روسیه مانعی در مسیر توافق وین نیست/لاوروف: از آمریکا تضمین گرفتیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: گفت‌وگوهای امیرعبداللهیان و لاوروف هم اگرچه گفته شده بود که به مسائل وین و اوکراین مربوط است، بیشتر متمرکز بر وضعیت مذاکرات احیای برجام بود. این را صفحه توئیتر نمایندگی هیات روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم اعلام کرد. در آن توئیت آمده بود: «وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف در ۱۵ مارس با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مسکو دیدار خواهد کرد. وزرای امور خارجه به طور ویژه به برجام در چارچوب مذاکرات وین که وارد مرحله نهایی شده است، خواهند پرداخت.»


البته این توجه ویژه بر موضوعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای مساله سری یا غیرقابل حدسی هم نبود. خود امیرعبداللهیان نیز در بدو ورود به مسکو به آن اشاره کرد. او در تشریح اهداف سفر خود به روسیه گفت: سفر امروز (سه‌شنبه) من و همراهانم به مسکو با چند هدف انجام می‌شود؛ هدف اول پیگیری توافقاتی است که در جریان سفر دی ماه آقای رییس‌جمهور به مسکو انجام شد و توافقاتی که بین روسای جمهور دو کشور صورت گرفت.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان موضوع دوم سفر خود را تحولات اوکراین و تحولات جدیدی که در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داده عنوان کرد و گفت: نمی‌توانیم نسبت به این تحولات و اتفاقات بی‌تفاوت باشیم. ما به صراحت جنگ را محکوم می‌کنیم؛ چه در اوکراین، چه در افغانستان، چه در یمن و یا هر نقطه دیگری.

وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: موضوع دیگری که در این سفر مورد توجه ما است پیگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم‌هاست.

امیرعبداللهیان در همین ارتباط گفت: در اظهارنظر‌ها و اخبار این‌گونه منتشر می‌شود که اگر ما در وین با طرف آمریکایی و دیگر طرف‌های غربی به توافق و نتیجه نهایی برسیم ممکن است از طرف روسیه با توجه به برخی از مطالبی که در رسانه‌ها مطرح شده این موضوع حمایت لازم را نداشته باشد. البته من از گفت‌وگوی تلفنی اخیری که با آقای لاوروف داشتم چنین برداشتی نداشتم و امیدوارم در گفت‌وگوهای امروز همچنان بتوانیم در مسیری که روسیه از رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار ایران در وین قرار بگیرد انشاءالله به این نتیجه و جمع‌بندی روشن نائل بیاییم.

امیرعبداللهیان در ملاقات با سرگئی لاوروف، همتای روس خود نیز با اشاره به تعمیق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون گفت: روابط ایران و روسیه فارغ از تحولات بین‌المللی، توسعه خواهد یافت .

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حسن روابط با روسیه به عنوان کشور دوست و همسایه تاکید دارد.

قدردانی از مواضع ایران

لاوروف نیز طی این ملاقات به روابط مستحکم دو کشور اشاره و تاکید کرد: مناسبات تهران و مسکو در همه زمینه‌ها رو به گسترش است و در حال حاضر نیز سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در دست بررسی و نهایی شدن است.

لاوروف با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه گفت: هر دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل بین‌المللی اشتراک نظر دارند.

 وی با اشاره به رایزنی‌های منظم در سطوح عالی بین دو کشور افزود: در مذاکرات امروز درباره مذاکرات وین، تحولات اوکراین، مساله سوریه و یمن به طور مفصل بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.

لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در این دیدار همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درخصوص آنچه هم‌اکنون در اوکراین در حال رخ دادن است، تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات وین تاکید کرد که گفت‌وگوها در پایتخت اتریش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حالت نهایی قرار گرفته است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهار کرد: من اطمینان دارم که چشم‌اندازها حتی چشمگیرتر است، به‌ویژه با توجه به اینکه ما به مرحله نهایی برای حصول توافقی به منظور ازسرگیری برجام برای حل‌وفصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران وارد شده‌ایم.

وزیر امورخارجه روسیه درباره روابط دوجانبه میان تهران و مسکو نیز تصریح کرد: گردش مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در حال رشد است. دو کشور در حال آماده‌سازی اسناد جدیدی هستند که برای رسمی کردن سطح تازه‌ای از روابط طراحی شده‌اند.

لاوروف افزود: با وجود عوامل شناخته‌‌شده‌ با هدف اعمال فشار بر همکاری دو کشور، روابط تجاری ما به طور پیوسته با سرعتی بی‌سابقه در حال رشد است. سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافت و از مرز چهار میلیارد دلار گذشت.

تضمین‌خواهی جواب داد

وزیر امور خارجه روسیه دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک پس از دیدارش با امیرعبداللهیان گفت که اظهارات آمریکا مبنی بر اینکه مسکو در حال مانع‌تراشی بر سر راه تلاش‌ها در راستای احیای توافق هسته‌ای است، صحت ندارد.

لاوروف گفت روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌های اعمال‌شده بر مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین مانع همکاری[با ایران] در چارچوب توافق نخواهد شد.

روسیه مانع نیست

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری با سرگئی لاوروف گفت: هیچ ارتباطی میان تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد. روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق در وین نیست.

وی ادامه داد: اگر با آمریکا درباره چند مورد که خط قرمز ما است به توافق برسیم، روسیه همچنان تا پایان در کنار ما خواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت که روسیه نقش سازنده‌ای در مذاکرات وین ایفا کرده است.

امیرعبداللهیان گفت: در شب گذشته وزیر اوکراین از من خواست تا دولت روسیه جنگ را متوقف کند و راهکار‌های سیاسی را در پیش بگیرد.

وی گفت: با همکارم لاوروف در خصوص تحولات اوکراین گفت‌وگو کردم و راه‌حل بحران اوکراین را با درک شناخت ریشه‌های واقعی می‌َدانیم همان‌طور که با جنگ در افغانستان و یمن مخالفیم جنگ در اوکراین را راه‌حل نمی‌دانیم. از گفت‌وگوهایی که بین لاوروف و وزیر خارجه اوکراین از آنتالیا شروع شده و به صورت وبیناری شروع شده استقبال می‌کنیم. وزیر خارجه اوکراین از من خواست این پیام را به لاوروف منتقل کنم که اوکراین خواستار توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است.

وزیر خارجه با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اظهار کرد: معتقدیم برای بازگشت آوارگان و بازسازی در سوریه به مردم سوریه کمک کرد که از این شرایط سختی که با آن مواجه هستند و تحریم‌های یکجانبه سزار علیه ملت سوریه اعمال می‌شود مردم سوریه به زندگی طبیعی خود برگردند و در بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سرعت داده شود.

وی گفت: از رفع تحریم‌های انسانی و آتش‌بس در یمن حمایت می‌کنیم. مذاکرات یمنی- یمنی باید مسیر آینده یمن را تعیین کند.

وزیر خارجه بیان کرد: در موضوع افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تاکید داریم و مساله فلسطین از جمله موضوعات مورد توجه ما در این گفت‌وگوها بود.

امیرعبداللهیان گفت: از لاوروف دعوت کردم در آینده نزدیک در تهران راجع به آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کنیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 252789
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا