ترامپ مسولیت شکست را نمی پذیرد

جهان صنعت: سیاست های ترامپ در مورد ایران تا کنون با شکست روبرو بوده است. این موضوع قابل اغماض نیست چرا که سیاست خارجه آمریکا تا کنون با اعمال تحریم ها علیه ایران به دنبال تسلیم و به زانو در آوردن ایران بود اما نه تنها مقامات تهران عقب ننشستند بلکه رویکرد رو به جلو و مقابله به مثلی را در برابر واشنگتن و البته بریتانیا که عضو اتحادیه اروپاست پیش گرفتند.

باید اذعان داشت که با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران وضع شده است تحریم هایی که جنگ اقتصادی را بوجود دارد ومردم را در تنگنا و مشکلات مالی قرار داد. اما این موضوع مطالبه اصلی واشنگتن و تیم جنگ طلب ترامپ نبود آنان بدنبال سقوط جمهوری اسلامی و تغییر رفتار مقامات ایران بودند که با وجود تنش های اخیر در منطقه ، درگیری دریایی در خلیج فارس ، بگیر و ببندهای تهران و بریتانیا و مهمتر از همه عدم همراهی اروپا در اجرایی شدن اینستکس،  دولتمردان ایران حاضر به مذاکره با امریکا نشدند این در حالی بود که واشنگتن هیچ پیش شرطی را برای مذاکره قائل نشد اما باز هم نتوانستند رضایت ایران را تنها برای گفتگو با مقامات کاخ سفید جلب کند.

چندی پیش بود که موضوع پیشنهاد کاخ سفید برای مذاکره با ظریف مطرح شد اما نه تنها این دعوت مورد استقبال ایران قرار نگرفت بلکه حتی لزومی به رسانه ای شدن این خواسته از جانب ایران دیده نشد . پاسخ نه  ایران به دعوت برای مذاکره دست رد به سینه واشنگتن زد. و این شکست ترامپ در بکارگیری راهکار دیپلماسی در مورد ایران بود که تا کنون جواب نگرفته است. نمونه آن ورود نخست وزیر ژاپن به عنوان واسطه به ایران بود مسافری که قصد انتقال پیام ترامپ را به مقامات ایران داشت اما با پاسخ صریح رهبر انقلاب مواجه شد و نهایتا پیک آمریکا دست خالی به توکیو بازگشت.

بعد از آن فرانسه به عنوان مهمترین میانجی معرفی شد.  واقعیت آن است که تنش‌های اخیر منطقه‌، اختلافات تهران و واشنگتن و خطر خروج انگلیس از برجام، باعث عزم جدی‌تر فرانسه برای گام برداشتن بر مسیر دیپلماتیک و البته میانجیگری شد. البته فرانسه ماه‌هاست فعالیت‌های فشرده‌تر و بارزتری را برای کاهش تنش بر سر برجام انجام داده. مشاور ماکرون در این چند وقت اخیر دوبار به تهران سفر کرده و در هفته‌های پیش نیز عراقچی معاون وزیر خارجه نیز پیامی را از جانب روحانی به ماکرون انتقال داده. اکنون نیز صحبت از سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران است تا شاید شرایط بحرانی برجام و تنش‌های اخیر منطقه به نقطه مطلوب برسد.

باید توجه داشت که شرایط کنونی فرانسه برای میانجیگری بیش از سایر کشورها فراهم است چرا که هم عضو اتحادیه اروپاست و هم نگران شکست برجام مضاف بر آن موقعیتی هم برای برآمد قوی‌تر در عرصه بین‌المللی، اروپا و خاورمیانه دارد. و البته روابطش با تهران از لحاظ اقتصادی نیز قابل توجه است. از این رو دستگاه دیپلماسی تهران نیز به فرانسه امید بسته و ساعات‌ها برای حل مشکلات اخیر با رییس‌جمهور این کشور زمان صرف کرده است.

کار میانجی گری مکرون به جایی رسید که برای زنده نگه داشتن برجام از «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دعوت کرده تا در نشست جی هفت (G۷) که قرار است در تاریخ ۲۴ آگوست در شهر ساحلی «بیاریتز» فرانسه برگزار شود دعوت کرده تا با حضور در این نشست با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. مکرون به روحانی قول داده که بسیاری از مسائل موجود میان تهران و واشنگتن علاوه بر برجام با این دیدار حل می شود اما با این وجود روحانی نه قبول کرده که خود به این نشست برود و نه آنکه نماینده ای را که احتمالا محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بوده را به این نشست اعزام کند. واین تصمیم ایران دست ردی دیگر بر پیشنهاد مذاکره و شکست رویکرد ترامپ نسبت به تهران بود.

اکنون کشورهای عربی در خصوص پیوستن به ائتلاف دریایی سکوت کردند و کشورهایی چون المان ،فرانسه اسپانیا، کره جنوبی و ژاپن پیشنهاد آمریکا را برای شرکت در ائتلافی ضد ایرانی رد کردند . مضاف برآن میانجی گری کشورها برای وساطت میان تهران و واشنگتن تاکنون به جایی نرسیده و این نشان از دست بسته ی ترامپ در برابر سیاست ایران دارد که غیر از اعمال تحریم ها نتوانست راه به جایی ببرد . گواه این مدعا عصبانیت ترامپ از رییس جمهور فرانسه پس از جواب رد روحانی است.

پس از افشای خبر جواب رد روحانی به پیشنهاد مکرون برای دیدار با ترامپ ،رییس جمهور آمریکا در توییتر نوشت:ایران گرفتار مشکلات جدی مالی است .آنها به شدت خواهان گفتگو با آمریکا هستند ولی از طرف همه کسانی که ادعا می کنند نماینده ما هستند از جمله رییس جمهور فرانسه به آنها علامت های اشتباه داده می شود. وی با اشاره مستقیم به امانوئل مکرون که در ماه های اخیر بارها با حسن روحانی همتای ایرانی اش تلفنی گفتگو داشته نوشت: می دانم که نیت امانوئل خیر است، همانطور که دیگران نیز چنین هستند،ولی هیچ کسی نمی تواند به نمایندگی ایالات متحده حرف بزند مگر خود ایالات متحده!

به نظر می رسد  تغییر مداوم لحن رئیس‌جمهور آمریکا از تهدید ایران به التماس برای مذاکرات و نهایتا خراب کردن کشورهایی که نتوانستند در زمینه حل اختلاف تهران و واشنگتن کمکی کنند نشان‌ از شرایط نابسامان روانی و سیاست های ترامپ  دارد. اکنون رییس جمهور آمریکا در برابر ایران تسلیم شده ولی نمی خواهد خود را مقصر نشان دهد او به دنبال است تا شرایط پیش آمده کنونی را به گردن کشورهای میانجی بیندازد تا خود را مبری نشان دهد و یا از مشکلات پیش آمده به نحوی فرار کند.

سیاسی
شناسه : 40206
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا