اوکراین در هزارتوی دیپلماسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که جو بایدن در هر زمان و به هر شکلی راضی به این مذاکره است. او تاکید کرده که با وجود این، همه شواهد حاکی از آن است که روسیه در شرف حمله به اوکراین است. در این میان بایدن و امانوئل ماکرون یکشنبه شب در تماسی تلفنی درباره تقویت نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین، درباره دیپلماسی مداوم و تلاش‌های بازدارنده گفت‌وگو کردند. ماکرون پیش از این با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین جداگانه صحبت کرده بود.

دولت آمریکا: هنوز راه حل دیپلماتیک به قوت خود باقی است

همزمان جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که دولت ایالات‌متحده هنوز هم حل و فصل دیپلماتیک بحران را ممکن می‌بیند.

کربی در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز در عین حال هشدار داد که پوتین ارتش خود را در وضعیتی قرار داده که هر لحظه آماده این حمله باشد. او تاکید کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین پوتین باید مسوولیت کامل برای زیان‌ها، رنج‌‌‌ها، قربانیان و خرابی‌های ناشی از جنگ را بپذیرد. کربی تحریم روسیه را در حال حاضر نامناسب خواند، چرا که به عقیده او، اگر این کشور برای کاری که انجام نداده مجازات شود، به انجام این کار ترغیب می‌شود. روسیه این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید، طرحی برای حمله به اوکراین ندارد.

در همین راستا، کاخ سفید اعلام کرده که جو بایدن موافقتش با اصل برگزاری نشست با همتای روس خود در مورد بحران اوکراین، پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور و در صورت عدم تهاجم به اوکراین را اعلام کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: در حال حاضر، به نظر می‌رسد روسیه به آماده‌سازی زمینه برای حمله گسترده به اوکراین به زودی ادامه می‌دهد.

کاخ سفید یکشنبه هم اعلام کرد که رییس‌جمهور ایالات‌متحده به خاطر تنش‌ها در مرز اوکراین، سفر خود به دلاور را لغو کرد و پس از نشست دوساعته شورای امنیت ملی ایالات‌متحده در واشنگتن خواهد ماند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا پنجشنبه در یک نشست مجازی با رهبران گروه هفت برای گفت‌وگو درباره بحران اوکراین شرکت خواهد کرد.

انتقاد دبیرکل ناتو از روسیه

از طرفی  ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از روسیه به دلیل پایان ندادن به مانور نظامی این کشور در بلاروس در روز یکشنبه ۲۰ فوریه انتقاد کرده است. روسیه که قرار بود رزمایش خود را در این روز به پایان ببرد نه تنها این وعده را عملی نکرد بلکه مانور را تمدید کرده است.

دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با کانال یک تلویزیون آلمان (ARD) گفت: «تلاش‌هایی برای ایجاد بهانه‌ای در دونباس (شامل دو استان لوهانسک و دونتسک) وجود دارد تا حمله به اوکراین با آن توجیه شود.» جدایی‌طلبان شرق اوکراین در این دو جمهوری‌ خودخوانده با انتشار اخباری در مورد حملات اوکراین، دستور بسیج عمومی و آمادگی برای جنگی احتمالی داده‌اند.

گفت‌وگوی ماکرون و پوتین

روز یکشنبه امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه با پوتین همتای روسی خود گفت‌وگویی تلفنی داشت. فرانسه می‌گوید، دو طرف بر سر برداشتن گام‌هایی فوری در مسیر برقراری آتش‌بس در شرق اوکراین به توافق رسیده‌اند. طبق اعلام کاخ الیزه، پوتین به ماکرون گفته که می‌خواهد پس از اتمام مانور نظامی، نیروهای کشورش را از بلاروس خارج کند.

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین اطلاع داد که قرار است کارگروهی در صورت امکان طی ساعات آینده برای رسیدن به این هدف تشکیل جلسه دهد. هر دو طرف بر این تاکید کرده‌اند که باید همه گام‌های مناسب در مسیر تنش‌زدایی و در حمایت از صلح برداشته شود.

خبرگزاری تاس اعلام کرده که پوتین خواستار تقویت تلاش‌های دیپلماتیک شده و ماکرون نیز موافقت خود را با این نظر اعلام کرده است. پوتین در این گفت‌وگو نیروهای اوکراینی حاضر در دونباس را مسوول وخامت اوضاع این منطقه دانسته و تاکید کرده که آمریکا و ناتو باید خواسته‌های روسیه برای ارائه تضمین‌های امنیتی را جدی بگیرند.

الیزه همچنین اعلام کرد که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در روزهای آینده با سرگئی لاوروف، همتای روس خود،  به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حل بحران دیدار خواهد کرد.

مشورت ماکرون با صدراعظم آلمان و جو بایدن

دفتر امانوئل ماکرون روز یکشنبه اعلام کرد، قرار است رییس‌جمهور فرانسه در نشستی چندساعته با اولاف شولتس‌، صدراعظم آلمان و جو بایدن درباره بحران اوکراین تبادل نظر کنند. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین از احتمال مذاکره ماکرون با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا و دیگر شرکای نزدیک خبر داد.

روسیه اوایل دسامبر سال گذشته درخواست‌هایی امنیتی مطرح کرد که از جمله شامل پایان یافتن فعالیت‌های نظامی ناتو در اروپای شرقی و اوکراین و مخالفت با عضویت اوکراین در این پیمان دفاعی می‌شد. این درخواست با مخالفت آمریکا و ناتو روبه‌رو شد.

ماکرون پیش از تماس با پوتین با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز گفت‌وگو و در مورد راه‌های ممکن برای اطمینان بخشیدن به تنش‌زدایی تبادل نظر کرد. در حالی که حضور نظامیان روسیه در مرزهای اوکراین به گفته غرب، گواه خطر حمله‌ای قریب‌الوقوع است زلنسکی خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین برای حل بحران شده است.

رییس‌جمهور اوکراین روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با کامالا هریس، معاون جو بایدن گفت: «نمی‌دانم که رییس‌جمهور روسیه به دنبال چیست. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که جلسه‌ای برگزار شود.» او در همین حال اطمینان داد که اوکراین در راستای یک راه حل مسالمت‌آمیز به مسیر دیپلماتیک ادامه خواهد داد.

نشست در سازمان امنیت و همکاری اروپا

همزمان سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده نشستی فوق‌العاده با محوریت بررسی راه‌های زدودن تنش در مناقشه اوکراین برگزار کند. رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تنها در روز شنبه حدود دوهزار مورد نقض آتش‌بس را در شرق اوکراین ثبت کرده‌اند.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌اند که در بروکسل برای بررسی تازه‌ترین تحولات مربوط به اوکراین نشستی برپا می‌کنند. در این نشست به‌ویژه موارد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین مورد توجه خواهد بود. آنها ابراز نگرانی کرده‌اند که ولادیمیر پوتین از درگیری‌های این منطقه به عنوان بهانه‌‌ای برای حمله به اوکراین استفاده کند. در این نشست دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز حضور خواهد داشت.

امیدواری جانسون نسبت به قول‌های پوتین به ماکرون

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس بعد از آنکه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین صحبت کرد، با او گفت‌وگوی تلفنی داشت. نخست‌وزیر انگلیس گفت، تعهدات رییس‌جمهوری روسیه به رییس‌جمهوری فرانسه یک نشانه خوب از این است که شاید ولادیمیر پوتین هنوز تمایلی به راهکار دیپلماتیک برای بحران اوکراین داشته باشد.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: نخست‌وزیر تاکید کرد که تعهدات رییس‌جمهور پوتین به رییس‌جمهور ماکرون، یک نشانه خوب است که شاید او هنوز مایل باشد راهی دیپلماتیک به دست آید. سخنگوی جانسون گفت: نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد که نظر اوکراین باید در هر بحث و تبادل‌نظری، اصل قرار گیرد.

اروپا نباید به روسیه «شاخه زیتون» تقدیم کند

از طرفی شارلز میشل، رئیس شورای اروپا روز یکشنبه گفت که اتحادیه اروپا نباید به مسکو شاخه زیتون (نماد صلح) پیشنهاد دهد در حالی که روسیه سرگرم استقرار نیرو در امتداد مرز اوکراین است. وی در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای همیشه یک شاخه زیتون عرضه کنیم، در حالی که روسیه در حال انجام آزمایش‌های موشکی و تجمیع نیرو است.

زاخارووا: غربی‌ها به اوکراین قدرتمند نیازی ندارند

این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که عدم درک این واقعیت ازسوی ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین که غرب به یک اوکراین قدرتمند نیازی ندارد، فاجعه در سطح حکومتی برای کی‌یف است.

زاخارووا روز یکشنبه در کانال خود در تلگرام نوشت: عدم درک این واقعیت ازسوی رییس‌جمهوری اوکراین که غرب اوکراین قدرتمند را نمی‌خواهد و فقط تحت شرایط اجرای اصلاحات مورد نظر خود، حاضر به ارائه کمک‌های مالی به این کشور است، یک فاجعه است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 248707
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا