تخت روانچی: پهپاد آمریکایی به اخطارهای رادیویی ایران توجه نکرد

جهان صنعت نیوز| سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای شامگاه پنجشنبه خاطرنشان کرد پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا قبل از آنکه هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران قرار گیرد به اخطارهای رادیویی ایران بی‌توجهی کرده است.


«مجید تخت روانچی»، سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران تصریح کرد پهپاد «گلوبال هاوک» بعد از بی‌توجهی به اخطارهای رادیویی ایران سرنگون شده است.

در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

تخت روانچی ساعاتی قبل‌تر در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد از اقدام آمریکا در نقض حریم سرزمینی ایران شکایت کرد و آن را نقض فاحش قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد توصیف کرده است.

تخت روانچی، در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به این نامه گفت: «تأکید کردیم که به این هواپیما و این پهپاد اخطارهای رادیویی لازم داده شد از قبل و به تمام این اخطارهای رادیویی بی‌توجهی شد.»

مقام‌های آمریکایی، از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌‌جمهور آمریکا ادعا کرده‌اند گلوبال هاوک هنگام هدف قرار گرفتن در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است.

علی‌رغم این «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی روز پنجشنبه مختصات جغرافیایی دقیق محل سرنگون شدن پهپاد جاسوسی آمریکا را مشخص کرد.

تخت روانچی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما هم گفته که مختصات این منطقه را در نامه به گوترش ذکر کرده است. وی گفت: «ما به طور مشخص مختصات نقطه‌ای که این هواپیما مورد حمله قرار گرفته را آوردیم که کاملاً نشان‌دهنده این است که در فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده [است].

سیاسی
شناسه : 28696
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا