از بسته شدن فضای سیاسی تا بلاتکلیفی برجام

به گزارش جهان صنعت نیوز: وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که خوب نیست و جای نقد و بحث بسیار دارد. در حوزه سیاست و سیاست خارجی نیز اوضاع بهتر از آن نبوده و با حجمی از مشکلات و وعده‌های روی زمین مانده طرف هستیم. بگذریم از فضای سیاسی کشور که به نظر می‌رسد برای نخبگان، سیاسیون و اهالی رسانه تنگ‌تر از قبل شده و شاهدش نیز برخی بازداشت‌های اخیر.


دولت آقای رییسی در این یک سالی که از عمر آن گذشته هیچ گام جدی و ملموسی در جهت مهیاتر کردن بستر فعالیت برای احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها برنداشته است. در سیاست خارجی نیز غیر از تمرکز بر شرق و افتخار به عضویت در شانگهای که مقدمات آن هم از سال‌قبل فراهم آمده بود، کارایی نداشته است. به رغم آن همه وعده وعید و امتیازاتی که به نظر می‌رسید دولت رییسی در سایه یکدستی قوا داشته باشد، پرونده برجام هنوز باز و روی میز است. حتی احتمال احیای برجام و لغو تحریم‌ها کمتر از قبل شد و سایه سنگین آن را بر اقتصاد و معیشت مردم احساس می‌کنیم.

در یک نگاه کلی به نظر می‌‎رسد که هنر اصلی این دولت در حوزه سیاسی، پاشیدن گرد سیاست بر موضوعات غیرسیاسی از جمله حجاب بوده است.

با همه این تفاسیر، قصد نادیده گرفتن اقدامات و تلاش‌های مثبت را-  به فرض اینکه صورت گرفته باشد- نداریم لذا در گفت‌وگو با کارشناسان نقاط ضعف و قوت دولت رییسی در حوزه سیاست و سیاست خارجی را بررسی کرده‌ایم.

نمره قبولی نمی‌گیرد

مهدی آیتی، نماینده مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مجموع به دولت نمره قبول نمی‌دهد، ضمن اینکه تاکید دارد، عملکرد دولت را باید به صورت همزمان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بررسی کرد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بر اینکه «قضاوت در صورتی درست است که در مختصات زمان و مکان خود صورت بگیرد» گفت: «درباره هر دولتی که بخواهیم قضاوت کنیم باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی نگاه کرده و به موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها اشاره کنیم. در نتیجه آنچه که درباره دولت رییسی می‌توان گفت این است که شروع دولت با یک اتفاق خوب همراه بود یعنی واکسن زیادی را از جاهای مختلف وارد کرده و پایگاه‌های بسیاری را در سطح کشور ایجاد کردند و دیدیم که در فاصله کوتاهی اغلب مردم واکسینه شدند و این مرگ و میر و ابتلا به کرونا را کاهش داد.»

وی افزود: «بر این اساس شروع دولت رییسی بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کرد مبنی بر اینکه این دولت آمده تا همه‌چیز را متحول کند. هر دولتی نیز در چهار بخش فعالیت می‌کند: سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. اگر هم قرار به مقایسه عملکرد دولت‌ها باشد باید ببینیم که آنها نسبت به هم در هر کدام از این حوزه‌ها چطور عمل کرده‌اند. در نتیجه نیاز به عدد و رقم و آمار داریم.»

آیتی گفت: «در نگاه کلی به نظر می‌رسد که در دولت رییسی به نسبت دولت‌های قبلی یعنی دولت روحانی و احمدی‌نژاد، با یک گرانی سرسام‌آور مواجه هستیم. تورمی که در دولت فعلی ایجاد شده در دولت‌های قبلی نبوده و فشار بسیاری را به مردم وارد می‌کند. برای مردم مهم‌ترین موضوع و انتظاری که از دولت دارند رفع مشکلات معیشتی است. بر این اساس به نظر من دولتی موفق است که در اقدام نخست، معیشت مردم را فراهم کند. دولت رییسی در این حوزه بسیار ناموفق بوده است و نمره قبولی ندارد. به این خاطر که ما با چندین برابر شدن قیمت تمامی اجناس در بازار روبه‌رو هستیم و هر روز که بیدار می‌شویم نرخ‌های جدیدی را می‌بینیم و این نشان می‌دهد که دولت به هیچ وجه نتوانسته در موضوع سبد خانوار و زندگی روزمره مردم موفق باشد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «از دیگر ناموفقیت‌های دولت آقای رییسی در سیاست خارجی قابل ملاحظه است. قبل از اینکه این دولت بیاید، اصولگراها در تریبون‌های مختلف و در رسانه‌های مختلف هیاهو به پا کرده بودند که برجام خیانت است و روحانی و ظریف نتوانسته‌اند در این حوزه موفق باشند و… . این شعارهایی که می‌دادند تبدیل به شعارهای انتخاباتی آقای رییسی شد و ما دیدیم که آقایان رییسی و قالیباف در تریبون‌های مختلف ادعا کردند که اگر ما بیابیم خواهیم توانست به زودی مشکلات برجام و سیاست خارجی را حل کنیم. اکنون اما شاهدیم که یک سال از دولت گذشته و نه مجلس و نه دولت، در به ثمر رساندن برجام موفق نبوده‌اند و حتی وضعیت بدتر هم شده است. بنابراین مجلس و دولت هیچ یک در این بخش نمره قبولی ندارند و مردم به خوبی می‌دانند که آنچه قالیباف و رییسی در رابطه با برجام می‌گفتند، شعار بوده و به نتیجه نرسیده است و اکنون ما در سیاست خارجی اوضاع بدتری داریم. تحریم‌ها بیشتر شده و فشارهای خارجی بر جمهوری اسلامی افزوده شده است. روابط سیاسی ما با دنیا کمتر و حتی روابط اقتصادی ما با دنیا نیز سخت‌تر شده لذا در این قسمت هم دولت موفقیتی نداشته است.»

این نماینده پیشین مجلس گفت: «یکی دیگر از مسائل مردم که بعد از معیشت مردم، حائز اهمیت است، بحث امنیت مردم است. مردم انتظار دارند که احساس امنیت کنند. اگر در کشور به دلیل همین وضعیت بد اقتصادی شاهد افزایش جرم و جنایت، سرقت و ایجاد ناامنی‌های جانی و مالی باشیم، مردم نمره خوبی به دولت نخواهند داد. به اضافه اینکه ما در کنار اینها ناامنی از بابت حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی هم داریم. یعنی وقتی مردم می‌بینند که یک سیل اینطور خانه و زندگی همه را نابود می‌کند، ساختمان متروپل آن‌طور جان مردم را می‌گیرد، قطار از ریل خارج شده و آمار تصادفات جاده‌ای به اعتراف پلیس بالا می‌رود و… احساس ناامنی می‌کنند. آنها احساس می‌کنند که دولت نتوانسته امنیت مردم را تضمین کند و این مهم‌ترین مساله است. امنیت زندگی مردم حتی از معیشت مردم هم مهم‌تر است.»

وی تاکید کرد: «در شرایط فعلی دولت و قوه قضاییه باید کاری کنند که مردم احساس امنیت جانی و مالی داشته باشند. اگر مردم فکر کنند از نظر شغلی، معیشتی و اقتصادی دارای امنیت هستند یا در خطر سوانح و حوادث قرار ندارد، احساس بهتری خواهند داشت. اگر مردم ببینند که سران سه قوه برای امنیت آنها اقدام جدی و اساسی کرده‌اند در آنها رضایتمندی ایجاد می‌شود اما عدد و رقم و آمار نشان می‌دهد که از وقتی این جناح اصولگرا در سه قوه مستقر شده است، وضعیت امنیت چه امنیت روانی و امنیت زندگی روزمره مردم بیشتر نشده است لذا در اینجا هم نمی‌توان به آنها نمره قبولی دارد.»

تمرکز بر نکات مثبت

حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز اما همچون دیگر اصولگرایان عملکرد دولت رییسی را قبول دارد و از آن دفاع می‌کند. او که سعی دارد موفقیت‌های دولت را فارغ از اینکه سهم این دولت در کسب آن چقدر بوده و زمینه‌های آن در ادوار قبلی چقدر فراهم شده بود؛ پررنگ کند، می‌گوید: «یکی از شعارهای محوری این دولت در بحث سیاست خارجی مساله افزایش همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای محور مقاومت و لغو تحریم‌ها از طریق گفت‌وگو و پیگیری در مجامع بین‌المللی بوده است. ارزیابی عملکرد دولت نشان می‌دهد که در بحث برقراری رابطه با کشورهای دوست و همسایه و هدف‌گذاری برای سیاست‌های بلندمدت برای همکاری با روسیه و چین و حضور در پیمان‌های اقتصادی مثل بریکس، اوراسیا و شانگهای می‌توان گفت که سیاست خارجی دولت موفق بوده است و باید منتظر نتایج آن در عرصه اقتصادی هم بود.»

وی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ادامه داد: «درباره بحث برجام که مساله مهمی هم است، دولت بر اساس سیاست‌های خود مبنی بر اینکه از موضع قدرت در مذاکرات حاضر شود و منافع ملی و امنیت را حفظ کند، عمل کرده و آن نرمش‌هایی که ۱+۵ مد نظر داشت را نشان نداده است. طولانی شدن این پروسه اما می‌تواند صدماتی را از نظر اقتصادی به ما وارد کند. در عین حال که با توجه به عدم توقف فعالیت هسته‌ای‌، طولانی شدن این پروسه از جهتی هم به نفع ما است و ما همزمان با از دست دادن زمان منافع قابل توجهی را به دست آورده‌ایم.»

کنعانی‌مقدم در پاسخ به اینکه دولت رییسی در عرصه سیاست داخلی چطور عمل کرده است؟ نیز گفت: «دولت از آنجایی که نوپا است و دوران ماه عسل خود را طی می‌کند خیلی به مسائل سیاسی داخلی مثل احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی توجه نکرده است. دولت آن‌قدر درگیر مشکلات سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه بوده که وزیر کشور وقتی برای پرداختن به مسائل احزاب و گروه‌ها نداشته است. به همین خاطر در این یک ساله اقدام چشمگیری در این حوزه ندیدیم غیر از بحث ایجاد امنیت در مرزها و در داخل مبارزه با برخی مفاسد که بروز و ظهور آن عمدتا در سیستم‌های اداری است و دولت در این زمینه اقدامات خوبی داشته است. اما نباید فکر کنیم که این وضعیت برای مردم رضایت‌بخش و کافی است.»

مثل کنعانی‌مقدم سعی در پررنگ کردن نکات مثبت داشته باشیم یا کاستی‌ها را هم ببینیم، فرقی ندارد چون این مردم هستند که قضاوت اصلی را نسبت به عملکرد دولت خواهند داشت و آنها هم به قدر کافی آگاه و هوشمند هستند که از سیاست و سیاست خارجی و آنچه در این حوزه می‌گذرد، بدانند و هم با گوشت و پوست و استخوان خود حاصل سیاست‌های دولت را احساس می‌کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 279726
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا