تمرکز از تهران کمتر شود،مشکل مسکن و آلودگی هوا حل می‌شود

جهان صنعت نیوز:  محمود صادقی  نماینده مردم تهران ،ری و شمیرانات در گفت‌وگو با جهان صنعت نیوز”در پاسخ به این سئوال که مجمع نمایندگان استان تهران چه اقداماتی جهت حل معضل حاشیه نشینی انجام داده است،اظهارداشت: اگر به صورت بنیادی به این موضوع نگاه کنیم،تمرکز امکانات در تهران معضلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است که مهمترین آن بحث مسکن است.مجمع نمایندگان تهران در این دو سه سال به صورت خاص بر روی خروج پایتخت از تهران تمرکز کرده است.البته این موضوع سالهاست که مطرح بوده است،اما کارگروهی در این زمینه فعال است.


وی افزود:اگر بخشی از ساختار مدیریت کشور و برخی وزارتخانه‌ها از تهران خارج شوند و تمرکز از تهران کمتر شود، یکی از مسایل ریشه‌ای ما که همین موضوع است،حل می‌شود.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن خاص تهران نیست و در همه کشور این رشد به دنبال جهش قیمت ها صورت گرفته است،تصری کرد: گرانی قیمت مسکن ریشه در مسایل کلان اقتصادی دارد  و به نظر می‌آید که حل این مشکل راه‌حل‌های مقطعی ندارد؛ اینکه بر روی مالکین فشار بیاوریم هم راه حل درستی نیست و این فشارها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

صادقی با بیان اشاره به وجود خانه‌های خالی در تهران عنوان کرد:براساس گزارش‌های رسمی در حال حاضر تعداد زیادی آپارتمان و خانه های خالی در تهران وجود دارد که صرفا برای سوداگری و امید به افزایش قیمت ها نگهداری می شوند.اگر وزارت مسکن و شهرداری ترتیبی اتخاذ کنند که این خانه‌ها شناسایی  و برای آنها چاره‌اندیشی شود،می تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

او با تاکید بر اینکه بیش از ۱۱ میلیون حاشیه نشین در اطراف کلان شهرها  به یکی از موضوعات مهم  جهت رسیدگی تبدیل شده،متذکر شد: راه حل بنیادین جلوگیری از پدیده حاشیه نشینی توجه به آمایش سرزمین است؛در واقع  توسعه متوازن در سطح کشور مانع از رشد چنین پدیده هایی می‌شود.حال آنکه راه حل‌هایی که ارایه می شود،بیشتر مسکن هستند .

او در خصوص حل مشکلات ترافیک و آلودگی شهرتهران هم گفت: مجمع تهران در این قضیه ورود کرده است. جزییات را باید از کارگروه مربوطه بپرسید. من فکر می‌کنم اخیرا ترافیک مرکز شهر  نسبت به ماههای گذشته با توجه به برنامه محدودیت‌های ترافیکی اخیر در مرکز شهر مقداری بار ترافیک کاهش یافته ، البته به پیرامون شهر گسترش یافته است.

صادقی گفت: در بحث آلودگی هم حل ریشه‌ای این مساله که همان توسعه ناوگان عمومی  است، باید در دستور کار قرار بگیرد.هرچند استاندارد کردن بنزین  هم تاثیر گذاشته و دولت در این زمینه خوب کار کرده  است. اما برای حل اساسی  این مشکل لازم است که توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار بگیرد.

او گفت: به نظر می رسد که اهتمام جدی نسبت به توسعه مترو کمتر شده است و لازم است به عنوان نمایندگان استان تهران این موضوع را پیگیری کنیم. آقای مهندس هاشمی رییس شورای شهر هم اخیرا از شهرداری انتقاد کردند که حمایت جدی در این زمینه وجود ندارد .

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 39385
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا