آنچه در حیاط دولت گذشت؛ از فیلترینگ تا سهام عدالت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   اعضای کابینه سیزدهم روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیأت دولت در نخستین هفته از مهرماه با حضور در حیاط پاستور به پرسش‌های متعدد نمایندگان رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف پاسخ دادند.


یکی از محور اصلی نشست امروز هیأت وزیران به ریاست آیت‌الله‌سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور به حاشیه و متن حضور رییس دولت سیزدهم در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و دیدار با سران کشورهای مختلف اختصاص داشت.

رئیس جمهور در این نشست وزرای علوم و بهداشت، معاون علمی و فناوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را هم موظف کرد تا راهکارهای رفع مشکلات مالی و معیشتی در وزارت علوم را بررسی و به دولت ارائه کنند.

مشروح گفت‌وگوهای علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی ریاست جمهوری، انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست را با خبرنگاران حوزه دولت در زیر بخوانید:

ایجاد محدودیت در برخی پلتفرم‌ها با تشخیص مراجع ذیصلاح بوده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روند اعمال محدودیت‌ها در فضای مجازی به دلیل وجود برخی پلتفرم‌های آمریکایی که در ناآرامی‌های اخیر نقش سازماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند، گفت که محدودیت‌های ایجاد شده بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده و برداشتن آن هم به صلاحدید همان مراجع خواهد بود.

عیسی زارع‌پور  ادامه داد که برخی از پلتفرم‌های عمدتاً آمریکایی هستند که در این اغتشاشات نقش سازماندهی داشتند که موجب خسارت زیاد به مردم شد و ما برای جلوگیری از آسیب به کسب و کارها ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات با مشکلات روبرو نشوند.

وی به این که کسب و کارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیده است و خساراتی برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشت گفت که هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند.

وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات درباره تشخیص دائمی یا موقتی بودن فیلترینگ تصریح کرد که این بر عهده همان مراجعی است که به ما ابلاغ کردند.

زارع پور در پاسخ به سوالی در مورد زمزمه‌هایی برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای از سوی آمریکا اظهار داشت که اهداف آنها در فراهم کردن ماهواره‌ای برای ایران، روشن است؛ آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچ‌گاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده‌اند. آنها از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به مردم فروگذاری نکرده‌اند و این اقدام هم در همین راستا است.

به گفته وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، دست او را به گرمی می‌فشاریم زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند. 

وزیر ارتباطات ‌فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای‌عالی فضای‌مجازی مبنی بر فیلترینگ دائمی پلتفرم اینستاگرام گفت: شورای عالی فضای مجازی در این مدت هیچ جلسه‌ای نداشته است. وزارت ارتباطات تنها یک رای از ۱۳ رای کمیته تعیین مصادیق محرمانه که تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ را برعهده دارد، داراست که این کمیته هم طی این مدت جلسه‌ای تشکیل نداده است. 

زارع‌پور درباره آغاز طرح صیانت از فضای مجازی گفت که محدودیت بنا به شرایط کشور ایجاد شده است و ارتباطی با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ندارد. 

نحوه سرمایه گذاری برای کسب و کارهای اینترنتی

وی در پاسخ به سوالی در مورد کسب و کارهای اینترنتی آسیب‌دیده در روزهای اخیر گفت: پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس این است که کسب و کارها بر فضاهایی که پایبند به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران نیست، سرمایه‌گذاری نکنند. هرچند که اگر مجدد باز شود، باز هم ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوند. 

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد که شبانه‌روز در تلاش هستیم که در فضاهای مجازی داخلی ظرفیت فنی لازم را برای فعالیت فراهم کنیم و امروز محیط خوبی در این فضاها وجود دارد که با پیام رسان‌های خارجی رقابت می‌کنند. 

استفاده از پلتفرم های داخلی

وی درباره کُندی پلتفرم‌های داخلی گفت: پلتفرم‌های داخلی با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه شده است و از امروز افزایش کیفیت و سرعت پیام رسان‌های داخلی به مرور افزایش خواهد یافت و قابلیت‌های جدید به آنها افزوده می‌شود و مردم می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره پیوستن برخی از دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، گفت: من بعنوان یک شهروند فکر می‌کنم این سامانه خدمات‌دهی مناسبی دارد و تمامی حساب‌ها در تمامی بانک‌ها قابل مشاهده است. بیمه مرکزی تمام بیمه‌ها را نمایش می‌دهد و قوه قضاییه، نیروی انتظامی و تمامی خدمات مورد نیاز مردم در این سامانه در دسترس است. 

زارع پور خاطر نشان‌کرد: رئیس جمهور دستور داده است که تمامی دستگاه‌هایی که به این سامانه وارد نشده‌اند باید دلایل خود را روشن و شفاف توضیح دهند. کمیته‌ای مرکب از وزارت ارتباطات، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات این موضوع را بررسی و پیگیری می‌کنند ‌که گزارش این کمیته به مردم ارائه خواهد شد.

وی افزود: اکنون حدود ۷۵ درصد دستگاه‌ها با انحاء و کیفیت‌های مختلف در این سامانه حضور دارند که بقیه دستگاه‌ها تا دی ماه امسال باید به پنجره ملی هوشمند بپیوندند. 

آنچه در حیاط دولت گذشت؛ از فیلترینگ تا سهام عدالت
 عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

اختصاص اعتبارات استانی ویژه زنان بی سابقه است

 معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز به خبرنگاران گفت: اختصاص اعتبارات استانی ویژه زنان در استان‌های مختلف در هیچ دوره ای سابقه نداشته است و در یکسال گذشته در حوزه زنان قوی عمل شده که از جمله اقدامات ستاد ملی زن و خانواده بوده که دو مصوبه داشته است.

انسیه خزعلی درباره برنامه‌های عفاف و حجاب توضیح داد که ۳۲ دستگاه متولی آن هستند شاید معاونت زنان بخش ستادی را دارد و دیدگاه های مختلفی در بحث حجاب و عفاف بیان کردیم نقدهای جدی را هم به اجرا داریم که امیدواریم در مصوبات بعدی مورد توجه قرار گیرد. اما اصل حجاب و عفاف، فرهنگی و ترویجی است و ما برنامه برخورد فیزیکی نداریم چیزی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به آن تاکید شده است.

خزعلی این را هم گفت که برنامه های عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می شود که هنوز این برنامه‌های جدید تکمیل نشده است و امیدواریم با طرح‌های جدید شرایط بهتری از لحاظ اجرا و نوع کسانی که بحث آموزشی را دنبال می کنند،فراهم شود. همچنین دستگاه‌های مخاطب و مسئول وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و اینگونه نباشد که فقط یک دستگاه وارد شود که گاهی حتی مسئولیتش نیست.

سفر پسرم به خارج از کشور ارتباطی با فیلترشکن ندارد

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به مهاجرت به پسرش که با حاشیه هایی در رسانه ها همراه شد، گفت: باید از رسانه های مختلف گله کنم که خبر کذب را مطرح کردند؛ پسرم بحث مهاجرت نداشته و به زودی به کشور باز می‌گردد و حتی کار و سفر وی در ارتباط با فیلترشکن و فروش آن نبوده است؛ وقتی معاندان خبرهای دروغ را منتشر می کنند، چرا رسانه های داخلی به این شایعات دامن زدند؟

خزعلی در ادامه با بیان اینکه خبرنگاران به عنوان کسانی که باید در جهاد تبیین و روایتگری، صحیح عمل کنند، گفت: جای تأسف دارد که می‌بینم چنین چیزهای نقل می‌شود.

آنچه در حیاط دولت گذشت؛ از فیلترینگ تا سهام عدالت
 انسیه خزعلی معاون امورزنان ریاست جمهوری

افزایش سقف وام مسکن ایثارگران 

سخنگوی دولت از تصویب افزایش سقف وام مسکن ایثارگران در جلسه هیات دولت خبر داد و گفت: با تصمیم دولت سقف این تسهیلات در شهرهای بزرگ و مراکز استان ۴ میلیارد ریال، سایر شهرها ۳ میلیارد ریال و در روستاها ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد که این تسهیلات با نرخ سود تسیهلات ۴ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به ایثارگران عزیز پرداخت می شود.

 علی بهادری جهرمی همچنین از تصویب واگذاری بخشی از سهام دولت در برخی از بانک ها و شرکت های دولتی به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش سازمان های حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران، خبر داد و افزود: با این مصوبه افرادی که تحت پوشش این نهادهای حمایتی بوده و فاقد سهام عدالت هستند، مشمول سهام عدالت می شوند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این بانک ها و شرکت ها سودده، اقتصادی مناسب هستند، گفت: بخشی از سهام دولت در بانک های صادرات، ملت، تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، به عنوان سهام عدالت به افراد اشاره شده واگذار خواهد شد.

ارایه گزارش سفر رییس جمهور به شانگهای و سازمان ملل 

بهادری جهرمی همچنین گفت: امروز در جلسه هیات دولت گزارش های متعددی از بخش های مختلف اجرایی از جمله درباره دستاوردهای سفر اخیر رییس جمهور به دو اجلاس شانگهای و سازمان ملل ارایه شد.

وی ادامه داد: با توجه به بازگشت رییس جمهور از نیویورک که صدای رسای ملت ایران و تبلور دیگری از چندجانبه گرایی و عدالت خواهی کشور و با تقدیر از جایگاه سردار دل ها و مبارزه گر جهانی با تروریسیم شهید حاج قاسم سلیمانی نکاتی از مباحث مطروح از دیدارهای دو جانبه آیت الله رییسی ارایه شد که نکات خوب و آینده رو به جلو حوزه بین الملل را به نمایش گذاشت.

حضور ۱۰ میلیون ایرانی در زیارت اربعین و ایام پایانی ماه صفر

وی با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم اربعین و ایام زیارتی پایان ماه صفر، گفت: در جلسه امروز گزارشی از برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی و نیز ایام زیارتی پایان ماه صفر در هیات دولت ارائه شد و در مجموع طی در سه هفته گذشته، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان در این سفرهای زیارتی حضور داشتند.

جهرمی این سفرها را نمایشگر عمق اعتقادی و باورهای مذهبی مردم ایران دانست و گفت: از مردم و موکب‌داران ایرانی و عراقی، چه در زیارت اربعین و چه در مشهد مقدس که نقش آفرین اصلی میدان بودند و نیز دستگاه‌های اجرایی که دوشادوش و پشتیبان این نقش آفرینان بودند، تشکر می‌کنم.

تصفیه کامل دولت با گندمکاران

سخنگوی دولت از تصفیه حساب کامل با گندمکاران بابت خرید تضمینی این محصول راهبردی خبر داد و گفت: تمامی دیون گندمکاران به طور کامل پرداخت شد که وزیر جهادکشاورزی این موضوع را در جلسه هیات دولت اعلام کرد.

بهادری جهرمی درباره یکی از مصوبات امروز هیات دولت گفت: یکی از موانع کسب کار که باعث افزایش هزینه‌های آن می شد، الزام متصدیان واحدهای صنفی به بهره‌برداری الزامی از خدمات دفاتر خدمات سلامت بود که هم هزینه‌های به با داشت  و هم به نوعی به عنوان یکی از مراحل کسب و کار و نظام اداری که ممکن بود مانع یا مزاحم تلقی شود، دولت مقرر کرد که استفاده از این خدمات به صورت اختیاری باشد تا کسب کارها بتوانند استانداردهای بهداشتی را به صورت خود اظهاری گزارش کنند که در گام نخست این مانع برداشته شد.

پیگیری جبران خسارت وارده به اموال عمومی

سخنگوی دولت در ادامه درباره ارائه گزارش‌های مختلف ناآرامی‌های اخیر توضیح داد: در ایام اخیر حادثه تلخی را داشتیم و پیرو آن اقدامات سازماندهی شده‌ای با بهره برداری از بسترهای برخی از رسانه‌های معاند با برنامه ریزی و ساماندهی قبلی صورت گرفت اما مردم مانند همیشه خیلی زود صف خود را از آنها جدا کردند و با حضور چشمگیر خود را در راهپیمایی هایی مختلف در شهرهای مختلف به ویژه در روز جمعه به نمایش گذاشتند.

بهادری جهرمی گفت: در نشست امروز گزارش های متعدی درباره خسارات های وارد به اموال عمومی ساماندهی توسط برخی از گروهک های تجزیه طلب ارائه شد و وزیر اطلاعات هم گزارشی از پشت پرده این اقدامات و حمایت مالی و سازماندها و همکاری تنگاتنگ برخی از رسانه‌های معاند و شبکه های اجتماعی که به نوعی زیر ساخت‌های آن را فراهم و نقش آفرینی هایی داشتند، ارائه کرد.

وی ادامه داد: شهردار تهران، وزیر بهداشت و اقتصاد نیز گزارشی از خسارات وارده به اموال عمومی از جمله آمبولانس‌ها و بانک‌ها ارائه کردند و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی از طریق مراجع حقوقی پیگیر جبران خسارت به اموال عمومی از سوی عاملان و مشوقان این تخریب ها باشند.

سخنگوی دولت این را هم گفت که با جدا سازی مردم از صف اغتشاش گران امید است که آرامش هر چه زودتر به کسب و کار عمومی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی باز گردد و بتوانیم این جبران خسارت را هم از مسببان و هم عاملان و تهیج کنندگان داشته باشیم.

آنچه در حیاط دولت گذشت؛ از فیلترینگ تا سهام عدالت
 علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت

 وزارتخانه‌های خارجه و نیرو حقابه تالاب هامون را پیگیری می‌کنند

رئیس سازمان محیط زیست درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکل تالاب هامون گفت: وزارتخانه های امور خارجه و نیرو به این موضوع ورود خواهند کرد تا بتوانیم حقابه این تالاب را به نحو مطلوب دریافت کنیم و تصمیمات خوبی برای جوامع محلی گرفته شد که در بخش داخلی کارهای خوبی انجام می‌شود.

تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و حقابه آن از رودخانه هیرمند که سرشاخه آن در افغانستان قرار دارد، تامین می شود. با توجه به اهمیت تامین این حقابه در سال ۱۳۵۱ قراردادی میان دولت وقت ایران و افغانستان به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب و روزانه ۲۶ متر مکعب بر ثانیه حقابه این تالاب از هیرمند تامین شود اما شواهد نشان می دهد که مدتی است این اتفاق نمی‌افتد و با توجه به کم بارشی و خشکسالی‌های پیاپی چند سال اخیر در کشور مشکلات کم آبی این تالاب زیاد شده به طوری که دیگر به طور کامل خشک شده است.

علی سلاجقه به افتتاح سامانه محیط زیست کشور در هفته گذشته اشاره کرد و گفت که این سامانه یکی از نیازهای اساسی کشور در بعد توسعه است که همه لایه‌های اطلاعاتی مربوط به آن در این سامانه قرار دارد که بر اساس آن می‌توانیم خط سیر کشور را تبیین کنیم. 

رئیس سازمان محیط زیست افزود که همه پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند از ظرفیت این سامانه که فرایند ارزیابی پروژه‌ها و طرح‌ها را کوتاه می‌کند، استفاده کنند.

سهم یک درصدی محیط زیست از واردات خودرو 

سلاجقه درباره موضوع اسقاط خودروها هم توضیح داد: یک درصد از قیمت خودروهایی که وارد بازار می‌شوند، باید به حساب صندوق ملی محیط زیست کشور واریز شود که ظرفیت خوبی برای ساماندهی خودروهای اسقاطی ایجاد می‌کند. 

معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های سازمان محیط زیست برای حفظ گونه پلنگ ایرانی، اظهار داشت: برای همه گونه‌های موجود در فهرست قرمز برنامه داریم. هفته گذشته در رابطه با گونه پلنگ ایرانی نشستی در عراق برگزار شد که ما معتقدیم این نشست باید در ایران برگزار شود.

آنچه در حیاط دولت گذشت؛ از فیلترینگ تا سهام عدالت
 علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست

اقتصاد دانش بنیان از برنامه‌های جدی معاونت علمی ریاست جمهوری است

سرپرست معاونت علمی ریاست جمهوری که به عنوان عضو جدید دولت سیزدهم در حیاط پاستور حضور یافته بود، گفت: اقتصاد دانش بنیان وقتی محقق می‌شود که در همه دستگاه‌های کشور، نوآوری به باور تبدیل و این یکی از برنامه‌های جدی معاونت علمی ریاست جمهوری است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی درباره برنامه‌های معاونت علمی ریاست جمهوری گفت که  در حوزه علم و فناوری اقدامات زیادی صورت گرفته و بنیان های خوبی هم گذاشته شده است که باید توسعه یابند. تصویب قانون جهش تولید اتفاق بزرگی بود که امسال رخ داد این قانون نسل جدیدی از تاثیرگذاری معاونت علمی ریاست جمهوری در عرصه نوآوری را به منصه ظهور خواهد گذاشت.

وی بزرگترین نقش معاونت علمی ریاست جمهوری را سیاستگذاری، راهبری، نظارت و پیگیری نوآوری در همه دستگاه های کشور دانست و گفت که اقتصاد دانش بنیان وقتی محقق می‌شود که در همه دستگاه‌های کشور، نوآوری به باور تبدیل شود و این یکی از برنامه های جدی معاونت علمی ریاست جمهوری است.

دهقانی فیروزآبادی مساله بعدی را توجه به ثروت‌های ملی در شهرهای مختلف بیان کرد و افزود: توسعه متوازن زیست بوم نوآوری کشور ما لازم است و یکی از برنامه‌های معاونت علمی توجه به شهرهایی است که استعدادهای نوآوارنه دارند. همچنین توجه به توسعه مدل‌های توسعه مالی مبتنی بر اقتصاد مردمی و مقاومتی یکی دیگر از  برنامه های معاونت علمی است.

وی ادامه داد: مساله دیگر توجه به بازار ملی است. بازار ملی، ناموس ملی است و حتی اگر بتوانیم بخشی از بازار ملی را در حوزه نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان بیاوریم، اتفاق بزرگی رخ می‌دهد. توجه ویژه به صادرات محصولات دانش بنیان، فناوری نرم و مغزافزار یکی دیگر از برنامه‌ها است. ما توان بسیاری در این زمینه داریم و باید به علوم انسانی، رسانه و فناوری‌های نرم و اجتماعی توجه ویژه داشته باشیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 291947
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا