حکم تاریخی دیوان عالی آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز: دیوان عالی آمریکا با لغو این قانون آتش نزاع تازه‌ای را در تلاش چندین دهه‌ای مبارزه بر سر حق سقط جنین روشن کرد. به این ترتیب کشوری که در زمینه حقوق زنان و حق مالکیت آنها بر بدنشان در زمینه بارداری یکی از پیشروترین کشورهای جهان محسوب می‌شد، این روند ۵۰ ساله را در یک روز لغو کرد. میراث این ممنوعیت و حکم دادگاه عالی در ماه‌های پیش‌رو و قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر باعث خواهد شد که دعواهای سیاسی عمیق‌تری صورت گیرد.

آمریکای امروز مانند کشوری است که دو ملت کاملا جدا را در خود جای داده است؛ دو قبیله که ارزش‌ها، باورها و اهداف کاملا متفاوتی دارند، اکنون آنها از قبل جداتر هم شده‌اند. این در حالی است که وزارت امنیت داخلی ایالات‌متحده هشدار داد که اعلام تصمیم دیوان عالی در مورد حق سقط جنین از جمله عواملی خواهد بود که می‌تواند به تشدید خشونت‌های افراط‌گرایانه در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در شش ماه آینده دامن بزند.

جو بایدن رییس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در اظهاراتی تصمیم دیوان عالی را اشتباهی غم‌انگیز خواند. جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا از تصمیم دیوان عالی آمریکا انتقاد و آن را وحشتناک توصیف کرده است. بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز آن را «عقبگردی بزرگ»‌ خواند.

طبق اعلام دیوان عالی حق قانونی در سطح فدرال برای سقط جنین وجود ندارد و ایالت‌ها باید جداگانه درباره این موضوع تصمیم بگیرند. تصور می‌شود میلیون‌ها زن در سراسر ایالات‌متحده از دسترسی به سقط جنین قانونی محروم خواهند شد. این حکم جدید، قانون سقط جنین را تغییر خواهد داد اما نمی‌تواند به بحث‌ها درباره این موضوع پایان دهد بلکه آتش اختلاف‌ها را شدیدتر خواهد کرد.

مبارزان شادمان ضدسقط جنین دستاوردی داشته‌اند که تا چند سال پیش غیرقابل دسترسی به نظر می‌آمد. آنها باور دارند که با این کار جان هزاران کودک را نجات داده‌اند، اما حامیان حق انتخاب کاملا ناامید شده‌اند و فکر می‌کنند حقوق زنان ۵۰ سال عقبگرد داشته است. زمانی که زنان در نتیجه سقط جنین غیرقانونی جانشان را از دست می‌دادند.

نظرسنجی‌های تازه نشان می‌دهد که حدود دوسوم جمعیت آمریکا نمی‌خواستند قانون سقط جنین که پنجاه سال پیش تصویب شده بود، برداشته شود. این تصمیم بر اساس تفسیر قضات دادگاه از قوانین اساسی است اما در عین حال تصمیمی کاملا سیاسی بوده است. وقتی دادگاهی قانون قبلی را که وجود داشته تغییر می‌دهد، طبیعی است که به چشم منتقدان این تصمیم بیشتر سیاسی به نظر بیاید تا تصمیمی حقوقی. به لطف ۳ قاضی محافظه‌کار که دونالد ترامپ در تک‌دوره ریاست‌جمهوری‌اش در دادگاه عالی انتخاب کرد، ترکیب دیوان عالی حالا ۶ بر ۳ به نفع جمهوریخواهان محافظه‌کار است. او به طور مشخص قول داده بود افرادی را انتخاب کند که قانون را لغو کنند و این سه انتخاب احتمالا از ماندگارترین میراث او خواهد بود. تاثیر سیاسی زلزله حکم دیوان عالی در تمام ۵۰ ایالت آمریکا محسوس خواهد بود، اما تاثیر فوری و عملی قوانین محدودکننده احتمالا در نیمی از آنها رخ خواهد داد.

حدود یک ماه پیش، پیش‌نویس این حکم به رسانه‌ها درز کرد و نشان داد که طبق رای قاضی ساموئل آلیتو، دادگاه برای اعلام تصمیم حذف مقررات حق سقط جنین از قانون اساسی آماده می‌شود.

قاضی آلیتو، در حکم نهایی که روز جمعه صادر شد، نوشته است که قانون سقط جنین، و قانون تنظیم خانواده مصوب سال ۱۹۹۲، موسوم به قانون «کیسی» که آن را تایید کرد، تصمیم‌های اشتباهی بودند که باید لغو می‌شدند.

قاضی آلیتو نوشت: «رای ما بر این است که قانون اساسی قائل به حق سقط جنین نیست. قوانین «رو» و «کیسی» باید لغو شوند و اختیار وضع مقررات سقط جنین باید به مردم و نمایندگان منتخب آنان بازگردد.» او همچنین در حکم نهایی نوشت: «اختیارات قانونگذاری درباره سقط جنین به مراجع سیاستگذاری مربوط است و نه مراجع حقوقی.» کلرنس تامس، نیل گورساچ، برت کاونا و ایمی کونی برت، هر سه قضات منصوب دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از قاضی آلیتو حمایت کردند.

زنان فقیر و سیاه‌پوست زیر تیغ

در این میان زنان فقیر و سیاه‌پوست بیشترین آسیب را خواهند دید. بر اساس آمار رسمی ۶۱ درصد زنان خواهان سقط جنین از اقلیت‌های غیرسفیدپوست هستند. به گفته کارشناسان حقوق زنان، فقر از عمده دلایل تقاضا برای سقط جنین است. آمار مرکز کنترل بیماری‌ها و پیشگیری در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد از هر ۱۰ زن متقاضی سقط جنین، شش نفر مادرانی هستند که در زمان سقط جنین یک بچه یا بیشتر در خانه داشته‌اند. در سال ۲۰۱۹ بین ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار سقط جنین انجام شده است.

واکنش مقامات آمریکایی

کمیته ملی حزب دموکرات و گروه‌های وابسته به حزب حاکم در واشنگتن، در بیانیه‌ای مشترک نوشتند که حکم دیوان عالی محصول «تلاش هماهنگ جمهوریخواهان برای حمله به حق بنیادین آزادی است.» آنها وعده داده‌اند که با تمام توان علیه این تصمیم مبارزه خواهند کرد.

دونالد ترامپ تصمیم دیوان عالی در لغو قانون «رو علیه.وید» را ستود و به شبکه خبری فاکس گفت که تصمیم درباره مساله سقط جنین بر عهده ایالت‌هاست و به آنها بازگردانده شده است. او گفت که حکم اخیر به نفع همه خواهد بود.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و از سیاستمداران شاخص دموکرات، حکم دیوان عالی را «سیلی به صورت زنان در حق تصمیم‌گیری برای آزادی باروری خود» توصیف کرد و گفت که این اقدام گرفتن حقی است که قبلا اعطا شده است. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا، در توئیتی نوشت: ‌«پنج قاضی غیرمنتخب و منصوب جمهوریخواهان حق زنان آمریکایی درباره سقط جنین را از آنان گرفتند.»

میچ مک‌کانل، رهبر سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی، در بیانیه‌ای تصمیم دیوان عالی را «شجاعانه و درست»‌ توصیف کرد و آن را پیروزی تاریخی برای قانون اساسی و قشر آسیب‌پذیر جامعه آمریکا خواند.» مک‌کانل در این بیانیه نوشت: «برای ۵۰ سال ایالت‌ها کوچک‌ترین اختیاراتی برای وضع مقررات درباره کودکان متولد‌نشده نداشتند. قضات دیوان عالی تصریح کردند که هر ایالت درباره مساله سقط جنین تصمیم‌گیری می‌کند.»

واکنش‌های جهانی

لغو قانون پایان دادن خودخواسته به بارداری در آمریکا موجی از واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت. میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، حکم دیوان عالی ایالات‌متحده را محکوم کرد و آن را شکستی بزرگ، پس از پنج دهه تلاش برای حمایت از سلامت و حقوق جنسی و باروری خواند.

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، رای دیوان عالی را «نقطه عطفی» در تاریخ آمریکا خواند و اعلام کرد: این حکم بر سرنوشت تک‌تک افراد در ایالات‌متحده بدون توجه به توانایی آنها برای باردار شدن تاثیر می‌گذارد.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در پیامی توئیتری نوشت: پایان دادن خودخواسته به بارداری یک حق اساسی برای همه زنان است و باید محافظت شود. در مقابل، واتیکان ضمن تقدیر از این رای دیوان عالی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که دفاع از زندگی انسان نمی‌تواند محدود به حقوق فردی باشد و زندگی اهمیت اجتماعی گسترده‌تری دارد.

تاثیر تصمیم دیوان عالی بر ایالت‌ها

اکنون تصمیم‌گیری درباره تدوین مقررات پایان خودخواسته بارداری بر عهده ایالت‌های آمریکا است؛ روندی که سازوکار اجرای آن در ایالت‌ها ممکن است از هفته‌ها تا ماه‌ها به درازا بکشد. در حال حاضر ایالت‌های آمریکا در پنج گروه طبقه‌بندی می‌شوند:‌ ایالت‌هایی که در حال حاضر سقط جنین در آنها ممنوع است یا ممنوع خواهد شد، ایالت‌هایی که احتمالا سقط جنین را منع یا محدود خواهند کرد، ایالت‌هایی که وضعیت و محدودیت سقط جنین در آنها ضابطه مشخصی ندارد، ایالت‌هایی که پیش‌بینی می‌شود سقط جنین در آنها قانونی بماند و ایالت‌هایی که روند سقط جنین در آنها قانونی خواهد ماند و دسترسی به آن گسترش خواهد یافت.

هم‌اکنون و مطابق قانون، سقط جنین در ۱۳ ایالت یا ممنوع شده و یا به زودی ممنوع خواهد شد؛ اعمال عملیات سقط جنین در پنج ایالت- کنتاکی، لوییزیانا، میزوری و داکوتای‌جنوبی- برای پزشکان و بیمارستان‌ها مجازات به دنبال دارد. آیداهو، تنسی و تگزاس ظرف ۳۰ روز مقررات منع سقط جنین را به اجرا خواهند گذاشت. سقط جنین در آرکانزا، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی، اوکلاهما، یوتا و وایومینگ نیز پس از آن اجرایی خواهد شد که دادستان کل، فرماندار و یا نهادهای قانونگذاری حکم دیوان عالی را تایید کنند.

به گزارش CNBC، ایالت‌هایی که سقط جنین را منع می‌کنند، استفاده از قرص‌های پایان دادن به بارداری را نیز غیرقانونی اعلام می‌کنند. با این حال زنان بابت دریافت خدمات سقط جنین مجازات نمی‌شوند، به این معنی که بسیاری از افراد احتمالا ‌برای خرید قرص‌های سقط جنین که مستقیما به آدرس آنها پست می‌شود به داروخانه‌های آنلاین مستقر در خارج از آمریکا مراجعه خواهند کرد. قرص سقط جنین در آمریکا تا قبل از هفته دهم بارداری تجوز می‌شود. در حالی که آمریکایی‌ها آماده می‌شوند اواخر امسال نمایندگان خود را به کنگره بفرستند، این زمان خوبی برای تصمیم دیوان عالی آمریکا نبود.

دموکرات‌ها که منتظر ضربه‌ای سخت در انتخابات ماه نوامبر هستند، امیدوارند مسائل مربوط به سقط جنین، زنان طرفدار حق انتخاب را به نفع آنان به پای صندوق‌های رای بکشاند، اما آنها همین الان هم در کنگره شکست خورده و نتوانستند قانون فدرال حق سقط جنین را تصویب کنند تا ایالت‌ها نتوانند تک‌تک سقط جنین را غیرقانونی کنند. حتی اگر دموکرات‌ها کنترل و اکثریت مجالس سنا و نمایندگان را به دست آورند، نمی‌توانند حکم دیوان عالی آمریکا را برگردانند. از سوی دیگر، تعداد کافی جمهوریخواه وجود دارند که بخواهند ممنوعیت سقط جنین را به صورت قانون فدرال تصویب کنند و به این ترتیب از تمام ایالت‌ها حق سقط جنین را بگیرند. اگر جمهوریخواهان در انتخابات کنترل کنگره را به دست بگیرند،‌ این ممکن است به موضوع نزاع بعدی تبدیل شود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 270960
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا