ترامپ: در باتلاق خاورمیانه نمی مانیم

جهان صنعت نیوز: مداخله آمریکا در خاورمیانه پس از پایان جنگ جهانی دوم و سر برآوردن ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت به تدریج افزایش یافت، اما بعد از اوج گرفتن حضور نظامی آمریکا در منطقه با تهاجم سال ۲۰۰۳ به عراق، روسای جمهور هر دو حزب -جمهوری‌خواه و دموکرات- در آمریکا برای کاستن از این حضور تلاش کردند.

باراک اوباما تلاش کرد که از افغانستان خارج شود، اما به جای این کار، تعداد بیشتری نظامی فرستاد و تلاش کرد تا به اندازه کافی ثبات در این کشور ایجاد کند و زمینه خروج را فراهم کند، اما قمار او برای دستیابی به این هدف شکت خورد. او در سال ۲۰۱۱ نظامیان آمریکا را از عراق خارج کرد، اما منتقدانش می‌گویند که این خروج به ظهور داعش در سال ۲۰۱۴ و تصرف بخش‌های زیادی از عراق و سوریه توسط آنها کمک کرد و سبب شد که بار دیگر ارتش آمریکا به منطقه برگردد.

به باور تحلیلگران ترامپ باید در تصمیم خود برای خروج نظامیان ایالات متحده از شمال سوریه، از تجربه اوباما در خروج نظامیان آمریکایی از عراق و بازگرداندن مجدد آنها درس بگیرد.

دونالد ترامپ در توئیت جدیدی بار دیگر از تصمیم برای خروج از سوریه و خاورمیانه دفاع کرد، رئیس جمهور آمریکا از گرفتار شدن در به تعبیر او «باتلاق خاورمیانه» خسته شده و دیگرا توان تحمیل هزینه های هنگفت را بر نظامیان این کشور ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز در توئیتی نوشت: «همان کسانی که ما را به باتلاق خاورمیانه کشاندند ۸ تریلیون دلار هزینه به ما تحمیل کردند و جان هزاران تن گرفته شد و اگر طرف دیگر را هم به شمار بیاوریم این رقم به میلیون‌ها تن می‌رسد. آنها همچنان می‌خواهند که ما در آنجا بجنگیم. ما به کسانی که در این باره چیزی نمی‌دانند گوش نمی‌کنیم آنها ثابت کردند که بی منطق هستند.»

ترامپ سعی دارد نزاع ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه را در حد دعوایی تاریخی توجیه کند و درخصوص عقب نشینی از مناطق مورد تهاجم ترکیه نیز ادعا می کند که نیروهای آمریکایی قرار نیست تا ابد از مرز ترکیه- سوریه دفاع کنند. البته ترامپ همچنین تاکید می کند که قصد ندارد در این نبرد از یک گروه خاص جانبداری کند.

تردیدها درباره مواضع ترامپ سبب افزایش نگرانی‌ها در خصوص پایداری تعهد ایالات متحده به خاورمیانه می‌شود. روسای جمهور آمریکا در ۱۵ سال اخیر وعده کاهش حضور نظامی این کشور در این منطقه را داده‌اند؛ وعده‌ای که سبب دلسرد کردن شرکایی چون اسرائیل و پادشاهی‌های منطقه خلیج فارس که به حفاظت آمریکا اتکا دارند، شده است اما تعداد معدودی از رهبران آمریکایی مانند ترامپ با این سرعت تصمیمات سیاست خارجی این چنین مهمی را اتخاذ کرده‌اند.

تصمیم ترامپ درباره خروج نظامیان ایالات متحده از شمال سوریه، تازه‌ترین نمونه از نوسانات سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه بوده است که دو موردش در یک سال اخیر به سوریه بر می‌گردد. ترامپ در ماه دسامبر وعده خروج همه دو هزار نیروی آمریکا مستقر در سوریه را داد، اما سپس نظرش را تغییر داد و نیمی از آنها را خارج کرد.  گفتنی است تغییرات ناگهانی و مواضع متناقض رئیس‌جمهور آمریکا در قبال مسائل منطقه غرب آسیا، متحدان واشنگتن را دلسرد و نگران خواهد کرد.

عقب‌نشینی تا عمق ۳۰ کیلومتری

همزمان با پیشروی ارتش ترکیه در خاک سوریه، مخالفت‌های بین المللی با عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه هم بیشتر شده است.  یگان‌های مدافع خلق در سوریه سال‌ها متحد آمریکا بودند. حال بعد از خروج سربازان آمریکایی از شمال سوریه و آغاز عملیات ارتش ترکیه در این منطقه ترامپ گروه‌های کرد را فراخواند که از مرزهای ترکیه با سوریه عقب‌نشینی کنند.

دونالد ترامپ در یک سخنرانی در برابر هوادارانش در واشنگتن بار دیگر به ترکیه درباره فرار افراد داعش در منطقه عملیاتی ارتش این کشور هشدارداد و گفت اگر ترکیه به وظایف خود در این باره عمل نکند تحریم‌های سنگین و سختی علیه این کشور وضع خواهد شد. دونالد ترامپ گفت که وظایف ترکیه دفاع از اقلیت‌های دینی و محافظت و نگهداری از زندانیان داعش است.

دونالد ترامپ در قسمت دیگری از سخنرانی خود به شبه‌نظامیان کرد هم توصیه کرد که از مناطق مرزی ترکیه با سوریه عقب نشینی کنند. ترامپ صریحا خطاب به گروه‌های کرد گفت: شما اگر هواپیما ندارید مقابله با نیرویی که هواپیما دارد مشکل است. رئیس جمهوری آمریکا اظهارامیدواری کرد که گروه‌های مسلح کرد در شمال سوریه از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کنند.

ترامپ درباره خروج سربازان ایالات متحده از شمال سوریه نیز گفت: کردها مایلند تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز با ترکیه عقب‌نشینی کنند. این چیز خوبی است. رئیس جمهور آمریکا همچنین درباره تصمیم عقب‌نشینی نظامیان کشورش از شمال سوریه گفت: وقتی نمی‌توانیم از مرزهای خودمان محافظت کنیم نباید سربازان خود را ۵۰ سال دیگر برای محفاظت در مرز ترکیه و سوریه نگه داریم. دونالد ترامپ با این سخنان به گذرگاه‌های غیرقانونی در مرزهای آمریکا و مکزیک اشاره داشت.

اشاره دونالد ترامپ به کردها بیشتر به گروه‌های کرد از جمله شبه‌نظامیان کرد “یگان‌های مدافع خلق” است که در شمال شرقی سوریه با نیروهای ارتش ترکیه در نبرد هستند.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را همدست حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند و در نتیجه آن‌ها را شبه‌نظامیان تروریست می‌خواند. دولت ترکیه مدتهاست که خواهان ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بوده است که تنها تحت کنترل ترکیه باشد. ترکیه قصد دارد میلیون‌ها پناهجوی سوری را در این منطقه اسکان دهد.

ترامپ: درباره سوریه من تصمیم می‌گیرم

از طرفی به گزارش آسوشیتدپرس، رییس جمهور آمریکا که با موجی از انتقادها در این باره روبرو شده، عنوان کرد تنها کسی است که حق دارد درباره حضور نیروهای آمریکا در سوریه تصمیم بگیرد. دونالد ترامپ در پاسخ به انتقادها از تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اظهار کرد، تنها کسی است که در این خصوص تصمیم می‌گیرد.

تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهایش از سوریه انتقادات گسترده‌ای را از سوی هر دو حزب آمریکا به دنبال داشته است و منتقدان این اقدام بر این باورند که خروج نیروهای آمریکایی ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند و جان کردهای سوریه را که متحدان آمریکا در مبارزه با داعش بوده‌اند، به خطر می‌اندازد.

با این حال ترکیه شبه‌نظامیان کرد را تهدیدی تروریستی می‌داند و عملیاتی نظامی را علیه آنان به راه انداخته است. ترامپ در دفاع از تصمیم خود گفت، نمی‌تواند به جنگ‌های بی‌پایان ادامه دهد.

او در سخنرانی مفصل خود در نشست سالانه فعالان اجتماعی محافظه‌کار گفت: ما باید قهرمانان و سربازان بزرگمان را  به خانه بازگردانیم. زمانش فرارسیده است. به خاطر داشته باشید که آنان برای سرزمین خودشان می‌جنگند. آنان به ما کمک نکرده‌اند که برای سرزمینمان بجنگیم. بگذارید مرزهایشان را داشته باشند اما من فکر نمی‌کنم سربازانمان مجبور باشند ۱۵ سال آینده را در آن جا باشند تا از مرز ترکیه و سوریه حفاظت کنند در حالی که نمی‌توانیم از مرزهای خودمان حفاظت کنیم.

او خاورمیانه را منشاء اتفاقات ناامیدکننده توصیف کرد که باوجود سال‌ها مشارکت نظامی و سرمایه‌گذاری مالی آمریکا در آن، بهبودی در وضعیتش حاصل نشده، بلکه با شرایط وخیم‌تری نیز روبه‌رو شده است. ترامپ در این باره گفت: خاورمیانه اکنون کمتر امن است، کمتر ثبات دارد و آنان می‌جنگند. این کاری است که می‌کنند. آنان می‌جنگند.

در همین حال، رییس جمهور آمریکا مجوز کمک اضطراری ۵۰ میلیون دلاری را به گروه‌های حقوق بشر سوریه و دیگر نهادهایی که به حفاظت از غیرنظامیان کمک می‌کنند، صادر کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اظهار کرد، این مبلغ برای کمک به مدافعان حقوق بشر در سوریه، سازمان‌های جامعه مدنی و اقداماتی برای مصالحه که مستقیما از قربانیان اقلیت‌های قومی و دینی حمایت می‌کنند، اختصاص داده شده است.

در این بیانیه آمده است: این کمک مالی همچنین صرف بازخواست (مسئولان حملات علیه غیرنظامیان)، پاکسازی بقایای قابل انفجار جنگ، ایجاد امنیت اجتماعی برای پایدارسازی کمک‌ها، مستندسازی موارد سوء استفاده از حقوق بشر و نقض قوانین انسانی بین‌المللی وحمایت از بازماندگان خشونت‌ها و شکنجه‌های جنسی خواهد شد.

ارتش سوریه آماده ورود به منبج

یک منبع میدانی از انتقال تجهیزات گسترده ارتش سوریه به اطراف شهر منبج در شمال حلب با هدف استقرار در داخل شهر و تحویل گرفتن مناطق و مراکز تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داد. این اقدامات براساس توافق حاصله بین روسیه و سوریه از یک سو و روسیه و آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی دیگر انجام می‌گیرد.

به گفته این منبع، توافق شامل استقرار یگان‌های ارتش سوریه به همراه سلاح‌های سنگین و متوسط در شهر منبج و برافراشتن پرچم سوریه بر فراز مراکز دولتی داخل شهر و ورودی‌ها و خروجی‌های منبج است. ارتش سوریه تجهیزات نظامی شامل سرباز و خودروهای زرهی را به اطراف منبج گسیل کرده و این در پی آن است که کردهای سوریه اعلام کردند به دفاع از آنها توجهی نمی‌شود.

این منابع گفتند، ارتش سوریه نیروهای خود را در طول حد فاصل خودش و نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر و مراکز دیده‌بانی را بیشتر کرده است. در این باره مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) گفت: نیروهای نظام سوریه به سمت جبهه منبج در حال پیشروی هستند و این به ما مربوط نمی‌شود. ارتش سوریه شنبه گذشته در کرانه‌ رود فرات در مقابل منطقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در حومه شرقی دیرالزور مستقر شد.

به گفته کارشناسان، ارتش سوریه دو منطقه تل رفعت و منبج واقع در خط تماس مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه را در اولویت و خط قرمز خود قرار داده و درصدد است این مناطق را به کنترل دولت سوریه درآورد.

منابع میدانی گفتند، ارتش سوریه تجهیزات نظامی را به شهرک العریمه و حد فاصل بین منبج و شهر الباب، جایی که نیروهای ارتش ترکیه هستند فرستاده و در عین حال گشت‌های پلیس روسیه نیز در مرزهای جداکننده منبج از مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و شورشیان سوری از سمت جنوب غربی شهر به سمت العریمه در حال گشت زنی هستند.

فرار خانواده‌های داعشی از اردوگاه عین عیسی

اداره خودمختار کردها در شمال و شرق سوریه گفت، تخلیه اردوگاه عین عیسی را دیروز در پی فرار خانواده‌های مسلح وابسته به داعش به دنبال حمله نظامی ترکیه شروع کرده است.

اداره خودمختار کردها در بیانیه‌ای خطاب به جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرد، حمله نظامی ترکیه و مزدورانش به نزدیکی اردوگاه عین عیسی که شامل هزاران خانواده داعشی است،‌ نزدیک می‌شود، برخی بعد از حمله هوایی ترکیه گریخته‌اند و این در راستای حمایت مجدد از احیای داعش است.

اداره خودمختاری کردها از شورای امنیت، ائتلاف ضد داعش، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری خواست به مسؤولیت خود عمل کرده و فورا برای ممانعت از وقوع فاجعه وارد عمل شوند، زیرا پیامدهای این فاجعه تنها سوریه را دربرنمی‌گیرد بلکه اگر اوضاع از کنترل خارج شود به دروازه‌های شما نیز خواهد رسید.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، حدود ۱۰۰ نفر از اردوگاه عین عیسی گریخته‌اند که زنان و کودکان اعضای داعش هستند. در این راستا یک مقام ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه در پیامی تلویزیونی گفته است: نگهداری از داعشی‌ها دیگر اولویت ما نیست، کسانی که نگران هستند بیایند و کاری انجام دهند.

فرانسه، پنجمین کشور تعلیق کننده صادرات سلاح به ترکیه

به دنبال حمله ترکیه به شمال سوریه، فرانسه از تعلیق صادرات تجهیزات جنگی به ترکیه خبر داد.

وزارت خارجه و دفاع فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تصمیم تعلیق صادرات تجهیزات جنگی به ترکیه فورا اجرایی می‌شود. شورای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز در لوکزامبورگ نشستی را برگزار خواهد کرد که در جریان آن در این باره صحبت خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: ما به شدت حمله یکجانبه ترکیه به شمال شرق سوریه را محکوم می‌کنیم. این حمله تلاش‌ها برای برقراری ثبات را تهدید می‌کند و به پیامدهای انسانی مهمی منجر می‌شود و موجب آسیب رسیدن به امنیت اروپایی‌ها می‌شود. در این بیانیه آمده است: فرانسه خواهان نشست فوری ائتلاف ضد داعش برای بررسی ادامه تلاش‌های ائتلاف در این شرایط است. بعد از هلند، نروژ، فنلاند و آلمان، فرانسه پنجمین کشوری است که تصمیم تعلیق صادرات سلاح به ترکیه را گرفته است.

سیاسی
شناسه : 54704
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا