افول احزاب سنتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این میان، اختلاف میان آرای مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی و ژان لوک ملانشون، نامزد حزب چپ رادیکال، به کمتر از چهار درصد رسیده است. به دنبال ماکرون، لوپن، رهبر حزب راست افراطی «جبهه‌ملی» با کسب ۲۳ تا ۲۴ درصد و ملانشون، نامزد حزب چپ رادیکال، با کسب ۴۲/۲۱ درصد آرا، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. ملانشون در انتخابات سال ۲۰۱۷ با کسب ۵۸/۱۹ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفته بود و نتایج این دور از انتخابات برای نیروهای چپ فرانسه دلگرم‌کننده‌تر است.


از میان ۱۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه تنها سه نامزد بیشتر از ۱۰ درصد از آرا را به دست آوردند. این دومین بار است که ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با مارین لوپن رقابت می‌کند.

راهیابی نامزدی از جناح راست افراطی تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به نامزدی از جریان میانه به دور دوم نشانگر تغییر نگرش فرانسوی‌ها به سیاستمداران در این کشور است. مارین لوپن توانست با یک برنامه انتخاباتی هوشمندانه برنامه‌هایش را نسبت به قبل معتدل‌تر نشان دهد. او توانست خود را نامزدی از جناح راست افراطی اما بسیار مردمی‌ معرفی کند. مارین لوپن در این مدت سعی کرد خود را نماینده گروهی از فرانسوی‌ها معرفی کند که خواسته‌هایشان نادیده گرفته شده است.

علاوه بر مارین لوپن، قرار گرفتن سه کاندیدای تندرو دیگر از جناح چپ و راست در جایگاه‌های سوم تا چهارم با رایی بسیار بالاتر از جناح‌های سنتی فرانسه، نشان از اختلافات داخلی احزاب از یک سو و ناامیدی فرانسوی‌ها از احزاب سنتی در این کشور از سوی دیگر است.

برای مثال حزب سوسیالیست در این انتخابات کمتر از ۲ درصد از کل آرا را کسب کرد و یا حزب جمهوریخواهان فرانسه، حزبی با اندیشه‌های راست میانه، کمتر از پنج درصد آرا را به خود اختصاص داد. برخی تحلیلگران زمینه افول احزاب سنتی را بحران‌های اقتصادی به ویژه برخی عوارض ثانویه جهانی‌شدن می‌دانند که از دهه ۱۹۸۰ به بعد خود را نمایان کرد.

در مقابل افول احزاب سیاسی سنتی که در این دوره شدیدتر از دوره قبل است، رای‌دهندگان فرانسوی عمدتا به اشخاصی توجه کرده‌اند که به‌تنهایی حزب یا در واقع کارزارهای انتخاباتی به راه انداخته‌اند. کارشناسان سیاسی این احزاب جدید را «احزاب شخصی» توصیف می‌کنند و بر این باورند که این‌ها رادیکال‌تر از حزب‌های سنتی پیشین هستند و دلیل این رادیکالیسم نیز «عوام‌گرایی» رهبران این احزاب جدید است.

۱۲ روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، تبلیغات کاندیداها برای دور دوم آغاز شده است. دو نامزد راه یافته به دور دوم تلاش می‌کنند تا به هرشکل ممکن هواداران احزاب دیگر و یا غایبان دور نخست را تشویق کنند تا به آنها رای دهند.

امانوئل ماکرون که فقط حدود چهار درصد از مارین لوپن بیشتر رای آورد به خوبی می‌داند که دور دوم انتخابات با پنج سال پیش بسیار متفاوت است؛ چرا که او با حریفی بسیار جدی‌تر و قوی‌تر از قبل باید روبه‌رو شود. او رقیبی دارد که در سومین تجربه حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، قواعد بازی را به خوبی فهمیده و با هوشیاری ویژه‌ای توانسته رای کم‌سابقه‌ای در دور اول کسب کند.

ماکرون: هیچ چیز قطعی نیست

با وجود پیشتازی به نسبت قاطع ماکرون در دور اول، او  پس از اعلام نتایج اولیه، خطاب به هوادارانش گفت: «اشتباه نکنید، هیچ چیز قطعی نیست!»

آرای لوپن، در هفته‌های گذشته، پس از تمرکز کارزار تبلیغاتی او بر افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت بنزین در فرانسه، به دنبال جنگ در اوکراین، افزایش یافته است. افزایش آرایی که موجب نگرانی هواداران رییس‌جمهوری کنونی فرانسه و جریان «راست میانه» در فرانسه شد. بر اساس قوانین انتخاباتی ریاست‌جمهوری فرانسه، دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کنند؛ برای رقابت به دور بعد می‌روند.

مواضع ماکرون در قبال نقش و جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا و نیز جنگ روسیه در اوکراین روشن و تجربه شده است. در مقابل، لوپن رویکرد بدبینانه‌ای نسبت به اتحادیه اروپا دارد. او همچنین در گذشته در شمار کسانی بوده که از عملکرد پوتین، رییس‌جمهور روسیه دفاع کرده است.

اگر لوپن پیروز دور دوم انتخابات باشد؛ هنگامی که نیروهای ارتش روسیه در خاک اروپا در حال جنگ‌ هستند؛ اروپا با شوک بزرگ دیگری روبه‌رو خواهد شد. لوپن همچنین مواضع تندی در قبال مهاجران مسلمان دارد. او وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، زنان مسلمان را از پوشیدن حجاب اسلامی در فضای عمومی فرانسه منع خواهد کرد.

به هر حال، نتایج دو نظرسنجی که روز یکشنبه، پس از برگزاری رای‌گیری، انجام شد؛ نشان می‌دهد که ماکرون در دور دوم با اختلاف اندکی لوپن را شکست خواهد داد.

در پی انتشار برآوردهای اولیه از انتخابات فرانسه، بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری این کشور موسوم به «س‌.اف.‌د.ت» از اعضای خود خواست که در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به امانوئل ماکرون رای بدهند تا باخت مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی، تضمین شود. میزان مشارکت در رای‌گیری تا ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی ۶۵ درصد بود. این رقم از میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ کمتر است.

تخمین‌های اولیه در شرایطی اعلام می‌شود که اختلاف آرای رییس‌جمهوری فعلی با رقیب اصلی خود بیشتر از آن چیزی است که اغلب تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. باوجود موفقیت قابل توجه مارین لوپن، رهبر ۵۳ ساله حزب راست افراطی فرانسه موسوم به «اجتماع ملی»، اکنون امیدها به پیروزی ماکرون برای ماندن در کاخ الیزه در پنج سال آینده افزایش یافته است. دور دوم انتخابات فرانسه، روز چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

حمایت پکرس، هیدالگو، روسل و ژادو از ماکرون

چند نامزد ناکام انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به دنبال اعلام تخمین اولیه از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند که در دور دوم انتخابات از امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فعلی در برابر مارین لوپن حمایت می‌کنند. پالری پکرس، نامزد حزب جمهوریخواهان، ان هیدالگو، نامزد حزب سوسیالیست و یانیک ژادو، نامزد سبزها از جمله این نامزدها هستند.

امانوئل ماکرون در جریان سخنرانی خود در جمع هوادارانش از حمایت والری پکرس، ان هیدالگو، فابین روسل و یانیک ژادو بابت حمایتشان از او در دور دوم در برابر مارین لوپن تشکر کرد.  او همچنین گفت که دست خود را به سوی کسانی که آماده «کار برای فرانسه» هستند دراز می‌کند. در این میان، ژان لاسال، نامزد ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که حدود سه درصد آرا را به دست آورد اعلام کرد که در دور دوم انتخابات از هیچ کدام از دو نامزد حمایت نخواهد کرد. ژان لاسال در مناطق روستایی فرانسه محبوب است.

حمایت اریک زمور از نامزدی مارین لوپن

اریک زمور، نامزد راست افراطی از حزب تازه تاسیس «فتح دوباره» پس از ناکامی در راهیابی به دور دوم انتخابات اعلام کرد که از مارین لوپن، نامزد حزب «اجتماع ملی» حمایت می‌کند. او از هواداران خود خواست تا برای جلوگیری از انتخاب دوباره امانوئل ماکرون در دور دوم به مارین لوپن رای بدهند.  نیکولا دوپون تنیان، نامزد راستگرا و مخالف اتحادیه اروپا نیز در صفحه توئیتر خود از هوادارانش خواست تا مانع از انتخاب مجدد امانوئل ماکرون شوند.

کمترین آرای جمهوریخواهان و سوسیالیست‌ها در تاریخ

والری پکرس، نامزد حزب «جمهوریخواهان» و ان هیدالگو، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات روز یکشنبه کمترین آرای تاریخ این دو حزب را کسب کردند. این در حالی است که هر دو حزب به مدت چند دهه دو حزب اصلی فرانسه بودند. والری پکرس، نامزد «جمهوریخواهان» ۷/۴ درصد و ان هیدالگو  ۸/۱ درصد را براساس تخمین اولیه از نتیجه انتخابات کسب کرده‌اند.

حزب «جمهوریخواهان» اصلی‌ترین جریان راست سنتی در فرانسه است و حزب «سوسیالیست» نیز تا پنج سال پیش مهم‌ترین حزب چپگرا در این کشور محسوب می‌شود.

این در حالی است که مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» پس از راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از همه افرادی که در دور اول به امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری کنونی رای نداده‌اند خواست تا به جبهه او بپیوندند.

ژان لوک ملانشون: حتی یک رای ما هم نباید به لوپن برسد

ژان لوک ملانشون، نامزد اصلی چپگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در جمع هوادارانش تاکید کرد که حتی یک رای هم نباید در دور دوم به مارین لوپن برسد. او گفت: ما می‌دانیم به چه کسی هرگز رای نخواهیم داد.

ناآرامی و التهاب در فرانسه

در پی اعلام نتیجه دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، شهرهای بزرگی چون رن، پاریس و لیون به صحنه اعتراض، ناآرامی و خشونت تبدیل شد. در «رن»، شهری که ژان لوک ملانشون نامزد و رئیس حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» با کسب ۳۱/۳۶ درصد آرا از ماکرون (۴۷/۲۹ درصد) هم پیشی گرفته بود اعتراضات شدیدتر از شهرهای دیگر بود. صدها نفر که بیشتر آنان جوان بودند در پی اعلام نتایج انتخابات گردهم آمدند و شعارهای ضدفاشیست و ضدسرمایه‌داری سر دادند. این تجمع اعتراض‌آمیز به تخریب برخی اموال عمومی و نیز آسیب دیدن شیشه‌های بانک‌های محل تجمع منجر شد. همچنین در مرکز شهر نیز آتش‌سوزی رخ داد که با حضور آتش‌نشانان خاموش شد. شهردار رن در پستی توئیتری این اعتراضات را محکوم کرد.

استفاده از گاز اشک‌آور در لیون

در شهر لیون نیز صدها تن از جلیقه زردها، آشوبگران و معترضانی که ماسک بر صورت داشتند تجمع کردند و در این جنبش خیابانی در فاصله میان دو میدان اصلی شهر با پرتاب مواد محترقه و شکستن شیشه‌ها ناآرامی ایجاد کردند.

معترضان با نیروهای امنیتی مستقر در مقابل شهرداری لیون درگیر شدند. حدود ده تن از معترضان قصد ورود به شهرداری را داشتند. نیروهای پلیس برای متوقف کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. در پاریس وضعیت آرام‌تر بود. حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از هواداران چپگرا در برابر محوطه‌ای که هواداران ملانشون تا لحظه اعلام نتایج در آن تجمع کرده بودند به نتیجه انتخابات اعتراض کردند. معترضان فریاد «نه ماکرون، نه ملانشون» سر می‌دادند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 255886
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا