آغاز تور منطقه‌ای بن سلمان از قاهره

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق اعلام منابع مصری، عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر در فرودگاه قاهره از بن سلمان استقبال کرد. این سفر به دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و با هدف تحکیم و تقویت روابط بین عربستان و کشورهای منطقه در همه زمینه‌ها انجام می‌شود. دفتر پادشاهی عربستان هم اعلام کرد که این سفرها در پاسخ به دعوت سران این کشورها صورت می‌گیرد.

بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر نیز گفت: این سفر شامل گفت‌وگوهای دوجانبه با رییس‌جمهور سیسی در مورد روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن، مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی است. قرار است در این سفرها، ولیعهد عربستان با رهبران این کشورها دیدار و درباره روابط دوجانبه و راه‌های ارتقای آن در زمینه‌های مختلف و موضوعات مهم گفت‌وگو کند.
به گزارش العربی الجدید، منابع آگاه پیش‌بینی کردند که در جریان سفر شاهزاده محمد بن سلمان به مصر، دولت مصر برخی از دارایی‌های دولتی را به ولیعهد پیشنهاد می‌کند تا سهام آنها را به عنوان سرمایه‌گذاری در ازای سپرده‌های سعودی نزد بانک مرکزی مصر خریداری کند. دولت مصر به دلیل تاثیر بحران ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، بدون کمک‌های متحدان خلیج‌فارس نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند. منابع یادشده با این پیش‌بینی که محمد بن سلمان در ازای توافق بر سر برخی مسائل دیگر منطقه‌ای پیش از سفر جو بایدن به منطقه، به درخواست‌های دولت مصر پاسخ مثبت بدهد، فاش کردند: عربستان و امارات درماه گذشته چهار میلیارد دلار به عنوان کمک‌های فوری به مصر تقدیم کردند. این منابع آگاه با اشاره به اینکه قاهره به خرید فوری مواد غذایی مورد نیاز ماهانه به ویژه گندم و دیگر غلات نیاز داشت، یادآور شدند: دولت در مدت اخیر مذاکرات زیادی با کشورهای خلیج‌فارس به ویژه قطر و عربستان و امارات برای سرمایه‌گذاری آنها در این کشور انجام داده است.

درباره سفر بایدن به منطقه نیز گفته شده است: درخواست‌های عربستان درباره مسائل منطقه‌ای در نشست‌های این کشور با آمریکا بیشتر روی لزوم مقابله با ایران به عنوان رقیب اول عربستان در منطقه متمرکز خواهد بود و علاوه بر این عربستان یک درخواست اساسی هم دارد و آن هم تضمین آینده حکمرانی شاهزاده محمد بن سلمان است. عربستان برای همین منظور به دنبال جذب بیشترین حمایت از خواسته‌هایش در بین کشورهای منطقه بوده و قطعا مصر در مقدمه این کشورهاست به همین خاطر ریاض اکنون مشتاق برآورده کردن خواسته‌های رژیم مصر است.

به گفته این منابع، در مقابل، خواسته‌های آمریکا در درجه اول درباره تضمین تامین انرژی از کشورهای منطقه آن هم به میزانی است که زیان‌های وارده در بازارهای جهان را که جنگ روسیه و اوکراین به بار آورده، جبران کند و دوما بر سر تضمین ثبات روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و گسترش آن و پیوستن کشورهای دیگری نظیر عربستان به آن است.

بازگشت به صحنه جرم

یخ روابط ترکیه و عربستان سعودی آب شده و قرار است که امروز، اردوغان میزبان ولیعهد سعودی باشد. برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌های ترکیه، به سفر بن سلمان به این کشور واکنش نشان داده و آن را مصداق بازگشت قاتل به صحنه جرم می‌دانند.
محمد بن سلمان در شرایطی به ترکیه سفر می‌کند که پیش‌تر، رجب طیب‌اردوغان موضع‌گیری‌های سفت و سخت و قاطعانه‌ای در مورد قتل جمال خاشقجی اتخاذ و اعلام کرده بود که حتما باید عاملان و مقصران قتل خاشقجی در ترکیه محاکمه شوند و جنازه این روزنامه‌نگار مخالف، تحویل داده شود. اما او بر اساس مشی عملگرایانه خود، نه تنها از کنار این ماجرا گذشت، بلکه دو کار مهم دیگر هم انجام داد. اول اینکه دستور داد کل پرونده، اسناد تحقیقاتی و مدارک قضایی این قتل را به ریاض بفرستند. دوم اینکه به شرایط عربستان سعودی برای حرمت در مسیر عادی‌سازی روابط، گردن نهاد و شخصا به ریاض رفت و پس از دیدار با پادشاهِ پدر، با پسر او نیز دیدار کرد!
حالا هم قرار است محمد بن سلمان به ترکیه برود و در شرایطی که دولت اردوغان به خاطر ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی خود در معرض بحران قرار گرفته، توافقنامه‌های جدید امضا کند و جانی به بازار و اقتصاد ترکیه بدهد.

نجات از تحریم کالاهای ترکیه در عربستان

یکی از اقدامات مهم عربستان سعودی علیه ترکیه در دو سال گذشته، تحریم کالاهای ترکیه در فروشگاه‌ها و بازارهای بزرگ عربستان بود. جالب اینجاست که برای انجام این تحریم، هیچ دستور رسمی صادر نشده بود، اما افراد پیرامونی ولیعهد در وزارت بازرگانی عربستان، ترتیبی اتخاذ کرده بودند که بدون نیاز به اعلام رسمی دولت، در کلیه فروشگاه‌ها، تابلوهایی با این مضمون نصب شود: «سراغ کالاهای تولید ترکیه نروید.» این تحریم غیررسمی و غیرمستقیم، تاثیر بسزایی بر فعالیت صادرکنندگان ترکیه‌ای گذاشت و آنان بازار خود را از دست دادند.
شواهد نشان می‌دهد که بحران اقتصادی یکی از عوامل مهم در تغییر روند روابط خارجی ترکیه است و دولت اردوغان به منظور جبران کمبود منابع ارزی، ترجیح داده روی کشورهای ثروتمندی همچون امارات متحده عربی و عربستان سعودی، حساب ویژه باز کند.
اما در کنار این عامل مهم، باید به این نیز اشاره کنیم که در چند سال گذشته، سیاست خارجی ترکیه عملا در دستگاه دیپلماسی این کشور ساخته و پرداخته نمی‌شود و به گفته بسیاری از تحلیلگران و منتقدان، همه چیز تابع تصمیمات فردی و هیجانی خود اردوغان است.
به همین دلیل، کم نیستند کارشناسانی که معتقدند اردوغان به خاطر مواضع تند و ناگهانی خود، روابط ترکیه با کشورهای مهم همچون مصر، امارات، عربستان سعودی و چندین کشور دیگر را بر باد داد و حالا ناچار است با صرف هزینه‌های کلان و در یک روند چرخشی ناگهانی و شتاب‌زده، خطاهای پیشین خود را جبران کند. پس از انتشار سفر قریب‌الوقوع ولیعهد سعودی به ترکیه، برخی از سیاستمداران در این مورد موضع‌گیری کردند.

اهداف سفر بن سلمان به اردن

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای اولین بار از زمان تصدی منصب ولیعهدی در سال ۲۰۱۷ سفر رسمی به اردن خواهد داشت. سفر بن سلمان به امان برای حضور در نشستی در ریاض در اواسط جولای انجام می‌شود. در نشست آتی سران آمریکا و کشورهای عربی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و عراق و آمریکا حضور خواهند داشت.
روابط اردن-عربستان در چند سال گذشته به دلیل دست داشتن باسم عوض‌الله، مشاور محمد بن سلمان و رییس پیشین دفتر سلطنتی اردن در پرونده مشهور به فتنه در اردن، دچار یک حالت احتیاط علنی نشده است. جمال الشلبی استاد علوم سیاسی دانشگاه الهاشمیه اردن در خصوص سفر بن سلمان به اردن گفت: سفر بن سلمان به اردن دارای اهداف متعددی است که اولین آنها از بین بردن سوء‌تفاهم و عدم شفافیت در روابط دو کشور است که به دلیل قرارداد معامله قرن خدشه‌دار شد، در واقع این سفر فرصتی را برای سران دو کشور جهت روشن کردن چگونگی قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی فراهم خواهد کرد و بر لزوم ایجاد راه‌حلی فراگیر، کامل و عادلانه برای مساله فلسطین تاکید خواهد شد.
به گفته الشلبی، هدف دوم سفر بن سلمان به امان به توافق درباره دو مساله قبلی مرتبط است و این احتمال زیاد است چراکه از سرگیری روابط اردن-عربستان متکی بر همبستگی، یکپارچگی و هماهنگی مشترک در تمامی زمینه‌ها را شاهد خواهیم بود، به ویژه در زمینه اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری که در حال حاضر اردن در شرایط اقتصادی سخت خود به آن نیاز دارد.
این چهره آکادمیک اردن در ادامه گفت: هدف سوم و آخر به قصد ولیعهد سعودی برای ارسال پیام‌هایی به کشورهای جهان از طریق کشورهای یادشده مربوط است و بن سلمان به دنبال این است که نشان دهد او مرد قدرتمندی است که به زودی در راس یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه از منظر اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک قرار خواهد گرفت.
او اضافه کرد: در نتیجه فکر می‌کنم ولیعهد سعودی در سفر آتی خود در راستای ایجاد چشم‌اندازهای جدیدی در روابط سیاسی و اقتصادی خارجی خود تلاش خواهد کرد و این تصور را ایجاد می‌کند که آینده نه فقط برای عربستان بلکه برای اردن، منطقه و چه‌بسا جهان بهتر است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 270160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا