«جولای» سرنوشت هرمز را مشخص می‌کند؟

جهان صنعت نیوز|   اعزام رزم ناوهای بریتانیا به خلیج فارس ، نگرانی ها از بالاگرفتن تنش و وقوع جنگ نفتکش ها در منطقه را افزایش داده است. چه عاملی سبب می شود که از وقوع یک تنش جدی جلوگیری شود؟


کتر محمدجواد ظریف پیش از عزیمت به نیویورک در تماس با همتای انگلیسی خود هشدار داد که تحت هر شرایطی نفتمان را صادر می کنیم. هشداری که از بالاترین نهاد یک کشور در امر سیاست خارجی به طرف اروپایی ابلاغ شد.

انگلیسی ها این روزها پا را بسیار فراتر گذاشته اند.  دومین رزم ناو خود را نیز برای تهدیدی خود ساخته راهی خلیج فارس کردند! آنهم در جدی ترین تنش ممکن، میان ایران و آمریکا که در چهل سال گذشته بی سابقه بوده است. نکته جالب ماجرا آنجایی است که جرمی هانت وزیر انگلیسی به ظریف گفته است که بریتانیا قصد تنش بیشتر و جنگ ندارد! این در حالی است که کمی قبل از این گفتگوی تلفنی،  ناو دوم این کشور راهی منطقه خلیجفارس شد.

فرضیه هایی در اقدامات بریتانیا مطرح است. از این دست که ایا انگلیس قصد تحریک آمریکا برای جنگ با ایران را دارد؟ آیا انگلیس در حالی که با بحران برگزیت دست و پنجه نرم می کند به دلار های عرب های خلیج فارس نیاز دارد؟ برای کمبود این بودجه و کسری خزانه دولت انگلیس چه اتفاقاتی می تواند این خزانه را پر کند جز یک جنگ  نفتی میان نفتکش ها در خلیج فارس؟ اما فرضیه این است که ایران وارد این مناقشه خواهد شد؟

در اینباره الاخبار در گزارشی نوشته است که ایران برای هر سناریویی آماده است.
این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: «چندی پیش شورای عالی امنیت ملی ایران طبق گفته یک منبع دیپلماتیک مجموعه طرح هایی را برای واکنش سریع جهت هر سناریوی احتمالی  از جمله اقدام نظامی تدوین کرد. ضرورت این آمادگی ایران از رسیدن پرونده تهران با اروپایی ها به دو راهی سرچشمه می گیرد: یا موفقیت مذاکرات بین المللی که واشنگتن در آن مشارکت دارد یا انتظار برای سطح تنش زایی به بالاترین میزان خود.»

این در حالی است که پمپئو در کنفرانس خبری رسما اعلام کرد که برای تشکیل یک ائتلاف نظامی علیه ایران  ناو ها را روانه خلیج فارس کرده است. ائتلافی که دقیقا مشخص نکرده است که چه کشورهایی در آن شرکت دارند. تا کنون بریتانیا با اعزام ناو اعلام همراهی و پشتیبانی از آمریکا را کرده است. این تنش ها در حالی شدت گرفته است که امارات سر ناسازگاری گذاشته است.

آیا عرب ها علیه ایران به ائتلاف می پیوندند؟

قطعا ابوظبی متوجه این مساله است که کوچکترین درگیری برای امارات هم هزینه جانی دارد، هم مالی، هم زیرساختی! این روزها این جزیره کوچک شیخ نشین به دنبال راه حلی برای برون رفت از این بحران است. اگر امارات از این تنش جان سالم به در ببرد احتمال می رود که این برگ برنده ای برای ایران باشد چراکه ظریف در مصاحبه خود با شبکه المیادین رسما اعلام کرد که محمد بن زیاد و بن سلمان می توانند از تیم بی خارج شوند و با گفتگو به آغوش منطقه بازگردند، وزیر خارجه کشورمان در این گفتگو بار دیگر به حاشیه نشینان پیشنهاد گفتگو داد در شرایطی که بحران یمن تا جایی شدت گرفته است که فرودگاه های بین المللی ابوظبی و سعودی در خطر تعطیلی قرار گرفته اند. این احتمال ممکن است که شیخ محمد پیام ایران را واضح گرفته باشد و برای برون رفت از آن کمی از مواضع خود علیه ایران عقب نشینی کند.

اما روزنامه رای الیوم از نگاهی دیگر این مساله را تحلیل کرده است و معتقد است: «مسئله جدید این است که محمد جواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران آشکارا در مصاحبه با شبکه المیادین درباره تحول موضع امارات سخن گفت و تاکید کرد امارات رویکرد متفاوتی درباره مسائل منطقه ای دارد. این در حالی است که از افشای این مسئله خودداری  شده است که آیا اماراتی ها به تهران سفر کرده اند یا خیر؟

یک منبع برای الرای الیوم درباره علل تغییر موضع امارات از دیدگاه ابوظبی گفت: امارات تلاش می کند دو مسئله را زیر نظربگیرد و از آن ها سبقت بگیرد: نخست نتایج انتخابات آمریکا است به این ترتیب که نمی خواهد کاملا روی پیروزی دونالد ترامپ شربط بندی کند و برای مرحله پس از ترامپ احتمال قائل است و مسئله دیگر احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا است که به ضرر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد بود. این منبع بعید دانست امارات به صورت یکجانبه و با نادیده گرفتن متحد سعودی خود در این مسیر رفتار کرده باشد.»

 اینها مسائلی است که مشکلات فعلی ایران و خاورمیانه را مانند صفحه شطرنج کنار هم چیده است. واشنگتن و لندن در حکم شاه و وزیر سربازان عربی را به خط مقدم با ایران اعزام می کنند. از پادشاهان که در نقش رخ هستند منابع مالی را تامین می کنند. فیل ها نیز همان ناوها هستند که به کمک عرب های سرباز می آیند.

عادل الجبیر در آخرین اظهارات خود درباره وضعیت خلیج فارس رسما اعلام کرد که به ائتلاف نظامی در خلیج فارس می پیوندیم و برای امنیت راهبردهایی را اتخاذ کرده ایم که یک راه همان پیوستن به ائتلاف است. اما به دنبال جنگ نیستیم!  سربازان طرف غربی در خلیج فارس چندی پیش نیز یک مانور دریایی برای مقابله با تهدیدها با همراهی ناوگان آمریکایی به نمایش گذاشتند.

آیا بریتانیا به دنبال تنش بیشتر است؟

پس از مساله عرب های حاشیه خلیج فارس. نقش بریتانیا است.  این کشور که در آستانه انتخاب نخست وزیر است مانند اماراتی ها به پسا ترامپ فکر نمی کند. حزب محافظه کار انگلیس به تبعیت از سلف خود؛ وینستون چرچیل و خانم تاچر که در هیچ جنگی رحم نداشت و تا توانست در دوره زمامداری خود جیب عرب ها را خالی کرد و جنگ مهمی با نام فالکلند را فرماندهی کرد، اینبار نیز در خلیج فارس به دنبال جنگی تازه برای بالا کشیدن از رکود اقتصادی کشورشان هستند. حزب محافظه کار تخم مرغ های خود را در سبد ترامپ گذاشته است. اینکه ترامپ از کدام گزینه برای نخست وزیری انگلیس حمایت کند. در همین راستا خوش خدمتی مسبوق به سابقه بریتانیا اینبار از بد شانسی ایران بار دیگر گل کرده است. استارت تنش های مجدد در خلیج فارس روز ۱۳ تیرماه سال جاری از سوی بریتانیا زده شد. با توقیف نفتکش ایران در آب های جبل الطارق، پس از آن به دروغ در رسانه های خبری دنیا اعلام کردند که تنگه هرمز خلیج فارس نا امن شده است. این در حالی بود که نفتکش های بریتانیا خود از ترس مقابله به مثل ایران به تنگه نیامد و برای ساعتی متوقف شد تا اوضاح امنیتی را بررسی کند.

وزارت دفاع انگلستان روز ۱۱ جولای مصادف با ۲۰ تیرماه سال جاری،  اعلام کرد سه قایق تندرو ایران در تنگه هرمز خلیج فارس در مسیر نفت کش های این کشور اخلال ایجاد کردند . در پی اعلام این خبر انگلیس چنین تحرکاتی را « بر خلاف قوانین بین المللی » خواند و ایران را محکوم کرد .در حالی که سپاه پاسدران طی بینانیه توقف نفتکش بریتانیا را رسما تکذیب کرد. با اینحال این کشور در پس خصومت های خود دو رزم ناو را به خلیج فارس اعزام کرد.

تکذیبیه سپاه در حالی منتشر می شود که بریتانیا در واکنش به این خبر کذب، کاپیتان یک کشتی ایرانی را که هشت روز پیش در جبل الطارق متوقف شده بود، بازداشت می کنند. تنها بر اساس یک جنگ رسانه ای روانی علیه ایران!

 

این پافشاری بریتانیا بر افزایش تنش ها، این فرضیه را مطرح می کند که آیا جنگ نفت میان ایران و قدرت های غربی شدت می گیرد؟

در پاسخ به این سوال اداره کل رسانه ای خارجی به نقل از روزنامه کامرسانت روسیه با عنوان دزدان دریایی هرمز نوشت: «غرب ایران را به حمله جدید علیه تانکرها متهم کرد.

ادعای تلاش برای توقیف کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز، اپیزود مرحله ای از جنگ تانکرها میان ایران و دشمنانش چه در خاور نزدیک و چه، در غرب بشمار می رود. این رویدادها در منطقه تنگه هرمز، در زمینه ای از تشدید تحریم های واشنگتن علیه تهران و تهدیدهای متقابل تهران برای ازسرگیری برنامه هسته ای اش به وقوع می پیوندند. خروج از این وضعیت فقط در صورت برگزاری مذاکرات میان امریکا و ایران ممکن خواهد شد، در غیر اینصورت، احتمال دارد، وخامت اوضاع در منطقه به آغاز جنگ تمام عیار منجر شود.»

همچنی نویه زوریشر سایتونگ سوئیس نیز وضعیت هرمز را خطرناک ارزیابی کرد و نوشت ممکن است با اقدامات بریتانیا و وضعیت خلیج فارس، کاملا آشکار می کند که به چه آسانی امکان دارد وضعیت پرتنشی که اکنون بر خاورمیانه حاکم است، به جنگی علنی و تمام عیار تبدیل شود.

اما نیویورک تایمز در مطلبی از زاویه دیگر بررسی کرده است و معتقد است که بریتانیا به دنبال کاهش تنش است.نیویورک تایمز روز یکشنبه نوشت: در حالیکه تنش ها میان تهران و واشنگتن به پیش می رود، انگلیس برای کاهش این تنش پیشنهاد آزادی کشتی نفتکش ایران را مطرح می کند.به نوشته این روزنامه، انگلیس شنبه شب به ایران پیشنهاد داد در صورتی که کشتی ایرانی ضمانت دهد که به سوریه بر نمی گردد، لندن آزادی آن را تسهیل می کند.

این پیشنهاد دولت لندن در حقیقت به علت عدم تمایل انگلیس برای افزایش بیشتر تنش میان آمریکا و ایران در منطقه و ممانعت از بر هم خوردن بیشتر توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ا است.

چشم امید رهبرانی که به دنبال جنگ نیستند تنها به مذاکرات برجامی جولای است که وزیر خارجه کشورمان قرار است در آن شرکت کند. این مذاکرات ممکن است نماینده ای از آمریکا داشته باشد. بر همین اساس احتمال می رود سرنوشت این تنش در ماه جولای رقم بخورد. اینکه آیا ایران طرح فریز مقابل فریز را می پذیرد یا اینکه با نماینده آمریکایی گفتگو خواهد کرد. در هر حال این وضعیت را تنها زمان مشخص می کند که چه اتفاقی در انتظار ایران است؟

سیاسی
شناسه : 34277
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا