بورل: مذاکرات از سر گرفته می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: توضیح بیشتری در این باره داده نشد اما با واکنش‌هایی همراه بود. مثلا رضا نصری تحلیلگر مسائل بین‌المللی در صفحه توئیتر خود با اشاره به بازداشت موقت «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین در بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان نوشت: «‏با توجه به اینکه مبداء سفر انریکه مورا ایران بوده و گوشی‌های موبایل‌اش- که ممکن است حاوی اطلاعات مربوط به ملاقاتش در تهران بوده باشد- ضبط شده، جا دارد ایران از دولت آلمان نسبت به بازداشت موقت او توضیح بخواهد.»

ادامه مذاکرات

نکته مهم سفر مورا به تهران اما این قضیه نبود. او آماده بود که برای خروج مذاکرات هسته‌ای ایران از وضعیت فعلی راهکاری پیدا کند و به قول بورل آخرین گلوله برای احیای برجام استفاده کند.

وی با اشاره به سفر اخیر «انریکه مورا» معاون خود به تهران گفت: بر این باور است که این سفر موانع را در زمینه مذاکرات ایران بر سر رفع تحریم‌ها، برطرف کرده است. برای همین وقتی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز پیش از نشست گروه ۷ می‌گوید که «مذاکرات به تاخیر افتاده بود و حال از سرگرفته می‌شوند. چشم‌انداز برای حصول توافق نهایی وجود دارد» باید خوش‌بین شد و تصور کرد که سفر مورا به ایران که همزمان بود با آمدن امیر قطر که برخی آن را در راستای میانجیگری بین ایران و آمریکا قلمداد کردند؛ به کار آمده و مفید بوده است.

به خصوص که وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفته «توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است، اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.»

حسین امیرعبداللهیان دیروز در توئیتی با اشاره به سفر اخیر انریکه‌مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین به تهران و رایزنی‌هایش با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در صفحه توئیتر خود نوشت: «‏در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم. توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد.»

درخواست مورا

اینکه مورا در تهران چه گفته و چه شنیده که حالا حرف از ادامه تماس‌ها و چشم‌انداز حصول توافق است را نمی‌دانیم. فقط اینکه معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی خواستار توقف اعدام و آزادی یک جاسوس ایرانی- سوئدی شد.

مورا دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: «در این زمان که همچنان منتظر از سرگرفتن سفرم به بروکسل هستم، می‌خواهم خاطرنشان کنم در زمانی که تهران بودم بر لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی و آزادی وی به دلایل بشردوستانه شدم.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 261423
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا