرایانه در اجرای توافقات و تفاهم‌ها مورد توجه جدی قرار گرفت.

نجفی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی روابط دو کشور رو به رشد است، اظهار کرد: در این حوزه مناسبات دو کشور در دو ماه اول سال‌جاری نسبت به دو ماه مشابه سال قبل رشد ویژه‌ای داشته است. سال گذشته حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بود و امیدواریم این رقم تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل به دو میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی همچنین با بیان اینکه در جریان این سفر رییس‌جمهور با تعدادی از فعالان بخش خصوصی عمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد، گفت:‌ در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت دو کشور و رییس اتاق بازرگانی عمان نیز حضور داشتند. فعالان بخش خصوصی عمان نظرات و دیدگاه‌های خود را در ارتباط با تعامل با ایران مطرح کردند. وزیر نفت، وزیر تجارت و وزیر راه‌وشهرسازی ایران نیز ظرفیت‌های کشور را برای بازرگانان عمانی تشریح کردند و آقای رییس‌جمهور نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

وی تصریح کرد: به نظرم این سفر نقطه عطفی در مناسبات دو کشور است و انشاءالله بتواند به توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور کمک شایانی کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 264056
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا