ریاض عمق راهبردی پکن در خاورمیانه

به گزارش جهان صنعت نیوز: خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA) روز سه‌شنبه اعلام کرد، این سفر پس از دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای تقویت روابط تاریخی و مشارکت استراتژیک بین دو کشور صورت می‌گیرد.

به گفته این خبرگزاری، قراردادهای اولیه به ارزش ۲۶/۲۹ میلیارد دلار در جریان نشست دوجانبه امضا خواهد شد. همچنین وزارت امور خارجه چین صبح دیروز با اعلام خبر سفر شی‌ جین‌پینگ به عربستان گفت که وی قرار است در اولین اجلاس سران کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض شرکت کند.

پکن به دنبال تعمیق روابط با اعراب

این دیدار در حالی انجام می‌شود که چین به دنبال تعمیق روابط خود با کشورهای خاورمیانه در بحبوحه تنش‌های فزاینده در روابط خود با ایالات متحده و سایر کشورهای غربی است.

  • کارشناسان معتقدند که رهبران دو کشور انگیزه مضاعفی در خصوص حضور شرکت‌های چینی برای پروژه‌های بزرگ اقتصادی که بن سلمان ولیعهد عربستان به دنبال اجرای آنهاست دارند

گلوبال تایمز چین، یک روزنامه دولتی، در سرمقاله‌ای، نشست چین و کشورهای عربی را نقطه عطفی در تاریخ روابط چین و کشورهای عربی توصیف کرده و می‌گوید: پس از «تاثیر شدید» بهار عربی، منطقه تمایل مشترکی برای اجتناب از آشفتگی سیاسی و دستیابی به رشد پایدار داشت. از این رو به شدت به تجربه چین علاقه‌مند است.

به گزارش الجزیره، نشست سران با عربستان سعودی به ریاست ملک سلمان و با حضور محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان، پس از آن برگزار می‌شود که شی جین‌پینگ برای سومین بار به ریاست‌جمهوری در چین انتخاب شده است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی است و انتظار می‌رود که سعودی‌ها با استقبال باشکوهی از شی جین پینگ در هنگام ورود به عربستان پذیرایی کنند. این امر در واقع برخلاف استقبال بی‌سر و صدا از جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکاست که در ماه جولای به عربستان سفر کرده است.

در این رابطه علی شیهابی تحلیلگر عربستانی نزدیک به دولت، می‌گوید که این سفر منعکس‌کننده «روابط بسیار عمیق‌تر توسعه‌یافته در سال‌های اخیر بین دو کشور است. به گفته شیهابی، چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت عربستان، شریک بسیار مهمی است و از سوی دیگر شاهد هستیم که روابط نظامی میان پکن و ریاض نیز به شدت در حال توسعه است. از این رو انتظار می‌رود در سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان، تعدادی توافقنامه نظامی نیز میان دو کشور به امضا برسد. این سفر همچنین همزمان با تشدید تنش‌ها بین عربستان سعودی و ایالات متحده بر سر موضوعاتی از سیاست انرژی گرفته تا امنیت منطقه‌ای و حقوق بشر است.

  • چین، عربستان سعودی را به عنوان متحد کلیدی خود در خاورمیانه نه تنها به دلیل اهمیت آن به عنوان تامین‌کننده نفت، بلکه به دلیل سوء ظن مشترک به کشورهای غربی به ویژه در موضوعاتی مانند حقوق بشر، می‌داند

آخرین ضربه به این شراکت چند دهه‌ای در اکتبر وارد شد، زمانی که بلوک نفتی اوپک‌پلاس موافقت کرد تولید خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد، اقدامی که کاخ‌سفید گفت که «همسویی با روسیه» در جنگ اوکراین است.

اولویت راهبردی ریاض برای چین

به گفته تحلیلگران، چین، عربستان سعودی را به عنوان متحد کلیدی خود در خاورمیانه نه تنها به دلیل اهمیت آن به عنوان تامین‌کننده نفت، بلکه به دلیل سوء‌ظن مشترک به کشورهای غربی به ویژه در موضوعاتی مانند حقوق بشر، می‌داند. عربستان سعودی نیز در مورد وضعیت مسلمانان منطقه سین‌کیانگ که تحت فشار دولت پکن قرار دارند سکوت کرده است. به همین دلیل است که حدود دو ماه قبل وانگ‌یی وزیر خارجه چین به صراحت اعلام کرد که عربستان سعودی اولویت استراتژی دیپلماتیک و منطقه‌ای چین در خاورمیانه است.

  • چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی است و انتظار می‌رود که سعودی‌ها با استقبال باشکوهی از شی‌ جین پینگ در هنگام ورود به عربستان پذیرایی کنند. این امر در واقع برخلاف استقبال بی‌سر و صدا از جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکاست که در ماه جولای به عربستان سفر کرده است

چین تقریبا یک‌چهارم نفت صادراتی عربستان سعودی را خریداری می‌کند. در این راستا می‌دانیم که با حمله روسیه به اوکراین بازار نفت دچار آشفتگی شد. حال در زمانی که گروه ۷ روز جمعه سقف قیمت نفت را برای روسیه ۶۰ دلار تعیین کرده است، نقش عربستان و چین در بازار تعیین‌کننده خواهد بود.چراکه عربستان در سمت عرضه و چین در سمت تقاضا دو بازیگر مهم بازار نفت هستند.

فراتر از انرژی اما کارشناسان معتقدند که رهبران دو کشور انگیزه مضاعفی در خصوص حضور شرکت‌های چینی برای پروژه‌های بزرگ اقتصادی که بن‌سلمان ولیعهد عربستان به دنبال اجرای آنهاست دارند. یکی از این پروژه‌ها ساخت ابرشهر نئوم با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است که در چشم‌انداز محمد به سلمان به جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و رهایی آن از نفت کلید خورده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 312318
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا