اما و اگرهای بازگشت ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز: هفته‌نامه اکونومیست در جدیدترین جلد خود تصویری از او که فیلی را که نماد جمهوریخواهان است و به گردن آن قلاده زده را منتشر کرده و به آینده این حزب و چشم‌انداز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۲۰۲۴ پرداخته است. اکونومیست مقاله خود را با این دو سوال آغاز می‌کند: «آیا دونالد ترامپ دوباره نامزد خواهد شد؟ و اگر چنین کند، آیا جمهوریخواهان او را به عنوان نامزد خود انتخاب خواهند کرد؟»

اینها سوالاتی هستند که بر فراز آمریکا و غرب جولان می‌دهند. آیا مردی که سعی کرد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را باطل کند، قدرتمندترین اتحاد نظامی جهان را تهدید به انحلال کرد و با ولادیمیر پوتین رابطه مخفیانه داشت، تصمیم خواهد گرفت که دوباره نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شود؟ اگر چنین است، آیا می‌توان او را متوقف کرد؟ شاید این پرسش زودهنگام به نظر برسد، اما اولین انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ از نظر زمانی نزدیک‌تر از آخرین انتخابات سراسری در ۹۴ هفته پیش است و باوجود سوابق ضعیف او در مقام ریاست‌جمهوری و رفتار غیرمعقول او پس از اخراج رای‌دهندگان آمریکا، تسلط دونالد ترامپ بر حزب جمهوریخواه تقویت شده است.

لیز چنی، یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه، در انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد این حزب در ایالت وایومینگ از نامزد مورد حمایت ترامپ شکست خورد و در نتیجه نخواهد توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شرکت کند. شکست لیز چنی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های اردوی ترامپ در فصل انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تلقی کرد. همه نامزدهای مورد تایید ترامپ در انتخابات مقدماتی خود پیروز نشده‌اند. اما اکثر آنها به موفقیت رسیده‌اند. شاید یکی از نشانه‌های بزرگ‌تر تاثیر او این باشد که بسیاری از نامزدهای بازنده نیز به دنبال تایید او بودند. این رقابت‌ها بر سر جنبه‌های مختلف محافظه‌کاری نبوده، بلکه بر سر اینکه کدام رقیب بیشترین جذابیت را دارد، بوده است. از ۱۰ جمهوریخواه مجلس نمایندگان که به استیضاح رییس‌جمهور به دلیل اقدام او در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، رای دادند، هشت نفر یا بازنشسته شده‌اند یا در انتخابات مقدماتی نتیجه را به نامزدهای منتخب ترامپ واگذار کرده‌اند. در عین حال، نامزدهای این حزب برای پست‌های کلیدی در مدیریت انتخابات برخی ایالت‌ها افرادی هستند که از ادعای خطرناک ترامپ مبنی بر دزدیده شدن رای در سال ۲۰۲۰ حمایت می‌کنند.

نظرسنجی اولیه در مورد اینکه رای‌دهندگان جمهوریخواه چه کسی را به عنوان قهرمان خود در سال ۲۰۲۴ می‌خواهند، نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از آنها خواهان ترامپ هستند. در سیستمی که یک نامزد می‌تواند اکثر رقبا را با ۳۰ درصد حمایت قوی در ایالات اولیه حذف کند، این یک موقعیت آغازین بسیار خوب است. چند ماه پیش، رای‌دهندگان جمهوریخواه که از ترامپ خسته شده بودند، به نظر می‌رسید که ممکن است به فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس، یا هرکس دیگری که طرح «ماگا» را بدون نمایش ارائه می‌دهد، روی بیاورند. «ماگا» مخفف عبارت «بیایید عظمت آمریکا را دوباره برگردانیم» است؛ شعاری که دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی موفق خود در سال ۲۰۱۶ از آن استفاده کرد. امروز احتمال بیشتری وجود دارد که دیسانتیس به این نتیجه برسد که بهترین موقعیت او در کاخ سفید، انتخاب به عنوان معاون ترامپ باشد.

خیلی چیزها ممکن است از هم‌اکنون تا اولین انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان تغییر کند، اما اگر ترامپ تصمیم به عدم کاندیداتوری در انتخاب نگیرد یا چیزی مانع از انجام این کار شود، به نظر می‌رسد که او نامزدی جمهوریخواهان را خواهد برد. این منجر به سوال دوم می‌شود: آیا می‌توان او را متوقف کرد؟

یکی از موانع قانون است. جدیدترین تحقیقات از بسیاری از تحقیقاتی که ترامپ با آن روبه‌رو می‌شود، زمانی فاش شد که اف‌بی‌آی در اوایل این ماه وارد عمارت مارآلاگو شد. بسیاری از اسرار ناشناخته باقی مانده است. این حکم بدون مهر می‌گوید که وزارت دادگستری به دنبال اسناد محرمانه‌ای است که ترامپ از کاخ سفید گرفته است. هنگامی که تحقیقات او کامل شد، دادستان کل، مریک گارلند، ممکن است تصمیم بگیرد که اسناد امن هستند و کار او انجام شده است. اینکه آیا پیگرد قانونی در پی خواهد داشت یا نه ممکن است به میزان حساسیت اسناد بستگی داشته باشد.

بسیاری از جمهوریخواهان، از جمله دیسانتیس، از ترامپ حمایت کرده‌اند. پرسروصداترین افراد خواستار استیضاح گارلند و خواهان کاهش بودجه اف‌بی‌آی هستند، یک استاندارد دوگانه با توجه به اینکه آنها می‌خواستند هیلاری کلینتون به دلیل استفاده از یک سرور ایمیل خصوصی زندانی شود. با این حال، دموکرات‌ها باید به خاطر داشته باشند که اقدامات پیشین هر دو راه را متوقف کرد؛ در سال ۲۰۱۶، وزارت دادگستری از محاکمه کلینتون خودداری کرد.
سه تحقیق دیگر در مورد اینکه آیا ترامپ در اظهارنامه‌های مالیاتی خود دروغ گفته است یا خیر، آیا او قانون را در ۶ ژانویه زیر پا گذاشته است یا خیر و اینکه آیا او در یک توطئه جنایتکارانه برای لغو انتخابات در شهرستان فولتون، جورجیا، در نوامبر ۲۰۲۰ شرکت کرده است یا خیر، به همان اندازه نامشخص است. مانند هر کس دیگری، ترامپ نیز سزاوار بی‌گناهی است و مخالفان او باید مراقب تکرار اشتباهات قدیمی باشند. هر دفعه آنها امیدوار بودند که چیزی، (تحقیقات مولر، اولین دادگاه استیضاح، دومین دادگاه استیضاح) او را از صحنه خارج کند و با این حال او هنوز اینجاست.

در واقع، این مشکلات حقوقی انگیزه ترامپ را برای کاندیداتوری افزایش می‌دهد. خارج از سیاست، او فقط یک شهروند خصوصی است که با برخی پیگردها مواجه است. تا زمانی که او یک رییس‌جمهور بالقوه است، او رییس جنبشی است که دفعه قبل ۷۴ میلیون رای به دست آورد. در آن مقطع، گارلند و دیگرانی که تحقیقات را انجام می‌دهند، با یک انتخاب ناگوار مواجه خواهند شد؛ یا یک نامزد ریاست‌جمهوری را محاکمه کنند یا اینکه از حاکمیت قانون حمایت نکنند. محاکمه شدن و حتی محکوم شدن می‌تواند به بازگشت ترامپ کمک کند. یک تور انتقام‌جویانه که در آن او با هدف تلافی به خاطر آزار و اذیتش توسط سیستم حقوقی مبارزه کرد، با بدترین حس‌های درونی ترامپ بازی کرد و نهادهای آمریکا را بیشتر خسته می‌کرد.

در دوره‌ای دیگر، نفوذ شرکت‌های آمریکایی ممکن است به کنار زدن ترامپ کمک کند. با این حال، با تبدیل شدن حزب جمهوریخواه به جنبش سفیدپوستان طبقه کارگر و تعداد فزاینده‌ای از اسپانیایی‌های محافظه‌کار، نفوذ سیاسی شرکت‌های بزرگ در حال کاهش است. آن جنبش نه تنها به درگیری‌های خارجی، مهاجرت غیرقانونی و کاهش خدمات درمانی و تامین اجتماعی، بلکه به تجارت و سیاست هویتی چپ که توسط نخبگان جهانی و مدیریتی پیش می‌رود، اعتراض می‌کند. بسیاری از جمهوریخواهان فکر می‌کنند که حزب برای مدت طولانی منافع «اس‌اند‌پی۵۰۰‌« را بر کارگران آمریکایی ترجیح داده است. جای تعجب نیست که شرکت‌های بزرگ اکنون چشم‌انداز پیروزی جمهوریخواهان در ماه نوامبر را با نگرانی می‌بینند. آنچه از تشکیلات جمهوریخواه باقی می‌ماند مانند یک دولت در تبعید عمل می‌کند که درباره قدرت گرفتن ترامپ زمزمه می‌کند، اما فاقد ابزاری برای برگرداندن آن است.
اگر نه حزب او و نه قانون جلوی ترامپ را نگیرد، چه چیزی می‌تواند؟ «عدالت شاعرانه»- یک آرایه ادبی که در آن در نهایت به فضیلت پاداش داده می‌شود و شرارت مجازات می‌شود- پیشنهاد می‌کند که لیز چنی برای «دفتر بیضی‌شکل» شرکت کند، تا رای‌دهندگان جمهوریخواه را که طاقت گذاشتن صلیب در کنار نام یک دموکرات را ندارند، از بین ببرد. اگر تعداد زیادی از آنها در یک رقابت نزدیک در ایالت‌های قرمز تغییر کنند، می‌تواند پیروزی ترامپ را در کالج انتخاباتی رد کند.

بهتر است به حس خوب مردم آمریکا تکیه کنیم. به راحتی می‌توان فراموش کرد که ترامپ در انتخابات شکست خورده است. او در چهار سال ریاست‌جمهوری خود، هر دو مجلس کنگره و همچنین کاخ سفید را از دست داد. بسیاری از رای‌دهندگان می‌دانند که او خطرناک و غیردموکراتیک است و اکثر آنها نمی‌خواهند او به قدرت بازگردد. دلیل اینکه دونالد ترامپ به شدت علیه قابل اعتماد بودن صندوق رای کمپین می‌کند این است که می‌داند صندوق رای می‌تواند او را شکست دهد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 282849
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا