خیالی باطل

 جهان صنعت نیوز:   این نظر وقتی پررنگ تر شد که بعد از برکناری بولتون خبرنگاری از ترامپ در مورد تحریم های ایران پرسید .رییس جمهور آمریکا نیز در پاسخ احتمال کاهش تحریم ها را رد نکرد و گفت که ممکن است تحریم های ایران کاهش پیدا کند ولی باید تاکید داشت که تا اینجا اقدام عملی به نفع ایران انجام نشده است به عبارت دیگر وجود یا عدم وجود بولتون نفع عملی برا تهران نداشت.

ممکن است برخی بگویند که اختلاف اصلی بولتون با ترامپ بر سر دو یا سه موضوع بوده است ایران ،طالبان ونزوئلا ، اتحادیه اروپا و انگلیس از موضوعات مورد اختلاف این دو فرد کاخ سفید بوده است اما اگر همه اختلاف بولتون و ترامپ را باز بر سر ایران تلقی کنیم و بگوییم بخاطر بولتون بخاطر سیاست های متخاصم ش نسبت به ایران اخراج شده است بازهم باید اذعان داشت که این اخراج نفع عملی ای برای ایران نداشته و در نگاه بدبینانه تری نیز می توان گفت این اخراج ممکن است سناریویی باشد که با توافق خود بولتون صورت گرفته است تا با این رویکرد جدید واشنگتن ، مقامات تهران کمی  نرم شوند و از مواضع صریح و سخت خود کوتاه بیایند.

اگر این ادعا درست باشد و ما شاهد بازی دیگر از آمریکا باشیم برگشت به خانه اول محتمل است یعنی احتمالا دوباره تحریم ها برمی گردد و ایران هم چیزی عایدش نمی شود.

اکنون این سوال ها مطرح است که آیا ترامپ نسبت به ایران نرمش به خرج داده و بخاطر تغییر رویکرد خود، بولتون را اخراج کرده است؟ باتوجه به اینکه ترامپ احتمال کاهش تحریم ها را رد نکرده است ایا این سیاست می تواند زمینه دیدار ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی مهیا کند؟

شاید در ظاهر ترامپ احتمال کاهش تحریم ها را رسانه ای کرده اما از نگاه ایران اتفاق عملی صورت نگرفته است.  نه امریکا با کاهش تحریم ها موافقت کرده نه اعتبار ۱۵میلیاردی که قول فرانسه بوده اجرایی شده است تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است اما شاید تا روز نشست سازمان ملل حرکات مثبتی از جانب اروپا و امریکا صورت بگیرد . هرچند به نتیجه رسیدن این سیاست نیز با توجه به اینکه زمان زیادی به نشست مجمع عمومی  نمانده دور از تصور است.

واقعا در این مدت چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ آیا آمریکا با کاهش تحریم ها در خصوص ایران موافقت می کند؟ و آیا خط اعتباری فرانسه فراهم می شود وآیا فرصتی بدست می آید که تا قبل از برگزاری این نشست، ایران این اعتبار را برداشت کند؟

پاسخ مثبت به این سوالات از نظر عقلی با توجه به سیستم مالی دنیا ممکن نیست اگر چنین علاقه ای به جذب ایران وجود داشت این روند در فرصت های ۶۰ روزه ایران به اروپا انجام می شد آنوقت ایران هم گام به گام در جهت کاهش تعهدات هسته ای حرکت نمی کرد.

لذا با این رویکرد آمریکا ،باید اذعان داشت که اقدام عملی در تغییر  بولتون  از جانب واشنگتن برای ایران وجود ندارد. هرچند ممکن است اعضای کاخ سفید گمان کنند برکناری بولتون و نرمش ترامپ برای ایران جذاب است وباعث می شود که تهران امتیازی بدهد و در نتیجه آن ظریف با پمپئو دیداری کند اما واقعیت آن است که  این وعده وتظاهر برای ایران جذاب نیست و مقامات رسمی ایران هم از اخراج بولتون استقبالی نکردند.

اما سوال دیگر این است که امسال با توجه به تحریم ظریف توسط آمریکا، آیا روحانی به سازمان ملل راه پیدا می کند؟ به لحاظ حقوقی چون امریکا میزبان است اجازه ندارد از ورود هیات های دیپلماتیک به سازمان ملل متحد جلوگیری کند اما از نظر عملی امریکا می تواند این قضیه را کش دار کند تاحدی که حضور روحانی به سازمان ملل فراهم نشود مثلا ممکن برای رییس جمهور ایران ویزا صادر نشود کمااینکه در مورد ورزشکاران ایرانی  این قبیل کارها توسط امریکا انجام شده است.

لذا اگر  امریکایی ببینند که ایرانی ها خیلی مشتاق به امتیاز دادن نیستند و زمینه ی ملاقات روحانی و ترامپ صورت نمی گیرد ممکن است  حضور روحانی در سازمان ملل هم فراهم نشود.

به مقامات ایران بارها ثابت شده که با وعده دادن اروپایی ها و امریکایی چیزی عاید کشور نشده است لذا پیشنهاد کاهش تحریم ها و حتی قول خط اعتباری فرانسوی ها نیز می تواند بیهوده باشد و بیهوده تر احتمال دیدار روحانی با ترامپ یا ظریف و پمپئو در حاشیه نشست مجمع عمومی است چرا که بعید است انتظارات ایران از امریکا و اروپا درفرصت باقی مانده برآورده شود .

شروع مجمع عمومی هفته های اول مهر است از این جهت بصورت عملیاتی و از نظر زمانی برآورده شدن انتظارات ایران امکان پذیر نیست . بعید است در این مدت امریکا با کاهش تحریم هاموافقت کند و هم فرانسوی ها اقداماتشان را انجام دهند و خط اعتباری میلیاردی را به صندوق انیستکس واریز  شودو ایران هم برداشت کند.

لذا به احتمال بسیار زیاد  مجمع عمومی در نیویورک برگزار می شود اما اقدام عملی به نفع ایران صورت نمی گیرد اگر اقدام عملی هم نیفتد احتمال امتیاز دادن ایران و ملاقات های ایران مثل روحانی و وزیر خارجه امکان پذیر نیست . هرچند واشنگتن به شدت مشتاق دیدار و مذاکره با مقامات ایران است .

این را بارها دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  از مقامات ایران  به نحوی درخواست کرد.  اوحتی  در اخرین اظهاراتش برای رسیدن به خواسته اش مدعی شد که مقام‌های ایران خواستار دیدار هستند. مواضع بی‌اساس ترامپ در حالی اتخاذ می‌شود که به‌رغم ابراز تمایل مکرر وی، مقام‌های ایران بارها تاکید کرده‌اند که چنین تصمیمی ندارند.

باید تاکید داشت که حتی اگرروحانی امکان مجمع عمومی سازمان ملل فراهم شود بازهم اتفاق مهمی نمی افتد چون طی هفته های آینده منفعتی در عمل به ایران داده نمی شود.

گواه این ادعا خبر وزیر دارایی رژیم صهیونیستی پس از دیدار با معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا است او مدعی شد که در این دیدار طرف آمریکایی به او اطمینان داده است که تحریم‌ها علیه ایران با قدرت ادامه خواهد داشت.

«موشه کحلون»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، مدعی شد که یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا به او اطمینان داده که تحریم‌ها علیه ایران با قدرت تمام بر جای خواهد ماند.  وی در پیامی توئیتری گفت: «دیدار بسیار خوبی با سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، داشتم.» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: «از شنیدن این قضیه خوشحال شدم که برخلاف گزارش رسانه‌ها هیچ تغییری در سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران روی داده و این رویکرد همچنان با قدرت تمام ادامه خواهد یافت.»

مضاف بر ادعای وزیر داریی رژیم صهیونیستی ، منوچین روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی بر ادامه برنامه “فشار حداکثری” علیه ایران تاکید کرده و گفته از نظر آمریکا این سیاست مطابق نظر آمریکا نتیجه داده است. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گفته است که آمریکا سیاست “فشار حداکثری” در مورد ایران را با وجود رفتن جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ ادامه خواهد داد. منوچین همچنین در خصوص احتمال دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: “در حال حاضر هیچگونه برنامه‌ای برای این دیدار وجود ندارد، اما آقای ترامپ مکررا اعلام کرده که حاضر به انجام این ملاقات بدون هیچ پیش شرطی است”.

به گفته منوچین در تیم فعلی امنیت ملی آمریکا همه طرفدار “سیاست فشار حداکثری علیه ایران” هستند و از نظر او تحریم‌ها بر ایران تاثیر گذاشته تا “رهبران ایران با دونالد ترامپ وارد مذاکره شوند”.

وزیر خزانه داری آمریکا افزود: “ما راههای تبادلات مالی ایران را بسته‌ایم و این به همین دلیل ایران به میز مذاکرات بازخواهد گشت و آنها قطعا بازخواهند گشت.”
ملیحه اسناوندی

سیاسییادداشت
شناسه : 47903
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا