ساژین و لاوروف و اولیانوف و مساله هسته‌ای

به گزارش جهان صنعت نیوز: نهادهای قدرت در ایران اما باور دارند روسیه شریک راهبردی ایران است و در بلندمدت و در ستیز با غرب می‌توان از نیروی نظامی و سیاسی روسیه به سود کشور استفاده کرد. به نظر می‌رسد دو عامل موجب شده است زاویه دید اکثریت شهروندان ایرانی با زاویه دید نهادهای قدرت نسبت به روسیه هر روز دور و دورتر شود. نکته نخست رفتارهای روسیه در این سال‌های تازه‌سپری‌شده است. به این معنی که در دور تازه ستیز نظام سیاسی ایران با غرب در مساله هسته‌ای و صدور قطعنامه‌ها‌‌، روسیه هرگز ممانعتی ایجاد نکرد‌. نکته دوم ناتوانی در متقاعد کردن شهروندان درباره منفعت‌های دوستی راهبردی با روسیه و نمونه‌هایی از منفعت‌های ملموس و چشمگیر از سوی این کشور برای ایران است.

با توجه به آنچه در بالا نگاشته شد سیاست‌ورزی دوراندیشانه به ویژه از سوی دستگاه دیپلماسی کشور و آن هم درباره مساله داغ و مورد توجه شهروندان یعنی پرونده هسته‌ای که روسیه متهم است درباره رسیدن به نقطه آشتی کارشکنی می‌کند‌، مراقبت شود و جوری رفتار نشود که اتهام‌ها قابل اثبات شوند. اما در این باره کج‌سلیقگی رخ داده یا اینکه دستگاه دیپلماسی ایران عمد دارد این مساله را اثبات کند که در پرونده هسته‌ای سهم روسیه بالا است.

 چیزی که شهروندان ایرانی و سیاسیون را حساس می‌کند این است که می‌شنوند و می‌خوانند که چند روز پیش از اینکه لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران بیاید ولادیمیر ساژین، پژوهشگر ارشد انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با «نیزاویسیمایا گازیتا» توضیح می‌دهد‌: «حذف نام سپاه از این فهرست برای سپاه پاسداران هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد: همه سران آن تحت تحریم باقی خواهند ماند. اما خود این ژست- اذعان آمریکا به اینکه «سپاهی» تروریستی نیست- برای ایران مهم است. من فکر می‌کنم که تا نوامبر، (انتخابات کنگره) هیچ پیشرفتی در رابطه با سپاه پاسداران به دست نخواهد آمد. بنابراین به احتمال زیاد نفت ایران نیز به بازار جهانی باز نخواهد گشت. به لطف آمریکا، ماموریت لاوروف در ایران موفقیت‌آمیز خواهد بود.» پس از این مصاحبه و درست قبل از اینکه گفت‌وگوهای دوحه شروع شود لاوروف به ایران می‌آید و گفت‌وگوهای قطر مثل برق شروع و مثل باد تمام می‌شود. نکته عجیب‌تر این است که بلافاصله پس از گفت‌وگوی بی‌فرجام دوحه مذاکره‌کننده اصلی ایران به روسیه می‌رود و خبر این سفر و دیدار با معاون لاوروف و نیز مذاکره‌کننده هسته‌ای روسیه در وین را اولیانوف منتشر می‌کند. حالا باید دستگاه دیپلماسی درباره این رخدادها توضیح دهد و شهروندان را مجاب کند که همه این رفت‌وآمدها و گفت‌وگوی ساژین اتفاقی بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 272543
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا