سرنوشت ایرانیان در نقطه عطف صلح هسته‌ای

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اعداد و ارقام در دسترس نشان می‌دهد در این دهه رشد اقتصادی به طور میانگین صفر بوده است و با توجه به رشد جمعیت در اندازه میانگین ۳/۱ درصد در سال ایرانیان روی کاغذ هر سال ۳/۱ در صد فقیرتر شده‌اند و همچنین به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌ها اکنون ایران با کمبود گاز و برق و آب روبه‌رو است. چرا چنین شد؟ بخشی از این رخداد غم‌انگیز ده‌ساله به دلیل سیاست‌های ناکارآمد در حوزه اقتصاد کلان بوده و بخشی از آن نیز به دلیل وقوع تحریم‌ها اتفاق افتاده است. دولت‌های یادشده به شهروندان یادآوری می‌کردند دلیل اتخاذ سیاست‌های ناکارآمد یورش سهمگین تحریم‌ها و همچنین ناهماهنگی قوای اداره‌کننده کشور بوده است.

 به هر حال اکنون در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که ادامه وضعیت پیشین در اقتصاد راه را برای پیامدهای ناشناس در سیاست داخلی و بدتر شدن مناسبات شهروندان و دولت به ویژه در بحث کارایی دولت‌ها و نیز نظام اقتصادی هموار می‌کند. بنابراین دولت سیزدهم شاید بیشترین وظیفه را در برگرداندن ریل اقتصاد به رشد تولید و رشد سرمایه‌گذاری و نیز برگرداندن اعتماد اجتماعی به کارآمدی نظام دارد. واقعیت این است که در چند ماه تازه‌سپری‌شده دولت سیزدهم نشان نداده است برنامه‌ای بزرگ و از پیش اندیشیده برای دگردیسی در سیاست‌های کلان اقتصادی دارد و هرچه می‌بینیم کارهای کوچک و پراکنده با هدف دلخوش‌سازی شهروندان است. تخریب خانه‌های سازمانی دولتی در ساحل خزر که برنامه احمدی‌نژاد بود و نیز توزیع پول مردم در بانک‌ها به شکلی تازه مثل وام‌های بدون تضمین و نیز قیمت‌گذاری روی کالاها در مبداء تولید برای کنترل قیمت‌ها و افزایش منابع درآمدی دولت از هر راه ممکن کارهایی نیستند که بشود با آنها دردها و زخم‌های کهنه اقتصاد ایران مثل رشد صفر درصدی و سرمایه‌گذاری منفی را مداوا کرد‌. به نظر می‌رسد واقعیت این است که برای رشد اقتصادی و نیز رشد سرمایه‌گذاری نیاز به ثبات سیاسی و ثبات در سیاست خارجی داریم و یکی از راه‌های رسیدن به ثبات سیاسی در داخل و نیز آرامش در سیاست خارجی نتیجه گفت‌وگوها برای صلح هسته‌ای در وین است.

اگر مذاکرات وین به نتیجه‌ای جز سازگاری ایران و نظام بین‌الملل حاکم بر جهان منجر شود راه ورود سرمایه‌گذاری به ایران باز نخواهد شد و در داخل کشور نیز نیروی کافی برای تامین سرمایه ارزی و جذب تکنولوژی روزآمد برای تولید صنعتی و حتی تولید کشاورزی وجود ندارد یا استحصال آن زمان‌بر است. به همین دلیل است که کارشناسان باور دارند سرنوشت ایران و ایرانیان در میان‌مدت به نتیجه فرآیند و برآیند صلح هسته‌ای در وین گره خورده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 244848
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا