باز شدن پای «بولتن‌ها» به جلسه رای اعتماد

به گزارش جهان صنعت نیوز: پس از اعلام مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت راه‌وشهرسازی، مخالفان همان دلایلی را گفتند که هنگام رفتن بذرپاش به دیوان محاسبات گفته بودند؛ این بار هم مانند دفعه قبل مخالفت‌هایشان بی‌نتیجه بود.

«احسنت» به موافق، «دو-دو» برای مخالف

در جلسه دیروز مجلس نواهای «احسنت» به هنگام نطق موافقان بذرپاش و «دو-دو» به هنگام نطق مخالفان زیاد شنیده شد. اما صدای احسنت‌ها خیلی بلندتر از دو-دوها بود. حتی در لحظاتی یکی از نمایندگان آنقدر هوادار بذرپاش بود که از صندلی خودش بلند شد تا به سمت تریبون مخالف برود، اما بقیه جلوی او را گرفتند. یا نماینده دیگر فریاد می‌زد که «اینطور نیست». به هر شکل جلسه با قرائت گزارش کمیسیون‌های عمران و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس پیرامون برنامه‌های ارائه‌شده بذرپاش آغاز شد. کمیسیون عمران در گزارش خود او را «شایسته» وزارت راه‌وشهرسازی دانست.

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست گزارش کمیسیون متبوع خود را قرائت کرد. او در توضیح شرح استعلامات در خصوص مدرک تحصیلی بدرپاش گفت: «او دانش‌آموخته رشته فنی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع دکترای تخصصی در رشته مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی است.» این نماینده مجلس «عضویت در بسیج سازندگی»، «رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف»، «رئیس هسته مشاوران جوان شهرداری تهران»، «مدیر فرهنگسرای خاوران»، «مدیرمسوول روزنامه وطن امروز و استفاده از این رسانه در بصیرت‌افزایی و مقابله با فتنه‌گران در سال ۱۳۸۸» را از جمله سوابق بذرپاش اعلام کرد. او تاکید کرد که مدرک بذرپاش مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته است.

شروع نطق مخالفان و موافقان، کم‌رمق بود و برخی از نطق‌های مخالف، آنچنان هم مخالف نبودند.

اما جریان تقابل بذرپاش و توانگر از نطق توانگر آغاز شد و با پاسخ مجتبی رضاخواه دیگر نماینده تهران ادامه و با نطق بذرپاش پایان یافت.

برای هر پستی، همان آقای همیشگی!

توانگر در مخالفت با بذرپاش پشت تریبون آمد و سخنانش را با تمجید از سوابق انقلابی او آغاز کرد. پس از آن بود که بذرپاش را زیر ضرب برد: «آیا تجربه قاسمی که زمانی وزیر نفت بود و وزیر راه شد کافی نیست که مجددا بیت‌المال را هدر ندهیم و عنصری کارآمد و متخصص را در این وزارتخانه به کارگیری کنیم که متاسفانه بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن است حتی در حوزه نظری پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون‌ها هنوز نمی‌داند که چگونه می‌خواهد تامین مالی ۴ میلیون مسکن را انجام دهد و حتی نه در کمیسیون و نه در جلسه سه‌شنبه شب فراکسیون حاضر نیستند جمله شفاف و روشن را بگوید که آیا در پایان ۴ سال دولت رئیسی می‌تواند ۴ میلیون مسکن و حتی نیمی از آن را به مردم تحویل دهد… اگر بذرپاش با این افراد به گفت‌وگو بنشیند، آیا اصلاحات حداقلی این حوزه را متوجه می‌شود تا بتواند بر آنها مدیریت کند و پاسخگوی مطالبات بزرگ مردم در راه و مسکن باشد…متاسفانه آقای بذرپاش نخواستند هیچ مسوولیتی در ساخت ۴ میلیون مسکن را بپذیرند و متاسفانه هیچ برنامه منسجمی هم ارائه نکرده است.»

توانگر در بخش دیگری از سخنانش کنایه‌ای به بذرپاش زد؛ کنایه‌ای که البته قبلا هم در قالب یک توئیت گفته بود. توانگر گفت: «برای هر پستی بگوییم همان آقایی که همیشه برای شهرداری تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صمت و اکنون راه‌وشهرسازی و احتمالا برای سازمان برنامه و بودجه مطرح است. فکر می‌کنید بازتاب این انتخاب در جامعه و میان مردم معترض واکنشی برای اصلاح حکمرانی در دولت و مجلس است.»

چند دقیقه بعد، بذرپاش در دفاع از خود بدون نام بردن از توانگر اما با اشاره به سخنان او، به نماینده تهران جواب داد: «می‌گویند برنامه‌ای ارائه نکرده‌ام، اما آنها در کمیسیون‌ها حرف زدند و رفتند، اگر می‌نشستند می‌دیدند که برنامه‌ای ارائه شده، می‌توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند. بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی‌ها انجام شود، در ریز برنامه‌ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را مطالعه کنند.»

بذرپاش در خود چه دیده؟!

نماینده تهران به علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس اشاره کرد که به گفته او «تقریبا گزینه اجماعی نمایندگان بود» اما «به هر دلیلی این مسوولیت را نپذیرفت». این نماینده نزدیک به قالیباف یکی از دلایل نپذیرفتن وزارت راه از سوی نیکزاد را عدم همکاری شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات مسکن خواند و این سوال را مطرح کرد: «بذرپاش که نه تجربه و نه تخصص نیکزاد را دارد، چگونه می‌خواهد تسهیلات را تامین کند، نیکزادی که تجربه موفق ساخت مسکن در دولت دهم را دارد وقتی سنگ‌اندازی شبکه بانکی را دید، نپذیرفت.» او در این بخش حمله تندی به بذرپاش کرد: «آقای بذرپاش در خود چه دیده که این پست را پذیرفته است.»

در میان صحبت‌های توانگر فریادهای «دو-دو» مکررا شنیده می‌شد و آن‌طور که «ایسنا» نوشته، «تعدادی از نمایندگان مشخصا سید نظام موسوی نماینده تهران با فریادهای بلند به اظهارات توانگر واکنش نشان دادند تا جایی که برخی از نمایندگان سعی در آرام کردن او داشته و موسوی را به سمت صندلی‌اش بردند. بعد از اینکه موسوی روی صندلی خود نشست، اردشیر مطهری نماینده گرمسار با فریاد به توانگر اعتراض می‌کرد تا جایی که رئیس مجلس از او خواست که نظم جلسه را رعایت کند.»

از رهبری هزینه نکنید

مجتبی توانگر ادامه داد: «این روزها چقدر از رهبری هزینه کرده‌اند تا ما به آقای بذرپاش رای دهیم، هر چه گفتیم که از توان، تجربه و سابقه ایشان در حوزه راه، مسکن و شهرسازی بگویید اما دوستان‌شان از رهبری هزینه کردند. رهبری در مورد دیوان فرمودند سال‌های اخیر و می‌توانستند بفرمایند در مجلس یا سال اخیر یا مجلس یازدهم.» این نماینده مجلس در ادامه با ابراز تاسف از دقت دیوان محاسبات در گزارش‌های ۴ ماهه و ۶ ماهه تفریغ بودجه، گفت: «گویی این گزارش‌ها توسط تیم دیگری تهیه شده، زیرا پر از اشتباهات فاحش آماری و محاسباتی است و یک نمونه آن گزارش پرمساله و پراشکال در وزارت نیرو بوده که با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی شد و خطاهای فاحشی داشت که محرابیان می‌تواند در این رابطه شهادت دهد بنابراین صریحا از آقای بذرپاش و دوستان‌شان می‌خواهم رهبری را هزینه یک صندلی بی‌ارزش نکنند و اگر ایشان موفق بوده‌اند در دیوان بمانند و موفق‌تر شوند.»

بذرپاش در جریان سخنانش در واکنش به توانگر گفت: «من فرزند مجلس هستم… زحماتی که همکاران فرهیخته من در دیوان محاسبات کشیده‌اند، جا ندارد که به آنها بگوییم اشتباهات فاحش، چه کسی این موضوع را بررسی کرده؟! مگر کشور دستگاه نظارتی، نهاد امنیتی، کمیسیون اصل ۹۰، مجلس و کمیسیون‌های تخصصی ندارد؟»

بذرپاش موضع‌گیری نکرد

توانگر در بخش دیگری از نطق مخالفتش با بذرپاش سکوت او در جریان «آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر» را سوال‌برانگیز دانست و گفت: «این همه اتفاق آشوب‌طلبانه و پر از سیاهی رخ داد اما متاسفانه آقای بذرپاش صرفا و صرفا یک تسلیت نیم‌خطی در ماجرای شاهچراغ آن هم در توئیتر گفتند. آقای بذرپاش! شما به برکت خون پدر شهیدتان، به برکت انقلاب و به برکت خانواده شهدا به این جایگاه رسیدید، آیا نمی‌توانستید در قالب یک سخنرانی، یک تحلیل جامع در مورد این آشوب‌ها ارائه کنید؟ چهره و بدن از هم پاشیده شهید علی‌وردی و شهید عجمیان شما را بر آن نداشت که سکوت خود را بشکنید؟» او در ادامه رئیسی را خطاب قرار داد و با انتقاد از او گفت: «شما از سکوت خواص گلایه شدید کردید، آیا از سکوت آقای بذرپاش خبر نداشتید و ندارید؟»

شما سکوت کن!

اما همین سخنان کافی بود تا ابتدا مجتبی رضاخواه نماینده تهران و سپس مهرداد بذرپاش نه فقط مجتبی توانگر که برادرش عباس توانگر را هم هدف قرار دهند. رضاخواه که بلافاصله پس از توانگر در موافقت با بذرپاش نطق می‌کرد، کنایه‌های تندی روانه برادران توانگر کرد: «بسیار متاسفم که از تریبون مجلس برای اغراض شخصی استفاده می‌شود؛ فرد مخالف از سکوت آقای بذرپاش در خصوص اتفاقات اخیر سخن گفت منتها باید گفت آن بولتن‌نویس‌هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده‌اند به چه میزان به رهبری و نظام ضربه وارد کرده‌اند. شما اگر سکوت کنید قطعا بهتر است.»

منظورش از «بولتن‌نویسان» عباس توانگر، برادر بزرگ‌تر مجتبی توانگر است. پس از هک شدن خبرگزاری فارس از سوی گروه هکری «بلک‌ریوارد» و انتشار اطلاعات به دست آمده، بولتن‌هایی منتشر شد که گویا از سوی عباس توانگر برای فرمانده کل سپاه ارسال می‌شده است. در پی این ماجرا، خبرگزاری فارس در اطلاعیه‌ای این نوشته‌ها را تایید کرد: «جزوه مربوط به رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه که امکان صحت‌سنجی آن برای خبرنگاران فارس میسر نبود، جهت بهره‌برداری رسانه‌ای و خنثی‌سازی شایعات آرشیو شده و یا برای آگاهی برخی مسوولان و موثرین ارسال می‌شد.»

عباس توانگر که قائم‌مقام خبرگزاری فارس بوده، چندی پس از انتشار این بولتن‌ها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

شما در بولتن‌ها سیر می‌کنید!

گفته‌های توانگر مبنی بر عدم موضع‌گیری وزیر پیشنهادی کافی بود تا علاوه بر رضاخواه، بذرپاش هم به این ماجرا کنایه بزند: «اینکه خودمان حکم صادر و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم ۵ دقیقه مباحث را گوش کنیم و تنها در رسانه‌ها موضع بگیرم، انقلابی‌گری است؟ آیا من موضع‌گیری نداشته‌ام؟ می‌گویید که من موضع‌گیری نکردم، شما که در سایت‌ها و بولتن‌ها سیر می‌کنید، نگاه می‌کردید. موضع فراوان است. آیا تنها توئیت ‌زدن انقلابی‌گری است؟ چرا برای همه حکم صادر می‌کنیم؟ آیا خدا به ما چنین اجازه داده است؟ بدون اینکه از کسی سوال کنیم اتهام بزنیم، اسم آن انقلابی‌گری است؟ بشماریم و ببینیم چند انقلابی اکنون وجود دارد. یکی از دلایل و مشکلاتی که افراد زده شده‌اند، این‌گونه رفتارها و افشاگری‌های بدون مبنا است.»

کنایه انتخاباتی

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لیست‌های انتخاباتی گفت که اگر بنا به گفتن این حرف‌ها باشد ما هم باید بگوییم «فلانی چرا در لیست قرار گرفت»!

کنایه بذرپاش مربوط می‌شود به موضوع بستن لیست انتخاباتی اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس یازدهم که با حواشی زیادی و همچنین ورود و خروج برخی اسامی همراه بود.

رای اعتماد با خیال راحت

اما این کشمکش‌ها و مخالفت‌ها و بیشتر از همه نطق توانگر بر تصمیم مجلس برای رای به بذرپاش بی‌تاثیر بود. گویا مجلس و دولت آنقدر از بابت رای آوردن بذرپاش خیال‌شان راحت بود که با وجود برنامه ابراهیم رئیسی برای حضور در دانشگاه تهران در روز دانشجو، هیات رئیسه مجلس، سه‌شنبه اعلام کردند که جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی یک هفته زودتر یعنی ۱۶ آذر برگزار می‌شود. ابراهیم رئیسی هم که بنا بود هفته آینده در قامت رئیس‌جمهوری برای دفاع از گزینه پیشنهادی‌اش به بهارستان برود، با این تغییر برنامه، ترجیح داد به دانشگاه برود و محمد مخبر معاون اولش را به جای خود به مجلس بفرستد. با این وجود، بذرپاش در نهایت با ۱۸۷ رای موافق مقابل ۶۷ رای مخالف وزیر راه‌وشهرسازی شد. یک انتخاب برد- برد برای مجلس دولت، البته در بخش رای‌ آوردن «مهرداد بذرپاش» در مجلس.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 312322
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا