دستورات ویژه از تهران پیگیری میدانی در مهران/ «شش توافق اربعینی مخبر با الکاظمی»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مهمانان امام حسین (ع) طی این روزها با اشتیاق از اقصی نقاط کشور خود را به مرزهای مواصلاتی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه، تمرچین و باشماق رساندند تا با عبور از مرزها قدم در بارگاه حسینی بگذارند. حال با نزدیک شدن به اربعین حسینی مرزها این روزها با ازدحام و ترافیک بالایی از زئران روبروست و مسئولان کشور هم تمام اقدامات لازم را برای تسهیل عبور عاشقان به عتبات عالیات بکارگرفته‌اند.


معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور مدیریت میدانی حل مشکلات زائران اربعین را بر عهده گرفته اند،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز از مرزهای کشور بازدید و در راستای کمک به زائران دستورات مهمی را صادر کردند.

رییس جمهور نیز ضمن بررسی مدائمی وضعیت مرزها در تماس تلفنی با وزیر کشور دستوراتی را برای حل مشکلات مردم صادر کرد.

همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق بسته شد

مهمترین خبر اربعینی جمعه ۱۸ شهریور اعلام تصمیم ستاد مرکزی اربعین مبنی بر بسته شدن همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق بود.

در این رابطه مجید میر احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین روز جمعه(۱۸ شهریور) پس از پایان نشست ستاد اربعین در مرز مهران  اعلام کرد: در پی ازدحام و کمبود امکانات در مرزهای عراق با تصمیم ستاد مرکزی اربعین همه مرزهای ششگانه به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شد.با توجه گرمای هوا و کثرت جمعیت این تصمیم برای حفظ سلامت و امنیت زائران اتخاذ شده است.پس از تخلیه پایانه های مرزی و بررسی دیگر شرایط درباره بازگشایی مرزهای تصمیم گیری و به مردم عزیز اطلاع رسانی می شود.

میر احمدی: هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند

وی در مصاحبه ای اعلام کرد: نباید زائر جدیدی به پایانه های مرزی اضافه نشود و هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند.تمامی پارکینگ های پایانه‌های مرزی پر شده است.زائران ایرانی حاضر در عراق نیز هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند، چون سفر اربعین باید ۵ روز و مدت ماندگاری در کربلا تنها یک روز باشد.

صدور برگ تردد ویژه اربعین متوقف شد

علاوه بر این سردار حاجیان سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز صدور برگ تردد برای سفر به عتبات و تمدید اعتبار گذرنامه های منقضی شده متوقف شد.

عبور زایران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه متوقف شد

همچنین عبور زایران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در خوزستان، به دلیل بسته شدن مرزهای ایران با عراق، به طور موقت متوقف شد.

عصر دیروز پایانه مرزی شلمچه شاهد ازدحام زایران اربعین حسینی بود که عبور آنها به دلیل نبود امکانات لازم به ویژه وسایل حمل و نقل برای انتقال زیران از شلمچه به شهرهای مقدس عراق، در ساعاتی دچار وقفه شد.

پایانه‌ مرزی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر، و چذابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان، ۲ گذرگاه مهم تردد زایران اربعین حسینی هستند.

زائران مدت اقامتشان را در کربلا و نجف کوتاه کنند

علاوه بر این آل صادق سفیر ایران در عراق از زائران ایرانی خواست که سفر خود برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی مدیریت کنند و مدت اقامتشان را در کربلا ونجف کوتاه کنند.

دستورات رییس جمهور به وزیر کشور برای حل مشکلات زائران اربعین

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که بطور مستمر وضعیت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی بویژه در مرزهای زمینی را پیگیری می‌کندظهر روز جمعه (۱۸ شهریور) در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران که روز گذشته به کشور عراق سفر کرده بود، ضمن دریافت گزارشی از گفتگوها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی در جهت سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین بویژه شرایط عبور و مرور در مرزهای زمینی را پیگیری کرد.

آیت‌الله رئیسی در همین راستا، با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مرز چذابه 

علاوه بر این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه شب(۱۷ شهریور) از نحوه خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی در مرز چذابه بازدید کرد و مشکلات زائران را مورد بررسی قرار داد.

بازدید سرپرست وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی از مرزهای شلمچه و چذابه 

همچنین محمدهادی زاهدی‌وفا در این سفر از موکب‌های برپا شده توسط زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر در ۲ پایانه‌ مرزی چذابه و شلمچه، و نحوه خدمات‌رسانی آنها به زایران اربعین حسینی بازدید کرد.

رایزنی وزیر کشور با مقامات عراقی برای تسریع در عبور زائران ایرانی و خارجی از مرزها

علاوه بر این وزیر کشور که ماموریت ویژه حل مشکلات زائران اربعین را برعهده دارد، روز پنجشنبه(۱۷ شهریور) پس از دیدار با همتا و سایرمسئولان عراقی از موافقت مسئولان عراقی با تسریع عبور زائران از مرز و پذیرش پیشنهاد ایران برای خروج اتباع مقیم ایران خبرداد.

وزیر کشور از عراق به مهران آمد/ صدور ۳ دستور برای حل مشکلات زائران اربعین

 احمد وحیدی بلافاصله از عراق عازم مهران شد، وی عصر پنجشنبه(۱۷ شهریور) در بازدید از پایانه مرزی مهران با اشاره به تراکم جمعیت در این مرز تردد مقداری کند خواهد بود که این‌مهم باعث می شود تا نیازهایی که لازم‌ است در کمترین زمان‌ ممکن تامین شود.

وی سه دستور ویژه برای حل مشکلات زائران در مرز مهران به شرح زیر صادر کرد: 

۱.آب پاش و امکانات آب و یخ تا حدودی با کمبود مواجه شده که به سرعت جبران خواهد شد.

۲.مشکل تراکم جمعیت تا ۲ ساعت دیگر برطرف و همه زائران با سهولت و بدون مشکل از مرز خارج خواهند شد.

۳. از روز شنبه خودروهای ایرانی بیشتری در آن طرف مرز فعال می شود.

وحیدی: امکانات طرف عراقی برای جمعیت زائران اربعین به هیچ وجه پاسخگو نیست

علاوه بر این وزیر کشور روز جمعه( ۱۸ شهریور)در پایانه مرزی مهران با بیان اینکه دیروز و دیشب تعداد بسیار زیادی از زائران در پایانه های مرزی حضور یافتند با خیل عظیم جمعیت روبرو شدیم تاکید کرد: امکانات طرف عراقی برای این جمعیت به هیچ وجه پاسخگو نیست و مشکلاتی را برای زوار ایجاد کرد.

وحیدی از عموم افرادی که می خواهند از شهرهای مبدا به سمت مرزها حرکت کنند خواست برنامه سفر را به تعویق انداخته تا این جمعیت در مرزها تخلیه و شرایط تسهیل شود. نیروهای پلیس راه نیز افرادیکه به سمت مرزهای اربعین حرکت کنند را به شهرهای مبدا هدایت خواهند کرد ، این امر برای رفاه حال زائران با توجه به حجم جمعیت و مخاطرات ناشی از گرمای هوا برای سلامتی اعمال می شود.

همچنین نادر عمید زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان گفت: زیرساخت‌های مرز شلمچه عراق برای پذیرش زایران اربعین حسینی فراهم نیست و این مرز با دستور ستاد مرکزی اربعین تا اطلاع بعدی بسته است.

علاوه براین محمد مخبر معاون اول رییس جمهور که وی نیز از طرف رییس جمهور ماموریت ویژه برای حل مشکلات زائران اربعین دارد صبح روز پنج‌شنبه (۱۷ شهریور) از مرز مهران بازدید کرد،وی بلافاصله بعد از ظهر پنج شنبه وارد مرز شلمچه شد.

دستورات شش‌گانه مخبر برای حل مشکلات زائران اربعین در مرز مهران

مخبر صبح روز پنج شنبه(۱۷ شهریور) در جلسه ستاد اربعین در مهران دستورات شش‌گانه‌ای را برای حل مشکلات زائران در مرز مهران  به شرح زیر صادر کرده بود:

۱.ظرف ۴۸ ساعت آینده بنا بر درخواست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و استاندار ارزاق به مواکب ارسال و مواکب بیشتر تقویت می شوند.

۲.کانکس های یخچالدار به استان ایلام و مرز مهران ارسال خواهد شد.

۳. لیفتراک توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات به استان ارسال می شود.

۴. یک دستگاه یخ ساز هفت تنی به استان ارسال و روزانه ۸۰۰ قالب از همدان به استان ایلام ارسال می شود.

۵.با هماهنگی انجام شده با وزیر بهداشت اقلام دارویی لازم به استان ارسال می شود.

۶. دو هواپیمای آب پاش زودتر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

شش توافق معاون اول رییس جمهور با نخست وزیر عراق برای حل مشکلات زائران اربعین

بعد از ظهر پنج شنبه (۱۷ شهریور) معاون اول رییس جمهور بلافاصله از مهران عازم شلمچه شد.وی در جمع خبرنگاران از توافقش با نخست وزیر عراق جهت حل مشکلات زائران اربعین به شرح زیر خبر داد: 

۱. هماهنگی‌ جهت دریافت مجوز برای رفتن اتوبوس از ایران برای جابجایی زائران 

۲. برنامه ریزی برای انتقال آب مورد نیاز زائران اربعین در مرزها

۳. افزایش ظرفیت جابجایی زایران از طریق فرودگاه‌ها 

۴. سهمیه‌بندی مرزها برداشته شد

۵.هواپیمای آب‌پاش نیز برای استفاده در مواقع اضطرای آماده شده است.

۶.مشکل عبور زائران خارجی اربعین از طریق ایران نیز در گفت‌وگو با الکاظمی نخست وزیر عراق برطرف شد.

این دومین سفر معاون اول رییس جمهور برای پیگیری مشکلات زایران اربعین به شلمچه است.

تا اطلاع ثانوی مرز مهران بسته شده است/ امکانات مرزی عراق متناسب پذیرش حجم بالای زائران نیست

علاوه بر این میر احمدی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور امروز جمعه(۱۸ شهریور) اعلام کرد: پیرو تصمیم ستاد مرکزی تا اطلاع ثانوی مرز مهران بسته شده است.پس از تخلیه پایانه های مرزی و بررسی دیگر شرایط درباره بازگشایی مرزهای تصمیم گیری و به مردم عزیز اطلاع رسانی می شود.

یک میلیون زائر از مرز مهران تردد کردند

همچنین زاهدین چشمه‌خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام با اشاره به آمار تردد مسافر و زائر از مرز بین المللی مهران در بازه زمانی ابتدای شهریور ماه تاکنون گفت: این مدت یک میلیون و ۲۴ هزار و ۵۴۶ نفر از این مرز (ورود و خروج) تردد کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام یادآور شد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد  ۲۲۹ هزاز و ۶۶۲ نفر ایرانی و خارجی از مرز زمینی مهران به کشور عراق سفر کردند که از این تعداد زائر ۲۲۷ هزار و ۹۰۳ نفر ایرانی و هزار و ۷۵۸ نفر زائر خارجی بوده‌اند.

بهرام نیا استاندار ایلام نیز در همین رابطه با اشاره  اسکان موقت زائران در مهران گفت: ظرفیت های کشور عراق در مقابل امکانات مرز مهران متناسب پذیرش حجم بالای زائران نیست.

بازدید فرمانده کل سپاه پاسدارن از مرز مهران

علاه بر این صبح روز جمعه (۱۸ شهریور) سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران از مرز مهران بازدید و از نزدیک مشکلات زائران را مورد بررسی قرار داد.

مرز بیله‌سوار هیچ‌گونه محدودیتی برای تردد اتباع جمهوری آذربایجان به عراق ندارد

همچنین جمهوری اسلامی برای عبور و مرور اتباع کشور آذربایجان به عراق جهت شرکت در مراسم اربعین نینز اعلام 
آمادگی کرده و در هیم راستای مرز بیله سوار آماده پذیرایی از زائران است.

علی محبوبی‌پور مدیر کل امور امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل در همین رابطه گفت: در مرز بیله‌سوار هیچ‌گونه محدودیتی از طرف ایران برای تردد اتباع جمهوری آذربایجان وجود ندارد و عدم ورود و خروج تصمیم مسئولان این کشور همسایه برای پیشگیری از اوج‌گیری ویروس کرونا است.

عبور زایران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی خسروی متوقف شد

علاوه بر این مرز خسروی امسال یکی از مرزهای اصلی برای عبور زائران اربعین است ،مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

«محمد حیدری» عصر پنجشنبه(۱۷ شهریور) در محل پایانه مرز بین المللی خسروی، اعلام کرد: تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر از مرز خسروی با نظم و ترتیب و آرامش خارج شده‌اند.

پنج خدمت ویزه ارتش به زائران اربعین در مرز مهران و خسروی

همچنین امیر سرتیپ «عباس فلاح»معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز  روز پنجشنبه در  از پایانه مرزی رسمی خسروی بازدید کرد و اعلام کرد:

۱.در بحث تغذیه و استراحت زائران تدارکات خوبی دیدیم و چندین موکب در پایانه های مرزی راه اندازی کردیم .

۲.در مرز خسروی نیز یک پارکینگ با ظرفیت ۱۵ هزار خودرو برای خدمات رسانی به زائران داریم که دارای امکانات پایش تصویری، نور محیطی، مقابله با حرق و تعمیرات و جایگاه های سوخت سیار بنزین و گازوییل برای سوخت گیری در محل است.

۳. پانصد خادم در داخل کشور و خارج از نیروهای ارتش به زائران خدمتگزاری می کنند.

۴. در مرز مهران با استقرار آشپزخانه روزانه ۱۵ هزار وعده غذای گرم و در مرز خسروی پنج هزار وعده برای پذیرایی از زائران پخت و توزیع می شود و هرقدر به اربعین نزدیک می شویم این ظرفیت اضافه می گردد.

۵.اورژانس هوایی و تامین هوایی منطقه را با استفاده از بالگردهای هوانیروز تدارک دیدیم که در پایانه های خسروی، مهران و چذابه پیش بینی امنیتی را با سامانه بالگردی و اورژانس هوایی داریم.

برنامه ریزی برای تردد ۵ هزار زائر از مرز باشماق مریوان/ مرز موقتا مسدود است

علاوه بر این امسال با تصمیم وزارت کشور، مرز باشماق مریوان برای اولین بار جهت تردد زائران اربعین انتخاب شده است.

مریوان در ۱۲۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان گفت: برای تردد سه هزار زائر در روز از مرز باشماق برنامه ریزی شده که البته تا پنج هزار نفر نیز قابل افزایش است.

او به پیش بینی ۱۰ نقطه به عنوان پارکینگ در مریوان و احتمال افزایش آن اشاره داشت و یادآور شد: خروج زائران به صورت کاروانی است و وسائط حمل و نقل نیز در کشور عراق برای جابجایی آنان تامین شده است. حدود ۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس برای جابجایی زائران از شهر مریوان به مرز باشماق در نظر گرفته شده و تاکسیرانی نیز در این زمینه همکاری لازم را خواهد داشت.

همچنین زارعی کوشا استاندار کردستان نیز اعلام کرد پیش بینی می‌شود در بازگشت، شاهد مراجعه تعداد بیشتری از زائران باشیم که تمهیدات لازم هم در این رابطه اندیشیده شده است. ۱۵ موکب در شهرستان مریوان برای ارائه خدمت به زائران مستقر شده‌اند که هشت مورد آن فقط در مرز باشماق است. هر دستگاهی تلاش کرده با استقرار موکب، خدمتی کند و ثوابی ببرد. ارتش، سپاه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته‌ امداد از جمله این دستگاه‌ها بودند که موکب داشتند.

ورود دو هزار زائر از مرز تمرچین به عتبات / مرز موقتا مسدود است 

روند تردد زائران حسینی از مرز تمرچین از ۱۴ شهریورماه جاری آغاز شده و تا ۳۱ شهریور نیز ادامه دارد و طبق اعلام فرماندار پیرانشهر بطور متوسط هر روز دو هزار زائر از این مرز به عتبات عالیات مشرف می‌شوند.

تمرچین در جنوب آذربایجان غربی قرار داشته و هم مرز با استان اربیل عراق است.

این خبر به روز رسانی می‌شود..

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 288009
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا