از لغو برخی تحریم‌های سپاه تا تعهد دولت بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این بین روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به روند مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و کشورهای عربی خلیج فارس جزئیاتی در خصوص پیشنهاد مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به تهران و واشنگتن منتشر کرد.

همین سه‌شنبه گذشته بود که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارائه پیش‌نویس جدیدشان خبر داد و از طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات خواست که این پیش‌نویس را قبول کنند تا مانع بروز «بحران خطرناک» شوند. او در مقاله‌ای که در فایننشال‌تایمز منتشر کرد، نوشت که این پیش‌نویس «ایده‌آل نیست» اما به نظر من به عنوان واسطه در این مذاکرات «این بهترین توافق ممکن است.»

بورل بدون پرداختن به جزئیات تاکید کرد که پیشنهاد مطرح‌شده به تمام امور اساسی می‌پردازد و راه‌حل‌هایی را شامل می‌شود که تمام طرف‌ها با دشواری به آنها دست یافتند.

خواسته‌های ایران

حالا اما حرف جزئیات تازه‌ای از این پیش‌نویس است. منابع العربی الجدید ادعا کردند که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با جوزف بورل ملاحظات ایران درخصوص این پیشنهاد را به وی ابلاغ کرده و گفته است که ایران به طور کلی مخالفت‌هایی با طرح دارد اما تاکنون به طور رسمی مخالفت خود را اعلام نکرده است.

این منابع می‌گویند: مسوولان ایرانی معتقدند که طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که در مارس گذشته مطرح شده اضافه نمی‌کند و پیشنهاد کنونی به طور کافی سه مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند.

این منابع درخصوص مطالبات تهران تاکید کردند که ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم‌ها، دادن ضمانت‌های کافی و همچنین اعلان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین‌های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است. حرف از اختلافاتی است که به سه سایت هسته‌ای ایران مربوط می‌شود. همان سایت‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است ایران در آنها فعالیت هسته‌ای اعلام‌نشده دارد. دوربین‌هایی که برای نظارت نصب شده بود و فیلم‌هایش در ایران نگهداری می‌شد نیز اخیرا و در واکنش به قطعنامه‌ای که شورای حکام علیه ایران صادر کرد، جمع‌آوری شد و این سبب شده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی بر ابراز نگرانی‌های خود بیفزاید.

رفع برخی‌از تحریم‌های سپاه

بر اساس گزارش این رسانه عربی، منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اعلام کردند که پیشنهاد  جدید بورل رفع تحریم‌های بخشی از موسسات و شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه همه آنها را شامل می‌شود و جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نیز متعهد می‌شود که دولتش به توافق احترام بگذارد.

این منابع در ادامه تاکید کردند که امیرعبداللهیان به بورل گفته است که ایران از پیشنهادها و ایده‌هایی که در راستای تکمیل مذاکرات و رسیدن به توافق هستند استقبال می‌کند و همزمان خواستار انجام مباحثات بیشتر درخصوص پیشنهادهای اروپایی و همچنین پیشنهادهای تهران برای رسیدن به راه‌حل‌های مشترک است.

احتمال مذاکره باقری و مورا

این منابع همچنین تاکید کردند که پیشنهاد انجام دیدار میان علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مطرح شده است.

این منابع در بخش دیگری خاطرنشان کردند که وزیر خارجه ایران نیز پیشنهادات جدیدی درخصوص مسائل مورد اختلاف به بورل داده است.

این گمانه را اظهارات اخیر یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که گفته  به زودی دور جدید مذاکرات در وین برگزار خواهد شد، تقویت می‌کند.

یعقوب رضازاده  در گفت‌وگویی به جلسه چند روز پیش این کمیسیون با علی باقری اشاره کرده و گفته «طبق مباحث مطرح‌شده با توجه به تلاش‌های طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، احتمالا در روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار خواهد شد.» او افزوده که «این دور از مذاکرات با پشتوانه و عزم جدی طرف ما و طرف مقابل صورت می‌گیرد، چندین سال است که مذاکرات بدون نتیجه مانده و انشاءالله با رویکرد جدید توافق خوبی بین طرفین انجام می‌شود. البته توام با دقت عمل و رسیدن به نتیجه قابل قبول برای ملت و مجلس خواهد بود.»

رضازاده درباره مکان مذاکرات نیز گفته: «احتمالا در وین برگزار خواهد شد. البته ما پیشنهاد کردیم مذاکرات در خاک کشور ما باشد ولی در نهایت مکان قطعی مذاکرات بعد از توافق طرفین مشخص می‌شود.»

رایزنی در عین ناامیدی

همان‌طور که تحلیلگران در فضای داخلی امیدی به احیای برجام نداشته و با اخباری مثل اینکه باقری و مورا شاید مذاکره کنند، سر ذوق نمی‌آیند، گزارش العربیه نیز مبتنی بر ناامیدی از حصول توافق است. در این گزارش آمده است که «به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد توافقی نباشیم و باید تا ماه سپتامبر و قبل از نشست شورای حکام آژانس در آن ماه منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

این رسانه عربی در عین حال به نقل از منابع خبری تاکید کرده که تماس‌های علنی و غیرعلنی قطر و عمان با دو طرف ایرانی و آمریکایی به منظور نزدیک کردن رویکردهایشان ادامه دارد و تحرکات جدیدی درخصوص تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن در حال انجام است.

یکی از این گفت‌وگوها نیز همین دیروز بین وزرای خارجه عمان و آمریکا انجام شد. بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی و آنتونی بلینکن در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و درباره مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی کردند.

لازم به ذکر است که مخالفان احیای برجام نیز بیکار ننشسته‌اند و به رایزنی‌های خود ادامه می‌دهند. مثلا بنی گانتس در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن گفت‌وگو کرده است. پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا هم در اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرده که  دو طرف در گفت‌وگوی خود درباره موضوعات امنیتی، از جمله آنچه تهدیدات ایران عنوان شده است و همچنین حمایت واشنگتن از امنیت اسراییل رایزنی کردند.

فرصت آخر

اینکه آنچه العربیه درباره جزئیات این پیش‌نویس منتشر کرده چقدر دقیق باشد را نمی‌دانیم اما اینکه پیش‌نویس فعلی با آنچه در ماه مارس روی میز بود تفاوت چندانی ندارد، قبلا هم از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان شده بود. لذا باید فرض را بر این گذاشت که طرف غربی غیر از تعهد دولت بایدن به پایبندی به برجام و لغو برخی از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های برخی از زیرمجموعه‌های سپاه‌، امتیاز بیشتری نخواهد داد. در چنین شرایطی این ایران است که باید تصمیم بگیرد به امتیازات در دسترس رضایت می‌دهد و باب برون‌رفت از شرایط دشوار کنونی را باز می‌کند یا چنانچه آقای رییسی گفت، مقاومت را خواست مردم در نظر گرفته و از این فرصت آخر نیز می‌گذرد! درباره آثار احیای برجام و تبعات عدم آن نیز بارها و بارها سخن رفته است، لذا در مرحله فعلی صرفا باید منتظر بود و دید که دولت سیزدهم چه تصمیمی خواهد گرفت. اگرچه که به باور برخی کارشناسان با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت می‌توان دریافت که اساسا فرض را بر عدم احیای برجام گذاشته و برای افزایش درآمدهای دولت همه فکرهای خود را کرده‌اند؛ از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته تا افزایش قابل توجه مالیات‌ها. نکته قابل توجه اینکه به نظر می‌رسد عدم احیای برجام فقط برای مردم زیان‌بار است و تبعاتی خواهد داشت، چرا که دولت از قبل راهکارهای لازم را برای تامین پول‌های مورد نیاز خود، فراهم کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 279135
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا