امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس مونیخ:به خواسته‌های تهران توجه شود توافق می‌‎کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امیرعبداللهیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر خارجه آلمان آنالنا بربوکـ، ملاقات و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه و بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.


او همچنین در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین با همتای آلمانی خود تبادل‌نظر کرد و با تاکید بر اینکه تهران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب داشته، اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش کنند پس از سال‌ها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

وزیرخارجه کشورمان با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی، تاکید کرد تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین‌امروز به خواسته‌های مشروع تهران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت. وی تاکید نمود ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.

 بربوک نیز با تشکر از اظهارات وزیر امورخارجه و استقبال از گسترش همه‌جانبه روابط، بر عزم برلین در این خصوص تاکید نمود.

وزیر امور خارجه آلمان با مرور پیشرفت‌ها در وین اظهار داشت گفت‌وگوها در نقطه حساسی قرار دارد و لازم است همه طرف‌ها حداکثر تلاش خود را بنمایند تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان از این مرحله عبور کرد و فصل جدیدی را گشود. وی با تاکید بر رعایت حقوق ایران خواستار تشدید فعالیت‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب در وین شد.

زمان تصمیم‌گیری رسیده

اظهارات وزیر خارجه آلمان اما تنها ابراز تمایل آنها درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات نبود. صدراعظم آلمان نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ بر اهمیت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای در اسرع وقت، تاکید کرد. اولاف شولتس گفت: ما در حال حاضر فرصت رسیدن به یک توافق را داریم که اجازه خواهد داد تحریم‌ها لغو شوند.

او درباره فوریت بخشیدن به روند مذاکرات گفت: اما اگر به سرعت موفق به انجام آن نشویم، مذاکرات با خطر شکست مواجه می‌شود.

او همچنین با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، گفت که زمان مهم تصمیم‌گیری برای ایران فرا رسیده است.

تصمیمات سیاسی و اراده عملی

حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص مسائل مورد اهتمام و علاقه مشترک از حمله اوضاع یمن، افغانستان و آخرین تحولات در مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

او در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، با اشاره به جدی و فشرده بودن گفت‌وگوها خاطرنشان کرد: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ کند و اراده عملی خود را نشان بدهد.

گوترش؛ منتظر توافق

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با ابراز خرسندی از فرصت این دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و تبادل‌نظر و مشورت مستقیم خاطرنشان کرد: ما هم فکر می‌کنیم باید دولت افغانستان واقعا فراگیر باشد و نه نمایشی و معتقدیم دولت تک‌قومی راه‌حل مشکلات در افغانستان نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب قدردانی عمیق این سازمان و جامعه جهانی را از رویکرد جمهوری اسلامی در قبال مهاجرین افغانستانی که وضعیت خطرناک و بحرانی به خود گرفته، ابراز داشت‌. دبیرکل سازمان ملل متحد با تایید دیدگاه‌ها و نگرانی‌های انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران و تداوم جنگ در یمن، خاطرنشان کرد: استمرار این فاجعه انسانی واقعا شایسته جهان نیست و باید صلح و ثبات به این کشور و مردم یمن و منطقه برگردد و همه طرف‌ها و کشورها باید به تحقق راه‌حل سیاسی در یمن کمک کنند.

آنتونیو گوترش همچنین در خصوص موضوع مذاکرات وین و برجام هم تاکید کرد، همه منتظریم که یک توافق مورد قبول همه طرف‌ها برای اجرایی شدن هرچه زودتر توافق از سوی طرف‌های مذاکره و تامین منافع ایران حاصل شود.

تعهد اتریش به کمک برای توافق

وزیرخارجه کشورمان با الکساندر شالنبرگ همتای اتریشی خود در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی، از جمله مذاکرات جاری در وین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

او در این جلسه با بیان اهمیت خطوط قرمز ایران و عدم امکان نادیده گرفتن آنها در وین تصریح کرد: اگر انتخاب نهایی میان عدم توافق از یک سو و گذر کردن از منافع مردم ایران- به عنوان خط قرمز ما- از سوی دیگر باشد، انتخاب قطعی تهران احترام به منافع ملی و عدم عبور از خطوط قرمز منطقی و مشروع جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه ایجاد و حفظ تعادل میان حقوق و مسوولیت‌ها را اصلی بدیهی برای پایداری هر توافقی دانست و افزود: اکنون طرف‌های غربی باید تصمیم نهایی خود را بگیرند که آیا می‌خواهند به تروریسم اقتصادی جاری و بی‌عملی‌ها و بدعهدی‌های خود پایان دهند و یا همچنان می‌خواهند به بهانه‌های غیرقابل قبول استخوان لای زخم باقی بگذارند.

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش نیز با اشاره به ملاقات خود با تمامی روسای هیات‌های مذاکره‌کننده در وین اظهار داشت: گام‌های آخر مذاکرات بسیار سخت و گاهی وقت‌ها نفسگیر است و شاید برخی روزها پیشرفتی حاصل نشود، اما همه باید همچنان تلاش کنیم تا توافق حاصل شود.

وی اضافه کرد: اتریش با وجود اینکه یکی از طرف‌های توافق برجام نیست، اما نسبت به هر کمک ممکنی به مذاکرات تعهد قطعی دارد.

گفت‌وگو با همتای هلندی درباره حمید نوری

امیرعبداللهیان دیداری با ووپکه هوکسترا وزیر امور خارجه هلند داشت و در خصوص وضعیت روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و رایزنی کرد. او با تشریح آخرین وضعیت روند مذکرات رفع تحریم‌های کشورمان در وین و تبادل‌نظر با همتای هلندی خود در این خصوص، بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط قرمز کشورمان در روند مذاکرات تاکید کرد.

همتای هلندی او نیز با ابراز امیدواری برای حصول توافق در زمان کوتاه‌ترین زمان ممکن برای عبور به یک شرایط جدید، بر آمادگی هلند برای گسترش روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های خود با خانم آن لینده وزیر امور خارجه سوئد ملاقات و درباره روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر کرد. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در خصوص برخی موضوعات کنسولی از جمله حمید نوری اشاره کرد و تاکید نمود قابل قبول نیست که روابط فی‌مابین دو کشور هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.

رایزنی‌های حاشیه‌ای

حسین امیرعبداللهیان با لوئیجی دی‌مایو وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد و در خصوص توسعه و گسترش روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر نمود.

رییس دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین تاکید کرد: اراده ما رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است، ولی اینکه چند روز و یا چند هفته طول بکشد، کاملا به رفتار و اراده آمریکا و توجه اروپا به اصول و قواعد مذاکره و حقوق مشروع ایران وابسته است.

امیرعبداللهیان همچنین ملاقاتی با خانم صوفیا ویلمز، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ داشت و در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. در این دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک در مورد برخی موضوعات کنسولی از جمله وضعیت آقای اسدی نیز گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند و امیرعبداللهیان مواضع و دیدگاه‌های کشورمان را در خصوص این موضوع برای همتای بلژیکی خود تبیین کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 248219
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا