خطیب‌زاده: آژانس در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند

به گزارش جهان صنعت نیوز: «سعید خطیب زاده» امروز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به سفر امشب رافائل گروسی به تهران اظهار کرد: همواره سعی شده روابط ایران و آژانس در چهارچوب پادمان و رویه‌های آژانس، فنی باشد و امیدوارم این سفر هم مانند سفرهای قبلی سازنده باشد.


 وی اضافه کرد: ما همواره به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها جهت‌گیری‌ها و اغراض سیاسی‌شان را به نام آژانس جلو ببرند. طبیعی است ما در چهارچوب تحولات بر اساس شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنیم.

تمرکز ایران در مذاکرات رفع تحریم هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به پرسشی درباره وجود فهرستی از مسائل دررابطه با ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: تاریخ سفر آقای گروسی از چند وقت پیش اعلام و دستور کار هم از طرف ایران و آژانس مشخص شده بود. موضوعاتی بین ایران و آژانس وجود دارد که ما سعی کردیم همواره در چارچوب فنی این موضوعات را حل و فصل کنیم و از آژانس هم خواستیم در همین چارچوب کار را جلو ببرد و این سفر در همان راستا است.

 وی تصریح کرد: هیچ سفر دیپلماتیکی بدون دستور کار مشخص انجام نمی شود و اینکه یک لیست بلندبالا، متوسط و کوتاه باشد تفاوتی نمی‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌داند تمامی خراب کاری‌ها و اعمال تروریستی ؤزیم صهیونیستی در داخل خاک ایران انجام شده و متاسفانه با سکوت برخی کشورهای مدعی هم همراه بوده، تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته است. این مسائل بین ما و آژانس در چهارچوب و سطح خود پیگیری شده و  در این سفر هم پیگیری می‌شود.

خطیب زاده همچنین درخصوص اظهارات مقامات فرانسوی و اتهام زنی‌های آنها علیه ایران هم گفت: با نزدیک شدن به مذاکرات وین برخی دچار اشتباهات محاسباتی شده و تصور می کنند که با برخی ادعاهای رسانه ای می توانند جای مجرم و متهم را عوض کنند. بهتر است همه بر جدی بودن مذاکرات وین تمرکز کنیم و طرف های غربی می دانند و باز هم بدانند که تمرکز ایران بر رفع تحریم های یکجانبه و فراسرزمینی و غیرقانونی علیه ایران است.

سوریه از اتحادیه‌های عربی قابل حذف نیست 

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و و موضع ایران در این زمینه اظهار کرد: سوریه یکی از کنشگران مهم و غیرقابل حذف در جهان عرب است و در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان هایی که در حوزه کشورهای عربی مثل اتحادیه عرب فعال بوده، حضور داشته است. برخی کشورها تلاش می کنند با فشار بر این اتحادیه سوریه را از آن حذف کنند.

وی یادآورشد: مسیری که در ماه‌های گذشته طی شده مسیری بوده که کشورهای مختلف به این باور رسیدند که نه سوریه قابل حذف است و نه به نفع جهان عرب است که سوریه به عنوان یک کنشگر موثر جهان عرب، حذف شود. طبیعی است که ایران و کشورهایی مثل روسیه از این امر استقبال می‌کنند و آن را اقدامی در مسیر درست می دانند.

گفت و گویی جز لغو تحریم ها نداریم

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع اخیر دبیر کل اتحادیه عرب درباره مذاکرات وین گفت: البته من این اظهارات را ندیدم اما موضع ایران کاملا روشن است و آنچه در وین انجام خواهد شد، تمرکز بر رفع تحریم های یکجانبه و ظالمانه غیرقانونی علیه ایران اعمال شده است. اگر کشورهای حوزه خلیج فارس هم تصور می کنند که گفت و گویی متفاوت تر از این داریم این موضع را دوباره باید بشنوند. موضع ایران هم درباره وین و هم کشورهای منطقه روشن است.

خطیب زاده تصریح کرد: همانقدر که با کشورهای منطقه به صورت دوجانبه مستقیم و چند جانبه در همین منطقه صحبت می‌کنیم، در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه هم با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب هستند یا بر اساس چارچوب‌های قانونی طرفیتی در این گفت و گو دارند.

از تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه‌ای با آذربایجان عبور کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران گفت: سفر معاون نخست وزیر آذربایجان و رییس آذری کمیسیون مشترک دو کشور به ایران سفر سازنده ای بود. وی دیدارهایی با اعضای کابینه و وزیر امورخارجه  داشت و پروژه های بسیاری بحث شد. و روابط پس از یک تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه ای که با درایت هر دو طرف از آن عبور کردیم، طراحی شده که مناسبات دو کشور وارد یک فاز جدیدی شود و این سفر هم در همان راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه خبرهای خوب دیگری درباره روابط ایران و آذربایجان در راه است، گفت: جمهوری آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها قرار داده بود ما هم با همین رویکرد این موضوع را پیگیری کردیم و در این چارچوب سفرهایی در سطوح مختلف به زودی طی چند هفته آینده بین دو کشور اتفاق خواهد افتاد.

خطیب زاده همچنین در خصوص احتمال دیدار روسای جمهور دو کشور در اجلاس سران اکو که هفته بعد برگزار می‌شود، اظهار کرد: طبیعی است که مقامات کشورها به صورت دو جانبه و چند جانبه به عنوان کشورهای همسایه در این اجلاس با هم دیدار داشته باشند. دیدار آقای علی‌اف و آقای دکتر رییسی هم در همین چارچوب بسیار طبیعی است البته جزئیات آن را باید از دفتر رییس جمهور باید پرسیده شود اما در چهارچوب روابط دیپلماتیک این ملاقات‌ها طبیعی است.

امیدواریم طرف‌های غربی با حسن نیت در مذاکرات حاضر شوند

سخنگوی وزارت خارجه درباره گمانه زنی ها پیرامون توافق موقت ایران با طرف های غربی هم گفت: درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اظهار نظر نمی‌کنم آنچه که همه باید بر آن متمرکز شوند گفتگوهای وین است. جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی برای رفع تحریم های اعمال شده علیه مردم ایران و با یک تیم کامل و بر اساس همین هدف اعلام شده  در این مذاکرات حاضر خواهد شد. امیدواریم که طرف‌های مقابل هم به جای این شبهه افکنی های رسانه ای یا برخی عملیات‌های روانی که به زعم خود ماهیگیری از این آب گل آلود است؛ با اراده‌ای جدی و نیت خوب، برای دستیابی به یک توافق عملی و جامع الاطراف در رابطه با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، به پای میز مذاکره بیایند. 

وی افزود: اگر این اراده جدی را نداشته باشند یا آن را با نیت های غیر سازنده همراه کنند قطعاً پاسخ ایران هم متناسب با آن خواهد بود.

خطیب زاده درباره اظهارنظر مقامات آمریکا مبنی بر روی میز بودن همه گزینه ها هم گفت: همه گزینه هایی را که آمریکا داشت در کشوری مانند افغانستان هم ما دیدیم و خود آن ها دیدند. فکر نمی‌کنم کسانی که این جملات را می گویند به آنچه که خود می گویند باور داشته باشند.

تلاش می‌کنیم خواست و اراده مردم افغانستان برای آینده این کشور محقق شود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات افغانستان و موضع اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان به دقت از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است مواضع ایران کاملاً روشن است، هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم، موظف است که تمام تلاش خود را در مسیر امنیت، صلح ثبات و تضمین نیازهای اولیه مردم این کشور انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران هم با همین رویکرد حفظ و صیانت از مردم افغانستان مراودات خود را با همه اتباع از جمله هیات حاکمه  سرپرستی افغانستان، انجام داده است.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: در سفر هفته گذشته آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان هم تشکیل دولت فراگیر شامل همه گروه‌ها که بازتاب دهنده تنوع قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد مورد تاکید دوباره واقع شده است. افغانستان بخشی از صلح و امنیت منطقه است و همه ما در این منطقه تلاش می‌کنیم، خواست و اراده مردم افغانستان برای آینده این کشور محقق شود.

ادامه پذیرش مهاجران افغان دشوار است

خطیب زاده درباره سیاست جمهوری اسلامی ایران در برخورد با افزایش مهاجران افغان، گفت: وزارت امور خارجه و تمام دستگاه ها تلاش می کنند تا در روزهای سخت کنار مردم افغانستان باشند و کمک های متعدد بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به شهرهای متعدد افغانستان ارسال شده است. مردم افغانستان به ویژه با آغاز فصل سرما و کمبود سوخت روزهای سختی را می‌گذرانند و تلاش می‌کنیم در چارچوب به منابعی که در اختیار داریم این کمک‌ها را انجام دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت آوارگان و بی جاشدگان نامطلوب است، ایران بیش از ۴ میلیون از آوارگان و بی جاشدگان افغان را میزبانی کرده است اما این شرایط بدون شک نمی تواند ادامه داشته باشد؛  به ویژه با عدم مسئولیت پذیری و همراهی سازمان های بین المللی. تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که مردم افغانستان در داخل خود افغانستان، این کشور را بسازند و شرایط مناسبی را داشته باشند.

آمریکا با تضمین‌های عینی به مذاکرات بیاید

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره جدال توییتری خود با یک مقام‌آمریکایی در خصوص اخذ تضمین از آمریکا در مذاکرات آتی اظهار کرد: البته من با کسی جدل توییتری نکردم یک آقایی توئیتی را زده و اعلام کرده بود که امضای رئیس جمهور آمریکا هیچ ارزشی ندارد من آن توییت را “کوت” کرده و اعلام کردم خود مقامات آمریکا هم اعلام می‌کنند که امضای رییس جمهور آمریکا تضمین هیچ چیزی نیست.

وی یادآورشد: طبیعی است که هم ما و هم ۴ بعلاوه یک تضمین‌های عینی لازم داریم و بهتر است مقامات آمریکایی که به وین می‌آیند بدانند که این تضمین های عینی داده شود. اما این که بندهای این تضمین‌های عینی چیست، اجازه دهید در اتاق مذاکرات و گفت و گوها همانطور که در ۶ دوره قبلی که پیگیری شده بود، پیگیری شود.

دولت افغانستان باید شامل تمام اقوام و اقلیت‌ها باشد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات افغانستان و طالبان با تاکید بر اینکه مواضع ایران کاملا روشن است،گفت: ایران چهار دهه میزبان چهار میلیون افغانستانی بوده است و بسیاری از مردم افغانستان این را دانسته و کنار ما زندگی می‌کنند درس می خوانند و کار می‌کنند. این شرایط با وضعیت پناهجویان غربی که بسیار شرم آور، قابل قیاس نیست.

خطیب زاده با انتقاد از برخی خود کم بینی در کشور در قبال برخورد با آوارگان گفت: من سال‌ها در کشورهای اروپایی به جهت ماموریتی که داشتم، زندگی کردم. اگر آواره‌ای وارد یکی از کشورهای مدعی حقوق بشر شود می بیند کاری که با مهاجرین آوارگان و پناهجویان می کنند بسیار شرم‌آور است.

وی تصریح کرد: آنچه در جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان برادران و خواهران ما از کشورهای همسایه اتفاق افتاده در تاریخ باقی خواهد ماند. آن‌ها در کنار ما زندگی کردند و ما در کنار آن ها بودیم. اما آنچه ما درباره افغانستان می‌گوییم چهارچوبی است بر اساس نگاه به آینده افغانستان. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: افغانستان صلح و ثبات خواهد داشت که در آن دولتی بر سرکار باشد که قومیت‌های به شدت متنوع و تکثر بالای جمعیت این کشور را در نظر و در بر گیرد و این درسی است که هم تاریخ افغانستان به پهنه جغرافیایی داده و این نکته‌ای است که همه هیات حاکمه سرپرستی افغانستان امروز آن را می‌دانند و ما چیزی فراتر از آن نگفتیم و مشخص است که خواست و اراده مردم، آینده افغانستان را درست می‌کند.

روابط چین با کشورهای منطقه ثبات ایجاد می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارشی مبنی بر احداث پایگاه نظامی چین در امارات گفت: اخبار تایید نشده نمی توانند مبنای اظهارنظرها قرار گیرند اما روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، کاملاً نزدیک و پر از رفت و آمدهای دیپلماتیک در سطوح مختلف است. هم چین به سیاست ها و منافع و نگرانی های جمهوری اسلامی احترام می‌گذارد و هم جمهوری اسلامی ایران به منافع سیاست ها و نگرانی‌های جمهوری خلق چین. لذا در همین چهارچوب باید به کلیه روابط ایران و چین نگاه شود. روابطی که بین کشورهای دیگر و چین در حوزه خلیج فارس انجام می‌شود؛ قطعاً به ثبات و صلح منطقه کمک می کند و ما  از این موضوع از تداوم گفت و گوها  و مراودات در فرمت های چندجانبه استقبال می کنیم.

اظهارات مقامات آمریکا با هدف فروش سلاح بیشتر به کشورهای منطقه است 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات آمریکا در شورای همکاری کشورهای عربی، مبنی بر متخاصم دانستن ایران گفت: مقامات آمریکایی برای چنین اظهارنظرهایی صورتحساب های گرانی را برای دولت‌های منطقه ارسال می‌کنند و این اظهارات جز با برای فروش سلاح های بیشتر به کشورها هدف دیگری ندارد. من به کشورهای منطقه نصیحت می کنم که محل این چنین داد و ستدهایی نشوند؛ مردم این منطقه بیشتر به پول های خرج شده برای خلق این کلمات و جملات مستحق هستند.

خطیب زاده درباره تازه ترین جزییات حمله به کنسول گری ایران در هامبورگ گفت: جمهوری اسلامی این تعرض را محکوم کرد و پس از فراخوانی سفیر آلمان هم، وی مراتب تاسف دولتش را به جمهوری اسلامی اعلام کرد و این تعرض محدود اما مهم از نظر ما با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.

پنجره برجام تا ابد باز نخواهد بود

خطیب زاده درباره این ادعا که ایران در حال رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت در برجام است، گفت: ترامپ رفته است ولی گویا کارخانه جعلیات و اخبار جعلی ایالات متحده تعطیل نشده است. اینکه جمعی نمایشی راه انداخته و تصور کنند که می‌توانند یک روایت جعلی را به جامعه جهانی قالب کنند یا با نزدیک شدن به گفتگوهای وین  جنبه روانی متفاوت ایجاد کنند هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر آمریکا دچار فراموشی شده به یاد بیاورد که  جهان فراموش نخواهد کرد که این ایالات متحده بود که از برجام خارج شد و این دولت فعلی است با وجود آنکه پیام های متناقض برای ایران می فرستد تحریم ها و سیاست شکست حداکثری ترامپ را ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این گونه تحریف روایت کمکی به ایالات متحده نمی‌کند؛ گفت: تنها چیزی که به این کشور کمک می‌کند این است که بداند مقصراست و باید تحریم ها را با تضمین عینی بردارد و این تنها راهی است که می‌تواند به این کشور کمک کند تا در وین به توافقی با ۴ به اضافه یک برسد.

وی تاکید کرد: اگر برجام برای جمهوری اسلامی منافع مشخص اقتصادی و عادی سازی تجارت خارجی نداشته باشد؛ آمریکا بداند که این پنجره تا ابد برایش باز نمی‌ماند کما اینکه  قانون مجلس هم الزام‌آور بوده و دولت هم به آن معتقد است. 

خطیب زاده درباره تغییر شروط ایران در مذاکرات گفت: آنچه که جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است ورود جدی با عزم جدی برای رفع تحریم‌ها است. و بهتر است بر این موضوع متمرکز شده  و گزاره هایی را که به صورت مبهم در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مبنای قضاوت و تو پاسخ قرار ندهیم. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیاتی از امارات به ایران هم توضیح داد: روابط ایران و امارات به رغم برخی اختلافاتی که میان دو کشور در سطح سیاسی و منطقه‌ای وجود دارد، با فهم مشترک سیاست حسن همسایگی در مسیر خوبی قرار دارد. روابط اقتصادی و تجاری به سطح قابل توجه و بی سابقه ای در چند ماه گذشته رسیده و طبیعی است که این روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک متناظر، رفت و آمدهای دیپلماتیک را ضروری می کند که در در دست انجام است.

خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که روابط ایران و عراق در ماه های گذشته کاهش یافته است گفت: روابط ایران و عراق چند بعدی، چند لایه و راهبردی است و در ابعاد مختلف با درهم‌تنیدگی بسیار بالایی جلو می‌رود. ما سعی کردیم در منطقه به برادران خود در عراق کمک کنیم تا در مسیر صلح و ثبات، توسعه، پیشرفت و بازگشت به جامعه کشورهای منطقه به عنوان یک کنشگر موثر عمل کند. البته همواره تاکید کردیم که رژیم صهیونیستی هرکجا حاضر بوده جز ناامنی بی ثباتی ترور با خود نبرده است و این رژیم تلاش می‌کند از هر منفذی برای ناامنی ورود پیدا کند و دوستان ما هم نظرات ما را در این زمینه می‌دانند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 230898
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا