تفاوت رویه تندروهای مجلس با اصلاح طلبان

جهان صنعت نیوز:  طبق اعلام سخنگوی هیأت رئیسه قرار بود در این جلسه وزرای اقتصاد، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا کنند اما این افراد در این جلسه غایب بودند و تنها معاونان وزرا حضور داشتند .

اما دیروز خانه ملت شاهد سه نطق انتقادی از اعضای فراکسیون امید هم بودند این نمایندگان از موضوعاتی چون لغو کنسرت ها، نبودی آزادی بیان و بی توجهی به محیط زیست گلایه کردند. به نظر می رسد نطق های نمایندگان جریان ها این روزها در مجلس شورای اسلامی و با توجه به ماه‌های پایانی کار بهارستان نشین ها براساس منافع جناحی مطرح می شود.

این در حالی است که جریان مقابل نیز از رویه حمله به هیأت رئیسه برای منافع انتخابات آتی مجلس استفاده می کند و با دیکتاتور خواندن علی لاریجانی او را تحت فشار قرار می دهند چرا که رییس مجلس با وجود آنکه به عنوان عضو جریان اصولگرایی شناخته شده بود اما در زمین تندرو ها بازی نکرد و مطابق منافع ملی در خصوص مسائل کشور نظر داد و تصمیم گرفت.

برجام یکی از موضوعاتی بود که به سبب تلاش های لاریجانی در مجلس به تصویب رسید . مضاف بر آن رایزنی های لاریجانی برای طرح و تصویب الحاق به کنوانسیون مربوط به FATF نیز را نباید فراموش کرد. این ها از مهمترین موضوعاتی است که جبهه پایداری مخالف تصویبشان بود از این رو یک روز دست به آتش زدن برجام در صحن مجلس می زنند و یک روز دیگر طوماری پهن می کنند، و روز دیگر بر سر هیأت رئیسه جلسه هیاهو می کنند و لاریجانی و پزشکیان را دیکتاتور خطاب می کنند این ها اصول و رویه اصلوگرایان تندروی مجلس است که با هیاهو و فریاد بدنبال راهی برای عملیاتی کردن نیات انتخاباتی خود و حذف رقیب از جانب شورای نگهبان هستند.

در مقابل این جریان اصلاح طلبان از شیوه های منطقی تر و حرفه تر استفاده می کنند و با بیان نطق های انتقادی خود نه باکی از تایید صلاحیت شان دارند و نه به انتخابات دل بسته اند که البته باید اذعان داشت که تمامی فراکسیون امیدهم تابع این روند نیستند و ترس از تایید صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان سبب شد تا مهری بر دهانشان زده شود و در واقع مناقع ملی را فدای منافع شخصی کرده اند.

به هرحال مجلس این روزها در گیر فضای انتخاباتی نمایندگان است برخی وکلای ملت خود را برای حضور در انتخابات بعدی مجلس منع کردند و فارغ از نگرانی برای بررسی صلاحیت هایشان از حقوق ملت دفاع می کنند این موضوع بیشتر در میان نمایندگان اصلاح طلب دیده می شود. سروش و حضرتی از نمایندگان تهران و فراکسیون امید هستند که چندی پیش در مصاحبه هایی اعلام کردند که در انتخابات مجلس یازدهم حضور نخواهند داشت.

آنان حتی از طرح ممنوعیت حضورمداوم نمایندگان درمجلس حمایت کردند ،طرحی که با تصویب نمایندگان روبرو اما نهایتا از سوی شورای نگهبان رد شد. اکنون نگرانی های جدی از سوی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس وجود دارد. شرایط فعلی کشور که بواسطه تحریم و مشکلات اقتصادی باعث دلزدگی مردم از دولت روحانی شد مضاف بر آن عدم اجرایی شدن قول های انتخاباتی رییس جمهور در خصوص موضوعاتی چون رفع حصر، آزادی بیان و … موجب عدم استقبال مردم از نمایندگان اصلاح طلبان می شود و این یعنی مهره های خاموش خیلی تمایلی برا حضور در صحنه انتخابات ندارند و این به نفع جریان اصولگراست که این روزها به واسطه ی رفتارهای جنجالی و پرحاشیه به جای طرح دیدگاه ها و نظرات از مسیر منطقی و کارشناسی دور شدند اما حرفشان به نحوی فعلا خریدار دارد.

اما دیروز صحن علنی مجلس شاهد ۳ نطق انتقادی سه عضو فراکسیون امید هم بود .یکی از لغو کنسرت‌ها سخن گفت و دیگری از آزادی بیان حمایت کرد. نماینده مردم یزد نیز خواستار توجه به محیط زیست و فعالان این حوزه شد. مهمترین نطق مربوط به پروانه سلحشوری بود نماینده بی باک فراکسیون امید که سومین نطق سالیانه خود را که در صفحه توئیترش هم از آن به عنوان آخرین نطقش در مجلس یاد کرده بود درمجلس ایراد کرد.

سلحشوری اشاره ای به وضعیت مردم روستای چنار محمودی داشت و از مسوولان خواست تا به گونه‌ای عمل کنند تا التیامی بر درد آنها باشند و نه نمک بر زخم آنها. او فساد سیاسی را فقدان فرصت‌های برابر سیاسی، حقوقی، فرهنگی و اقتصادی برای آحاد شهروندان دانست و اعلام کرد که: اینکه عرصه‌های فرهنگی بر مردم تنگ شود و انها را مخاطب رسانه‌های برون مرزی کند آیا فساد نیست؟ اینکه زنان از برخی حقوق خود محروم باشد آیا جلوه‌ دیگری از فساد نیست؟ اینکه مردم نتوانند طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تجمع اعتراضی داشته باشند و بعضا با تهدید و بازداشت مواجه شوند آیا فساد نیست؟ اینکه بعضی از مطبوعات و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس آزادی بیان نقد مسوولان و نهادها را خط قرمزهای فراتر از قانون تعیین کند فساد نیست؟

فارغ از نطق صریح نمایندگان فراکسیون امید دیروز جلسه ای غیر علنی در مجلس برگزار شد. جلسه ای که به بحث های مهم اقتصادی و شیوه پرداخت یارانه ها و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت اختصاص داشت طبق کفته نمایندگان و رییس مجلس تصمیمات مهمی در این جلسه گرفته شد .

در خصوص پرداخت یارانه پنهان اعتقاد نمایندگان این بود که به یک باره نمی توان یارانه همه را حذف کرد؛ بلکه باید تدریجی در این زمینه اقدام شود. درآمدهای جایگزین از جمله مالیات نیز از راه‌های کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت در این جلسه عنوان و مطرح شد. در خصوص یارانه بنزین و سهمیه بندی آن نیز در جلسه غیر علنی بحث شد و بر یکی از راه‌ها که سهمیه‌های سوخت به اندازه‌ای باشد که الان هست ونرخ فعلی همین مقدار باشد؛ تاکید شد البته در خصوص راه حل نهایی تصمیم گیری نشد.

سیاسی
شناسه : 53656
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا