انتخاب رییس‌جمهور عراق

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از رسانه‌های عراق، بر اساس اطلاعات منتشرشده، «عبداللطیف رشید» متولد۱۹۴۴ میلادی در سلیمانیه عراق و عضو حزب اتحادیه میهنی و از چهره‌های نزدیک به «جلال طالبانی» و باجناق وی است.وی از بنیانگذاران حزب اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق است و پیش از این نماینده این حزب در لندن و کشورهای اروپایی بود.

رشید در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰میلادی وزیر منابع آبی عراق بود و دولت عراق او را به عنوان نامزد این کشور برای دبیرکلی سازمان بین‌المللی غذا (فائو) معرفی کرد. رشید از سال ۲۰۱۰ مشاور ارشد رییس‌جمهور عراق بوده است و در انتخابات اخیر نیز به صورت مستقل نامزد شد.

رییس‌جمهور منتخب نمایندگان مجلس عراق تحصیل‌کرده رشته مهندسی منابع آبی در دانشگاه منچستر است تا رتبه دکتری پیش رفته و در شرکت‌های مهم بین‌المللی در این عرصه فعالیت کرده است.بر اساس ادعای برخی از رسانه‌های عراقی، «رشید» در برخی از پروژه‌های آبی در کشورهای عربستان، یمن و سومانی به عنوان مدیر اجرایی فعالیت داشته است.

او علاقه‌مند به هنرهای تجسمی است و در این پیوند در سال ۲۰۱۴ میلادی برای حمایت از هنرمندان جوان اقلیم کردستان عراق یک نمایشگاه در سلیمانیه افتتاح کرده است.رسانه‌های عراق به این موضوع اشاره کردند که با وجود برخورداری از سابقه زیاد در حزب اتحادیه میهنی کردستان تا ساعاتی قبل از برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری، وی گزینه مورد حمایت این حزب برای ریاست‌جمهوری نبود اما ساعاتی پیش از برگزاری جلسه، حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که از نامزد خود صرف نظر کرده و از نامزدی «عبداللطیف رشید» حمایت می‌کند.

در عین حال برخی گروه‌های عضو چارچوب هماهنگی شیعه نیز از جمله ائتلاف دولت قانون اعلام کردند که گزینه آنها برای ریاست جمهوری، عبداللطیف رشید است.بنابر اعلام برخی از رسانه‌های عراق، «عبداللطیف رشید» از تابعیت انگلیسی برخوردار و دوتابعیتی است.رشید، باجناق جلال طالبانی رییس‌جمهور پیشین عراق و از رهبران حزب اتحادیه میهنی هم هست.

گفتنی است رییس‌جمهور عراق توسط شورای نمایندگان با اکثریت دوسوم، انتخاب می‌شود و مدت ریاستش به دو دوره چهار ساله محدود می‌شود.

بر اساس ماده ۶۵ قانون اساسی، رییس‌جمهور، رییس کشور و نماد وحدت ملی و حاکمیت کشور است و برای تضمین پایبندی به قانون اساسی و حفظ استقلال عراق، حاکمیت وحدت و تمامیت ارضی آن براساس احکام قانون اساسی تلاش و توجه جدی به خرج خواهد داد.

غازی مشعل الیاور نخستین رییس‌جمهور نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال ۲۰۰۴ به قدرت رسید و در سال ۲۰۰۵ هم از مقام خود عزل شد. بعد از او جلال طالبانی به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عنوان رییس‌جمهور عراق فعالیت کرد. بعد از طالبانی، فواد معصوم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به عنوان رییس‌جمهور برگزیده شد و سپس، جای خود را به برهم صالح داد. صالح از ۲۰۱۸ تا زمان کنونی رییس‌جمهور عراق بوده است.

«محمد شیاع السودانی» مامور تشکیل کابینه عراق

نخست‌وزیر مامور به تشکیل دولت عراق وعده معرفی کابینه‌ای قدرتمند و توانمند را در نزدیک‌ترین زمان ممکن داد.به گزارش روسیا الیوم، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر مامور به تشکیل دولت عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: من به عراقی‌ها وعده می‌دهم که با معرفی کابینه در نزدیک‌ترین زمان ممکن و اینکه دولتی قدرتمند و توانمند برای ساختن کشور و خدمت به شهروندان و حفظ امنیت و ثبات ایجاد روابط بین‌المللی متوازن باشد، مورد حسن‌ظن عراقی‌ها قرار بگیرم.

السودانی از نمایندگان مردم که به او برای تشکیل دولت رای اعتماد دادند، قدردانی کرد.پیش‌تر عبداللطیف رشید، رییس‌جمهور جدید عراق محمد شیاع السودانی وزیر سابق عراقی را مامور به تشکیل دولت جدید بعد از حدود یک‌سال از رکود سیاسی در عراق کرد.

نگاه سازمان ملل به انتخاب رییس‌جمهور عراق

سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در سخنانی انتخاب «عبداللطیف رشید» به عنوان رییس‌جمهور عراق را تحولی مثبت دانست.استفان دوجاریک ساعاتی پس از انتخاب رییس‌جمهور عراق در جمع خبرنگاران گفت: انتخاب رییس‌جمهور عراق تحولی مثبت در روند تشکیل دولت در عراق به شمار می‌رود. دبیرکل از رهبران و بازیگران سیاسی می‌خواهد که در سریع‌ترین زمان ممکن یک دولت فراگیر تشکیل دهند. این دولت باید خواسته‌های مردم عراق را برآورده کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پرتاب موشک به منطقه سبز هنگام تشکیل نشست پارلمان عراق برای انتخاب رییس‌جمهور، تحولی منفی بود.سخنگوی سازمان ملل گفت: نسبت به استفاده از هرگونه خشونت بسیار نگران و خواستار خویشتنداری هستیم.

استقبال آمریکا از انتخاب «رشید»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انتخاب «عبداللطیف رشید» به عنوان رییس‌جمهور جدید عراق استقبال کرد.ند پرایس شامگاه پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از تمام سران سیاسی که دولت جدید عراق را تشکیل می‌دهند دعوت می‌کنیم اراده عراقی‌ها را که برای دولتی رای دادند که نیازهایشان را برآورده کند، رعایت کنند.
وی افزود: ایالات متحده از همه طرف‌ها می‌خواهد از خشونت خودداری و مسائل و مشکلات خود را دوستانه، مسالمت‌آمیز و از طریق روند سیاسی حل و فصل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد واشنگتن بار دیگر تعهد خود را برای مشارکت با ملت و دولت عراق به منظور پیشبرد اولویت‌های مشترک متعدد تکرار کرده و در انتظار ادامه همکاری قدرتمند میان دو کشور است.

«عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق روز پنجشنبه در مرحله دوم انتخاب ریاست‌جمهوری عراق توسط نمایندگان مجلس این کشور توانست ۹۵ رای را به خود اختصاص دهد و به عنوان پنجمین رییس‌جمهور این کشور پس از فروپاشی نظام بعث عراق به ریاست صدام حسین برگزیده شود. بر اساس قانون انتخابات عراق، رییس‌جمهور توسط شورای نمایندگان با اکثریت دوسوم انتخاب و به دو دوره چهارساله محدود می‌شود.

همزمان با ورود نمایندگان به مجلس عراق برای انتخاب رییس‌جمهور این کشور منطقه سبز بغداد مورد حمله موشکی قرار گرفت.
رسانه‌های عراق به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که روز پنجشنبه همزمان با ورود نمایندگان برای شرکت در جلسه انتخاب رییس‌جمهور تعدادی موشک در مجاورت مجلس نمایندگان عراق سقوط کرد.

خبرگزاری المعلومه عراق به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که تعدادی موشک از مبداء نامعلومی به سمت مجلس شلیک شد اما این حمله تلفات انسانی در پی نداشت. شبکه السومریه نیز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که روز پنجشنبه منطقه سبز بغداد همزمان با برگزاری جلسه انتخابات ریاست‌جمهوری با چندین موشک هدف قرار گرفت.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 295278
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا