سفری برای صلح

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خلاصه اینکه گروسی به تهران آمد، آن هم در حالی که یک هفته تا مذاکرات برجامی وین مانده و قبل از آن هم نشست شورای حکام برگزار خواهد شد. مدیرکل آژانس انرژی اتمی در هفته‌های اخیر از بابت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی‌هایی کرده و برخی را به این گمان انداخته بود که شاید خطر صدور قطعنامه هنوز هم باقی باشد. به خصوص وقتی که فرانسوی‌ها خواستار برخورد قاطع آژانس با ایران شدند. البته ایران به این موضوع واکنش خاصی نداشت و حتی برخی سیاسیون طیف تندرو مثل نبویان، نماینده تهران در مجلس به سبک آن دوران که قطعنامه‌ و تحریم را کاغذ پاره می‌خواندند، تاکید کردند تیم مذاکره‌کننده ایران نباید به این حرف‌ها اهمیتی بدهد.

سفر گروسی به تهران در چنین فضایی انجام شد. حتی ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در آستانه این سفر و ازسرگیری مذاکرات احیای برجام گام‌های اخیر جمهوری اسلامی در غنی‌سازی اورانیوم را «نگران‌کننده و تحریک‌آمیز» توصیف و ایران را تلویحا به تلاش برای ساختن بمب اتمی متهم کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد غنی‌سازی از این نوع فقط توسط کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای انجام می‌شود؛ ادعایی که همین دیروز محمد اسلامی به نقل از گروسی آن را رد کرد.

دیدار با اسلامی

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح دیروز و در ادامه اجرای توافق‌های اخیرش با ایران با رییس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. این دومین سفر رافائل گروسی به تهران بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی است و در سفر اول توافق شد که دو طرف در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. همچنین دو طرف، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند. بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس همچنین «به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.»

دومین دیدار اسلامی و گروسی اما دیروز برگزار شد. رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان بعد از پایان این گفت‌وگو‌ها گفت: «آقای گروسی چندین بار در ملاقات و گفت‌وگوهای امروز گفتند که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکردند و ایران طبق معاهدات و ضوابط، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش در حال انجام است.»

محمد اسلامی با اشاره به دیدارش با مدیرکل آژانس گفت: «گفت‌وگوهایی درباره مسائل موجود آنچه را برای توسعه همکاری‌هاست در دستور کار قرار دادیم.» وی ادامه داد: «مساله مهم برای ما و آژانس این است که کل مسائل فی‌مابین ایران و آژانس، مسایل فنی است و مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه‌آمیزی را که دشمنان ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای ما اعمال می‌کنند آژانس مدنظر ندارد و از آن تاثیرپذیری ندارد.»

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «مطلب مهمی که آقای گروسی چندین بار در ملاقات و گفت‌وگوها گفتند این است که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکردند و ایران طبق معاهدات و ضوابط، فعالیت‌های هسته‌ای اش در حال انجام است.»

اسلامی درباره مطالب و سوالاتی که توسط دشمنان ایران منتشر و در اختیار آژانس قرار گرفته است گفت که به این سوالات پاسخ دادیم و بخش‌های باقی مانده، بخش‌هایی است که مربوط به مسائل بسته شده گذشته است که قبلا به آنها پرداخته شده است. امروز تفاهم کردیم به این موارد خاتمه دهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد مذاکراتش هم هنوز ادامه دارد، اینها تداوم پیدا نکند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران در برنامه هسته‌ای خودش مصمم هست و تاثیرات آن در زندگی مردم است که می‌توانیم همه ابعاد فناوری هسته‌ای را در بخش‌های گوناگون مورد بهره‌برداری قرار دهیم و این در دستور کار ما است و آژانس در این باره به ما کمک خواهد کرد. ما گفتیم حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را باید در ایران ایجاد کنیم به ویژه با نیروگاه‌های کوچک حداکثر با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات است و آژانس کشورهای دارای این تکنولوژی و صنعت را تشویق خواهد کرد که با استفاده از ظرفیت صنعتی صنایع ایران بتوانند در راستای توسعه و گسترش ظرفیت برق هسته‌ای کشور ما را کمک کنند.

دیدار با امیر عبداللهیان

گروسی در ادامه رایزنی‌های خود در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات کرد. این اولین دیدار آنها بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 231237
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا