توضیح سعید مرتضوی در باره آزاد شدنش از زندان

جهان صنعت نیوز: سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران، روز شنبه و پیش از فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از زندان آزاد شد. تصویری که از او منتشر شده در مسجدی در یزد بوده که در بین عزاداران حسینی نشسته است.


هرچند آزادی او همچون ایامی که به مرخصی می‏‌آمد و راهی عراق و زیارت عتبات عالیات می‎شد، واکنش‎های زیادی به همراه نداشته اما همین اندک اعتراضاتی هم که مطرح شده به دلیل همزمانی این آزادی با صدور احکام هفت نفر از فعالان کارگری بوده است.

سعید مرتضوی که مدت‎ها با رفت و آمد به دادگاه‎های کیفری و کارکنان دولت بر سر دو پرونده قربانیان کهریزک و تأمین اجتماعی از چهره‌های خبرساز بوده، وقتی با حکم دو سال حبس به جرم معاونت در قتل عمد (در پرونده کهریزک) روبه‏رو شد خود را مخفی کرد. اما پس از مدتی و در اردیبهشت ۹۶ ردی از او در منطقه سرخرود مازندران پیدا شد و در دومین روز از اردیبهشت برای گذران دو سال محکومیتش راهی زندان اوین شد.

حالا مرتضوی با گذشت ۱۷ ماه از دوران محکومیتش با استفاده از یک ماده از قانون مجازات اسلامی آزاد شد.

سعید مرتضوی در نخستین گفت‌وگویی که پس از آزادی داشته در توضیح ماده‌ قانونی که به موجب آن آزاد شده، گفت: اینجا مسأله‌ قانون مطرح است؛ ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی می‌گوید یک سوم محکومیت را که فرد بگذراند می‌توان به او آزادی مشروط داد که ما دو سوم حکم را هم گذرانده بودیم.

در ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی که به سبب آن حکم آزادی سعید مرتضوی صادر شد، آمده است: «در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادرکننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک‌سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایطی حکم به آزادی مشروط را صادر کند.

سیاسی
شناسه : 47481
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا