سلاح هسته‌ای برای حفظ حاکمیت روسیه

به گزارش جهان صنعت نیوز:   رییس‌جمهوری روسیه در این نشست عنوان کرد که ایالات متحده، خود را فرستاده خدا روی زمین می‌داند، اما روسیه در نظم جهانی جدیدی که قوانین آن به‌وسیله دولت‌های مستقل و قدرتمند تعیین می‌شود، جای خود را خواهد گرفت.

در این جلسه یک سخنرانی ویدئویی ضبط شده از شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین نیز پخش شد که او در این ویدئو ضمن ستودن همکاری چین و روسیه، ادعای پوتین را مبنی بر اینکه دوران سلطه آمریکا به پایان رسیده است، مورد تاکید قرار می‌دهد. به گفته ولادیمیر پوتین، روس‌ها مردمان قوی‌ای هستند و می‌توانند از چالش‌ها عبور کنند و همانند نیاکان خود هر مشکلی را حل خواهند کرد. ولادیمیر پوتین در ادامه از عزم خود برای تداوم «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین دفاع کرد که تشویق حضار را در پی داشت.

ولادیمیر پوتین هدف اصلی حمله نظامی به اوکراین را دفاع از مردم منطقه عمدتا روس زبان دونباس در شرق این کشور بیان کرد. این در حالی است که اوکراین و کشورهای غربی این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند، این اظهارات تنها بهانه‌ای برای جنگی است که به مرگ هزاران نفر منجر شده و روسیه در عملیات نظامی خود مناطق بسیار وسیع‌تری از دونباس را تصرف کرده است.

رییس‌جمهوری روسیه در سخنرانی ۷۳ دقیقه‌ای خود تاکید کرد: باوجود افزایش خطرات و تهدیدها، تصمیم مسکو برای «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین دشوار اما ضروری بود. ولادیمیر پوتین در ادامه حمله به اوکراین را اقدام یک کشوری مستقل که حق دفاع از امنیت خود را دارد دانست و غرب را به تصرف نظامی فعال خاک اوکراین متهم کرد.

در همین حال، کاخ کرملین اعلام کرد حمله سایبری به نشست بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ باعث شد که سخنرانی رییس‌جمهور روسیه با تاخیر یک‌ساعته انجام شود. پوتین مدعی شد که اتحادیه اروپا به علت تحریم‌های خود علیه روسیه نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار ضرر کرده است. او گفت: نرخ تورم در سراسر این اتحادیه رو به افزایش و منفعت مردم خود اروپا در حاشیه قرار گرفته است. این در حالی است که مقام‌های دولت روسیه هشدار داده‌اند که اقتصاد روسیه از این تحریم‌ها آسیب جدی خورده است.

رییس بانک مرکزی روسیه روز پنجشنبه گفت: ۱۵درصد از تولید ناخالص داخلی از واکنش بین‌المللی به جنگ روسیه و تحریم‌ها آسیب ‌دیده است. رییس بانک مرکزی روسیه در عین ‌حال چشم‌انداز روشنی را برای احیای فوری اقتصاد نمی‌دید و گفت: «برای همه روشن است که دیگر اوضاع مانند قبل نیست. شرایط خارجی، اگر نه برای ابد که برای مدتی طولانی، عوض شده است.

تحریم‌های غرب طی بیش از سه ماه گذشته تجارت خارجی روسیه را تا نصف کاهش داده و نیمی از ذخایر ارزی خارجی روسیه نیز مسدود شده است. بانک مرکزی روسیه نیز اخیرا گزارش داد که فرار سرمایه از کشور طی سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۵/۳ برابر شده و به ۶۲ میلیارد دلار اوج گرفته است. در همین زمینه، رییس بزرگ‌ترین بانک روسیه، اسبربانک، روز جمعه گفت که یک دهه طول خواهد کشید که اقتصاد روسیه به شرایط قبل از تحریم‌های غرب بازگردد. گفتنی است کشورهایی که روسیه را به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین تحریم کرده‌اند سهمی ۵۶ درصدی در صادرات و ۵۱ درصدی در واردات روسیه دارند.

باوجود این موضوع پوتین تلاش داشت که تصویر روشن‌تری از آینده ارائه کند. او در عین حال از تجارهای بزرگ روسیه خواست که به فعالیت در این کشور ادامه دهند و تاکید کرد: «همین‌جا سرمایه‌گذاری کنید. در خانه خودتان امن‌تر است. آنهایی که نخواستند به این حرف گوش بدهند تا حالا میلیون‌ها دلار از اموالشان را در خارج از کشور از دست داده‌اند.» بعضی گزارش‌ها از روسیه حکایت از انتقال برخی فعالیت‌های تجاری به خارج از مرزهای این کشور حکایت می‌کنند. رهبر ۶۹ ساله روسیه درباره نگرانی از بحران جهانی کمبود و گرانی مواد غذایی به دنبال جنگ در اوکراین هم صحبت کرد و گفت: روسیه می‌تواند صادرات غلات و کود را به طور قابل‌توجهی بیشتر کند. اوکراین از تولیدکنندگان عمده غلات در جهان است اما به دلیل بسته بودن بنادرش در دریای سیاه نمی‌تواند آنها را صادر کند.

پوتین: تصمیم حمله به اوکراین دشوار اما ضروری بود

رییس‌جمهور روسیه ضمن دفاع از عملیات نظامی کشورش در اوکراین تاکید کرد که روسیه هیچ‌کسی را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کند اما در صورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت خود بهره خواهد برد. ولادیمیر پوتین در بیست و پنجمین مجمع اقتصادی پترزبورگ گفت: روسیه کسی را با تسلیحات هسته‌ای تهدید نمی‌کند، ما آنها را داریم، همه باید این را بدانند و در صورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت کشورمان استفاده خواهیم کرد. پوتین نسبت به تحویل موشک‌های دوربرد به اوکراین هشدار داد و خاطرنشان کرد که هر کسی این کار را انجام دهد از خطوط قرمز عبور کرده است. وی تاکید کرد: روسیه مخالف پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نیست، اما آماده نیست کودتای دولتی سال ۲۰۱۴ در این کشور را فراموش کند. اتحادیه اروپا برخلاف ناتو یک سازمان نظامی یا یک بلوک نظامی- سیاسی نیست. ما مخالفتی نداریم. با این حال، در این مورد، اوکراین در معرض خطر تبدیل شدن به یک نیمه مستعمره غرب است، بعید است که این عضویت در اتحادیه اروپا منجر به احیای صنعت هواپیماسازی ازدست‌رفته، کشتی‌سازی، صنعت الکترونیک و سایر صنایع مهم شود. بعید است، زیرا بزرگ‌های اروپایی برای خود رقیبی ایجاد نخواهند کرد.

تهدید هسته‌ای و تضمین‌های امنیتی

هنگامی که در مجمع بین‌المللی اقتصاد سنت‌پترزبورگ از او خواسته شد تا در مورد ادعاهای غرب در مورد تهدید جنگ هسته‌ای و جنگ جهانی سوم اظهارنظر کند، رهبر روسیه گفت که مسکو چنین لفاظی‌هایی را می‌شنود. اینها از کجا می‌آید؟ از اظهارات خودشان.

هرازگاهی سیاستمداران غیرمسوول چنین چیزی را به زبان می‌آورند، حتی سیاستمداران عالی‌رتبه- مثلا در سطح وزارتخانه‌های خارجه، رهبران در مورد آن غر می‌زنند و هیاهو می‌کنند.

قرار است ساکت بمانیم؟ ما هم پاسخ می‌دهیم، به محض اینکه جواب می‌دهیم، حرف‌های ما را در بوق و کرنا می‌کنند و می‌گویند: ببین روسیه ما را تهدید می‌کند، ما کسی را تهدید نمی‌کنیم، اما همه باید بدانند که ما برای دفاع از حاکمیت خود چه داریم و چه استفاده‌ای خواهیم کرد اینها چیزهای بدیهی است. مسکو آماده است تا با همه کشورها رابطه برقرار کند، باوجود آنچه امروز در حال رخ دادن است، اما به تنهایی از امنیت خود مراقبت خواهد کرد: تنها ارتش و ناوگان می‌توانند تضمین‌کننده امنیت ما باشند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 269245
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا