توضیحات محسن هاشمی درباره ممیزی خاطرات آیت‌الله هاشمی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اخباری مبنی بر سانسور کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌نقل از محسن هاشمی منتشر شد. در این خبرها آمده است که برای نخستین‌بار کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی پس از ۲۳ سال مورد ممیزی قرار گرفته است.

برای پیگیری این موضوع به‌سراغ محسن هاشمی رفسنجانی رفت که هاشمی ابتدا هرگونه مصاحبه در خصوص ممیزی کتاب خاطرات را تکذیب کرد و در عین حال توضیحاتی را درباره اصل ماجرا و تعاملی که بین او و وزارت ارشاد برای انتشار کتاب وجود داشته است،‌ ارائه داد.

محسن هاشمی ‌رفسنجانی در این باره گفت: اولاً من در این مورد هیچ مصاحبه‌ای نکردم، بلکه صرفاً در جلسه‌ افطاری همراه با فعالان سیاسی که خدمت آقای رئیسی بودیم و هنوز مجوز چاپ خاطرات داده نشده بود، این موضوع را مطرح کردم.

وی ادامه داد:‌ من در آن جلسه خدمت آقای رئیسی گفتم که ما حدود ۲۲ سال است خاطرات را منتشر می‌کنیم و از وزارت ارشاد هم مجوز می‌گیریم و پیش از این سابقه نداشته است این اتفاق بیفتد. معمولاً اگر مواردی بود و کاری داشتند،‌ مکتوب نمی‌گفتند، تلفن می‌کردند و در تعامل شفاهی موضوع حل می‌شد، اما این‌بار ۲ تا ۳ ماه طول کشید. ما این خاطرات را اوایل بهمن به وزارت ارشاد برای صدور مجوز ارائه دادیم و می‌خواستیم آن را به نمایشگاه برسانیم؛ اما در اواخر فروردین ماه به ما گفتند “کار ایراداتی دارد و نمی‌توانیم مجوز بدهیم.”

هاشمی با بیان اینکه “ما مذاکرات را از همان زمان با وزارت ارشاد شروع کرده بودیم”، گفت: من این موضوعات را به آقای رئیسی گفتم و خواستم کمک کنند و در همین رابطه نامه‌ای نیز به آقای اسماعیلی داده شد؛ که نمی‌دانم به‌فوریت اطلاع دادند یا خیر.

وی با بیان این مطلب که پس از آن تعامل خوبی با معاونت فرهنگی ایجاد شد،‌ اضافه کرد:‌ البته ما با آقای احمدوند هم تعامل خوبی داشتیم و انصافاً شخص آقای احمدوند هم مشغول کمک کردن به ما بودند و با نیت کمک این موضوع را دنبال می‌کردند، به هر حال کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی وقتی آماده چاپ می‌شود،‌ افراد بسیاری درباره آن نظر می‌دهند،‌ می‌خوانند و نظرمی‌دهند که چه مواردی مطرح باشد و چه مواردی مطرح نشود.‌ آقای احمدوند هم در تعامل با ما این کار را پیش می‌بردند، تا ۲۸ رمضان که من در دیدار با رئیس جمهور این موضوع را مطرح کردم و فردای آن روز یا پس‌فردا مجوز را صادر کردند.

هاشمی ادامه داد:‌ نکته‌ای که باید بگویم این است که نگرانی من از بابت تأخیر صدور مجوز بود،‌ نگران این بودم که کتاب به نمایشگاه نرسد،‌ به آقای رئیسی هم گفتم،‌ که ما در تعامل با وزارت ارشاد برای انتشار کارنامه و خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۷۸ ـ حضور یا انصراف» هستیم.

هاشمی گفت:‌ در مورد متن خاطرات مواردی مطرح شد که ما در مذاکره با وزارت ارشاد و آقای احمدوند این موارد را کاهش دادیم و توانستیم مجوز اثر را دریافت کنیم. وی در پایان افزود: تعدادی از حذفیاتی که ارسال کردند،‌ مربوط به مقدمه و پاورقی است که بنده خودم آن ها را نوشته‌ام و در توضیح خاطرات است. هرچند به‌نظر من باقی بودن این موارد، ضربه‌ای به نظام وارد نمی‌کرد.

لازم به ذکر است،‌ مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار تسنیم،‌ عمده ممیزی کتاب خاطرات را متوجه بخش‌های مقدمه و پاورقی دانسته ممیزی در خاطرات را متوجه چند مورد محدود آن هم در کلمات عنوان کردند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 260504
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا