بازگشت «طرح صیانت»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طرح صیانت نیز مصداق بارز این مدعا است؛ طرحی که آنقدر غیرکارشناسانه بود که صدای مرکز پژوهش‌های مجلس را هم درآورد و با توجه به مخالفت‌های ضمنی و لابی قالیبافی‌ها از دستور کار خارج شد. این اما به معنی آن نیست که طیف تندرو حامی صیانت کوتاه بیایند و این ماجرا را رها کنند. از این رو دیدیم که آقایان در مجلس انقلابی راهی برای دور زدن نهاد انتخابی قانونگذار پیدا کرده، موضوع را به شورای عالی فضای مجازی سپرده و مصوبات آن را نیز از امکان شکایت در دیوان عدالت اداری مستثنی کردند. ساده‌انگاری است اگر فکر کنیم که این قصه همین جا تمام شد، چون آن‌طور که از برخی اظهارنظرهای اخیر آقایان و خانم‌های نماینده برمی‌آید، برخی اصرار دارند که مجلس نیز مهر تاییدی برای این به اصطلاح «صیانت» و عملا محدودسازی بزند. شاهدش اظهارات علی نیکزاد نایب‌رییس مجلس که با تاکید بر مسکوت نشدن این طرح در مجلس گفته: «علت اینکه نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده، این است که شورای عالی فضای مجازی یک شورای بالادستی است و باید در این مورد اعلام نظر کند. بنابراین طرح صیانت در مجلس مسکوت نشده است. تا چندی پیش «طرح صیانت از فضای مجازی» در جامعه انعکاس پیدا کرد، در حالی که عنوان دقیق آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» است. با موافقت نمایندگان، طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیون مشترک بررسی شد. همین مساله باعث شد عده‌ای بگویند مجلس نمی‌خواهد قانونگذاری درباره فضای مجازی در منظر و دیدگاه عموم انجام شود.»

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته که «ما مکررا پیگیر طرح صیانت در مجلس هستیم و رییس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.»

او البته در حالی از قول قالیباف درباره در دستور کار قرار دادن این طرح گفته که می‌دانیم، رییس مجلس از جمله موافقان این طرح نبود و پیگیری‌هایی نیز برای ارجاع آن به مرکز پژوهش‌ها و برملا شدن ایرادات کارشناسی آن انجام داده بود. مرور رسانه‌های نزدیک به او از روزنامه «صبح نو» گرفته تا سایت «فردا» نیز نشان می‌دهد که طرح مذکور مورد تایید آنها نیست.

اگرچه که عالم سیاست است و این آقایان مسوول هم کم نظرات خود را عوض نمی‌کنند، لذا اگر در نظر داشته باشیم که وقتی عکس‌های سیسمونی‌گیت لو رفت، خیلی‌ها به قالیباف یادآور شدند که این دردسرها نیز ناشی از محدودن نکردن فضای مجازی است؛ این گزاره نیز محتمل است که آقای رییس مجلس در این باره تجدید نظر کرده باشد و بخواهد فرصت دیگری به طرح صیانت و حامیشان بدهد. همه این‌ حرف و حدیث‌ها البته در حالی مطرح می‌شود که اینترنت روز به روز کندتر و گران‌تر می‌شود و کاربران ناراضی این وضعیت را ناشی از اجرای چراغ خاموش طرح صیانت می‌دانند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 272572
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا