«بورل» بازی را عوض کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شود در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل‌نظر شد. در این مذاکرات علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، رضا نجفی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه، مرضیه افخم مشاور وزیر و مدیرکل زنان و حقوق بشر و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و… حضور داشتند.

بورل و امیر عبداللهیان بعد از این رایزنی‌ چهارساعته در یک نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کرده و به تشریح نتایج مذاکرات خود پرداختند.
وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات وین را ازسر بگیریم.

بازگشت به مذاکره

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با جوزف بورل گفت: ما امروز گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع ایران و اروپا داشتیم. ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و با این سیاست، اتحادیه اروپا از جایگاه مهمی برای ما برخوردار است. رابطه با اروپا به شمول همه کشورهای این قاره از جمله اولویت‌های ما است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با گفت‌وگوهای دوجانبه با همه کشورها و اتحادیه اروپا شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم، از جمله موضوعات بحث تداوم مذاکرات ایران و طرفین برجام برای لغو تحریم‌ها است. آقای جوزف بورل چندی پیش از من خواستند که چگونه می‌توانیم بن‌بست پس از قطعنامه را بشکنیم و کار را دنبال کنیم. گفتیم ایران همیشه از دیپلماسی و مذاکرات عزتمندانه استقبال می‌کند و از ایشان برای سفر به تهران دعوت کردم.

وی افزود: گفت‌وگوهای عمیق و دقیقی را پیرامون مذاکرات وین داشتیم. آماده هستیم که طی روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

وزیر امور خارجه گفت: برای جمهوری اسلامی ایران نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد، مهم است. هر موضوعی که می‌تواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای رییسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

وی افزود: مشکلات و نقاط افتراق که وجود دارد در مسیر گفت‌وگوهایی که به زودی از سر گرفته خواهد شد را برطرف کنیم. امیدواریم به طور مشخص طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسوولانه و متعهدانه را انجام دهد.

امیرعبداللهیان گفت: در عین حال در خصوص آخرین وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردیم. جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه‌حل نمی‌داند و با نگاه به ریشه‌های این بحران و این جنگ در مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی برای رسیدن به یک شرایط مطلوب در منطقه و خروج از جنگ در اوکراین تاکید کردیم.

وی افزود: همچنین آقای بورل را در جریان آخرین گفت‌وگوهای خودم با آقای لاوروف قرار دادم.

شکست بن‌بست مذاکرات

جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان گفت: برای من مهم بود که به ایران سفر کنم و از میزبانی ایران همیشه سود برده‌ام. سفر من یک هدف اصلی دارد و آن شکستن بن‌بست پیش آمده در مذاکرات وین و کاهش تنش است. برای من اهمیت دارد که برای ادامه مسیر انگیزه ایجاد کنیم و مذاکرات را به ریل آن بازگردانیم.

وی ادامه داد: خیلی خوشحال هستم که قرار است مذاکرات را طی روزهای آتی و به سرعت از سر بگیریم و این تنش‌هایی که طی روزهای گذشته به وجود آمده را متوقف کنیم.

وی افزود: اجازه بدهید یادآوری کنم که در ماه مارس مذاکرات را متوقف کردم چراکه متنی را داشتیم و سوالاتی کوچک باقی بود که باید ایران و آمریکا به آنها پاسخ می‌دادند. قرار نبود این توقف سه ماهه شود و حالا این وقفه باید شکسته شود و کار را تسریع کنیم. تشکر می‌کنم از آقای وزیر که تصمیم به ازسرگیری مذاکرات گرفتند.

توافق برای کل جهان مهم است که توافقی درباره برجام داشته باشیم. ما از ماه فوریه در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم. توافق تاریخی ما اگر به نتیجه برسد اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود. دنیا به دنبال توافق و ثبات است و به ایران منافع اقتصادی را بدهد و نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره امنیت و ثبات منطقه‌ای رفع کند.

تعهد به مسیر دیپلماسی

سفر بورل به ایران در پی آن انجام شد که او و معاونش یعنی مورا با رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای یک شام کاری خوردند. اینطور که تحلیلگران می‌گویند آنها احتمالا در آن جلسه پیرامون آخرین پیشنهاد ایران که برخی مدعی شده‌اند به موضوع خروج قرارگاه خاتم‌الانبیاء از فهرست تحریم‌ها مربوط بوده است، گفت‌وگو کرده‌اند و چون این موضوع را قابل مذاکره یافته‌اند تصمیم گرفته شده، بورل شخصا به تهران بیاید. دفعه قبل البته او معاون خود یعنی مورا را فرستاده بود. در آن فقره نیز رایزنی‌های مورا در تهران مثبت ارزیابی شد و حتی بورل در توئیتر خود از برداشته شدن موانع پیش‌روی مذاکرات نوشت اما بعدتر دیدیم که گزارش رافائل گروسی به شورای حکام مسیر را تغییر داده و قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شد.
به هر روی اکنون شاهدیم که طرف غربی با وجود مشاهده واکنش ایران به قطعنامه مورد اشاره که حتی جدی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر از خود قطعنامه بود، داوطلب ادامه مذاکره شده و برای ازسرگیری آن پیش‌قدم شده‌اند. این موضوع می‌تواند نکته امیدوارکننده‌ای تلقی شود. واکنش و مواضع طرف‌های آمریکایی را نیز اگر در کنار آن قرار دهیم، بر حجم خوش‌بینی‌ها افزوده خواهد شد.
مثلا راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که با جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون او دیدار کرده است. او در پیام خود نوشت: از جوزف بورل و انریکه به دلیل ادامه همکاری نزدیکشان با ایالات متحده قدردانی می‌کنم. ما با مشورت با شرکای اروپایی خود همچنان به مسیر دیپلماسی معنادار متعهد هستیم.

مطالبه حفظ برجام از بایدن

اظهارات مالی و مسوولان اتحادیه اروپا اما همه قضیه نیست. یکی دیگر از پالس‌های مثبت طرف غربی این بود که ۱۵ سازمان آمریکایی روز جمعه در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا نسبت به از دست رفتن فرصت نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و آنچه کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواندند، ابراز نگرانی کردند و خواستار حفظ این توافق شدند.
این سازمان‌ها در نامه خود با اشاره به خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران آورده‌اند: «حیرت‌آور است که او (جو بایدن) اجازه می‌دهد سیاست داخلی مانع از احیای توافقی شود که هدف آن منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.»

این ۱۵ سازمان در ادامه افزودند: «رییس‌جمهور بایدن و بسیاری از مقامات ارشد دولتش پیش‌تر اعلام کرده‌اند که خروج ترامپ از توافق یک فاجعه بوده است. برخی از این مقامات همچنین خاطرنشان کرده‌اند که مخالفان توافق، ترامپ را تحت فشار قرار دادند تا قرص‌های سمی سیاسی داخلی ایجاد کند- همچون قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی- با این هدف که کار را برای ورود مجدد هر جانشینی به این توافق دشوار کند.»در ادامه این نامه آمده است: «به همین دلیل، بیش از پیش گیج‌کننده است که دولت شما اجازه داده است که این حرکت سیاسی مانع از احیای حیاتی و استراتژیک برجام شود. در نهایت، بایدن مسوول شکست برجام خواهد بود، چراکه این تنها راهی دیگر برای دو برابر کردن استراتژی فشار حداکثری ترامپ است که آن را «زخم وارد شده از طرف خود» خواندند و (در صورت ادامه) در دولت شما نیز همین‌گونه خواهد بود. سپس ایران توانمندی‌های هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد و ما به جنگ با ایران نزدیک‌تر خواهیم شد.»
این سازمان‌ها در پایان خاطرنشان کردند: «آقای رییس‌جمهور، این در حیطه قدرت شماست و این مسوولیت شماست که از این فاجعه جلوگیری کنید و اقدامات لازم برای احیای برجام را به کار گیرید. ما به‌طور قوی از شما می‌خواهیم که این رهبری را از خود نشان دهید.»

چراغ سبز پلیس بد

چراغ سبز بعدی را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، فرانسه نشان داد که تاکنون همیشه نقش پلیس بد را در روند مذاکرات بازی کرده است. این بار وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران تاکید کرد که هنوز فرصت به نتیجه رساندن مذاکرات وین وجود دارد.
وزارت امور خارجه فرانسه پس از اعلام خبر سفر جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، بدون اشاره به قصور و کم‌کاری طرف‌های اروپایی برجام در پیشبرد مذاکرات وین ادعا کرد که فرانسه آماده به نتیجه رساندن این مذاکرات است.
وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تصریح کرد: ما آماده رسیدن به نتیجه بر سر این توافق (برجام) هستیم و از ایران می‌خواهیم که از این فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق، در حالی که هنوز امکان‌پذیر است، استفاده کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 270926
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا