جناب آقای رئیسی! هرگونه تعلل در احیای برجام خلاف مصلحت و وفاق و منافع ملی است

به گزارش جهان صنعت نیوز: در پی عدم حصول توافق هسته‌ای و نیمه تمام ماندن مذاکرات احیای برجام، حزب مردم‌سالاری در بیانیه‌ای خواستار اتخاد تصمیم قاطع برای خروج مذاکرات از بن بست و احیای برجام به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور شد و هرگونه تعلل در احیای برجام را خلاف مصلحت و وفاق و منافع ملی دانست.
 

متن این بیانیه بدین شرح است:
ملت سرافراز ایران
با وجود آنکه حدود ۱۰ ماه از آغاز به کار دولت جناب رئیسی سپری می‌شود و هنوز هیچ نتیجه‌ای از مذاکرات حاصل نشده و خاطره مذاکرات فرسایشی و طولانی و بی‌نتیجه دوباره زنده شده است؛ شاید نخستین عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات را بتوان تناقض در رفتار و گفتار دولتمردان ارزیابی کرد. چراکه از یک سو، کشور را بی‌نیاز از مذاکره و رفع تحریم توصیف می‌کنند و بارها از وضعیت خوب اقتصادی و فروش بالای نفت – علیرغم وجود تناقض در آمارها – سخن گفته‌اند اما از سوی دیگر، به مذاکرات فرسایشی،پنهانی و دیپلماسی ادامه می‌دهند و هیچگاه به این پرسش پاسخ نمی‌دهند که اگر اوضاع اقتصادی کشور و فروش نفت و سایر موارد خوب است و تحریم، هیچگونه اثری در اقتصاد کشور ندارد، پس چرا به مذاکرات ادامه می‌دهید؟!

نکته قابل تأمل و عجیب این است که شخص رئیس جمهوری و همکارانش در دولت، بارها تاکید کرده‌اند که اقتصاد کشور و معیشت مردم را به مذاکرات احیای برجام یا لغو تحریم گره نمی‌زنند، در حالی‌که مروری بر وضعیت اقتصادی کشور و شاخص‌ها نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی کشور و همچنین معیشت مردم، به تقویت ارزش پول ملی و چه بخواهیم و چه نخواهیم به برجام و لغو تحریم گره خورده است.

آری تحریم موجب شده امکان صادرات آزادانه نفت از کشور سلب شود و در حالی‌که قیمت نفت مدت‌هاست سه رقمی شده و فرصت مناسبی فراهم شده تا ایران با افزایش فروش نفت خود به قیمت واقعی – و نه با تخفیف‌های بالا یا تهاتر کالا – درآمد بیشتری کسب کند و اقتصاد کشور از عقب‌ماندگی نجات یابد، با عدم لغو تحریم این فرصت هم از دست رفته و در حالی‌که همسایگان غربی و جنوبی ما در حال افزایش تولید و صادرات نفت خود هستند، ما همچنان به صادرات کمتر از یک میلیون بشکه در روز، آن هم پایین‌تر از قیمت واقعی دل خوش کرده‌ایم که البته این بازار موقت هم پس از تحریم نفتی روس‌ها دچار چالش شده است. فراموش نکنیم که با احیای برجام شاهد تحقق رشد اقتصادی حدود هشت درصدی خواهیم بود.

جناب آقای رئیسی! هرگونه تعلل در احیای برجام خلاف مصلحت، وفاق و منافع ملی است زیرا امروزه چون تقویت ارزش پول ملی با مذاکرات وین گره خورده است پس در نتیجه گشایش در گره کور معیشت مردم با این مذاکرات مرتبط است. همه می‌دانند تاخیر در احیای برجام، نه تنها کشور را از فرصت‌های اقتصادی صادرات نفت و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های مختلف اقتصادی محروم کرده، بلکه مجالی برای امثال رژیم صهیونیستی ایجاد کرده که بیش از گذشته به فضاسازی علیه جمهوری اسلامی بپردازد و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای غربی را با ادعاهای خود همراه سازد. طبیعتا عامل عدم احیای برجام، مجموعه‌ای از عوامل است که در مذاکرات تاثیرگذار است اما هنر تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، باید تغییر وزنه تعادل مذاکرات به سود منافع ملی کشورمان باشد تا با کسب بیشترین امتیاز و کمترین عقب‌نشینی، به هدف نهایی که لغو تحریم است، دست یابد.
البته آنچه در ماه‌های اخیر با وقت‌کشی در مذاکرات شاهد بودیم، تنها موجب خسران اقتصاد کشور و شکننده‌تر شدن اقتصاد کشور و سقوط معیشت مردم شده که اگرچه بخشی از آن حاصل سوءمدیریت دولت فعلی است اما نقش تحریم‌ها را در ایجاد چنین وضعیتی نمی‌توان نادیده انگاشت لذا ما ضمن محکوم کردن قطعنامه اخیر شورای کلام آژانس بین‌المللی اتمی، همچنان همکاری با این آژانس را منطبق با عزت و حکمت و مصلحت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

در پایان بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کنیم؛ که مجموع مسائل و موارد فوق نشان می‌دهد پیش نیاز بهبود شرایط اقتصادی و برداشتن گام‌های بعدی برای ارتقای کمی و کیفی وضعیت اقتصادی کشور، رفع تحریم‌ها است که باید مذاکره‌کنندگان این دولت اگر به راستی به‌دنبال وفاق ملی هستند، حتما بدانند وفاق ملی پشت سر کسانی هست که منافع ملی را تعقیب کنند و لذا لازم است تصمیم قاطعی از سوی حاکمیت برای خروج مذاکرات از بن بست و احیای برجام و لغو تحریم‌ها اتخاذ گردد تا با جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود تعاملات بین‌المللی، زمینه تقویت ارزش پول ملی و بهبود شرایط اقتصادی کشور فراهم گردد، پس تا دیر نشده است امیدواریم دولت جناب آقای رئیسی، گام‌های مقتضی را در این مسیر بردارد.
 
کمیته اطلاع‌رسانی حزب مردم‌سالاری

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 268924
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا