خط و نشان بایدن برای پوتین

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از خبرگزاری راشاتودی، اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سخنرانی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در روز جمعه قبل از امضای معاهده‌هایی بود که راه را برای پیوستن چهار منطقه اوکراین به روسیه هموار می‌کند؛ اقدامی که ایالات‌متحده و متحدانش آن را به شدت محکوم کردند.


بایدن بدون اشاره به اینکه خطاب سخنانش به کدام بخش از سخنرانی پوتین است، گفت: آمریکا در کنار متحدان خود در ناتو کاملا آماده است تا از هر اینچ خاک ناتو دفاع کند. آقای پوتین، حرف من را اشتباه متوجه نشوید؛ «هر اینچ».

پوتین در سخنرانی خود ایالات‌متحده را به خاطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه ژاپن در سال ۱۹۴۵ سرزنش کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید تاکید کرد که «کلمات و تهدیدهای بی‌ملاحظه» پوتین، آمریکا و متحدانش را مرعوب نمی‌کند. بایدن گفت: اقدامات پوتین نشانه‌ای از این است که او در حال تقلا کردن است.
اشاره او به برگزاری همه‌پرسی‌ای بود که منجر به آغاز روند رسمی الحاق جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپوریژیا شد.

بایدن با بیان اینکه پوتین «نمی‌تواند قلمرو همسایه‌اش را تصرف کند و قسر در برود» گفت: ایالات‌متحده هرگز این را به رسمیت نمی‌شناسد. به صراحت بگویم که جهان هم آن را به رسمیت نخواهد شناخت.
سخنان رییس‌جمهوری آمریکا نشان‌دهنده دور دیگری از هشدارهای متقابل بین روسیه و غرب است. رییس‌جمهوری روسیه گفته که کشورش اکنون در حال مبارزه با «کل ماشین نظامی غرب» است و تاکید کرد که در صورت نیاز مسکو «مطمئنا از تمام سیستم‌های تسلیحاتی موجود استفاده خواهد کرد تا از تمامیت ارضی و مردم خود محافظت کند.»

مسکو همچنین تصریح کرد: به محض اینکه مناطق اوکراینی مذکور بخشی از روسیه شوند، حملات نظامی کی‌یف به آنها را به عنوان «اقدامات تجاوزکارانه علیه فدراسیون روسیه» در نظر خواهد گرفت.

پلوسی از عضویت اوکراین در ناتو حمایت نکرد

«جهان‌صنعت»- رییس مجلس نمایندگان آمریکا با خودداری از حمایت صریح از عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تنها به پشتیانی از ارائه تضمین‌های امنیتی به کی‌یف اکتفا کرد.

نانسی پلوسی در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو گرچه به صراحت از تسریع در عضویت اوکراین در ناتو حمایت نکرد، اما با این حال از ارائه تضمین‌های امنیتی به کی یف پشتیبانی کرد.

پلوسی در پاسخ به پرسش این نشریه در مورد حمایت از عضویت اوکراین در ناتو گفت: ما به دموکراسی در اوکراین بسیار متعهدیم. باید در این جنگ پیروز شد ولی من خواستار آن هستم که (اوکراین) تضمین امنیتی در اختیار داشته باشند.

ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین نیز روز جمعه گفته بود پس از آنکه روسیه به‌‌طور رسمی الحاق چهار منطقه را اعلام کرد، کی‌یف خواستار تسریع در روند عضویت در سازمان ناتو شده است.

زلنسکی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: ما پیش‌تر سازگاری خود را با معیارهای اتحاد (ناتو) ثابت کرده‌ایم. ما با امضای درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به ناتو، گامی قاطع برمی‌داریم.

اظهارات رییس‌جمهور اوکراین پس از آن مطرح شد که پوتین در کاخ کرملین معاهده‌های الحاق چهار منطقه اوکراینی تحت اشغال مسکو (دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیا) را امضا کرد.

رهبران مناطق الحاق‌شده اوکراین به روسیه مدعی‌اند که این مناطق در همه‌پرسی‌های انجام شده به عضویت در روسیه رای مثبت داده‌اند.

فعلا زمان مناسب بررسی درخواست اوکراین در ناتو نیست

«جهان‌صنعت»‌- مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن گفت که ایالات‌متحده به سیاست «درهای باز» درخصوص ناتو متعهد است اما فعلا زمان مناسبی برای بررسی درخواست عضویت اوکراین به شمار نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، جک سالیوان در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: در حال حاضر، دیدگاه ما این است که بهترین راه ما برای حمایت از اوکراین، حمایت عملی و میدانی در اوکراین است و اینکه روند بروکسل و عضویت در ناتو باید در زمان دیگری آغاز شود.

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین درخواست عضویت در این بلوک نظامی غربی را امضا کرد و مدعی شد کی‌یف هم‌اکنون یک متحد «بالفعل» است و خواستار «تسریع» روند عضویت شد.
با این وجود سالیوان اظهاراتی را که قبلا توسط ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو مطرح شده بود تکرار کرد. به گفته دبیرکل ناتو عضویت مستلزم اجماع تمام ۳۰ عضو بلوک تحت رهبری ایالات‌متحده است. استولتنبرگ همچنین متعهد به حمایت «تزلزل‌ناپذیر» و «قاطعانه» از اوکراین شد، اما تاکید کرد که این امر ناتو را به یکی از طرف‌های درگیری با روسیه تبدیل نمی‌کند.

سالیوان در پاسخ به سوالی در مورد مراسمی که در کرملین برگزار شد و طی آن مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون از اوکراین به روسیه «ضمیمه» شدند، تاکید کرد که همه این سرزمین‌ها متعلق به اوکراین هستند و همه‌پرسی‌های «ساختگی» که «با زور اسلحه» در آنجا برگزار شدند، بخشی از یک فرآیند «از پیش تعیین‌شده و باطل» بودند.

سالیوان افزود: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در مورد خو و رفتار اهریمنی غرب جار و جنجال به راه انداخته تا غصب زمین‌ها به سبک استعماری و امپریالیستی خود را توجیه کند.

همچنین در شرایطی که پوتین و بایدن هر دو انفجار در خطوط لوله نورداستریم را خرابکاری عمدی توصیف کردند، سالیوان تاکید کرد که ایالات‌متحده و متحدانش مقصر نیستند. سالیوان به خبرنگاران گفت: اظهاراتی که روسیه در مورد ایالات‌متحده و سایر کشورها ارائه کرده کاملا نادرست هستند و روسیه هم می‌داند که آنها نادرست هستند، اما البته این بخشی از شیوه بازی آنهاست.

پیش از آن بایدن گفته بود که روسیه درباره این خط‌ لوله‌ها که نشت کرده است، در حال «پمپاژ اطلاعات نادرست و حرف‌های دروغ» است و آمریکا و متحدانش «در زمان مناسب» برای یافتن آنچه واقعا رخ داده، تحقیقات انجام خواهند داد. بایدن گفت:‌ ما هنوز این را نمی‌دانیم. به آنچه پوتین می‌گوید توجهی نکنید. می‌دانیم آنچه او می‌گوید واقعیت ندارد.
ناتو الحاق اراضی اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد

«جهان‌صنعت»‌- دبیرکل ناتو در واکنش به الحاق رسمی چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه گفت، این ائتلاف نظامی ضمیمه شدن این مناطق را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به پیوستن رسمی چهار منطقه «دونتسک»، «لوهانسک»، «زاپوریژیا» و «خرسون» از اوکراین به خاک روسیه گفت: متحدان ناتو هیچ کدام از این مناطق را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت نمی‌شناسند و نخواهند شناخت، زیرا این غصب ارضی غیرقانونی و نامشروع است.
دبیرکل ناتو گفت: «همه‌پرسی‌های ساختگی» که در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین برگزار شدند، در مسکو مهندسی شده و ضمن نقض کامل قوانین بین‌المللی بر اوکراین تحمیل شدند.

وی افزود: ناتو از همه کشورها می‌خواهد تلاش‌های آشکار روسیه برای «فتح اراضی» را رد کنند.
استولتنبرگ اظهار کرد که جنگ در اوکراین به «مقطعی سرنوشت‌ساز» رسیده است، زیرا طرح‌های روسیه شامل طرح بسیج بخشی از نیروهای ذخیره، الحاق غیرقانونی و تهدیدات هسته‌ای نشان می‌دهند جنگ ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه بر اساس برنامه پیش نمی‌رود.
وی ادامه داد: «پوتین در دستیابی به اهداف استراتژیک خود کاملا شکست خورده است.»
استولتنبرگ مدعی شد، ناتو باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد، زیرا جهان در صورتی که اوکراین دیگر به عنوان یک کشور مستقل وجود نداشته باشد، حتی خطرناک‌تر خواهد شد.
استولتنبرگ اضافه کرد، در غیر این صورت پوتین یا دیگر قدرت‌های اقتدارگرا «شاهد خواهند بود که کسی با برخورداری از فرار از مجازات، می‌تواند از نیروی نظامی استفاده کرده و به همسایه خود حمله کند.»
به نوشته پایگاه گلوبال‌تایمز، ناتو روز پنجشنبه بیانیه‌ای درباره حادثه نشت‌های اخیر در خط لوله انتقال گاز نورداستریم منتشر کرد و آن را «نتیجه اقدامات خرابکارانه عمدی، بی‌ملاحظه و غیرمسوولانه» دانست. در این بیانیه همچنین آمده است: «هر گونه حمله عمدی علیه زیرساخت‌های حیاتی کشورهای متحد ناتو با پاسخی متحد و مصمم مواجه خواهد شد.»
کارشناسان چینی هم گفتند که صدور این بیانیه از جانب ناتو خیلی زود صورت گرفته زیرا حقیقت پشت حادثه نشت در این خط لوله‌ها هنوز آشکار نشده و ناتو با انتشار چنین بیانیه‌ای می‌خواهد مسوولیت این موضوع را از خود در ارتباط با این مساله سلب کند و خود را در جایگاه اخلاقی برتر قرار دهد تا بتواند همچنان هدف استراتژیک خود برای مهار روسیه و کنترل اروپا را دنبال کند.
این کارشناسان اظهار کردند، اگر زیرساخت‌های حیاتی متحدان ناتو مورد حمله قرار گیرد، این ائتلاف می‌تواند بر اساس ماده پنج اساسنامه پیمان آتلانتیک شمالی دفاع دسته‌جمعی را فعال کند اما صدور چنین بیانیه‌ای از جانب ناتو قبل از اینکه عامل حادثه شناسایی شود، صرفا یک ژست سیاسی است.

زلنسکی: با پوتین مذاکره نمی‌کنیم

«جهان‌صنعت»- رییس‌جمهور اوکراین گفت که کشورش هرگز با روسیه تا زمانی که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور باشد، مذاکره نخواهد کرد.
«ولودیمیر زلنسکی» در نخستین واکنش خود به سخنان ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در پیوستن چهار منطقه «دونتسک»، «لوهانسک»، «زاپوریژیا» و «خرسون» به خاک روسیه اعلام کرد که کشورش هرگز با روسیه تا زمانی که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور باشد، مذاکره نخواهد کرد.
دنیس شمیهال نخست‌وزیر اوکراین هم به این اقدام روسیه واکنش نشان داد و گفت: اوکراین مدت‌هاست ثابت کرده متحد قابل اعتماد ناتو است و زمان آن فرا رسیده است که این موضوع به صورت قانونی بیان شود.
پیش‌تر رییس‌جمهور روسیه در مراسم ویژه الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک کشورش، ضمن حمایتش از این رخداد، آن را نتیجه انتخاب مردم این مناطق دانست.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 292487
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا