بایدن در جست‌وجوی نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در خصوص سفر بایدن می‌نویسد: جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا با نگاهی بر اهداف راهبردی در خارج از یک سو و آسیب‌پذیری سیاسی خود در داخل از سوی دیگر راهی خاورمیانه شد. سفر چهارروزه بایدن که از روز سه‌شنبه (به وقت محلی) آغاز شد، کاهش سرعت دسترسی ایران به برنامه هسته‌ای، تسریع در جریان نفت به خطوط لوله آمریکا و تغییر شکل روابط با عربستان را هدف قرار می‌دهد. هر سه این تلاش‌ها مملو از خطرات سیاسی برای رییس‌جمهوری است که منطقه را به خوبی می‌شناسد، اما برای نخستین بار در ۶ سال گذشته با اهرم‌هایی بسیار کمتر از آنچه که برای شکل‌دهی به رویدادهای این منطقه دنبال می‌کند به خاورمیانه بازگشته است.

این در حالی است که به گفته مقامات آمریکایی، نخستین سفر بایدن به منطقه به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به برداشته شدن گام‌های بیشتری در مسیر عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی کمک کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در آستانه سفر بایدن به منطقه گفت که این سفر نقش حیاتی آمریکا در منطقه‌ای استراتژیک را احیا می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا امیدوار است که در این سفر بتواند عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت و کمک به کاهش قیمت‌ها ترغیب کند. فرد رایان روز سه‌شنبه در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: بایدن نیاز دارد که عربستان‌سعودی تولید نفت را افزایش دهد. این سفر نشان می‌دهد زمانی که پای منافع آمریکا در میان باشد، واشنگتن می‌تواند موضوعات دیگر را نادیده بگیرد. به نوشته آسوشیتدپرس، احتمالا بایدن در منطقه با پرسش‌های مقامات رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره منطق احیای توافق هسته‌ای با ایران مواجه خواهد شد.

نیویورک‌تایمز مدعی شد: مذاکرات ۱۸ ماهه بایدن برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ متوقف شده و تلاش دیپلماتیک برای مجبور کردن تهران به خارج کردن بیشتر سوخت هسته‌ای که با استفاده از آن اکنون درحال غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بمب هسته‌ای است، متوقف شده است.
به نوشته این روزنامه، مقام‌ها می‌گویند هر چند انتظار نمی‌رود توافقی برای افزایش تولید نفت عربستان اعلام شود حتی در صورتی که چنین توافقی هم امضا شود یک تا دو ماه طول خواهد کشید. نگرانی‌هایی وجود دارد که چنین توافق احتمالی پاداشی برای ولیعهد عربستان محسوب شود و او را به جمع مقام‌های دیپلماتیک باز گرداند.

با توجه به اینکه بایدن پیش‌تر وعده داده بود قصد دارد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان را به دلیل قتل جمال خاشقجی نویسنده منتقد عرب منزوی کند مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند مطمئن هستند در صورتی که رییس‌جمهور با بن‌سلمان دیدار کند، انتقادهایی را در درون هم‌حزبی‌هایشان بر خواهد انگیخت.

بایدن اغلب این دوره را در تاریخ به عنوان رقابتی بین دموکراسی و استبداد معرفی کرده است و کوبا و ونزوئلا را به دلیل اقدام‌های سرکوبگرانه خود از شرکت در نشست سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس منع کرد، اما او سفر به عربستان سعودی را به عنوان تمرین واقع‌‌گرایی توجیه کرده است. بایدن در زمان به قدرت رسیدن به صراحت گفته بود که می‌خواهد تمرکز آمریکا از خاورمیانه را بردارد و بر چین متمرکز شود. به اعتقاد او واشنگتن ۲۰ سال را تلف کرده است در حالی که باید روی یک رقیب واقعی متمرکز می‌شد.

کاخ سفید چنین استدلال کرده که تصمیم بایدن برای سفر به ریاض ناشی از مجموعه‌ای از مسائل امنیت ملی است و فقط به نفت محدود نمی‌شود، اما نفت مهمترین دلیل این سفر همزمان با افزایش قیمت بنزین است.

مقام‌های کنونی و سابق آمریکا می‌گویند با توجه به حساسیت موضوع فدا کردن مسائل حقوق بشری به ازای به دست آوردن انرژی ارزان، رییس‌جمهوری آمریکا قصد ندارد هیچ گونه توافق نفتی را در طول توقف در ریاض اعلام کند، اما دو طرف به این درک مشترک رسیده‌اند که عربستان به محض پایان مهلت توافق سهمیه‌بندی کنونی در ماه سپتامبر و همزمان با کمپین‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، تولید را افزایش خواهد داد.

مارتین ایندیک، دیپلمات سابق حوزه خاورمیانه در دوران روسای‌جمهور بیل کلینتون و باراک اوباما، گفت که مقدار دقیق تولید نفت عربستان هنوز مشخص نیست، اما انتظار می‌رود که ریاض تولید خود را حدود ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و امارات متحده عربی نیز این روند را دنبال خواهد کرد و ۵۰۰ هزار بشکه اضافی در روز، تولید خواهد کرد اما اینکه این مقادیر چقدر قیمت سوخت را در آمریکا کاهش می‌دهد، مشخص نیست و ممکن است به اندازه کافی سریع یا عمیق نباشد تا روحیه عمومی را قبل از انتخابات ماه نوامبر تغییر دهد.

بایدن تلاش کرده هدف از دیدارش از عربستان را ملاقات با رهبران منطقه از شورای همکاری خلیج‌فارس و نیز رهبران دیگری از مصر، عراق و اردن عنوان کند، اما مقام‌های کاخ سفید به این حقیقت اشاره کرده‌اند که بایدن نمی‌تواند از دیدار با ولیعهد عربستان اجتناب کند و انداختن عکس تاثیر مخربی دستکم برای بایدن خواهد داشت، اما برای ولیعهد عربستان با توجه به اینکه وی به دنبال بازسازی وجهه بین‌المللی خود است گرفتن این عکس باارزش خواهد بود. به گفته برخی از تحلیلگران این موضوع برای سعودی‌ها کافی است.

ناتوی عربی

در آستانه سفر جو بایدن به منطقه، خبرهایی مبنی بر امکان ایجاد این ائتلاف در منطقه، این بار با حضور رژیم صهیونیستی، به گوش می‌رسد. «پیمان ابراهیم» هم که در دوره ترامپ بین دو کشور امارات و بحرین (از اعضای شورای همکاری خلیج فارس) با رژیم صهیونیستی به امضا رسید، به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ائتلافی فراتر از ناتو عربی با حضور و حمایت رژیم صهیونیستی، دامن زده است.

امضای «اعلامیه قدس» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی

یک رسانه عبری فاش کرد جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان این سفر سندی موسوم به «اعلامیه قدس» را امضا می‌کنند.

شبکه دولتی عبری‌زبان «کان» به نقل از یک مقام صهیونیست کمی پیش از سفر رییس‌جمهوری آمریکا به تل‌آویو فاش کرد که بایدن و لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان این سفر بیانیه مشترک «اعلامیه قدس» امضا می‌کنند. طبق گفته این مقام رژیم صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود، بایدن با امضای این بیانیه متعهد به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی خواهد شد. منبع مذکور همچنین درباره جزئیات دیگر این بیانیه گفت که «اعلامیه قدس» بر تقویت عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و گسترش دایره کشورهایی است که توافقنامه صلح با این رژیم امضا کرده‌اند.

شبکه «کان» در ادامه اعلام کرد که اعلامیه مذکور متعهد خواهد شد که به ایران اجازه داده نشود به سلاح هسته‌ای دست یابد و به رژیم صهیونیستی اجازه داده شود که در مقابل هرگونه حمله احتمالی از سوی ایران از خود دفاع کند. شبکه ۱۲ تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد که اعلامیه قدس همکاری امنیتی میان واشنگتن و تل‌آویو را تقویت خواهد کرد.

رونمایی از «لیزرهای ضد پهپاد» در سفر جو بایدن

همزمان با سفر جو بایدن به رژیم صهیونیستی، این کشور تلاش می‌کند با ارائه سامانه دفاعی جدید خود به رییس‌جمهوری آمریکا، نظر واشنگتن را برای کمک مالی بیشتر به بخش تدافعی رژیم صهیونیستی جلب کند.

با افزایش نگرانی‌ها در مورد امکان بروز جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه، رژیم صهیونیست امیدوار است سامانه جدید لیزری، موسوم به «پرتو آهنین»، آسمان این کشور را ایمن کند. با آن‌که این نوع لیزرهای ضد پهپاد هنوز در رژیم صهیونیستی عملیاتی نشده اما نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در ماه آوریل گفته بود که این نوع ابزار در درگیری‌هایی منطقه‌ای معادلات را تغییر خواهد داد. این سامانه دفاعی جدید لیزری که بی‌صداست، قادر است پهپادها، خمپاره‌ها، راکت‌ها و موشک‌های ضد تانک را رهگیری کند و قدرت دفاعی آن بیشتر از موشک و راکت است. رژیم صهیونیستی به دنبال دریافت کمک مالی از آمریکا برای تقویت سامانه‌های جدید دفاعی خود است.

اعلام «شراکت راهبردی» رژیم صهیونیستی و آمریکا

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که یکی از برنامه‌های اصلی جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، طی سفر به رژیم صهیونیستی اعلام «شراکت راهبردی» دو کشور است. به نوشته جروزالم‌‌پست، بیانیه مشترک رهبران ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی می‌گوید که واشنگتن به یادداشت تفاهم ۳۸ میلیارد دلاری ۱۰ ساله برای کمک نظامی به رژیم صهیونیستی پایبند خواهد ماند و آن را اجرا می‌کند. جو بایدن پس از رژیم صهیونیستی راهی عربستان سعودی می‌شود. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در جریان این سفر با شرکای صهیونیستی، فلسطینی، کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه در مورد طیف وسیعی از اولویت‌ها از جمله تعمیق روابط ایالات متحده در سراسر منطقه، موضوع تشکیل دو کشور و مقابله با تهدیدات مشترک رایزنی خواهد شد.

بایدن پس از سفر به اسراییل مستقیما و با یک هواپیمای اسرائیلی به عربستان سعودی پرواز خواهد کرد. این کشور امیدوار است این پرواز فرصتی برای اعلام این باشد که عربستان به طور کامل حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی رژیم صهیونیستی باز می‌کند. این امر باعث کاهش چند ساعت سفر برای دور زدن خاور دور می‌شود و در عین حال خبر بزرگی برای بسیاری از رژیم صهیونیست‌ها و یک پیروزی برای دولت موقت است فعلی که فقط چند ماه تا انتخابات بعدی فاصله دارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 274992
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا