«اف‌بی‌آی» به دنبال اسناد تسلیحات هسته‌ای در مارالاگو بود/ ترامپ در صحنه آخر

به گزارش جهان صنعت نیوز: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز به نقل از افراد آگاه از تحقیقات اف‌بی‌آی گزارش کرد که ظاهرا اسناد تسلیحات اتمی در بین چیزهایی بوده است که ماموران اف‌بی‌آی در عمارت مارالاگو دنبال می‌کرده‌اند. آنها مشخص نکردند که چه نوع سندی را دنبال می‌کردند و یا اینکه به زرادخانه ایالات متحده اشاره داشته‌اند یا اسناد تسلیحات اتمی مربوط به کشوری دیگر بوده است.

این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که مریک گارلند دادستان کل تصریح کرد شخصا مجوز دولتی برای تفتیش خانه ترامپ را صادر و فاش کرد که وزارت دادگستری به دنبال علنی کردن حکم و جزئیات این بازرسی است.

مریک گارلند، وزیر دادگستری ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که شخصا درخواست صدور حکم تفتیش از ویلای دونالد ترامپ در مارالاگو را تایید کرده و اکنون به دنبال گرفتن مجوز قانونی برای علنی کردن این حکم بازرسی است. از سوی دیگر دونالد ترامپ گفت که وی با افشای یادداشت بازرسی که به FBI اجازه داده محل اقامت او را در فلوریدا تفتیش کند، مخالفت نخواهد کرد.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی روز دوشنبه ویلای شخصی رییس‌جمهوری سابق آمریکا در ایالت فلوریدا را تفتیش کرد. گفته می‌شود این پرونده مربوط به اسنادی است که ترامپ پس از ترک کاخ‌سفید به این ویلا منتقل کرده است، در حالی که سازمان آرشیو ملی ایالات متحده می‌گوید که برخی از این اسناد محرمانه هستند. مریک گارلند که در یک کنفرانس مطبوعاتی از دفتر مرکزی وزارت دادگستری در واشنگتن دی‌سی برای نخستین‌بار پس از بازرسی ویلای شخصی دونالد ترامپ در این مورد صحبت می‌کرد، اظهار کرد که از دادگاه فدرال در فلوریدا خواسته است تا مهر و موم حکم بازرسی ویلای شخصی دونالد ترامپ مارالاگو را که دوشنبه گذشته اجرا شد، برداشته شود.

با برداشتن شدن مهر و موم حکم بازرسی از ویلای شخصی دونالد ترامپ، این حکم علنی خواهد شد.انتشار محتوای حکم بازرسی خانه رییس‌جمهور سابق آمریکا می‌تواند جزئیات بیشتری را آشکار کند و توضیح دهد که چرا مقامات این بازرسی را ضروری می‌دانستند و ماموران اف‌بی‌آی در خانه ترامپ به دنبال چه بودند.وزیر دادگستری آمریکا همچنین از این دادگاه خواسته است مهر و موم فهرست مدارک و اسنادی که از ویلای شخصی دونالد ترامپ ضبط شده است نیز برداشته شود.

نیویورک‌تایمز به نقل از منابع مطلع می‌گوید، دستیاران دونالد ترامپ به دنبال ممانعت از علنی شدن حکم بازرسی و محتوای این حکم هستند. چنین اقدامی می‌تواند باعث تاخیر در علنی شدن محتویات این پرونده بشود.بروس راینهارت، قاضی فدرال در ناحیه جنوبی فلوریدا که حکم تفتیش را صادر کرده است و در حال رسیدگی به درخواست رفع مهر و موم آن است، وزارت دادگستری را موظف کرد تا نسخه‌ای از این درخواست خود را به وکلای آقای ترامپ ارسال کند.اکنون وزارت دادگستری آمریکا موظف است تا به این قاضی فدرال اطلاع بدهد که آیا دونالد ترامپ با این درخواست برداشتن مهر و موم این حکم موافق یا مخالف است.

تایید درخواست بازرسی

مریک گارلند در ادامه گفته است: شخصا درخواست صدور حکم بازرسی در خصوص این موضوع را تایید کردم. او اضافه کرده است که دادستانی چنین تصمیمی را ساده نمی‌گیرد و از استانداردها در این زمینه پیروی کرده است.

مریک گارلند در ادامه تاکید کرد: بسیاری از اقدامات ما برحسب ضرورت خارج از دید و انظار عمومی انجام می‌شود. ما این کار را برای محافظت از حقوق مصرح همه آمریکایی‌ها در قانون اساسی و همچنین حفاظت از یکپارچگی تحقیقات خود انجام می‌دهیم. وزیر دادگستری آمریکا تصریح کرد بر حسب همین مقررات او نمی‌تواند بیش از این در خصوص این پرونده توضیح دهد.

با این حال، مریک گارلند انتقادات اخیر از پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، و دادستانی ایالات متحده را در خصوص بازرسی از ویلای شخصی دونالد ترامپ را بی‌اساس خواند. وزیر دادگستری آمریکا گفت که حکم بازرسی توسط یک قاضی دادگاه فدرال پس از کشف دلایل احتمالی مورد تایید قرار گرفت. بسیاری از جمهوریخواهان وزارت دادگستری و پلیس فدرال را متهم کردند که با انگیزه‌های سیاسی اقامتگاه دونالد ترامپ را مورد بازرسی قرار داده است. دونالد ترامپ هم می‌گوید اقدامات اف‌بی‌آی برای این بود تا از حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ جلوگیری شود. به دنبال اظهارات مریک گارلند، دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» گفته که وکلای او قبل از روز دوشنبه و بازرسی از ویلای شخصی‌اش در مارالاگو کاملا با بازرسان فدرال همکاری می‌کردند و روابط خوبی با آنها داشتند. منابع مطلع روز سه‌شنبه به شبکه «سی‌بی‌اس»‌نیوز گفته‌ بودند که بازرسی ویلای شخصی دونالد ترامپ در ارتباط با تحقیقاتی است که در اوایل سال‌جاری توسط اداره آرشیو ملی آمریکا آغاز شده و با موضوع نگهداری اسناد ریاست‌جمهوری نزد دونالد ترامپ مرتبط است.

اداره آرشیو ملی آمریکا پیش‌تر در اواسط ماه ژانویه سال‌جاری اعلام کرده بود که ۱۵ جعبه اسناد و سوابق ریاست‌جمهوری را که برخی از آنها حاوی اسناد طبقه‌بندی بود از ویلای شخصی دونالد ترامپ برگردانده است. «سی‌بی‌اس‌یوز به نقل از دو منبع مطلع نوشته است اف‌بی‌آی نیز در جریان بازرسی از اقامتگاه دونالد ترامپ جعبه‌ها و اسنادی را ضبط کرده است. یک مقام مطلع هم در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفته است که اف‌بی‌آی حدود ۱۰ جعبه کاغذ از ویلای شخصی دونالد ترامپ ضبط کرد، اما گاوصندوقی که مورد بازرسی قرار گرفت خالی بود. واشنگتن‌پست روز پنجشنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که ماموران اف‌بی‌آی به دنبال اسناد محرمانه درباره سلاح‌های هسته‌ای هستند. این روزنامه اما توضیحی نداده است که این موضوع مربوط به سلاح‌های هسته‌ای آمریکا بوده یا کشورهای دیگر.

سایر نبردهای حقوقی دونالد ترامپ

یک کمیته ویژه مجلس نمایندگان درحال تحقیق درباره اقدامات آقای ترامپ پیرامون یورش روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره است- زمانی که هواداران او سعی کردند مانع تصدیق نتایج انتخابات به نفع جو بایدن شوند. وزارت دادگستری درحال بررسی اقدامات رییس‌جمهور سابق در ارتباط با زیر سوال بردن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ است. یک دادستان در بخش فولتون در ایالت جورجیا درحال تحقیق درباره این موضوع است که آیا ترامپ و همکاران او سعی کردند در نتیجه انتخابات این ایالت مداخله کنند یا نه. ترامپ علاوه بر اینها با یک رشته شکایت دایر بر ادعاهای کلاهبرداری، بزرگ جلوه دادن دارایی‌ها، و آزار جنسی روبه‌رو است. او هرگونه تخلفی را رد می‌کند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 281075
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا