سوئد در میان شعله‌های خشم معترضان به هتاکی علیه قرآن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: جنوب سوئد سومین شب ناارامی را روز شنبه بر سر طرح های یک حزب سیاسی راست افراطی و مخالف اسلام برای هتاکی علیه قرآن سپری کرد.


پلیس گفت که پس از انتقال تظاهرات برنامه‌ریزی شده توسط حزب دانمارکی «استرام کورتس» در شهر لاندسکرونا به ​​شهر مجاور مالمو حدود ۴۵ کیلومتر (۲۷ مایل) جنوب سوئد، بیش از ۱۰۰  نفر از عمدتاً افراد جوان در شهر لاندسکرونا سنگ پرتاب کردند، اتومبیل‌ها، لاستیک‌ها و سطل‌های زباله را آتش زدند و حصار دیواری ایجاد کردند.

به گفته مقامات پلیس تا اواخر روز شنبه اوضاع در لاندسکرونا آرام شد اما همچنان متشنج بود و افزود که در این اقدام هیچ آسیبی گزارش نشده است.

کیم هیلد سخنگوی پلیس در جنوب سوئد می‌گوید قصد ندارد مجوز تظاهرات برنامه‌ریزی شده احزاب راست در شهر لاندسکرونا در جنوب این کشور را لغو کند چرا که به باور او آستانه تحمل در این کشور بالا است و پلیس سوئد ارزش زیادی برای حق آزادی بیان قائل است.

 روز پنجشنبه، درگیری‌هایی نیز در شهرهای استکهلم، لینکوپینگ و نورکوپینگ گزارش شده است . حزب استرام کورتس برای برگزاری تظاهرات در این شهرها از قبل برنامه ریزی کرده بود یا اقدام به برپایی تظاهرات کرده است.

عصر جمعه، درگیری‌های خشونت‌آمیز بین تظاهرکنندگان و معترضان  در شهر مرکزی اوربرو رخ داد. این درگیری ها پیش از طرح استرام کورس برای سوزاندن  قرآن در این شهر رخ داد که منجر به زخمی شدن ۱۲ افسر پلیس و سوختن چهار خودروی پلیس شد.

در تظاهرات روز شنبه در پارک مرکزی در مالمو، راسموس پالودان رهبر حزب استرام کورس، در جمع چند ده نفر  سخنرانی کرد. تعدادی از معترضان به سمت تظاهرکنندگان سنگ پرتاب کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها از اسپری فلفل استفاده کرد.

راسموس پالودن که یک وکیل دانمارکی است تابعیت سوئد را نیز دارد و در سال ۲۰۱۷ حزب استریم کورس را راه‌اندازی کرد. وب‌سایت این حزب بر موضوع مبارزه با مهاجرت و اسلام ستیزی تاکید ویژه‌ای دارد.

 به گزارش یورونیوز پالودان، رهبر حزب اسلام‌ستیز دانمارکی، در سال‌های اخیر بارها تجمعاتی برای آتش‌زدن قرآن برگزار کرده است.

مایکل سباستین عباسی مدیر مرکز روابط مسلمانان در دانمارک در اعتراض به این اقدام راسموس، او را به ایجاد آشوب علیه مسلمانان متهم کرد. او همچنین با انتقاد از پلیس می‌گوید نیروهای پلیس نباید چنین اجازه‌ای به او می‌دادند و بسیاری پلیس را برای این منظور مقصر می‌دانند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به هتک حرمت قران کریم در سوئد اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران آتش زدن کلام الله مجید در شهر لینکوپینگ سوئد توسط یک عنصر نژادپرست و افراطی دانمارکی را که به بهانه آزادی بیان تحت حمایت پلیس این کشور صورت گرفت بشدت محکوم می کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار عمدی این اقدام هتاکانه در ماه مبارک رمضان را عامل جریحه دار شدن احساسات مسلمانان در سوئد و در سراسر جهان دانست و افزود: این اقدام موهن مصداق بارز نفرت پراکنی و مغایر با آزادی بیان بوده  و می بایست توسط تمامی معتقدان به همزیستی و گفتگوی بین ادیان محکوم شود.

خطیب زاده تاکید کرد: ضمن پاسخگو دانستن دولت سوئد، مترصد واکنش فوری، شدید و صریح این کشور در برخورد با عوامل این اقدام توهین آمیز و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: اقدام فرد هتاک و طرفداران او بیش‌از پیش اتحاد مسلمین و کشورهای اسلامی در برابر توطئه های دشمنان اسلام را ضروری می سازد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 256951
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا