به فاطمی‌امین نمره قبولی نمی‌دهیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در صورت تصویب طرح، این موضوع در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شده و وزیر صمت یک هفته بعد از آن باید پاسخگوی نمایندگان باشد. البته حدس و گمان‌هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است تا قبل از برگزاری جلسه کمیسیون، تعدادی از متقاضیان استیضاح امضای خود را پس بگیرند.

اما گذشته از اینکه نمایندگان مجلس چه روالی را در پیش می‌گیرند و تا چه حد پای استیضاح وزیر صمت خواهند ماند، این نکته مهم است که ارزیابی کارشناسان در حوزه‌های مختلف از جمله معدن نسبت به عملکرد فاطمی‌امین چیست. واقعیت این است که کارشناسان معدن از وزیر صمت گله‌مند بوده و عملکرد او را شایسته نمی‌دانند. درواقع توقع فعالان صنعتی و معدنی از وزیر دولت سیزدهم، انتخاب معاونانی شایسته برای بخش صنایع و معادن بود که بتوانند اتفاقات مثبتی را رقم بزنند اما حالا کارشناسان باور دارند که اتفاق خوبی در حوزه معدن نیفتاده و به نوعی این بخش به حاشیه رانده شده است. صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی،‌ بی‌‌توجهی به تشکیل پنجره واحد، عدم حل مشکل حقوق دولتی، ضعف ارائه تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات، کم‌توجهی به توسعه صادرات محصولات معدنی از جمله مواردی بوده که معدنکاران انتظار داشتند فاطمی‌امین در طول این یک سال به آن توجه کند اما متاسفانه به هیچ یک از آنها توجهی نشده و تا به امروز تمامی این موضوعات همچنان مورد انتقاد از سوی فعالان معدنی است. به این ترتیب درطول دوره وزارت فاطمی‌امین، بازار محصولات فولادی تحول خاصی را به خود ندیده و مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

تکرار اشتباهات دولت گذشته

در این خصوص بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش معدنی کشور دارای ظرفیت بسیار بالایی است تا جایی که می‌تواند حتی به صادرات حوزه نفت نیز کمک کند اما متاسفانه وزیر صمت تمام اشتباهاتی را که دولت گذشته داشت در دولت جدید تکرار کرد و آنگونه که باید، توسعه پیدا نکرد. به این ترتیب باید اذعان داشت عملکرد یک‌ساله وزارت صنعت و معدن برای بخش معدنی کشور مثبت نیست.

او درباره اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسائل و وظایفی که مستقیما به فاطمی‌امین مربوط بود، همچون پنجره واحد، حقوق دولتی، ارائه تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات، حمایت از بهبود تعرفه‌ها، صادرات محصولات و عدم وضع عوارض می‌توانست انجام شود که متاسفانه در یک سال اخیر به هیچ یک از این موضوعات برای بخش صنعت و معدن کشور پرداخته نشد و عملا توجهی نشد.

شکوری درباره تصمیمات فاطمی‌امین درباره پهنه‌های معدنی کشور افزود: پهنه‌های معدنی کشور بیشتر تحت اختیار شرکت‌های دولتی و خصولتی است اما متاسفانه نتایج و پیگیری پهنه‌ها امیدبخش نبود و اگر به درستی انجام می‌شد می‌توانست موجب اکتشافات پهنه‌ها، شناسایی اندیس‌ها‌، ارائه اطلاعات درست به بخش خصوصی و رقابت در مزایده‌ها شود.

وی درباره افزایش قیمت ۵۰ درصدی محصولات فولادی درمنطقه و ثبات قیمتی در بازار ایران گفت: این هنر نیست که اگر کالایی در خارج از کشور افزایش قیمت دارد در ایران به بهانه حمایت از محصول، روی آن قیمت‌گذاری دستوری شود. ما در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم که بسیاری از محصولات باید صادر و بسیاری از محصولات وارد شود و از آنجا که محصولات ما هم قرار است با قیمت‌های جهانی هماهنگ شود، قیمت بازارهای داخلی با بازارهای جهانی باید متناسب و همسان‌سازی شود.

تصمیماتی به ضرر فولادسازان

تعیین قیمت بورس کالا برای محصولات فولادی سبب شد قیمت‌های پایه به صورت کاملا نامتوازن در زنجیره فولاد توزیع شود به طوری که قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش و قیمت محصولات نوردی کاهش یافت و کاهش فاصله قیمتی ابتدا و انتهای زنجیره (مواد اولیه و محصولات نهایی) موجب به حداقل رسیدن صرفه اقتصادی شرکت‌های تولیدی و حتی توقف فعالیت آنان از جمله ۱۱۰ شرکت القایی در سال گذشته شد.

یک فعال معدنی در این رابطه گفت: درطول دوره وزارت فاطمی‌امین، بازار محصولات فولادی شاهد هیچ نوع تحول خاصی نبود و مشکلات و مسائلی که در دولت قبل وجود داشت در زمان ایشان هم به قوت خود باقی ماند.
حسین بختیاری درباره اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی افزود: در یک سال اخیر روند صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی همانند دولت قبل ادامه‌دار بود که اوج آن صدور بخشنامه اعمال عوارض صادراتی محصولات فولادی بود که موجب از دست رفتن بسیاری از بازارهای صادراتی ایران شد. با وجود لغو این مصوبه در یک ماه اخیر هنوز متاسفانه تولیدکنندگان نتوانسته‌اند بازارهای صادراتی خود را مانند گذشته احیا کنند.

وی ادامه داد: روسیه در زمان اعمال عوارض صادراتی محصولات فولادی با تسخیر بازارهای منطقه، جایگاه خود را در بازارهای هدف صادراتی تثبیت و جای خالی تولیدات ایران را در منطقه پرکرد و با توجه به اینکه قیمت فروش محصولات فولادی روسیه بسیار پایین بود، این بازارها برای روسیه تثبیت شد و اکنون باید صادرکنندگان ایرانی منتظر بمانند تا با مشتریان بازارهای گذشته خود معامله کنند.
این فعال معدنی درباره تداوم روند قیمت‌های دستوری محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: روندی که در دولت قبل در قیمت‌های دستوری وجود داشت در دوره وزارت فاطمی‌امین هم با شدت و حدت بیشتری ادامه داشت به‌گونه‌ای که بورس کالا زمام امور قیمت‌گذاری را به دست گرفت و راسا تمام قیمت‌های پایه بازار محصولات فولادی را تعیین کرد.
بختیاری گفت: تعیین قیمت بورس کالا برای محصولات فولادی سبب شد قیمت‌های پایه به صورت کاملا نامتوازن در زنجیره فولاد توزیع شود، به طوری که قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش و قیمت محصولات نوردی کاهش یافت و کاهش فاصله قیمتی ابتدا و انتهای زنجیره (مواد اولیه و محصولات نهایی) موجب به حداقل رسیدن صرفه اقتصادی شرکت‌های تولیدی و حتی توقف فعالیت آنان از جمله ۱۱۰ شرکت القایی در سال گذشته شد.

این فعال صنعتی ادامه داد: واحدهای القایی سال گذشته مجبور بودند آهن و قراضه را با قیمت بالا خریداری کنند و با تعیین قیمت دستوری بورس، شمش تولیدی خود را با قیمت بورس کالا دربازار بفروشند که نزدیکی قیمت شمش وقراضه توقف فعالیت تولیدی آنها را در پی داشت.

وی تصریح کرد: قطعی برق و گاز نیز در طول یک سال صدارت فاطمی‌امین هیچ‌گونه تغییر و تحولی نداشت و اکنون هم با بسیاری از واحدهای تولیدکننده با قطعی برق مواجهند و سهمیه‌بندی برق هم بسیار ناعادلانه و نامتوازن بوده به‌گونه‌ای که برخی شرکت‌ها تا ۸۵ درصد دیماند مصرفی خود از برق استفاده می‌کنند و برخی دیگر مثل فولاد خراسان تا ۱۵ درصد از دیماند مصرفی برق خود استفاده می‌کنند.

بختیاری گفت: در این سه حوزه فولادسازان هیچ‌گونه عملکرد مطلوب و مثبتی از وزارت صمت شاهد نبوده‌اند و آرامشی را که انتظار داشتند با روی کار آمدن فاطمی‌امین در بازار به دست بیاورند متاسفانه نه تنها حاکم نشد بلکه بازار متلاطم‌تر شد.
این فعال معدنی درباره افزایش قیمت ۵۰ درصدی محصولات فولادی در منطقه و ثبات قیمتی بازار ایران افزود: قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی و منطقه‌ای همزمان با بحران اوکراین و روسیه حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و نیمه اسفند سال گذشته قیمت‌ها به اوج خود رسید اما به تدریج با تامین مواد اولیه بازارها، قیمت‌ها شروع به کاهش کرد تا جایی که قیمت‌ها، به قبل از تنش میان روسیه و اوکراین رسید. ولی قیمت محصولات فولادی در بازار ایران حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد افزایش یافت اما کاهشی نشد و تقریبا در شرایط افزایشی باقی ماند.

ریزش شاخص بورس با سیگنال استیضاح

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که با شنیده شدن خبر رسیدن طرح استیضاح وزیر صمت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شاخص کل بورس باز هم افت قابل‌توجهی را پشت سر گذاشت.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته وارد فاز نزولی شدیدی شد و وضعیت بازار باز هم قرمز شد. اکثر کارشناسان بازار سرمایه خبر استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را سیگنالی قوی برای افزایش فشار عرضه‌ها روی سهام می‌دانستند و در حالی که روز گذشته صنایع نسبتا وضعیت بهتری داشتند، اکثر صنایع به خصوص خودرویی افت چشمگیری را تجربه کردند.
شاخص کل بازار سرمایه در زمان بسته شدن معاملات روز گذشته افت ۷ هزار و ۶۱۷ واحدی داشت و در نهایت، به یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۳۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز تحت تاثیر افت سهام گروه خودرویی، کاهش ۳ هزار و ۱۲۷ واحدی را تجربه کرد و رقم ۴۲۳ هزار و ۴۵۶ واحدی را نشان داد. شاخص فلزات اساسی هم امروز فشار عرضه زیادی را متحمل شد و با افت ۸ هزار و ۵۵۰ واحدی، به ایستگاه یک میلیون و ۱۳۴ هزار و ۷۷۰ واحدی رسید.
نمادهای «فملی»، «نوری»، «فولاد»، «شپنا»، «شپدیس» و «میدکو» تاثیر منفی و نماد «حکشتی» تاثیر مثبت روی شاخص کل داشتند. اکثر نمادهای فولادی قرمزپوش شده بودند و تنها دو نماد «فپنتا» و «کویر» توانستند رشد خوبی را به جای بگذارند، اما نمادهای «ذوب»، «فجر»، «فخوز» و «فسازان» یک افت قیمت بالاتر از ۵/۱ درصدی را در سهام خود تجربه کردند.

امکان بازپس‌گیری امضاها

لازم به ذکر است که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: سه‌شنبه هفته آینده درخواست استیضاح فاطمی‌امین در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی خواهد شد. سیدجواد حسینی‌کیا درباره آخرین وضعیت استیضاح سید‌رضا فاطمی‌امین گفت: طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ۳۶ امضا ارجاع شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که قبل از برگزاری جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در هفته آینده، امکان این وجود دارد که متقاضیان امضاهای خود برای استیضاح فاطمی‌امین را پس بگیرند.

حسینی‌کیا گفت: در نهایت کمیسیون صنایع و معادن مجلس نتیجه بررسی خود را به هیات رییسه ارائه خواهد داد. اگر طرح استیضاح فاطمی‌امین در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شود، در صحن مجلس اعلام وصول خواهد شد و وزیر صمت یک هفته فرصت دارد تا در صحن مجلس حضور یابد و درباره عملکرد خود به نمایندگان پاسخ دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 270168
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا