تاکید روحانی به شکست فشار حداکثری آمریکا

جهان صنعت نیوز: واقعیت هم آن بود که رییس جمهور آمریکا بدنبال فشار به ایران بود تا رفتار مسئولین نظام را تغییر دهد و آنان را وادار به مذاکره و محدودیت هایی در خصوص توان موشکی ایران کند . اما مواضع صریح حاکمیت باعث شد که مجددا مذاکره ای صورت نگیرد هرچند در این دولتمردان در نیویورک بدنبال نهایی شدن توافقی بین خود و واشنگتن بودند تا بدین طریق از شدت تحریم ها کاسته شود اما کاخ سفید خواسته ی ایران را حتی در ظاهر نپذ یرفت .


ترامپ هرکاری لازم بود در این مدت علیه دولت ایران کرد و حالا در اعمال سیاست های خود علیه تهران دستش خالی مانده است او اکنون می داند که در برابر ایران و تلاش برای انزوای آن و حتی تشکیل ائتلافی گسترده علیه این کشورشکست خورده مضاف برآن آنچه بر شکست امریکا افزود رویکرد تقابلی سیاست جدید دولتمردان ایران در برابر آمریکا و حتی اروپا بود.

کاهش تعهدات هسته ای ، سقوط پهباد هوایی آمریکا و مقابله به مثل با انگلیس از طریق توقف نفتکش بریتانیا رویکرد ایران در برابر دنیا بود هرچند اخیرا دست دوستی به سمت کشورهای منطقه دراز کرد و از کشورهای عربی خواست در جهت مقابله با آمریکا هم پیمان شوند تا این کشور از منطقه رخت ببند ودر مقابل بر نفوذ خود در منطقه بیفراید.

همین چندی پیش بود که آمریکا در برابر رویکرد ایران مستاصل شد و در واکنش به سقوط پهباد خود توسط ایران اعلام کرده بود که به فکر دستور نظامی علیه ایران است اما در لحظه اخر این تصمیم لغو شد. واقعیت آن است که ایران به تاکتیک های تکراری امریکا عادت کرده و به خوبی سیاست های متناقض این کشور را می شناسد و باید اذعان کرد با تمام کارشکنی های آمریکا و رویکرد جنگ طلبانه این کشور تا کنون سیاست های واشنگتن علیه تهران به سنگ خورده است و مقامات تهران را وادار به مذاکره مجدد نکرده است هر چند این موضع نیز درایران مطلق نیست اخیرا شاهد نرمشی از جانب مقامات کشور در نیویورک در خصوص توافق با ترامپ بودیم اما ترامپ نپذیرفت طبق میل ایران پای میز مذاکره بیاید.

اکنون تهران به غنی‌سازی اورانیوم خود سرعت بخشیده و این رویه خلاف میل غرب و آمریکاست شاید اگر ترامپ فکر می کرد یک روز با وجود اعمال سیاست هایش علیه ایران با چنین برخورد و واکنشی از جانب تهران مواجه می شود هرگز از برجام خارج نمی شود.

در این شرایط و با وجود شکست سیاست های امریکا در برابر ایران و رویکرد تهاجمی مقامات تهران انتظار می رود که من بعد شاهد فروکش کردن رفتارهای پرخاشگرانه آمریکا علیه ایران باشیم . اکنون اکثر رسانه های غربی به شکست راهبرد آمریکا علیه ایران اشاره دارند از این جهت مقامات کاخ سفید نیز باید کمی هوشیاری به خرج دهند و به این شکست اذعان داشته باشند و با رویکرد دیپلماسی خود از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری کنند نگرانی آنان بابت بحث موشکی ایران همیشه بوده و هست لذا ترس از این موضوع نیز حداقل باید آنان را مجاب کند که از فشار حداکثری دست بکشند و احیانا شرایط ایجاد جنگ را با واهمه خود از برنامه موشکی ایران فراهم نکنند.

اما روحانی دیروز در دیدار با مقامات وزارت اطلاعات، ضمن تشریح روند تحولات از مقطع دی ماه ۹۶، خروج آمریکا از برجام و تلاش دشمنان برای تنش آفرینی در داخل و جنگ اقتصادی از خارج؛ به تبیین برنامه ها و اقدامات هوشمندانه دولت در هر مقطع پرداخت و ضمن تبیین نتایج سفر اخیر خود به مقر سازمان ملل متحد، به استراتژی شکست فشار حداکثری آمریکا تاکید داشت. روحانی ضمن قدردانی از مردم در برابر آزمایش سخت مقابله با فشار حداکثری از مسئولان خواست که برای رسیدن به نقطه ی ناامید شدن دشمن تلاش کنند.

روحانی تاکید کرد که دشمنان نظام اسلامی و مردم ایران اگر چه ممکن است اعتراف نکنند، اما پذیرفته اند که استراتژی فشار حداکثری شکست خورده و این رویکرد را باید در مقابل ملت ایران کنار بگذارد. رئیس شواری عالی امنیت ملی با اشاره بر اینکه «ملت ما در آزمایش سخت مقابله با فشار حدکثری بدخواهان فداکاری بزرگی کرد و سربلند شد»، افزود: دستگاهها، قوا و نیروهای مسلح نیز در این زمینه با هماهنگی خوب و تلاش فراوان عمل کردند که این مسیر باید تا رسیدن به نقطه ای که دشمنان به طور کامل از اعمال فشار حداکثری نا امید شوند، ادامه یابد.

سیاسی
شناسه : 53853
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا