آغاز تور استراتژیک وزیر امورخارجه آمریکا به جنوب شرق آسیا/مقابله با چین در آسیا-پاسفیک

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که دولت بایدن جنوب شرق آسیا را منطقه‌ای حیاتی در اقداماتش برای مقابله با قدرت فزاینده چین می‌داند، اما نبود ساختارهای رسمی برای تعاملات اقتصادی به دلیل خروج رییس‌جمهوری پیشین آمریکا از یک قرارداد تجارت منطقه‌ای در ۲۰۱۷، دست‌های بایدن را برای اعمال نفوذ بسته است، در حالی‌ که نفوذ چین، هر روز در حال افزایش است.

جنوب شرق آسیا همواره یکی از مناطق مهم و مورد توجه آمریکا و چین بوده که اتفاقات و سیاست‌ها در این منطقه برای دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برای تشکیل یک جبهه متحد علیه چین در منطقه آسیا-پاسفیک به کشورهایی از جمله اندونزی، مالزی، تایلند سفر کرده است.

جنوب‌شرق آسیا یک مرحله کلیدی برای رقابت بین آمریکا و چین محسوب می‌شود و این در حالی است که دولت بایدن به ‌دنبال برقراری ارتباط مجدد با منطقه‌ای است که تعهد آمریکا به آن در دوران دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق آمریکا، زیر سوال رفته بود. به گفته کارشناسان چارچوب اقتصادی دولت بایدن برای آینده در منطقه جنوب شرق آسیا تمرکز در این مسیر بر تسهیل فعالیت‌های تجاری، اقتصاد دیجیتال، پویایی زنجیره عرضه، امور تاسیسات زیربنایی و انرژی پاک خواهد بود.

با آغاز سفر آنتونی بلینکن به جنوب شرق آسیا به منظور تقویت مناسبات با منطقه‌ای که به عرصه‌ای استراتژیک برای واشنگتن و پکن تبدیل شده است، وزیر خارجه آمریکا تعهد قدرتمند خود مقابل اندونزی را ابراز کرد. وزیر امور خارجه آمریکا نخستین سفرش را به این منطقه از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا انجام می‌دهد؛ او در این سفر با جوکو ویدودو رییس‌جمهوری اندونزی دیدار و در این سفر چهار روزه به کشورهای دیگری از جمله مالزی و تایلند هم سفر خواهد کرد.

ریتنو مارسودی وزیر خارجه اندونزی با اشاره به دیدار بلینکن و رییس‌جمهوری اندونزی اظهار کرد که آنتونی بلینکن اشتیاق خوبی نسبت به شراکت به ‌خصوص در زمینه زیرساخت‌ها با کشورشان (اندونزی) نشان داده است. ریتنو به خبرنگاران گفت: تعهد آمریکا بسیار قابل توجه بود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن به جوکو ویدودو به ‌خاطر ریاست گروه‌۲۰ تبریک گفت و حمایت‌اش را برای رهبری منطقه هند- اقیانوس آرام به عنوان حامی نیرومند نظم بین‌المللی براساس قوانین مبتنی ابراز کرد.

همچنین پرایس اضافه کرد که در این دیدار، پیرامون مسائل مختلفی از جمله حقوق بشر، همه‌گیری کرونا و تغییرات اقلیمی گفت‌وگو شد. اندونزی بزرگ‌ترین اقتصاد جنوب ‌شرق آسیا و پرجمعیت‌ترین کشور این منطقه است و سومین جایگاه دموکراسی را در جهان دارد.

بلینکن در میان رویدادهای مختلف، سخنرانی خود را در خصوص استراتژی هند- اقیانوس آرام آمریکا دیروز در جاکارتا، پایتخت اندونزی انجام داد. سپس سفری به مالزی در روز چهارشنبه و تایلند در روز پنجشنبه خواهد داشت. یک دیپلمات ارشد آمریکا در امور آسیا قبل از این سفر گفت که بلینکن اهداف بایدن را در خصوص افزایش فعالیت با ۱۰ عضو «مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا» (آسه‌آن) دنبال و در خصوص دیدگاه رییس‌جمهور برای چارچوب اقتصادی هند-اقیانوسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

مقابله با اقدامات چین در دریای چین جنوبی

او اضافه کرد که اقدامات تهاجمی چین در دریای چین جنوبی بیش از سه تریلیون دلار از تجارت سالانه را تهدید می‌کند و کشورهای اطراف منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار تغییر رویه چین شده‌اند. چین تقریبا روی تمام این مناطق ادعا دارد و اقدامات آمریکا را به‌ عنوان دخالت قدرت خارجی رد کرده است.

دولت بایدن تعامل نزدیک‌تر در جنوب‌شرق آسیا را برای تلاش‌های خود جهت عقب راندن قدرت رو به رشد چین حیاتی می‌داند، اما خروج دونالد ترامپ از یک توافق تجاری منطقه‌ای در سال ۲۰۱۷ توانایی آن را برای اعمال نفوذ اقتصادی محدود کرده در حالی که پکن به دنبال تقویت روابط تجاری خود بوده است. همچنین آنتونی بلینکن ادامه داد که آمریکا متعهد شده تا نگذارد رقابتش با چین به سمت درگیری بالقوه که می‌تواند تبعات فاجعه‌باری برای همه طرف‌ها داشته باشد، کشیده شود.

بلینکن در سفرش به جاکارتا گفت: رییس‌جمهور بایدن ماه گذشته به شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین گفت که ما نسبت به اینکه رقابت بین ما (آمریکا و چین) منجر به درگیری نشود، احساس مسوولیت عمیقی می‌کنیم. این مسوولیت را با جدیت کامل برعهده می‌گیریم. وی افزود: شکست در چنین چیزی برای همه ما فاجعه‌آمیز خواهد بود. وزیر خارجه آمریکا در سفر به جاکارتا در سخنانی از چین خواست تا آنچه رفتار تهاجمی این کشور در منطقه آسیا- اقیانوس آرام خواند، متوقف کند.

پکن به استقرار طیف وسیعی از سخت‌افزارهای نظامی از جمله موشک‌های ضد‌کشتی و موشک زمین به‌ هوا در آنجا متهم شده و تصمیم دادگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ را که ادعای تاریخی آن در خصوص بیشتر آب‌ها را بی‌اساس اعلام کرده بود، نادیده گرفته است. بلینکن همچنین گفت که واشنگتن می‌خواهد در خصوص صلح و ثبات در تنگه تایوان اطمینان حاصل کند. تنش‌های بین آمریکا و چین بر سر تایوان خودگردان و دموکراتیک افزایش پیدا کرده است.

روابط آمریکا و چین به‌خاطر مسائل مختلفی از امنیت سایبری و فناوری گرفته تا حقوق بشر در هنگ‌کنگ و پکن متزلزل شده است. بایدن به‌ طور وسیعی موضع جنگ‌طلبانه ترامپ را در خصوص چین ادامه می‌دهد؛ موضعی که این قدرت آسیاسی را به‌ عنوان چالش برجسته‌ای مقابل آمریکا توصیف می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن میانمار را تحت فشار قرار خواهد داد تا خشونت بی‌رویه را متوقف کند، تمام افرادی که بی‌گناه بازداشت شده‌اند، آزاد کند، مجوز دسترسی بدون مانع داده و راه میانمار را به دموکراسی بازیابی کند. میانمار پس از آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی دولت غیرنظامی میانمار که در کودتای فوریه سرنگون شد، گرفتار آشوب شده است.

بلینکن اظهار کرد که آمریکا روابط نظامی و اقتصادی خود را با شرکایش در آسیا گسترش خواهد داد تا از تهاجم رو به رشد چین در منطقه هند- اقیانوسیه جلوگیری کند. او گفت که دولت بایدن متعهد شده است تا صلح و شکوفایی را در منطقه حفظ کند و این کار را با تقویت متحدان آمریکایی، ایجاد روابط جدید و اطمینان حاصل کردن از اینکه ارتش آمریکا مرز رقابتی آن را حفظ می‌کند، انجام خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در اندونزی با اشاره به طرح‌های دولت برای هند-اقیانوسیه گفت: تهدیدات در حال پیشرفت است، رویکرد امنیتی ما باید همراه با تهدیدات پیشروی کند. برای انجام دادن چنین کاری، ما به نقاط قوت خود که شامل متحدانمان و شرکایمان است، تکیه خواهیم کرد.

بلینکن افزود: ما یک استراتژی را اتخاذ خواهیم کرد که تمام ابزارهای قدرت ملی ما، دیپلماسی، نظامی، ‌اطلاعاتی را با متحدان و شرکایمان به‌هم پیوند دهد. او گفت چنین چیزی شامل پیوند آمریکا و صنعت‌های دفاعی آسیا، یکپارچگی زنجیره‌های تامین و همکاری درخصوص نوآوری تکنولوژی خواهد بود. بلینکن اظهار کرد: این مساله مربوط به تقویت کردن نقاط قوت ماست؛ بنابراین ما می‌توانیم صلح را حفظ کنیم، همان‌طور که دهه‌هاست این کار را انجام داده‌ایم.

بلینکن خاطرنشان کرد که آمریکا در حال تلاش برای اعمال زور علیه سایر کشورها درخصوص اینکه آمریکا یا چین را انتخاب کنند، نیست و یا آمریکا به دنبال درگیری‌ با چین نیست؛ اما وی به مواردی از شکایات درباره اقدامات پکن از شمال‌شرق آسیا تا جنوب‌شرق آسیا و از رودخانه مکونگ تا جزایر اقیانوس آرام اشاره کرد. در همین حال روسیه هم سعی دارد تا نفوذ خود را در منطقه آسیا – اقیانوسیه اعمال کند و جوکو ویدودو، رییس‌جمهوری اندونزی پس از گفت‌وگو با بلینکن، با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 235401
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا