آمریکا حداقل تا ۵سال دیگر اجازه خروج از برجام را ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق متن و چند فایل صوتی منتشرشده علی باقری از عدم اطلاع‌رسانی جزء به جزء درباره روند مذاکرات دفاع کرده و می‌گوید: «من سرباز نظام بودم تا ماموریتی را پیش ببرم. مذاکرات مساله کشور است و بعدا مساله مردم. یعنی نتیجه‌اش برای مردم است. ما نباید این را مساله مردم می‌کردیم. رسانه‌ای شدن لحظه به لحظه مذاکرات به دشمن فضا می‌داد. از طرفی به من هم انتقاد می‌شد و فشارها برای چیزی که هنوز قطعی نبود و در حال مذاکره است افزایش می‌یافت. پس دوتا مساله است: اول اینکه موضوع مذاکره نباید موضوع جامعه بشود و دوم اینکه بده‌بستان در خود مذاکره به‌هم می‌خورد.»
 
درباره محتوای مذاکرات هم در این متن آمده است: «۸ سال و نیم بعد از برجام قرار بود که IR6 را آغاز کنیم و بسازیم. اما الان نه تنها ساختیم بلکه تولید انبوه کردیم و به ۲۰ درصد و ۶۰ درصد هم رسانده‌ایم. در مذاکره ما گفتیم که نابودی این سانتریفیوژها خط قرمز ماست. با کش و قوس‌های فراوان بنا شد که همه آنها حفظ شود. طرف مقابل پذیرفت که ما این ماشین‌ها را انبار کنیم و هر زمان لازم شد بتوانیم به سرعت آنها را دوباره نصب کنیم. آنها گفتند در نطنز نباید نگهداری شود. باز هم ما مخالفت کردیم. چون هم انتقال زمانبر بود و هم معلوم نبود در حین انتقال هزار و یک مشکل پیش بیاید. بالاخره آنها حرف ما را پذیرفتند. اینجا نقطه ثقل اصلی تضمین شد. یعنی برگشت‌پذیری بهنگام.»
 
باقری گفته است: «در مساله هسته‌ای ما ۴ رکن اساسی داریم: اول، ماشین‌ها که شرایط حفظ و انبارشدن‌شان را گفتیم. دوم، زیرساخت‌ها که تا اوایل اسفند طرف مقابل به طور جدی دنبال این بود که سکوهای بتنی که ماشین‌ها روی آنها سوار می‌شوند باید جمع‌آوری شود (همان اتفاقی که طبق برجام در فردو جمع‌آوری کردیم). در نهایت جمع‌آوری زیرساخت‌ها را ما نپذیرفتیم. سوم، اورانیوم طبیعی که بنا شد طبق آنچه در برجام بود اورانیوم غنی‌شده بالای ۶/۳ را از کشور خارج کنیم و ما‌به‌ازای آن ۲۵۰ تن اورانیوم طبیعی بگیریم. در دور قبلی ‌زای تحویلی به ما ۱۳۰ تن بود. رکن چهارم دانش و تحقیق و توسعه که ادامه پیدا می‌کند.»
 
درباره تحریم نیز در این گزارش غیررسمی از گفته‌های علی باقری آمده است: «در مساله تحریم‌ها برجام به طور کامل محقق می‌شود با این ملاحظه که تحریم‌های بیشتری گنجانده شده و امتیازات بیشتری گرفته‌ایم. در برجام ۵ فرمان اجرایی رییس‌جمهور بود که برداشته می‌شود و این بار هم اتفاق می‌افتد. ۵ فرمان اجرایی هم در دوره ترامپ بود که آنها هم برداشته می‌شود. یکی از فرامین اجرایی ترامپ که موسسات و نهادهای عمومی و اقتصادی را شامل می‌شود هم موضوع مهمی است که با فشار بالا به طرف مقابل تحمیل کردیم. طبق این فرمان اجرایی آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام، ستاد مشترک، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و… که ۱۵۰ مجموعه اقتصادی و ۱۷ بانک را شامل می‌شود و تحریم بود از تحریم خارج می‌شود.»
 
وی درباره مساله FTO نیز گفته است: «مالی نوشته بود که ما حاضریم FTO را برداریم ولی شما باید در مقابل سنتکام را از فهرست سازمان‌های تروریستی بردارید. پاسخ ما این بود که این مساله در اختیار دولت نیست و مجلس باید تصمیم بگیرد. دوباره گفتند پس حداقل ۶۰ نفر از مقاماتی که شما تحریم کرده‌اید (از افرادی که در شهادت حاج قاسم درگیر بودند) از تحریم خارج کنید. ما باز پاسخ دادیم این هم در اختیار دولت نیست و مجلس باید انجام دهد. بار سوم گفتند ارتباطی (خط سرخ) میان نیروی دریایی آمریکا و ایران در خلیج‌فارس شکل بگیرد. این مورد را هم نپذیرفتیم. بار چهارم گفتند سخنگوهای وزارت خارجه ایران و آمریکا یک متن مشترک بخوانند با این مضمون که در چارچوب برجام توافق شد تلاش کنیم تعامل داشته باشیم و از صدمه به شهروندان یکدیگر خودداری خواهیم کرد. معنای این حرف این بود که عملا انتقام حاج قاسم منتفی است. باز هم ما نپذیرفتیم. در سفر اول مورا به تهران (اردیبهشت)، مورا گفت که انسداد ایجاد شده و شما بیایید ما‌به‌ازای حذف FTO را بگویید. یا حداقل بگذارید برای بعد از برجام. یعنی بعد از توافق روی آن بحث کنیم. ما گفتیم ما‌به‌ازای آن تضمین و تحریم‌ها را می‌خواهیم. و البته قبول می‌کنیم بعدا در موردش بحث کنیم. این ۳ سال و عدم تسری تحریم‌های سپاه محصول همین شد. ۲ و نیم سال به علاوه ۶ ماه را قبول کردند.»
 
طی این گزارش زمان‌بندی توافق نیز توضیح داده شده و آمده است: «چهار زمان اصلی در این توافق وجود خواهد داشت: روز جمع‌بندی؛ وزرای خارجه نهایی می‌کنند و امضا می‌شود. از همین روز ۳ فرمان اجرایی ترامپ ویو می‌شود و نه لغو. همان نهادهای اقتصادی و ۱۷ بانک هم در این روز از تحریم خارج می‌شوند. روز تایید؛ ۶۰ روز بعد از روز جمع‌بندی می‌رسیم به روز تایید. این ۶۰ روز برای آن است که مجلس در کشور ما و طرف‌های مقابل کارهای لازم را انجام دهند و هر آنچه لازم است تصویب کنند. عملا به جهت تصویب مجلس این ۶۰ روز به درخواست ما گنجانده شد. روز بازاجرا؛ ۶۰ روز بعد لحظه‌ای است که اجرای برجام به طور کامل آغاز می‌شود. روز تکمیل؛ ۴۵ روز بعد از روز بازاجرا همه طرفین باید اجرای تعهدات خود را تکمیل کرده باشند.»
مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره راستی‌آزمایی نیز گفته است: «طبق تدبیری که شد از روز جمع‌بندی که تحریم برخی نهادهای اقتصادی و ۱۷ بانک برداشته می‌شود ما می‌توانیم راستی‌آزمایی را تا ۴ ماه بعد انجام دهیم. از طرفی از فردای روز تایید تا روز باز‌اجرا هم فرصت اصلی راستی‌آزمایی است. اگر ما راضی نبودیم ۷ روز قبل از باز‌اجرا نامه می‌زنیم و مثلا می‌گوییم فلان موضوع حل نشده و توسط هماهنگ‌کننده می‌رود در جلسه کمیسیون مشترک (کمیسیونی که هنوز آمریکا عضو آن نیست) و تصمیم‌گیری می‌شود. نکته این است که در کمیسیون همه چیز اجماعی است و اگر ما موافقت نکنیم عملا تصمیم اتخاذ نمی‌شود.»
 
آن‌طور که وی گفت، اسنپ‌بک چون در برجام و هم در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است نمی‌شود که کلا حذف شود. فقط بنا شد کمی این ابزار را معقول‌تر کنیم. قید و شرط آوردیم که این اتفاق زمانی ممکن است که مبتنی بر گزارش آژانس باشد. اگر کشوری هم به طور نامعقول اسنپ‌بک کرد بقیه کشورها باید اقدام او را جبران کنند. نکته مهم این است که طرف مقابل تا پایان دوره اول بایدن قطعا از برجام خارج نخواهد شد. از طرفی اگر فردای انتخابات آینده رییس‌جمهور آینده بخواهد از برجام خارج بشود طبق توافق باید ۳ سال بگذرد و این با ۲ و نیم سال آینده دوره بایدن می‌شود ۵ و نیم سال.


اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 282846
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا