برنامه دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک طی ۲ ماه آینده مشخص نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، درخصوص پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت و اثرات تورمی‌ای که می‌تواند داشته باشد، گفت: مساله اول این است که حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها قطعا یک افزایش قیمتی به دنبال خود دارد که این مشخص است و بحث آن جداست. اما خود پرداخت همین یارانه نقدی هم با توجه به استدلالی که آقای میرکاظمی و دولتی‌ها در زمان بررسی بودجه در بحث مخالفت با افزایش حقوق کارمندان دولت داشتند، براساس استدلال خودشان حتما تورم ایجاد می‌کند.


وی ادامه داد: چون زمانی که در بودجه این بحث مطرح شد که افزایش ۱۰ درصدی افزایش حقوق کارمندان در مقابل تورم مثلا ۵۰ درصدی واقعا عدد کمی است و ما پیشنهاد کردیم که ۳۰ درصد بشود، استدلال آقایان در دولت این بود که افزایش حقوق بالاتر از ۱۰ درصد، تورم بیشتری ایجاد می‌کند؛ لذا با این استدلال خود پرداخت نقدینگی در قالب یارانه هم تورم ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «رئیس جمهور تاکید داشته این پرداخت نقدینگی دو ماهه خواهد بود، آیا پرداخت دو ماهه مانع ایجاد اثر تورمی می‌شود؟ یا در هر حالت اثرگذار خواهد بود»، عنوان کرد: ببینید مساله این است که خود صرف ۲ ماه الان خیلی موضوعیت ندارد، نفس پرداخت یارانه به این معنی است که اولا آزادسازی قیمت‌ها اتفاق بیفتد و دوم اینکه نقدینگی همین آزادسازی تاثیر جزئی در تورم خواهد داشت.

وی افزود: اما نکته این است که آیا در این دو ماه می‌شود قطعی بگوییم که حتما در تاریخ دو ماه آینده کار آغاز می‌شود؟ این بستگی به این دارد که برنامه آقایان اعلام شود و ببینیم آیا برنامه مشکل، خلاء و نقصی ندارد که رأس دو ماه اجرا شود یا اگر تبعات، مشکلات متعدد و راه‌های دور زدن دارد، برای اجرای سیستم کالابرگ ممکن است زمان بیشتری مورد نیاز باشد.

ارکانی در پاسخ به سوالی پیرامون علت عجله دولت برای اجرای این طرح حتی پیش از آماده‌سازی زیرساخت‌ها و چرایی شروع اجرای آن از موضوع آرد صنعتی و نان، گفت: این موضوع سوال ما هم بود و همین را در صحن از آقای ساداتی‌نژاد پرسیدیم که در این کالاهای مشمول ارز ترجیحی چرا از نان شروع کردید که حساس‌ترین موضوع است. ما حتی می‌توانستیم مثلا از فولاد شروع کنیم که روی آن در حال پرداخت یارانه پنهان انرژی هستیم یا مثلا پتروشیمی، سیمان، نهاده‌های دامی و یا حتی از روغن شروع می‌کردیم که یک مقدار بازه تاثیرگذاری‌اش روی خانوار و اقتصاد خانواده طولانی مدت است، اما نان حتی در حد حرف و شایعه همان لحظه تاثیرگذاری دارد، این سوالی بود که مجلس هم پرسید از دولت اما پاسخی دریافت نشد.

وی اضافه کرد: من قبلا هم عرض کردم که اصل موضوع حذف ارز ترجیحی یک هدف کاملا ارزشمند و درستی است، منتها به شرطها و شروطها و اینکه مدل پیاده‌سازی کاملا دقیق، منطقی، نظام‌مند و جامع باشد. یعنی همه اتفاقات ریز و درشت تبعات حذف را در آن دیده باشند و برایش یک راهکار پیش‌بینی کرده باشند؛ اگر این باشدT خوب اجرا می‌شود وگرنه قطعا هر هدف خوبی اگر با راهکار غلط اجرا شود، بر ضد خودش اجرا خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که «آیا سازمان برنامه و بودجه اعداد و ارقام اجرای این طرح یعنی اعداد پرداختی به گروه‌های جمعیتی و همینطور عدد دقیق دریافت‌کنندگان یارانه را به مجلس داده است؟»، ابراز داشت: خیر سازمان برنامه و بودجه آمار و اطلاعاتی به مجلس نداده است، اطلاعات ما همان اعدادی است که آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند که سه دهک پایین نفری ۴۰۰ هزار تومان و چهاردهک بعدی نفری ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. به نظر من این دهک‌های تقسیم شده نیاز به یک بازتعریف دارد و اینکه این یارانه‌های پرداختی تا چه دهک‌هایی تعلق می‌گیرد، مشخص شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 261114
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا