بی تفاوتی اردوغان به هشدارهای جهانی مبنی بر توقف حمله نظامی به سوریه

جهان صنعت نیوز: از سال ۲۰۱۶ این سومین هجوم اردوغان و تمرکز نیروهای ارتش ترکیه در مناطق شمال سوریه است که عمدتا برای مهار کردن نفوذ کردها و تاثیرگذاری آنها بر تحولات در سوریه، صورت می‌گیرد. اردوغان از هر دستاوردی که کردها به دست می‌آورند، نگران است حالا این دستاوردها در سوریه، عراق یا جای دیگری باشد فرقی ندارد. به باور اردوغان هر دستاوردی برای کردها در کشورهای همسایه ترکیه تاثیری مستقیم بر جنبش کردهای کشورش که بیش از ۱۵ میلیون تن و به مراتب از کردهای عراق و سوریه بیشتر هستند، خواهد گذاشت.

تسلط بر راس‌العین

ترکیه در چهارمین روز حمله نظامی به سوریه، مدعی شد نیروهای سوری تحت حمایت آنکارا، کنترل مرکز شهر رأس‌العین را در سوریه به دست گرفته‌اند. در حالی که وزارت دفاع ترکیه از تسلط ارتش ترکیه بر شهرک مرزی راس العین در شرق رود فرات در شمال سوریه خبر داد، نیروهای سوریه دموکراتیک این خبر را تکذیب کردند. وزارت دفاع ترکیه پیش از این گفته بود، نیروهای ترکیه و شورشیان هم‌پیمان آن جاده بین‌المللی حلب – رقه را بسته و “ارتش آزاد سوریه” به جاده بین‌المللی مواصلاتی بین منبج و قامشلی در شرق سوریه رسیدند.

نیروهای ترکیه و شورشیان “ارتش آزاد سوریه” در چهارمین روز عملیات نظامی خود در شمال سوریه توانستند، بر ۲۰ روستا در شرق تل ابیض مسلط شوند. بعد از بسته شدن جاده بین‌المللی حلب – رقه گشتی‌های آمریکا در شهرک الشرکراک حضور یافتند. پیشروی ارتش ترکیه منجر به بسته شدن جاده اصلی شده که مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در حسکه را از عین العرب (کوبانی) جدا می‌کند.

سایت اسکای نیوز هم اعلام کرد، حملات هوایی ترکیه در شمال سوریه دیروز شدت گرفت و در پی این حملات، نیروهای سوریه دموکراتیک تجهیزات و نیروهای نظامی را به دو شهر راس‌العین و تل‌ابیض منتقل کردند. وزارت دفاع ترکیه هم اعلام کرد، ارتش آزاد سوریه که در عملیات چشمه صلح مشارکت دارد به جاده بین‌المللی که شهر منبج و قامشلی در شرق سوریه را به هم متصل می‌کند، رسیدند و شهرک راس العین به تصرف نیروهای ارتش ترکیه درآمد.

درگیری‌ها در طول جمعه شب گذشته در مرزها از عین دیوار در مرزهای عراق تا عین العرب در جریان بود، مروان قامشلو، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک گفت،‌ درگیری‌ها در طول مرزها در جریان است. رسانه‌های ترکیه هم مدعی شدند، نیروهای سوریه دموکراتیک بار دیگر هتلی که خبرنگاران در مرزهای ترکیه در آنجا اقامت دارند را هدف خمپاره قرار دادند.

وزارت دفاع ترکیه در توییتی اعلام کرد، از زمان آغاز عملیات نظامی “چشمه صلح” در شمال سوریه، ۳۹۹ نفر از یگان‌های مدافع خلق کرد را خنثی کرده است. در آمار قبلی این وزارتخانه به خنثی شدن ۳۴۲ نیروی مسلح کرد اشاره شده بود. پیش از این نیز وزارت دفاع ترکیه در واکنش به تیراندازی یگان‌های مدافع خلق کرد، از خنثی کردن ۱۶ نفر از نیروهای این یگان‌ها خبر داده بود.

ترکیه مدعی است که بنا دارد کریدوری حدود ۴۰۰ کیلومتر در منطقه مرزی ایجاد کند تا حدود دو میلیون آواره جنگی سوریه را که طی سال‌های جنگ داخلی در این کشور به ترکیه پناه برده بودند را آنجا جای دهد.

وزیر دفاع آمریکا: ما کردها را رها نکرده‌ایم

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا داشت تاکید کرد که واشنگتن کردهای سوریه را رها نکرده است.

مارک اسپر در این کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه واشنگتن کردهای سوریه را رها نکرده ، افزود: هیچ‌کس به ترکیه چراغ سبز نشان نداده بلکه برعکس در تمام سطوح تلاش کردیم که ترکیه‌ای‌ها این عملیات را آغاز نکنند. اسپر همچنین گفت که با همتای ترکیه‌ای خود درباره ضربه‌ای که این عملیات می‌تواند به روابط میان واشنگتن و آنکارا وارد کند، صحبت کرده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین این حمله را تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی دانسته و گفت: حضور ما در سوریه برای حل اختلافات طولانی مدت میان ترک‌ها و کردها نیست. رئیس ستاد ارتش آمریکا نیز که در این کنفرانس خبری حضور داشت، گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ترکیه قصد داشته باشد حملاتش را متوقف کند، دیده نمی‌شود.

ژنرال مارک میلی گفت که عملیات ترکیه در سوریه امنیت پادگان‌هایی که داعشی ها در آن زندانی هستند به خطر می‌اندازد. این مقام آمریکایی همچنین خاطر نشان کرد: ما با هواپیماهای جنگی و جنگ افزارهای دریایی که بعدا به ۱۴ هزار سرباز آمریکایی در منطقه ملحق می‌شوند، حضورمان را تقویت خواهیم کرد. میلی گفت: ما جز در دو منطقه‌ای که نیروهایمان از آن جا خارج شده‌اند کنار کردها هستیم و هنوز کردها بر زندان‌هایی که داعشی‌ها در آن هستند تسلط دارند.

حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به نیروهای آمریکا

این در حالی است که پنتاگون اعلام کرده که نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه در کوبانی زیر آتش توپخانه ترکیه قرار گرفته اند. در این حمله به نیروهای آمریکایی آسیبی نرسیده است. طبق گقته مقامات پنتاگون این اتفاق در چند صدمتری محل استقرار نیروهای آمریکایی روی داده است. آمریکا از ترکیه خواست به عملیات نظامی در شمال سوریه پایان دهد در غیر این صورت تحریم‌های سختی علیه آن اعمال خواهد شد.

پنتاگون همچنین گفته که ارتش ترکیه از محل حضور نیروهای آمریکایی اطلاع داشته است. شبکه “ان بی سی” گزارش داده که کوماندوهای آمریکایی بعد از حمله ترکیه از محل خارج شده‌اند. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم در واکنش به این واقعه هشدار داد که نیروهای آمریکایی حق دفاع از خود را دارند.

وزارت دفاع ترکیه ادعای آمریکا را رد کرده و گفته که ارتش ترکیه به طرف نیروهای آمریکایی شلیک نکرده است. در بیانیه وزارت دفاع ترکیه اعلام شده از یک کیلومتری تپه‌هایی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند به طرف نیروهای نظامی ترکیه تیراندزای شده و ارتش ترکیه در واکنش به آن عمل کرده ولی اقدامات لازم را انجام دادند که به نیروهای آمریکایی آسیبی وارد نشود.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که ارتش ترکیه برای دفاع از خود مجبور به گشودن آتش شده است. طبق گزارش خبرگزاری‌ها نیروهای ارتش ترکیه به آتشباری نیروهای شبه نظامی کرد از نزدیکی شهرک سورک در حومه کوبانی در خاک سوریه پاسخ داده است.  وزارت دفاع ترکیه همچنین گفته است که بعد از آن که نیروهای آمریکایی موضوع را با نیروهای ترک در میان گذاشتند شلیک توپخانه به این منطقه متوقف شده است. از طرف دیگر رجب طیب اردوغان اعلام کرد که ترکیه باوجود فشارهایی که از چپ و راست می‌آید، به عملیات ارتش خود در شمال سوریه ادامه خواهد داد.

ادامه تلاش ها برای تحریم ترکیه

با ادامه عملیات ارتش ترکیه فشار آمریکا به این کشور هم افزایش یافته است. استیون منوچین تهدید کرده اگر ترکیه دست به اقدامات نظامی بیشتری علیه کردها در این منطقه بزند، آمریکا تحریم‌های سختی علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

وزیر دارایی آمریکا جمعه گذشته خبر داد که دونالد ترامپ مجوز تحریم‌ها علیه ترکیه را صادر کرده، اما دستور ترامپ فعلا فعال نیست. منوچین همچنین گفته که به بانک‌ها و دیگر موسسات مالی درباره این موضوع اطلاعرسانی شده است. منوچین خاطرنشان کرد که ترکیه نباید اجازه دهد اعضای داعش از محل عملیات ارتش این کشور فرار کنند.   وزارت امور خارجه ترکیه بلافاصله به احتمال تحریم آمریکا پاسخ داد و اعلام کرد: تردید نکنید که در برابر تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه کشورمان، اقدام متقابل انجام خواهیم داد.

قانونگذاران آمریکا هم طرح‌های بیشتری را برای تحریم ترکیه بر سر حمله به کردهای شمال سوریه مطرح کرده‌اند که نشانگر نارضایتی دو حزبی از سیاست دونالد ترامپ در سوریه است.

الیوت انگل، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و مایک مک‌کال، جمهوری‌خواه عالی‌رتبه این کمیته طرحی را ارائه کرده‌اند که مقامات ترکیه‌ای را که در عملیات سوریه شرکت دارند و بانک‌هایی را که با بخش دفاعی ترکیه همکاری می‌کنند، تا پایان یافتن عملیات آنکارا در سوریه تحریم خواهد کرد. این طرح همچنین در صورت تصویب، ارسال تسلیحات به نیروهای ترکیه در سوریه را متوقف و دولت آمریکا را ملزم خواهد کرد که تحریم‌های موجود علیه ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی S-400 روسیه را اعمال کند.

انگل و مک‌کال پیشتر حمایت شدید خود را از نیروهای کرد سوریه اعلام کرده و بر مشارکت آن‌ها در مبارزه با داعش تاکید کردند. آنان همچنین خواستار توقف فوری اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه شدند و از آمریکا خواستند، در کنار جوامع کرد سوریه باقی بماند.

این طرح برای اجرایی شدن باید رای مثبت مجلس نمایندگان و سنا را دریافت کند و از سوی رییس جمهور نیز امضا شود. در همین حال، لیندسی گراهام، جمهوری‌خواه برجسته سنا در زمینه امور خارجی نیز طرحی دو حزبی را برای تحریم ترکیه بر سر حمله به کردها ارائه کرده است. او پس از آن که استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، تحریم‌ها فعلا علیه آنکارا اعمال نخواهند شد، از دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت: ما شاهد پاکسازی قومی در سوریه از سوی ترکیه هستیم.

اعلام آمادگی روسیه برای خروج از سوریه

رئیس جمهوری روسیه در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه با بیان اینکه سوریه باید آزاد شود، خواستار خروج همه نیروهای خارجی از این کشور شد.

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: هر کشوری که به طور غیرقانونی در کشور دیگری حضور دارد، باید آن کشور را ترک کند در مورد این مورد (سوریه)، نیروهای خارجی باید این کشور را ترک کنند و این برای همه کشورها صدق می‌کند. او ادامه داد: اگر دولت قانونی آینده سوریه نیز اعلام کند که دیگر نیازی به حضور نیروهای مسلح روسیه در این کشور نیست، این امر در مورد ما (روسیه) هم صدق می کند و باید از این کشور خارج شویم.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر کسی بر این باور باشد که تصرف تانکرها و حمله به زیرساخت های نفتی به نوعی بر همکاری روسیه و دوستان عرب ما (عربستان سعودی و امارات متحده عربی) تأثیر منفی خواهد گذاشت و به نوعی به همکاری ما با اوپک پایان خواهد داد کاملا در اشتباه است.

امانوئل ماکرون هم در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ بر لزوم توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه تأکید کرد. دو طرف توافق کردند که درباره حمله ترکیه به شمال سوریه  با هم در ارتباط باشند. کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسه و آمریکا در روزهای آینده در این باره به هماهنگی می‌پردازند.

 

 

 

 

سیاسی
شناسه : 54504
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا