آمریکا با تایید «سیاست چین واحد» پشت تایوان را خالی کرد/ افشای فریبکاری واشنگتن

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که پیش از این آمریکا همواره از استقلال تایوان حمایت می‌کرد تا جایی که سفر جنجالی نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تنگه تایوان به تنش بین چین و آمریکا دامن زد و این سفر آغاز رزمایش‌های نظامی چند روزه چین بر فراز تایوان بود. همزمان، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا احتمالا در ماه نوامبر (آبان) با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار خواهد کرد. در این میان آمریکا نه می‌خواهد چین را از دست بدهد نه تایوان را.

تور یک هفته‌ای نانسی پلوسی به کشور‌های متحد آمریکا در شرق و جنوب شرق آسیا با یکی از حساس‌ترین رویارویی‌های ژئوپلیتیک سال‌های اخیر آغاز شد، رویارویی که در آن نیرو‌های نظامی چین، تایوان و ناوگان هفتم ایالات متحده را مستقیما رودرروی یکدیگر قرار داد.

سفر پلوسی به منطقه شرق آسیا برای تاکید دوباره حضور راهبردی و بلندمدت ایالات متحده در منطقه و جهت‌گیری ژئواستراتژیک جدید دکترین سیاست خارجی ایالات متحده تدارک دیده شده بود، دکترین جدیدی که مرکز و هدف اصلی آن «مهار رشد قدرت چین» به عنوان یک قدرت نوظهور خواهان بازنویسی نظم جهانی است. از این نظر چالشی که بر سر تنگه تایوان و سفر نانسی پلوسی به تایوان رخ داد، نمایانگر حساسیت روی رقابت‌های جهانی است.

تایوان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ریزتراشه نیمه‌هادی یا نیمه‌رسانا در جهان، از این فناوری الکترونیک به عنوان یک مزیت استراتژیک بهره می‌برد، صنعتی که به عنوان خط مقدم نبرد بین آمریکا و چین ظاهر شده است.

یکی از دلایل مهمی که موقعیت تایوان را برای چین مهم می‌کند و از توسل به خشونت و جنگ برای حل بحران باز می‌دارد، اقتصاد این جزیره و وابستگی متقابل آن از جمله مناسبات تجاری ۳۲۲ میلیارد دلاری با سرزمین اصلی است

یکی از عرصه‌های جدال و رقابت جدی چین و آمریکا در سال‌های اخیر همین صنعت تراشه بوده‌است، از یک طرف مانع‌تراشی اعم از تحریم، وضع تعرفه و رقابت منفی آمریکا بر سر راه چین و از سوی دیگر چین نیز با سرمایه‌گذاری سنگین از جمله در چارچوب برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ سعی در خودکفایی و تامین نیاز داخلی خود در این صنعت دارد. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش یک لایحه دو حزبی ۲۸۰ میلیارد دلاری با عنوان «لایحه چیپس» را برای تقویت تولید داخلی با فناوری پیشرفته امضا کرد که بخشی از تلاش دولتش برای تقویت رقابت ایالات متحده در برابر چین است.

در حال حاضر، چین، هنگ‌کنگ و تایوان بازیگران مسلط در تولید ریزتراشه‌های جهانی هستند که به آنها اجازه می‌دهد نیمی از بازار صادرات جهانی را نیز کنترل کنند.

کارشناسان بر این باورند که صنعت تراشه تایوان به خط مقدم نبرد بین ایالات متحده و چین تبدیل شده‌ است. به نوشته رویترز، این جزیره بر تولید تراشه‌هایی که تقریبا همه فناوری‌های پیشرفته غیرنظامی و نظامی را تامین می‌کنند، غالب است، امری که اقتصاد ایالات متحده و چین را به شدت به آن وابسته و متکی کرده‌، حتی ماشین‌ها و وسایلی که در جریان حمله احتمالی به تایوان در خط مقدم آتش قرار می‌گیرند را هم شامل می‌شود.

چینی‌ها برای تکمیل برنامه توسعه دریایی خود مطابق «سند دکترین دریایی ۲۰۱۶ کمیسیون دفاعی چین» نیروی دریایی این کشور تا سال ۲۰۵۰ باید قادر به کنترل کامل دریای جنوبی چین و تاثیرگذاری مشخص در دریای شرقی و دریای ژاپن با برتری کامل رزمی باشد، این در حالی است که وجود تایوان به عنوان یک دیواره در سند توسعه یکپارچه نیروی دریایی چین، می‌تواند برنامه‌های این کشور را با تاخیر و هزینه‌های هنگفت مواجه کند.

آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش‌های تکنولوژی پیشرفته و نیرو ساختار نیرو‌های دفاعی این کشور انجام داده‌اند. سرمایه‌گذاری‌هایی که تایوان را به دارایی ارزشمند راهبردی آمریکا در قلب منطقه پاسیفیک در فاصله‌ای کمتر از ۲۰۰ مایل با سرزمین اصلی چین تبدیل کرده است.

به گفته ریچارد ‌هاس رییس شورای روابط خارجی آمریکا، ایالات متحده به سیاست معقول و منضبط تایوان نیاز دارد. ایالات متحده باید به سیاست چین واحد خود که برای بیش از ۴۰ سال روابط نهایی بین سرزمین اصلی و تایوان را بهبود بخشیده است، ادامه دهد. هیچ جایی برای اقدام یکجانبه وجود ندارد، چه تجاوز از سوی سرزمین اصلی و چه ادعای استقلال تایوان. وضعیت نهایی همان چیزی خواهد بود که باید باشد. آنچه از دیدگاه ایالات متحده باید اهمیت داشته باشد این است که راه‌حل به صورت مسالمت‌آمیز و با رضایت مردم تایوان تعیین شود.

تلاش هماهنگ برای ایجاد روابط مدرن بین ایالات متحده و چین نیز ضروری است. این سهل‌انگاری دیپلماتیک و حتی سوء‌رفتار است که اجازه می‌دهد مهم‌ترین روابط دوجانبه عصر، که راهی طولانی به سوی تعریف ژئوپلیتیک قرن حاضر طی خواهد کرد، به انحراف ادامه دهد. ایجاد یک گفت‌وگوی خصوصی و سطح بالا که به مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای و جهانی، خواه منابع اصطکاک یا همکاری بالقوه باشد، باید در اولویت قرار گیرد. آنچه که نباید در اولویت قرار گیرد، تلاش برای تغییر سیاست آمریکا در برابر چین است که در عین مسموم کردن روابط دوجانبه غیرممکن خواهد بود.

چین ناتوان از تحریم صنعت تراشه تایوان

واکنش‌های چین به سفر نانسی پلوسی به مانورهای نظامی در نزدیکی سواحل تایوان محدود نبود و پکن تحریم‌ها و محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه تایپه به اجرا گذاشت و علاوه بر فهرستی از اقلام غذایی، واردات مرکبات، ماهی و شن و ماسه را هم از تایوان متوقف کرد.

این تحریم‌های تجاری بخشی از اعمال فشارهای چین بر تایوان است. حکومت کمونیستی چین از زمان به قدرت رسیدن تاکنون، حتی یک روز نیز بر تایوان اعمال حاکمیت نکرده است، اما تاکید دارد که برای یکپارچه شدن دوباره، در صورت لزوم از زور نیز استفاده خواهد کرد.

در میانه این تنش‌ها، چین هیچ اقدامی برای تحریم یا اعمال محدودیت بر صنعت تراشه تایوان انجام نداده است، در حالی که دست‌کم بنا بر محاسبات روی کاغذ، می‌توانست با چنین اقدام‌هایی، ضربات سهمگین‌تری به تایوان وارد کند. دلیل اقدام نکردن چین علیه صنعت تراشه تایوان، نه مسوولیت‌پذیری پکن بلکه وابستگی چین به واردات تراشه از تایوان است و پکن آگاه است که هرگونه آسیبی به تولید تراشه در تایوان در عمل ضربه سهمگینی به صنعت و اقتصاد چین خواهد بود.

کارخانه‌های تولید تراشه تایوان به گندمزارها و مزارع ذرت اوکراین شباهتی ندارند که بعد از اقدام نظامی و حملات موشکی با تاخیر چندماهه صادرات محصولاتشان با کشتی‌های فله‌بر آغاز شود، صنعت تراشه در صورت اقدام نظامی پکن علیه تایوان، اول از همه چین و در فاصله چند روز جهان را با بحران تراشه‌ مواجه خواهد کرد.

دیدار روسای جمهور چین و آمریکا

 به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال مقامات چینی درحال آماده کردن مقدمات سفر شی جین پینگ، رییس‌جمهور این کشور به جنوب شرقی آسیا و دیدار رودرروی وی با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در ماه نوامبر هستند.

کرت کمپبل، هماهنگ‌کننده بایدن در امور منطقه هند و اقیانوس آرام، در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت که بایدن و جین پینگ در آخرین تماس خود در مورد ملاقات حضوری احتمالی صحبت و توافق کردند که تیم آنها جزئیات را پیگیری کند.

این نخستین سفر خارجی رهبر چین طی نزدیک به سه سال اخیر و اولین دیدار شخصی وی با بایدن از زمان آغاز ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود. این دو به عنوان رهبران ایالات متحده و چین تاکنون دیدار مستقیم و رودررو نداشته‌اند.

تدارکات برای این سفر نشان می‌دهد که شی ۶۹ ساله از شانس خود در کنگره دوسالانه حزب کمونیست که برای پاییز امسال برنامه‌ریزی شده مطمئن است و انتظار می‌رود او برای سومین دوره ریاست خود بر حزب کمونیست را اعلام کند. مقامات ذی‌ربط در تدارک مقدمات سفر شی، اعلام کردند احتمالا رهبر چین، پس از حضور در کنگره در اجلاس سران جی ۲۰ در جزیره بالی اندونزی طی ۱۵ تا ۱۶ نوامبر شرکت کند.

همچنین انتظار می‌رود شی جین پینگ برای شرکت در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به بانکوک پایتخت تایلند سفر کند. پیش‌تر یکی از مقامات ایالات متحده به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفته بود که بایدن و شی «درباره اهمیت دیدار رودررو حرف زدند و توافق کردند که تیم‌هایشان زمان مناسبی را برای این دیدار بیابند که مورد توافق طرفین باشد.»

توئیت تحریک‌آمیز پمپئو درباره تایوان

از طرفی، وزیر خارجه ترامپ بار دیگر با حمایت از تایوان، علیه چین موضع گرفت. مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ در توئیتی نوشت: تایوان یک کشور آزاد و مستقل است. متعلق به چین نیست. مدرک می‌خواهید؟ او در ادامه آورده است: من در چین، ممنوعه هستم زیرا جرات کردم جمهوری خلق چین را به خاطر اقداماتش پاسخگو بدانم. با این حال، آزادانه در خاک تایوان قدم زدم و مردم و دولت به گرمی از من استقبال کردند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 281381
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا