امانوئل ماکرون در بن‌بست سیاسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   نخستین نتایج شمارش آراء در دور دوم انتخابات پارلمانی نشان داد که نگرانی‌های جناح حاکم بی‌جهت نبوده است، در حالی که برای کسب اکثریت مطلق در مجلس نمایندگان فرانسه باید ۲۸۹ کرسی را در اختیار گرفت، طرفداران امانوئل ماکرون تنها به ۲۴۵ کرسی دست یافته‌اند. هرچند احتمال دارد که نتایج نهایی، اندکی بالا و پایین شود، اما روشن است که جناح حاکم فاصله زیادی تا اکثریت مطلق دارد. این بدین معناست که در پارلمان آینده، همه طرح‌های دولت که نیازمند رای اکثریت مطلق است، باید برای تصویب شدن دست به دامن سایر گروه‌ها شود. گفته می‌شود که نظام سیاسی فرانسه اکنون در معرض آزمونی سخت قرار گرفته و ممکن است با یک بن‌بست سیاسی مواجه شود.

گزارش‌ها حاکی از پیروزی‌های ائتلاف تازه شکل‌گرفته جناح چپ و جریان راست‌افراطی در این دوره انتخابات است. نتیجه این انتخابات عرصه سیاسی در فرانسه را دچار تلاطم و آشفتگی می‌کند و احتمال بن‌بست در پارلمان یا ائتلاف‌های اجباری ماکرون با گروه‌های دیگر را قوت می‌بخشد. ماکرون که طی ماه‌های اخیر تلاش کرده نقشی برجسته برای پایان بخشیدن به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ایفا کند، اکنون باید تلاش بیشتری برای حل مشکلات داخلی فرانسه بکند.

گفتنی است این دوره از انتخابات پارلمانی فرانسه با کاهش چشمگیر میزان مشارکت رای‌دهندگان همراه بود؛ در این انتخابات تنها ۴۶ درصد مردم رای دادند که پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۵۸ تاکنون است.

ائتلاف «با همدیگر» ماکرون اگرچه همچنان بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان فرانسه را تشکیل خواهد داد، اما با ۲۴۵ کرسی که به دست آورده، ۴۴ کرسی دیگر برای دستیابی به اکثریت پارلمان فاصله دارد. پارلمان فرانسه ۵۷۷ عضو دارد که برای دستیابی به اکثریت آن کسب دست‌کم ۲۸۹ کرسی لازم است.

به این ترتیب برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته یک رییس‌جمهور فرانسه اکثریت مطلق را در پارلمان این کشور از دست داد. ماکرون بدین‌سان در پیشبرد دستورکار داخلی به مشکل برمی‌خورد. در حالی که در دوره اول، ماکرون کشور را از کاخ الیزه اداره می‌کرد و مجلس ملی نقش چندانی نداشت،‌ پارلمان حالا به قدرتی دوباره خواهد رسید. قوه مقننه در فرانسه از اختیاراتی همچون عزل نخست‌وزیر و اعضای کابینه برخوردار است.

نتیجه این انتخابات بر پیروزی اخیر امانوئل ماکرون بر رقیب راست‌افراطی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سایه افکنده است. او تنها رییس‌جمهوری فرانسه طی دو دهه اخیر محسوب می‌شود که توانسته دو نوبت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود. البته گرچه جناح ماکرون به اکثریت مطلق دست نیافته اما قوی‌ترین نیروی پارلمان است. با وجود این برای عملی‌کردن طرح‌های خود به گروه‌های دیگر وابسته است. ماکرون در روزهای گذشته خطاب به مردم کشورش بارها تکرار کرده بود که اگر جناح او در دور دوم انتخابات اکثریت مطلق را کسب نکند، هرج‌ومرج فرانسه را تهدید خواهد کرد. او تاکید کرده بود: «ما به یک اکثریت قابل اتکا نیاز داریم تا بتوانیم نظم را، چه در خارج و چه در داخل مرزهایمان، تضمین کنیم.» روزنامه لوموند تیتر وبسایت خود را چنین نوشت: «ماکرون با خطر فلج سیاسی مواجه است.»

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ائتلاف گسترده چپ و سبزها در رتبه دوم قرار می‌گیرد. این ائتلاف ۱۴۹ کرسی را صاحب شده است. پس از اعلام نتایج، ژان لوک ملانشون، رهبر اصلی ائتلاف، اعلام کرد که یک دگرگونی تاریخی در عرصه سیاست فرانسه رخ داده و نتیجه انتخابات یکشنبه را «فراتر از یک شکست انتخاباتی» برای ماکرون توصیف کرده است.

«اجتماع ملی» شگفتی دور دوم انتخابات

اما آنچه هیچ‌یک از نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیش‌بینی نکرده بود، جای بزرگی است که حزب «اجتماع ملی» (یا تجمع ملی) در پارلمان آینده اشغال خواهد کرد: حزب راست‌افراطی به رهبری مارین لوپن ۸۶ نماینده راهی مجلس نمایندگان خواهد کرد. این در حالی است که تا چند ساعت قبل از اعلام نتایج، گفته می‌شد که حزب «اجتماع ملی» شاید در بهترین حالت به نصاب ۱۵ نماینده برسد و بتواند یک گروه پارلمانی تشکیل دهد. به نظر می‌رسد که حتی بسیاری از مسوولان عالی‌رتبه این حزب از نتایج به‌دست آمده تعجب کرده‌اند. این رقم بالا بار دیگر نشان می‌دهد که جبهه ملی سابق به ویژه در شهرستان‌ها و مناطق روستایی دارای طرفدارانی پرشمار و باثبات است.

با توجه به نتایج این انتخابات، امانوئل ماکرون که حدود یک ماه و نیم قبل برای دومین بار به ریاست‌جمهوری دست یافت، باید طی پنج سال آینده از دو سو با مخالفانش نبرد کند: یک‌سو ائتلاف چپ و سبزها و به خصوص سیاستمدار سرسختی چون ژان لوک ملانشون و در سوی دیگر مارین لوپن و طرفداران راست‌افراطی. در عین حال می‌توان حدس زد که در آینده نزدیک ماکرون تلاش کند از رقابت و دشمنی موجود میان دو گروه مخالفش بهره‌ ببرد.

همچنین بر اساس نتایج اولیه، جناح راست جمهوریخواه سنتی حدود ۷۶ کرسی را تصاحب خواهد کرد. عقب افتادن این جناح از راست‌افراطی البته یکی از تحولات مهم سیاسی در فرانسه است. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که طرفداران ماکرون برای دستیابی به اکثریت مطلق عملا چاره‌ای جز ائتلاف‌های موردی (و یا شاید راهبردی) با راست سنتی نخواهند داشت. منابع غیررسمی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی، از گفت‌وگوهای پنهانی میان امانوئل ماکرون و نیکلا سارکوزی خبر داده بودند. بعید نیست که سارکوزی، که همچنان یکی از شخصیت‌های سنگین‌وزن راست جمهوریخواه محسوب می‌شود، قرار مصالحه و همکاری‌هایی را با ماکرون گذاشته باشد.

جمهوریخواهان هر گونه توافق با ماکرون را رد کردند

این در حالی است که رهبر حزب جمهوریخواه فرانسه از احزاب دست راستی که یکی از امیدهای امانوئل ماکرون برای هم‌سویی با احزاب موافق محسوب می‌شد، هرگونه سازش و توافق را با دولت رد کرد.

به گزارش فیگارو کریستیان ژاکوب رهبر جمهوریخواهان در اظهاراتی روشن، راه هرگونه سازش با دولت ماکرون را در ترکیب جدید مجلس بست و اعلام کرد: ما به عنوان اپوزیسیون در کارزار انتخاباتی فعالیت و در انتخابات پارلمانی شرکت کردیم و اپوزیسیون باقی می‌مانیم. به گفته او، حزب جمهوریخواه باید به شکل «یک اپوزیسیون سازنده و واقعی» در مقابل رییس‌جمهوری «که همه چیز را نابود خواهد کرد» باقی بماند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که احزاب موافق ماکرون از دستیابی به اکثریت مطلق باز ماند. در این حالت تنها حزب نزدیک به مواضع دست‌راستی ماکرون، جمهوریخواهان هستند که در صورت سازش با آنها رییس‌جمهوری می‌توانست مسیر اجرای برنامه‌ها و اصلاحات مورد نظر خود را هموار کند. پیش‌تر ژان فرانسوآ کوپه شهردار یکی از شهرهای فرانسه و از چهره‌های جمهوریخواه از احتمال توافق این حزب با دولت سخن گفته بود. احتمالی که بسیاری از هم‌حزبی‌هایش آن را رد کرده بودند.

اورهلین پرادیه یکی از نمایندگان جمهوریخواه در پارلمان در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه گفته است: جمهوریخواهان دلیلی ندارند که بخواهند دولت ماکرون را نجات دهند. اریک سیوتی دیگر نماینده این حزب نیز گفت: فکر نمی‌کنم بتوانیم لاستیک زاپاس «ماکرونی»ها باشیم.

چالش‌های پیش‌روی دولت الیزابت بورن

نتایج این انتخابات برای دولت تازه کار الیزابت بورن، نخست‌وزیر جدید فرانسه نیز چالش برانگیز است؛ چراکه احتمال می‌رود برخی از وزرای کابینه به دلیل ناکامی در کسب آرای شهروندان و راهیابی به پارلمان، مجبور به ترک دولت شوند.

الیزابت بورن نیز به سختی توانست رقیب چپگرای خود را در شهر کالوادوس پشت سر بگذارد و تنها با کسب ۵۲/۴۶ درصد از آرای حوزه انتخابیه خود پیروز شود. برخی از وزرای دولتش از جمله بریژیت بورگینیون، وزیر بهداشت و جاستین بنین وزیر امور خارجه در امور دریایی نیز از شکست‌خوردگان این انتخابات محسوب می‌شوند و چاره‌ای جز ترک دولت ندارند.

ریچارد فراند، رییس پارلمان فرانسه همچنین کریستف کاستانر، متحد نزدیک امانوئل ماکرون و رییس «جمهوری به پیش» نیز از ناکامان این انتخابات هستند و دیگر نمی‌توانند حامیان قوی برای سیاست‌های او باشند. حال رییس‌جمهوری فرانسه باید به فکر تشکیل تیمی به عنوان اعضای جدید دولتش باشد که بتواند از چنین پارلمانی رای اعتماد بگیرد.

در این میان، نخست‌وزیر فرانسه، نتایج انتخابات پارلمانی کشورش را خطری برای فرانسه قلمداد کرد. الیزابت بورن در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه که در آن هیچ حزبی نتوانست اکثریت را کسب کند، آن را تهدیدی برای کشورش دانست. وی گفت: با توجه به چالش‌هایی که باید با آن روبه‌رو شویم، این وضعیت برای کشور خطرناک است. نخست‌وزیر فرانسه افزود: ما از فردا برای ایجاد اکثریتی پویا و عملگرا، کار خواهیم کرد. بورن همچنین متعهد شد که حزب امانوئل ماکرون به دنبال ائتلاف فوری خواهد بود.

وزیر اقتصاد: با یک شوک دموکراتیک روبه‌رو هستیم

وزیر اقتصاد فرانسه نیز ضمن اظهار نگرانی نسبت به نتایج انتخابات در شبکه تلویزیونی فرانس ۲ اظهار کرد: ما با یک شوک دموکراتیک به دلیل فشار بسیار قوی «مجمع ملی» رو به‌رو هستیم. برونو لومر خواستار تجمع نیروهایی است که می‌خواهند با اکثریت حکومت کنند. وی اضافه کرد: ما باید این فرهنگ سازش را حول ارزش‌ها و ایده‌های قوی داشته باشیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 269852
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا