جزئیات جدید از کشته شدن رهبر القاعده به نقل از مقام آمریکایی

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از خبرگزاری جمهور افغانستان؛ یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفته است که الظواهری سال‌ها مخفی بود و عملیات یافتن و کشتن او نتیجه کار صبورانه، دقیق و مداوم جامعه ضد تروریزم و اطلاعاتی آمریکا بود.


این مقام که خواسته نامش عنوان نشود تصریح کرد که برای چندین سال، دولت ایالات متحده از شبکه‌ای آگاه بود که طبق ارزیابی آن کشور از ایمن الظواهری حمایت می‌کرد. او جزئیات بیشتر درباره این شبکه نداده است.

وی افزود که در طول سال گذشته، پس از خروج امریکا از افغانستان، مقامات آمریکایی به‌دنبال نشانه‌هایی از حضور القاعده در این کشور بودند. به گفته این مقام امریکایی، در سال جاری مسوولان شناسایی کردند که خانواده الظواهری؛ همسر، دختر و فرزندانش به خانه‌ای امنی در کابل نقل مکان کرده‌اند و متعاقبا خودش نیز در این خانه شناسایی شد.

این مقام آمریکایی اضافه کرده که در طی چند ماه، مقامات اطلاعاتی بیشتر مطمئن شدند که الظواهری ردر خانه‌ امنی در کابل‌ مخفی شده است.

به گفته این مقام، این موضوع در اوایل ماه اوریل به مقام‌های ارشد دولتی  اعلام شد و سپس جک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به جو بایدن اطلاع داد.

این مقام گفته است هنگامی که الظواهری به خانه امن در کابل رسید، مقامات از خروج او از خانه بی‌اطلاع بودند؛ اما او را در بالکن این خانه، جایی که هدف قرار گرفت، چندین بار شناسایی کردند.

وی افزود که مقام‌ها ساخت و ماهیت خانه‌ ایمن الظواهری را بررسی کردند تا مطمئن شوند که ایالات متحده می‌تواند با اطمینان عملیاتی را برای کشتن الظواهری بدون تهدید به ساختمان و به حداقل رساندن خطر برای غیرنظامیان و خانواده انجام دهد.

به گفته منبع آمریکایی، در هفته‌های اخیر، بایدن جلساتی را با مشاوران کلیدی و اعضای کابینه برای بررسی دقیق اطلاعات و ارزیابی بهترین اقدام برگزار کرده است.

وی گفته است که به تاریخ اول جولای، بایدن در مورد یک عملیات پیشنهادی با اعضای کابینه خود از جمله ویلیام برنز، رییس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) گفت وکو کرد.

این مقام امریکایی افزود: “بایدن سؤالات مفصلی درباره آنچه می‌دانستیم و چگونه می‌دانستیم پرسید و مدل خانه امنی را که جامعه اطلاعاتی تهیه و به جلسه آورده بود از نزدیک بررسی کرد. “

وی بیان داشته که بایدن در مورد روشنایی، آب‌وهوا و سایر عواملی که می‌تواند بر موفقیت این عملیات تأثیر بگذارد سؤال کرد. به گفته‌ وی، رئیس‌جمهور امریکا همچنین خواستار تحلیل پیامدهای احتمالی حمله در کابل شد.

به گفته این مقام امریکایی، گروهی از وکلای ارشد بین سازمانی هم گزارش‌های اطلاعاتی را بررسی کردند و تأیید کردند که الظواهری به‌خاطر رهبری مستمر القاعده، یک هدف قانونی است.

این مقام گفته که در ۲۵ جولای، بایدن اعضای کابینه و مشاوران خود را برای جلسه نهایی و بحث در مورد چگونگی تأثیر کشتن الظواهری بر روابط امریکا با طالبان فراخواند.

به گفته این مقام، بایدن پس از جلب نظر دیگران، حمله هوایی دقیق را به شرط به حداقل رساندن خطر تلفات غیرنظامیان مجاز دانست.

مقام امریکایی تصریح  کرده است که الظواهری در نهایت به تاریخ ۳۰ جولای، ساعت ۹:۴۸ به وقت امریکا توسط یک هواپیمای بدون سرنشین با شلیک موشک‌های موسوم به «هلفایر» (Hellfire) کشته شد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 279851
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا