تصاویر ماهواره‌ای از حضور پرتعداد نظامیان روس در مرز اوکراین/جنگ سرد در کمین اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در جدیدترین تحول مربوط به مساله اوکراین رویترز در گزارشی خبر از تصاویر ماهواره‌ای داد که نشان از تحرکات فزاینده روسیه در شبه‌جزیره کریمه دارد. رسانه‌های آمریکایی پیش‌تر گزارش داده بودند که روسیه در ماه آوریل آغاز به اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به مرز با اوکراین کرده و نزدیک به ۱۷۵ هزار نیرو را در این منطقه مستقر کرده است. این در حالی است که به آمریکا برای مذاکرات درباره تضمین‌های امنیتی مورد نیازش فشار می‌آورد.

تحولات مربوط به تنش میان روسیه و اوکراین در حالی همچنان در رسانه‌ها به چشم می‌خورد که یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به روس‌ها اعلام کرده آماده برگزاری مذاکره در ماه ژانویه است، اما زمان و مکانی در این راستا ارائه نکرده است.

در این میان «شورای آتلانتیک» می‌نویسد: آمریکا نباید تصور کند که افزایش تحریم‌ها علیه روسیه یا ارسال تسلیحات به اوکراین مانع پیش‌روی پوتین خواهد شد؛ به احتمال زیاد این اقدامات او را بیشتر تشویق می‌کنند تا پیش از آن که برایش بسیار پرهزینه تمام شود حملات بیشتری را علیه اوکراین انجام دهد.

رویترز به صورت مستقل قادر نیست صحت تصاویر شرکت خصوصی آمریکایی فناوری‌های «مکسر» را تایید کند. کرملین روز جمعه بار دیگر تکرار کرد که حق دارد نیروهایش را در داخل خاک خودش مستقر کند، چون این را مناسب می‌داند و این کشورهای غربی‌ هستند که در حال برگزاری مانورهای نظامی تحریک‌آمیز در نزدیکی مرزهایش هستند.

رهبران آمریکا، اروپا و اوکراین در سخنانی روسیه را به تقویت قوای نظامی‌اش در نزدیکی مرز اوکراین از ماه اکتبر و زمینه‌چینی تقویت قوا در ماه آوریل متهم کرده‌اند. شرکت «مکسر» در آن زمان هم تصاویری منتشر کرده بود. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و دیگران مدعی هستند که مسکو تدارکات حمله‌ای به اوکراین در ماه آتی را می‌بیند؛ اقدامی که مسکو بارها تکذیب کرده است.

این تصاویر که شامگاه پنجشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد پایگاهی در کریمه که از ۲۰۱۴ از اوکراین به روسیه ضمیمه شده است، تا ۱۳ دسامبر مملو از صدها خودرو زرهی و تانک بود. تصویر ماهواره‌ای مکسر از همین پایگاه در ماه اکتبر نشان می‌داد که پایگاه تقریبا نیمه‌خالی است.

براساس گزارش شرکت مکسر، این تجهیزات جدید که در حد تیپ است، از چند صد خودرو زرهی که شامل خودروهای جنگی پیاده نظام سری بی‌ام‌پی، تانک، توپخانه خودکششی و تجهیزات دفاع هوایی می‌شوند، به این پادگان روسیه رسیده‌اند.

در این بیانیه آمده است: طی ماه گذشته، تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا تعدادی از استقرارهای جدید روسیه را در کریمه و همچنین در چندین منطقه آموزشی در غرب روسیه در امتداد مرز اوکراین رصد کرده‌اند. افزایش فعالیت در سه سایت در کریمه و پنج سایت در غرب روسیه مشاهده می‌شود.

در این میان دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز روز جمعه در پاسخ به ادعای مربوط به این تصاویر ماهواره‌ای عنوان کرد که تحرکات نظامی روسیه برای دفاع از خود در برابر آمریکا و متحدانش امری لازم به شمار می‌رود. ولادیمیر پوتین نیز دو روز پیش گفت که آمریکا و هم‌پیمانانش تضمین‌هایی داده‌اند که ناتو بیش از این به شرق اروپا گسترش نیابد و سیستم‌های موشکی نزدیک روسیه مستقر نکند.

دیگر تصاویر شرکت مکسر که اوایل دسامبر گرفته شده‌اند، نشان می‌دهند در سایت سولوتی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، تعداد زیادی ادوات نظامی به نسبت ماه سپتامبر دیده می‌شود. تصاویر همچنین از تحرکاتی در سایت یلنیا در ۲۶۰ کیلومتری مرز اوکراین و سایت پوگونووو در شهر ورونژ، واقع در جنوب‌غربی روسیه حکایت دارند.

حمله به سرکنسولگری روسیه در اوکراین

در پی پرتاب یک بطری آتش‌زای کوکتل مولوتوف به سوی سرکنسولگری روسیه در شهر اوکراینی لویو (لمبرگ) واقع در غرب کشور، وزارت خارجه روسیه روز جمعه کاردار سفارت اوکراین در مسکو را به این وزارتخانه احضار کرد. وزارت خارجه روسیه با اعلام این خبر، این رویداد را یک عمل تروریستی خواند و آن را حاصل هیستری روس‌هراسی در اوکراین دانست. این وزارتخانه می‌افزاید تنها یک اتفاق باعث شده است که همکاران سرکنسولگری در این حادثه آسیب نبینند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مراتب اعتراض شدید کرملین به مسوول سفارت اوکراین در مسکو اعلام شده و تذکر داده شده که اوکراین باید به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک پایبند باشد. مسکو می‌گوید، مقامات اوکراین باید از این بابت از روسیه عذرخواهی کنند.

سفارت روسیه در کی‌یف یادداشت اعتراضی به وزارت خارجه اوکراین ارائه داده و در آن خواستار تدابیر امنیتی شدیدتری برای حفاظت از سرکنسولگری روسیه و همکاران آن شده است. همزمان تنش میان دو کشور همجوار روسیه و اوکراین بالا گرفته است.

آزمایش موشک‌های مافوق صوت روسی

در تحولی جدید روسیه اعلام کرده است که یک موشک مافوق صوت دیگر را به دنبال آزمایش ماه اکتبر و جولای بار دیگر آزمایش کرده است. این اقدام روسیه احتمالا واکنش جدیدی از سوی کاخ‌سفید را به دنبال خواهد داشت. مقامات واشنگتن پیش‌تر ضمن اعتراف به توانمندی‌های موشکی مسکو نسبت به پیشرفت روسیه در حوزه موشکی به موشک‌های مافوق صوت ابراز نگرانی کرده بودند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، این آزمایش‌ها جمعه‌شب انجام گرفته و موفقیت‌آمیز و بدون خطا بوده است. به گفته پوتین این یک رویداد بزرگ برای روسیه و گامی مهم در جهت تقویت امنیت این کشور و بهبود ظرفیت‌های دفاعی آن محسوب می‌شود.

 رییس‌جمهور روسیه در فوریه ۲۰۱۹ توسعه موشک‌های مافوق صوت «تسیرکن» را اعلام کرده بود. از آن زمان تاکنون ارتش روسیه چندین آزمایش با این موشک‌ها انجام داده است. با این حال روسیه گزارشی مبنی بر آزمایش همزمان چندین موشک تسیرکن ارائه نکرده بود. پوتین گفته است این موشک‌ها می‌توانند بر همه سیستم‌های تدافعی متعارف غلبه کنند.

موشک‌های مافوق صوت می‌توانند به بیش از پنج برابر سرعت صوت برسند و در حین پرواز نیز قابل مانور هستند. شناسایی و رهگیری آنها برای پدافندهای هوایی متعارف دشوار است. اکنون رقابتی تسلیحاتی بین آمریکا، روسیه و چین برای توسعه موشک‌های مافوق صوت به جریان افتاده است.

این در حالی است که رییس‌دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت، کی‌یف و واشنگتن به صورت منظم در تماس هستند تا اقدامات و تصمیمات خود را هماهنگ کنند. آندری یرماک، رییس‌دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت: ما به طور منظم، اقداماتمان را با شرکای آمریکایی خود هماهنگ می‌کنیم؛ به عنوان مثال، من شخصا تماس‌های زیادی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا برقرار می‌کنم و رابطه ما برمبنای اعتماد است.

یرماک گفت: اوکراین و شرکای غربی‌اش معتقد هستند که نباید تصمیم‌گیری در مورد هیچ‌یک از موضوعات مربوط به اوکراین، در غیاب نمایندگان کی‌یف انجام شود. او همچنین خاطرنشان کرد که غرب معتقد است عضویت اوکراین در ناتو، تنها به این کشور و این ائتلاف مربوط می‌شود.

به گفته این مقام اوکراینی، روسیه در درخواست تضمین‌های امنیتی خود که اخیرا منتشر کرد، به صورت شفاف موضع خود در مورد امنیت اروپا را تصریح کرد؛ اما غرب گفته است که روسیه حق اظهارنظر درباره عضویت ناتو را ندارد. یرماک با مهم دانستن بیانیه‌های غرب برای اعلام آمادگی در انجام اقدامات جدی در صورت تشدید اوضاع گفت، گرچه همین حالا هم اوکراین از حمایت بی‌سابقه‌ای برخوردار شده، اما کی‌یف به دنبال اقدامات واقعی است.

نگرانی روسیه از برگزاری رزمایش آمریکا- ژاپن

از طرفی ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از برگزاری رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه در محدوده آبی جزایر کوریل جنوبی ابراز نگرانی کرد. زاخارووا در بیانیه خود با اشاره به احضار نماینده سفارت ژاپن در مسکو اعلام کرد: طرف روسی نگرانی خود را از برگزاری رزمایش دریایی آمریکا و ژاپن در محدوده آبهای جزیره هوکایدو که از روز ششم ماه دسامبر آغاز شده است، اعلام کرد.

او اضافه کرد: به دیپلمات ژاپنی گوشزد شد که برگزاری رزمایش در نزدیکی مرزهای روسیه و ابعاد و تمرین‌هایی که در چارچوب رزمایش انجام می‌گیرد، روسیه را مجبور می‌کند که آن را چالش و خطری جدی برای امنیت خود در منطقه خاور دور تلقی کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفت: طرف روسی به دقت این‌گونه اقدامات را که در پشت سر آن عدم تمایل توکیو برای انجام اقدامات برای رفع نگرانی امنیتی روسیه از جمله در مورد استفاده از خاک ژاپن برای اقدامات مشترک مخرب آمریکا و ژاپن قرار دارد، زیرنظر خواهد داشت.

زاخارووا همچنین گفت که طرف روسی اعتراض شدید خود را به برپایی نمایشگاهی در مورد جزایر کوریل جنوبی در توکیو اعلام کرد که در رابطه با ادعای ارضی غیرقانونی ژاپن در مورد این منطقه روسیه دایر شده است.

سال‌هاست که روسیه و ژاپن قادر به انعقاد پیمان صلح در پی نتایج جنگ جهانی دوم نیستند. مشکل اصلی مساله مالکیت جزایر کوریل جنوبی است. توکیو به معاهده شیمودا در مورد تجارت و مرزها اشاره می‌کند که بین امپراتوری روسیه و ژاپن در فوریه ۱۸۵۵میلادی منعقد شد. بر اساس این سند جزایر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و گروه جزایر ‌هابومای از جزایر کوریل خارج شده و بقیه به عنوان املاک روسیه به رسمیت شناخته شده است.

اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن در سال ۱۹۵۶ اعلامیه مشترکی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو احتمال انتقال ‌هابومای و شیکوتان را پس از انعقاد پیمان صلح بررسی می‌کرد. با این حال، مذاکرات بعدی به نتیجه‌ای نرسید. پیش‌تر گزارش شد که ارتش روسیه قصد دارد بیش از ۵۰ مرکز نظامی در جزایر خط‌الراس کوریل بسازد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 237415
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا