احتمال تعویق در مذاکرات برجام

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود. به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متاسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود.»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه نیز در ادامه تلاش کشورهای غربی برای افزایش فشار افکار عمومی علیه ایران جهت پذیرش توافق در مذاکرات وین، آن هم بدون دریافت تضمین معتبر از سوی این کشورها، ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای حاصل شود.

در فرآیند تهیه پاسخ اخیر جمهوری اسلامی ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مد نظر قرار داشته و در آن به صراحت اعلام شده است ایران آمادگی دارد تا در هفته پیش‌رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود با این برداشت که معدود نظرات مطرح‌شده از سوی ایران تامین شود. بنا به گفته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنجشنبه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای اماراتی خود، او را در جریان آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داد و تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده و همکارانم با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفته بود که واشنگتن نسبت به دست یافتن به توافقی در مذاکرات وین بر سر احیای برجام (توافق هسته‌ای) «امیدوار» است. محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین هم در توئیتی نوشت: ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط آمریکا است. (سازنده) برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت‌دار است. اگر آمریکا تصمیم درست بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.
ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وِدانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود. واکنش دستیار وزیر خارجه دستیار وزیر خارجه نیز در واکنش به برخی از تحلیل‌ها در مورد جواب اخیر ایران به آمریکا از جمله این اظهارنظر که «با این پاسخ، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت»، گفت: چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمی‌دهد، نگران زمستانش باشیم؟ سیدرسول موسوی در صفحه توئیتر خود در ارتباط با این تحلیل‌ها و اظهارنظر‌ها نوشت: «چرا وقتی هنوز آمریکا جواب ایران را نداده حکم از دست رفتن فرصت صادرات نفت به اروپا صادر می‌شود؟
چرا وقتی سخنگوی NSA آمریکا (آژانس امنیت ملی آمریکا) می‌گوید رییس‌جمهور فقط در چارچوب امنیت ملی آمریکا پاسخ می‌دهد، ایران در پاسخش امنیت ملی خود را نادیده بگیرد؟ چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمی‌دهد نگران زمستانش باشیم؟»

پولیتیکو: احتمال تعویق مذاکرات تا اواسط آبان ماه

توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره (۱۷ آبان)، بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی در مورد توافق ایران شوند. باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود.

پولیتیکو نوشت: آمریکا پاسخ ایران در مورد پیش‌نویس احیای برجام را دلگرم‌کننده ندانسته و آن را یک قدم به عقب خوانده است. در ادامه این مطلب آمده است: توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره (۱۷ آبان)، بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند.
علی واعظ عضو گروه بین‌المللی بحران می‌گوید با از دست رفتن این فرصت، تصور حصول توافق قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای دشوار است. باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 286232
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا