تحریم به جای توافق

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در صفحه توئیترش نوشت: «جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد. به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه می‌دهیم، آمریکا را به واقع‌بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرامی‌خوانیم. تردیدی به خود راه نمی‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.»


طرف ایرانی که به گفته امیرعبداللهیان همچنان از طریق پیام‌های غیرمستقیم با آمریکا،  در مسیر مذاکره قرار دارد و میز مذاکره را ترک نکرده، نسبت به این تحریم‌ها واکنش چندانی نشان نداده و نگران نشده است، مثلا مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه پتروشیمی ما تحریم بوده است، گفت که فروش از مسیرهای مختلف ادامه داشته و خواهد داشت.

تحریم‌های جدید

 وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن‌آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

این وزارتخانه همچنین تحریم‌هایی را علیه محمد شهید رکن‌الدین بهور و جینگ فنگ گائو‌، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس اعمال کرده است.

برایان نلسون دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: ایالات متحده مسیر دیپلماسی هدفمند برای حصول بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند. ما در فقدان توافق، به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.

آمریکا و سناریوهای مختلف

همزمان با اعمال تحریم‌های جدید، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران در زمینه آخرین تحولات پیرامون مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ داد.

او درباره اینکه گفته می‌شود اظهارنظرها درباره مذاکرات وین که در جلسه استماع محرمانه در کنگره با حضور رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مطرح شده است، بدبینانه بوده، حتی سناتور مارکو روبیو مدعی شده است، دستیابی ایران به بمب هسته‌ای گریزناپذیر است، آیا او هم چنین دیدگاه بدبینانه‌ای دارد و اطلاعات جدیدی از مذاکرات وجود دارد یا نه، گفت: «ما بر این باور نیستیم که دست‌ یافتن ایران به یک بمب هسته‌ای گریزناپذیر است. در واقع، رییس‌جمهور بایدن تعهد کرده است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. سناتور کاردین، دیروز پس از این جلسه آن را جلسه‌ محرمانه‌ای مهم و پر از اطلاعات مفید توصیف کرد.»

او افزود: «برخی سناتورها دیدگاه‌هایشان را درباره مساله برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند. واقعیت این است که این یک چالش است و با وجود گزینه‌های خوب، اما معدودی که وجود دارد، تا اندازه زیادی، چالش سختی است. ما اکنون به خاطر تصمیم‌هایی که پیش از روی کار آمدن این دولت اتخاذ شده، در موقعیت فعلی‌مان قرار داریم.»

ادعاهای همیشگی

پرایس با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران به خاطر وضع فعلی مذاکرات وین، ادامه داد: «ما هنوز معتقدیم، پتانسیل به نتیجه رساندن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام (توافق هسته‌ای) وجود دارد، البته اگر ایران مسائل فرابرجامی را کنار بگذارد و روی طرح توافقی که مدتی می‌شود روی میز است، تمرکز کند.»

وی ادامه داد: «ما به تلاش برای رسیدن به این امر و همکاری نزدیک با شرکای اروپایی‌مان در راستای این هدف ادامه می‌دهیم، چون ما هم مانند برخی از قانون‌گذاران در کپیتول هیل همچنان بر این باوریم که بازگشت به پایبندی به توافق ایران، در راستای منافع ملی ما خواهد بود. در اصل به این خاطر که این کار دوباره ایران را با سخت‌ترین و سرزده‌ترین مقررات نظارتی و بازرسی محدود و مشمول محدودیت‌هایی خواهد کرد که برجام بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد: «در حال حاضر این که آیا می‌توانیم به این نقطه برسیم یا نه، یک سوال بی‌جواب است. دلایل زیادی وجود دارد که بگوییم نمی‌توانیم. اما به طور یکسان برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در یکی بازگشت به پایبندی به برجام است و در یکی خبری از آن نیست، همچنین سناریویی که با شرکا و متحدانمان همکاری تنگاتنگی داریم و رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کنیم که اطمینان ایجاد می‌کند ما قادر خواهیم بود به تعهد  رییس‌جمهور بایدن مبنی بر این که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، عمل کنیم.»

ضرب‌الاجل

پرایس در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌هایی که اخیرا آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، واشنگتن چه کاری برای ترغیب ایران به بازگشت بر سر میز مذاکره انجام می‌دهد و آیا ضرب‌الاجلی برای توافق وجود دارد، گفت: «ضرب‌الاجل وجود دارد. این ضرب‌الاجل روزی است که مزایای بازگشت به برجام بر اثر توسعه‌های برنامه هسته‌ای ایران رنگ ببازد. دلیل این که ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به برجام هستیم، این است که همچنان در راستای منافع ملی آمریکا و منافع جمعی شرکا و متحدان بین‌المللی ماست. همیشه این طور باقی نخواهد ماند، به ویژه به خاطر این که ایران در حال انجام دادن اقداماتی است که ذیل برجام ممنوع ‌بود، مانند فعال بودن سانتریفیوژهای پیشرفته، ذخیره اورانیوم در سطوح مختلف، ذخیره آب سنگین و هر کاری که اگر دوباره مشمول محدودیت‌های سخت برجام شود، مطرح نخواهند بود.»

او در راستای این سوال افزود: «ما به وضوح گفته‌ایم قصدی واقعی برای بازگشت به برجام داریم، در صورتی که ایران هم این کار را بکند. ما با متحدان اروپایی‌ و شرکایمان در گروه ۱+۵ که شامل چین و روسیه نیز هست، به مدت ۱۵ ماه روی این مذاکرات کار کرده‌ایم. مذاکرات از بسیاری از جهات در راستای توافقی که امکانش فراهم است در کوتاه‌مدت نهایی و اجرایی شود، در صورتی که ایران تصمیم بگیرد این کار انجام شود، به اوج خود رسیده است. به خود ایران بستگی دارد که ببیند آیا می‌خواهد به پایبندی بازگردد یا نه.»

وی ادامه داد: «اگر ایران نخواهد این کار انجام شود، اگر انتخابش این باشد که مسائل فرابرجامی را مطرح کند، ما گزینه‌های دیگری هم داریم که در دسترس‌مان هستند. این گزینه‌ها مواردی هستند که ماه‌هاست با شرکای و متحدانمان درباره‌شان صحبت کرده‌ایم و آنها را پیگیری خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این، در پاسخ به سوالاتی با تکرار ادعای حمایت آمریکا از آنچه مساله حقوق بشر در ایران می‌نامید، اظهاراتی مداخله‌جویانه را درباره امور داخلی ایران مطرح کرد.

در نبود توافق

اظهارات و مواضع تندتر طرف آمریکایی را آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده، شخصا بیان کرده است. او طی بیانیه‌ای که در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده گفته: «آمریکا تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ای از تولیدکنندگان ایرانی در زمینه صنایع پتروشیمی و شرکت‌های صوری در جمهوری خلق چین، امارات متحده عربی و ایران اعمال کرد که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت تجارت پتروشیمی ایران حمایت می‌کنند. آمریکا نهادهایی را که در وساطت معاملات مواد پتروشیمی ایران در خارج از کشور نقش داشته‌اند، تحریم کرد. این شبکه به تبادلات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها، حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به خریداران در جمهوری خلق چین و دیگر بخش‌های شرق آسیا کمک می‌کند.»

بلینکن در ادامه این بیانیه در دفاع از تحریم‌های آمریکا علیه ایران آورده است: «دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشت دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام [توافق هسته‌ای] صادق و ثابت‌قدم بوده است. در نبود یک توافق، ما از اختیارات تحریمی‌مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد.»

یکی به نعل و یکی به میخ

مقامات آمریکایی اما یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند، یعنی همزمان با اعمال تحریم‌های جدید و افزایش فشارها به ایران، ضمن ادامه تهدیدات همیشگی از تمایل به بازگشت به برجام می‌گویند! در همین راستا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که گزینه بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران همچنان پابرجا است و اکنون توافقی روی میز است که ایرانی‌ها می‌توانند با آن موافقت کنند.

وی در ادامه مدعی شد: گام‌های ایران در راستای غنی‌سازی و از کار انداختن دوربین‌های آژانس اقدامی سازنده نیست و با افزایش فشارهای اقتصادی به آن پاسخ خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که باید روی برجام و بازگشت به آن تمرکز کرد و توپ اکنون در زمین ایران است.

وقت بازگشت به برجام

اروپایی‌ها نیز همچنان در زمین آمریکا بازی می‌کنند. شاهدش اظهارات اخیر جوزب بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. او در یک سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت که زمان تصمیم‌گیری بر سر بازگشت به برجام و اجرایی کردن کامل آن اکنون است. بورل با بیان اینکه «من با تمامی طرفین مدام در تماس هستم تا شرایط بازگشت به برجام و اطمینان‌یابی از اجرای کامل آن را فراهم کنم» گفت: «عناصر و شرایط اصلی برای انجام دادن این کار معلوم هستند و روی میز قرار دارند. زمان تصمیم‌گیری الان است.»

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 268970
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا